Jump to content
IGNORERAD

Personnummer, Id Kort, Etc


lechuck

Recommended Posts

Tjabbalabba alla Glada!!

Min tjej fick precis 2 årigt beviljat så nu är det enkelbiljet som bokas i Sept!

Nu kommer vi till väsentligheterna.

1.Personnummer måste hon ju ha så att man kan komma in i systemet.. (Får man det av skatteverket när man folkbokför sig eller hur är det ??)

2. ID kort med hennes Svenska personnummer (vilket jag förstod även skatteverket producerar, vilket verkar vara väldigt smut)

/En glad fan!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp på båda frågorna. Men ha i åtanke att hennes identitet måste bekräftas vid ID-kortsansökan. Såvitt jag har hört så föreligger det svårigheter om man endast är sambo. Men om man är gift så kan man enkelt intyga hennes identitet och hon får således ett ID-kort. Dock är det högt tryck på Skatteverket för tillfället då det ligger ett uppdämt behov sedan år tillbaka.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lechuck,

Ja, i och med att man lämnar in blanketten om folkbokföring på Skatteverket så blir det även ett svenskt personnummer. Glöm inte att sätta upp damens namn på lägenhetsdörren eller husets brevlåda, beslutet med tilldelat personnummer skickas till henne. Brevbäraren kan bli förvirrad om du inte gör det, och Skatteverket säger att en hel del av dessa beslut kommer i retur till dom.

Jag vet inte hur det är med ID-kort, men en sak att tänka på är vad damen ska ha för namnteckning. Det bör ju vara något man ska skriva snabbt. Fru Chang missförstod mig tyvärr när hon skrev sin namnteckning vid ansökan om ID-kort. Hon plitade mödosamt ner sitt namn med västerländska bokstäver, och nu får hon dras med det varje gång hon ska skriva under något. Det blir ju till exempel en del papper att skriva under om man driver eget AB.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här finns information om id-kort hos Skatteverket på thailändska.

http://www.skatteverket.se/download/18.6f9866931215a607a4f80008659/Thailändska.pdf

För att dra nytta av HerrChangs lärdom så heter namnteckning Laisen ลายเซ็น eller Lai mue chue ลายมือชื่อ. Den sistnämnda är dock mer formellt ... och svårare att uttala.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Varför godkänner våra usla banker ej pass som

Boffe

Pass som godkänd id-handling eller?

Jo det gör dom, iaf dom "nya" EU-passen.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabbalabba alla Glada!!

Min tjej fick precis 2 årigt beviljat så nu är det enkelbiljet som bokas i Sept!

Nu kommer vi till väsentligheterna.

1.Personnummer måste hon ju ha så att man kan komma in i systemet.. (Får man det av skatteverket när man folkbokför sig eller hur är det ??)

2. ID kort med hennes Svenska personnummer (vilket jag förstod även skatteverket producerar, vilket verkar vara väldigt smut)

/En glad fan!!

Precis som swedenfarang säger så är Skatteverket knepiga när det gäller styrkande av identitet när man endast är sambo, och inte gifta. Vet flera som haft problem med detta då Skatteverket krävt att man ska ha varit folkbokförd på samma adress i minst sex månader för att kunna styrka sin partners identitet. Och jag har för mig att det första dom frågade oss, när vi skulle skaffa ID till frun, var "är ni gifta?". Vet inte om detta är någon generell praxis, men det borde finnas info på Skatteverkets web.

Värdelöst att det ska vara så krångligt att skaffa ett ID-kort, särskilt som man i vårt genomkontrollerade samhälle blir skapligt handikappad om man inte kan visa upp en godkänd ID-handling.

Blev rätt förvånad över att det inte var några som helst problem att öppna bankkonto utan svensk ID-handling. Det gick hur bra som helst med beslutet om UT, personbevis och fruns thailändska pass.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...