Jump to content
Sign in to follow this  
bob

Traktor till svärfar?

Recommended Posts

Tommy

Undrar om "Bloken Tlaktol" är framtidens "Sick Buffalo"???

Tyvärr har jag inget svar på frågan som @bob ställer.

MVH

• Ge karma 2
  • Haha 3

bob
32 minutes ago, hamnoi said:

Bara kolla växelpengarna i vinterjackan så är det löst, mao så KÖP!

Tur man är fattiglapp och slipper dessa briljanta affärsmöjligheter;)

Jag hade tänkt att sälja andelar i detta, skall jag tolka ditt svar som ett nej?

• Haha 8

janne_h

Klart gubben ska ha en traktor! Va nu ingen snåljåp. [emoji1787]
Den betalar sig ju.
Fast allvarligt talat.
Du har väl ett viss hum efter alla år om du får tillbaka pengarna eller om dom åker ner i det berömda svarta hålet?
Sen är det nog alltid att föredra finance. Då dom inte är lika snälla (maktlösa) som dig om pengarna uteblir.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

• Ge karma 6

bob
4 minutes ago, Tommy said:

Undrar om "Bloken Tlaktol" är framtidens "Sick Buffalo"???

Tyvärr har jag inget svar på frågan som @bob ställer.

MVH

Antagligen och har man redan lagt 850` så känner man sig säkert "tvingad" att lägga några baht till för reparationer så att man inte förlorar sin "investering"...

• Ge karma 2
  • Fint 1

bob
5 minutes ago, janne_h said:

Klart gubben ska ha en traktor! Va nu ingen snåljåp. emoji1787.png
Den betalar sig ju.
Fast allvarligt talat.
Du har väl ett viss hum efter alla år om du får tillbaka pengarna eller om dom åker ner i det berömda svarta hålet?
Sen är det nog alltid att föredra finance. Då dom inte är lika snälla (maktlösa) som dig om pengarna uteblir.

Att jag skall få tillbaka några pengar det är jag säker på att det får jag INTE, men tänkte att de kanske kan få en liten inkomst så att jag slipper skicka något i framtiden 🤣🤣🤣.

Tillbaka till allvaret, någon här på MPR måste ju ha köpt en traktor och kan berätta om det var en god investering eller ytterligare till det svarta hålet?

• Ge karma 4

bob
15 minutes ago, Enis said:

Var det inte @Surin P3 som investerade i en riskskördetröska som skulle ge guld och gröna skogar till släckta..., hur gick det projektet?

Vinst varje dag numera då?

/Enis

Där ser man, han bor ju numera där nere så så illa kan det ju inte vara isåfall, eller?

Var väl någon annan också typ nicket suxxix eller liknande?

janne_h
Att jag skall få tillbaka några pengar det är jag säker på att det får jag INTE, men tänkte att de kanske kan få en liten inkomst så att jag slipper skicka något i framtiden [emoji1787][emoji1787][emoji1787].

Tillbaka till allvaret, någon här på MPR måste ju ha köpt en traktor och kan berätta om det var en god investering eller ytterligare till det svarta hålet?
Svårt att svara på då det är förhållandet till din fru och familjen som avgör sådana hjärte frågor.
Klart bättre att svärfar söker finansiering av ett finansierings bolag. Då detta brukar hålla moralen högre.
Jag skulle inte göra det. Men om du anser dig ha 850 som du ändå skulle kasta på tippen så är det ju bara att köra.

• Ge karma 7

janne_h

Där ser man, han bor ju numera där nere så så illa kan det ju inte vara isåfall, eller?

Var väl någon annan också typ nicket suxxix eller liknande?
Fast jämfört med traktorer är dessa oftast ganska lönsamma. Då grannarna hyr in dom när det är skördetid. Vilket gör att dom oftast betalar sig bra, under förutsättning att inte alla grannar fått samma idé. Vilket inte är helt ovanligt i Thailand.

• Ge karma 5

Captain Morgan
1 hour ago, bob said:

Jag är antagligen inte den första här som fått frågan om jag inte kan hjälpa till med finansieringen av en traktor till svärföräldrarna. 

Saken är att jag tycker det är rena rama galenskapen att investera något överhuvudtaget i Thailändsk jordbruk (speciellt när det kommer till ett jordbruk som består i några rai här och några rai där...)

Självklart bedyrar svärfar att får han bara en Kubota traktorn så kommer han i princip att bli självförsörjande (den har man ju aldrig hört) då han kommer att förutom att ploga sina egna 20 rai även ploga både den ena och den andras marker med god förtjänst. Saken är att jag tycker att de senaste åren så ser man fler och fler av dessa småtraktorerna runt om på landsbygden och inom kort så kommer var och varannan "kolonilottsägare" köra runt med en Kubota traktor tror jag... då blir det att han plöjer sin egen "kolonilott" med en traktor och är inte det lite väl att ta i.

Så bästa MPR för och nackdelar med en traktor, blir vinsten så stor som svärfar säger, är det värt att ha en traktor för 20 rai, är det värt att överhuvudtaget att odla något på 20 rai?

Tror kan få nedan "sak" för typ 100` (och inte vad han vill ha) medans en traktor går på typ 850` då vi sist var runt och kollade

1.thumb.jpg.37122314072b12920ef6952066e95f9e.jpg

Översatt till svenska förhållanden: 20 rai risfält i thailändska obygden = 3.2 hektar vedskog utanför Ljusdal.
Hur mycket skulle jag investera i en mobil vedklyv för min ved i Ljusdal med förhoppning att, mot betalning, också kunna klyva åt andra i bygden? 

• Ge karma 4
  • Ojojoj 1
  • Haha 3

Tommy
37 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Översatt till svenska förhållanden: 20 rai risfält i thailändska obygden = 3.2 hektar vedskog utanför Ljusdal.
Hur mycket skulle jag investera i en mobil vedklyv för min ved i Ljusdal med förhoppning att, mot betalning, också kunna klyva åt andra i bygden? 

Kostar vedklyven 250000 kronor?

och hur snabb och effektiv är den

Jag menar, om din vedklyv tar in en hel trädstam, sågar upp den och sen klyver den till lagom stora vedbitar och lägger upp dem i snygg staplar, så kan ju 250000 vara ett ok pris, är det en vedklyv från JULA som kräver att man står och stoppar in vedkubbar redan kapade till lagom storlek och sen sorterar upp dem i snygga högar för hand, så är jag mer osäker...

MVH

• Ge karma 4