Jump to content
IGNORERAD

Traktor till svärfar?


bob

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Dolle:

Har bekanta som har +50 hektar men inte äger ens en motorsåg.

Enklast att låta andra sköta det tycker dom

 

Jag äger ingen mark men lycklig ägare av motorsåg

20150131_100004.thumb.jpg.307b6f5e2a4723e978abbfeb2f8bfb95.jpg

 

Mvh. Skogshuggar Dollemon

 

Schyssta sandaler, finns dom i brunt?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bob

    11

  • Boa52

    7

  • Issanbonde

    6

  • hamnoi

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev hamnoi:

Schyssta sandaler, finns dom i brunt?

Det är mina skoghuggas skor som gör denna fina solbränna

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Dolle:

Det är mina skoghuggas skor som gör denna fina solbränna

Inte stålhättor på de skorna inte.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Alarik:

Inte stålhättor på de skorna inte.

Behövs det om man har hammartå?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Issanbonde said:

Jo tack den går bra men inga större inkomster men det visste jag när jag köpte!

Men är det för att du inte vill eller för att det inte går att få in pengar på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev bob:

Men är det för att du inte vill eller för att det inte går att få in pengar på det?

Nä svärfar dog innan inköpet😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas svärfar förstår att enbart köra den själv?. Att låna eller hyra ut den så är den garanterat snart sönderkörd.

 Ersättning för e.v. skador kan vara svårt att få igen....🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här så lär frugan behålla ansiktet i byn och svärfar blir överlycklig😀DTU T860 väger 19 700 kg i standardutförande. Som framgår av bilden kan man belasta den med tyngder bakom hytten. Som mest får traktorn belastas så den väger totalt 32 000 kg. Foto: DTU

 

 

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ens haft tanke på traktorinköp till familjen men dock ett försök att prova med något.

 

Det var runt 1997-98 när frugan, jag och några kompisar besokte fruns hemby forsta gången

 

Frugans storasyster hade i stort sätt ingenting så jag kom på att vi koper ankor till systern så har hon lite att pyssla med, sagt och gjort vi åkte och kopte 10 ankor, 2 hanar och 8 honor, 

När vi efter några dagar skulle lämna byn så sa jag till frugan, att säg nu till systern att inte slå ihjäl ankorna direkt när vi går till busshållplatsen utan låt dem foroka sig och ät de äldsta ankorna forst och sälj några.

 

Och jag kan lova att hon lyssnade mycket noga på sin lillasyster vilken hon har slutat med nu nästan 20 år senare.

När vi kom tillbaka till byn cirka 1 år senare så gick det väl 25-30 ankor och vankade, och det ruvades  på 10-15 ägg, alltså så hade systern inte vågat att äta eller sälja en endaste anka berättade frugan, for farangen kanske skulle bli forbannad.

 

Då forklarade frugan lite bättre hur jag menade med att det skulle bli en rundgång så att säga med ankuppfodningen.

Efter ytterligare cirka 1 år när vi var tillbaka i byn fanns inte en jävla anka kvar, då gav jag upp.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Enis:

Var det inte @Surin P3 som investerade i en riskskördetröska som skulle ge guld och gröna skogar till släckta..., hur gick det projektet?

 

 

Vinst varje dag numera då?

 

/Enis

Tröskorna gick i stort sett plus minus noll, under de två åren vi hade dem. 

Men en väldig tur att vi sålde när vi gjorde, för nu verkar det som de stora tröskorna från Bangkok slafsar av hela Isaan på nolltid.

 

Jag ser ibland någon likadan tröska som vi hade, men de är ganska ovanliga idag.

 

Och vad gäller traktorn, så sålde vi den också. 

 

Mitt resonemang numera är att inte köpa något som jag inte använder eller sköter helt själv.

Får man något gratis, så saknas moroten att sköta det bra. Finns liksom inget att förlora. Inte ens det berömda ansiktet tydligen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Surin P3:

Tröskorna gick i stort sett plus minus noll, under de två åren vi hade dem. 

Men en väldig tur att vi sålde när vi gjorde, för nu verkar det som de stora tröskorna från Bangkok slafsar av hela Isaan på nolltid.

 

Jag ser ibland någon likadan tröska som vi hade, men de är ganska ovanliga idag.

 

Och vad gäller traktorn, så sålde vi den också. 

 

Mitt resonemang numera är att inte köpa något som jag inte använder eller sköter helt själv.

Får man något gratis, så saknas moroten att sköta det bra. Finns liksom inget att förlora. Inte ens det berömda ansiktet tydligen. 

Det hände en kompis i Filippinerna, han köpte kokospalmplantage och en fiskebåt till familjen, de anställde folk i stället för att arbeta själva.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl tillägga att plus minus noll i mitt tidigare inlägg gäller ekonomin.

 

Mental hälsa och välbefinnande i tröskornas fall låg på minus. Hur mycket är svårt att säga exakt, men det var inte lite.

 

Exempelvis ett träd på ett risfält. 

Alla som sett risfält vet att träd inte är jättevanligt på fälten. 

Att då lyckas köra på ett och samma träd två gånger inom en timme är ... ja, smått irriterande. 

En med själva tröskdelen och böja hela aggregatet och hela högersidan andra gången.

 

Inge mer bonderi för mig tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, bob said:

Jag är antagligen inte den första här som fått frågan om jag inte kan hjälpa till med finansieringen av en traktor till svärföräldrarna. 

Saken är att jag tycker det är rena rama galenskapen att investera något överhuvudtaget i Thailändsk jordbruk (speciellt när det kommer till ett jordbruk som består i några rai här och några rai där...)

Självklart bedyrar svärfar att får han bara en Kubota traktorn så kommer han i princip att bli självförsörjande (den har man ju aldrig hört) då han kommer att förutom att ploga sina egna 20 rai även ploga både den ena och den andras marker med god förtjänst. Saken är att jag tycker att de senaste åren så ser man fler och fler av dessa småtraktorerna runt om på landsbygden och inom kort så kommer var och varannan "kolonilottsägare" köra runt med en Kubota traktor tror jag... då blir det att han plöjer sin egen "kolonilott" med en traktor och är inte det lite väl att ta i.

Så bästa MPR för och nackdelar med en traktor, blir vinsten så stor som svärfar säger, är det värt att ha en traktor för 20 rai, är det värt att överhuvudtaget att odla något på 20 rai?

Tror kan få nedan "sak" för typ 100` (och inte vad han vill ha) medans en traktor går på typ 850` då vi sist var runt och kollade

 

1.thumb.jpg.37122314072b12920ef6952066e95f9e.jpg

Jag borde givetvis inte svara då jag har absolut noll-koll på risodling och inga in-laws som odlar ris. Min närmaste kontakt med bonderiet är släktingar hemma på Väschöttaschlätta som odlar spannmål.

 

Jag har för att jag läst på MPR att en rai ger runt 300 kg ris och att priset nu ligger på runt 12,000 Baht/ton. Får man då bara en skörd så blir det inte fett på 20 rai; 72,000 Baht minus kostnad för gödsel etc. Skulle därför tro att är det något små risbönder har ont om så är det pengar och är det något de har gott om så är det tid vilket skulle ge att han nog inte kan räkna med några stora intäkter för att hyra ut sina traktortjänster.
 

Frugans kusin jobbar på Kubotafabriken och enligt honom ligger den stora förtjänsten i reservdelar då många bönder är dåliga på både handhavande och service så risken är ju också uppenbar att han lägger lika mycket på det som han drar in.

 

850,000 Baht får man inte så mycket för i Sverige och inte ens i Bangkok längre. Tillräckligt långt ut på landet är det dock fortfarande en mindre förmögenhet; borde finnas bättre investeringsmöjligheter än en traktor tycker jag.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt funderat på att köpa en traktor till mig själv, mest för att det är roligt att köra, har också en del nytta hemma av en.

Sen om någon i familjen kan tjäna några satang på den så är det ju bara bra.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Atom said:

Jag borde givetvis inte svara då jag har absolut noll-koll på risodling och inga in-laws som odlar ris. Min närmaste kontakt med bonderiet är släktingar hemma på Väschöttaschlätta som odlar spannmål.

 

Jag har för att jag läst på MPR att en rai ger runt 300 kg ris och att priset nu ligger på runt 12,000 Baht/ton. Får man då bara en skörd så blir det inte fett på 20 rai; 72,000 Baht minus kostnad för gödsel etc. Skulle därför tro att är det något små risbönder har ont om så är det pengar och är det något de har gott om så är det tid vilket skulle ge att han nog inte kan räkna med några stora intäkter för att hyra ut sina traktortjänster.
 

Frugans kusin jobbar på Kubotafabriken och enligt honom ligger den stora förtjänsten i reservdelar då många bönder är dåliga på både handhavande och service så risken är ju också uppenbar att han lägger lika mycket på det som han drar in.

 

850,000 Baht får man inte så mycket för i Sverige och inte ens i Bangkok längre. Tillräckligt långt ut på landet är det dock fortfarande en mindre förmögenhet; borde finnas bättre investeringsmöjligheter än en traktor tycker jag.

Tjena Atom!

Jag får väl rätta till dina siffror. Normalt får man ut mellan 600-800kg ris per rai. Riktigt bra skördar kan ge upp till 1 ton ris. 

Sen får man räkna med en kostnad runt 40-50% innan allt är klart.

Dom flesta småbönder har ju en sådan här maskin till sina rismarker. Är ett jävla jobb att bruka sin mark med dessa maskiner.

ris.thumb.jpg.2e7ce4a184f2a41174d3d258f7d53121.jpg

 

Har full förståelse för att dom flesta vill ha en traktor att jobba med.

ris1.thumb.jpg.9935a3545fd52f5ab9698caf814c1975.jpg

 

Från en som har en stor Thailändsk släkt som lever på bl.a ris och casava-odlingar. Familjen är inne på sin andra traktor och har ca 200 rai mark att leva på.

Vilket betalar barn och barnbarns skolgång, fina bilar och ett gott leverne!!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, thomas001 said:

Tjena Atom!

Jag får väl rätta till dina siffror. Normalt får man ut mellan 600-800kg ris per rai. Riktigt bra skördar kan ge upp till 1 ton ris. 

Sen får man räkna med en kostnad runt 40-50% innan allt är klart.

Dom flesta småbönder har ju en sådan här maskin till sina rismarker. Är ett jävla jobb att bruka sin mark med dessa maskiner.

ris.thumb.jpg.2e7ce4a184f2a41174d3d258f7d53121.jpg

 

Har full förståelse för att dom flesta vill ha en traktor att jobba med.

ris1.thumb.jpg.9935a3545fd52f5ab9698caf814c1975.jpg

 

Från en som har en stor Thailändsk släkt som lever på bl.a ris och casava-odlingar. Familjen är inne på sin andra traktor och har ca 200 rai mark att leva på.

Vilket betalar barn och barnbarns skolgång, fina bilar och ett gott leverne!!

Jag tackar för rättelsen. Det låter väldigt mycket mer positivt än man normalt sett läser om thailändska bönder; både på forum och i thailändsk media. Det var exempelvis bara några veckor sedan en artikel om att 88% av alla thailändska småbönder hade så mycket skulder att de förmodligen aldrig skulle kunna bli skuldfria. Har man 200 rai antar jag dock att man inte är småbonde och har gjort en hel del rätt och det är kul att läsa att allt inte bara är jämmer och elände.

 

Häromkring finns det väldigt få småbönder kvar. Det är antingen stora kommersiella marker eller månskensbönder som antingen har andra jobb eller drygar ut sin pension med lite ris för husbehov.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag får det rätt så får svärfar ut cirka 72,000 b på sina 20 rai efter alla kostnader är betalda?

 

Jag hade nog inte tvekat att hjälpa till med en traktor om de hade haft 200 rai men nu har de 20 rai @thomas001 och då är det mer som @Atomsäger månskensbönder än storbönder.

 

Även om ovan "handtraktor" innebär värsta slitet så är det klart bättre än att spänna på plogen på buffeln...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev bob:

Är det verkligen ingen här på MPR som har öppnat "lädret" för en Kubota traktor eller annat märke? Kanske någon "kompis" som har det som ni kan berätta om?

För ett par år sedan ville svärfar låna pengar för att köpa några bufflar och snäll som man är fick han det. Sedan höll han på med bufflarna i några år innan han tröttnade, det var ju en hel del arbete. Bufflarna såldes med förtjänst och jag fick tillbaka mina pengar med ränta!

 

Sedan ville gubben låna mer pengar för att köpa en liten lastbil och eftersom jag fortfarande var snäll så fick han det. I vanlig ordning tröttnade han snart på att vara lastbilsägare men han lyckades faktiskt sälja skrothögen med förtjänst så jag fick återigen tillbaka mina pengar med ränta.

 

Med andra ord, ibland finns det inget svart hål utan det kan bli ett lyckligt slut. Jag tycker att det trista är oförmågan att ha en vettig affärsidé samt orken att genomföra den. Efter ovanstående affärer med bufflar och lastbil har gubben startat och lagt ner Grisuppfödning, Ankuppfödning, Grönsaksodling och inget verkar hålla mycket mer än typ 6 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev lasseiudon:

För ett par år sedan ville svärfar låna pengar för att köpa några bufflar och snäll som man är fick han det. Sedan höll han på med bufflarna i några år innan han tröttnade, det var ju en hel del arbete. Bufflarna såldes med förtjänst och jag fick tillbaka mina pengar med ränta!

 

Sedan ville gubben låna mer pengar för att köpa en liten lastbil och eftersom jag fortfarande var snäll så fick han det. I vanlig ordning tröttnade han snart på att vara lastbilsägare men han lyckades faktiskt sälja skrothögen med förtjänst så jag fick återigen tillbaka mina pengar med ränta.

 

Med andra ord, ibland finns det inget svart hål utan det kan bli ett lyckligt slut. Jag tycker att det trista är oförmågan att ha en vettig affärsidé samt orken att genomföra den. Efter ovanstående affärer med bufflar och lastbil har gubben startat och lagt ner Grisuppfödning, Ankuppfödning, Grönsaksodling och inget verkar hålla mycket mer än typ 6 månader.

Är därför att kineser har så stor framgång i Thailand.

Kineser är, för att nu generalisera, flitiga och uthålliga till skillnad från thailändare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/11/2020 at 11:00 AM, Alarik said:

Är därför att kineser har så stor framgång i Thailand.

Kineser är, för att nu generalisera, flitiga och uthålliga till skillnad från thailändare.

 

Att de är mer uthålliga är säkert en anledning men har även hört att de inte fick syssla med jordbruk och något inom krigsindustrin utan de fick bara hålla på med affärsverksamhet precis som judarna i Europa och Mellanöstern, för att profitera på sina medmänniskor var inte "fint"....   

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev bob:

Att de är mer uthålliga är säkert en anledning men har även hört att de inte fick syssla med jordbruk och något inom krigsindustrin utan de fick bara hålla på med affärsverksamhet precis som judarna i Europa och Mellanöstern, för att profitera på sina medmänniskor var inte "fint"....   

Det med Traktor behöver du inte köpa en ny för 800 tusen Bath. Vi kåpte en Kubota 3418 för 280 tusen BATH

för 4 år sen går fortfarande bra, ok lite rep varje år när vi kommer hem till Thai. Det viktigaste är att du bestämmer

vem som har ansvaret över Traktorn. Ena brodern till min fru har det ansvaret även över en gammal pickup

Allting funka när vi kommer ner och han har använt Traktorn och även vår E tack i farmen och även våran mark

Det viktigaste är att du och din fru bestämmer vem som har ansvaret över grejorna

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick liknande "erbjudande" för ett par år.
Sambons brorsa ville köpa en traktor(kubota) att livnära sig på. Detta trodde dom var en jättebra affär eftersom det byggdes och satsades det enormt i hembyn med dåvarande regerings politik.

Den som ägde traktor fick jobba dag å natt med bra betalt. Dessutom så subventionerades större inköp i jordbruk med ca 100 000 thb om jag minns rätt.

Så vi for iaf runt i nong bua lumpoo en dag och tittade på traktorer och nog var ju dem fina och säkert prisvärda men jag valde att avvakta till sambons förtret...

Var ju trots allt ca 700-900 k thb det handlade om[emoji848]

Till slut så valde jag att dra mig pga att jag är jordbrukare själv och sett utvecklingen i sverige och med facit i hand så var det helt rätt beslut.

Numera står en ganska ny kubota på var och varannan gård i hembyn och priset på jordbruksprodukter är i botten.

Just i mitt fall så gjorde jag rätt val men rådet till dig är gör inga snabba beslut och lär känna dem som du vill hjälpa först om du inte redan har det.
Till sist det bästa råden av allt lita till din magkänsla.... funkar oftast...





Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart borde alla ha en traktor :-)

 

 

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
57 minuter sedan, skrev MakaylaBrennan:

Det verkar som om tanken på att investera i en traktor för jordbruket, särskilt för bara några få rai mark, verkar inte värt det för mig. Medan svärfar hävdar att investeringen skulle göra honom självförsörjande och lönsam, gör förekomsten av små traktorer i området mig att tvivla på potentialen för en sådan avkastning på investeringen. Dessutom, med tanke på kostnaden för en traktor jämfört med billigare alternativ, kan det inte vara värt att investera i jordbruk av 20 rai mark alls.

Säg till svärfar att du lägger en handpenning på traktorn och att han tar avbetalningarna, då får du se om det är lika intressant och lönsamt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...