Jump to content
IGNORERAD

Botemedlet mot Corona


John Khonken

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Att Facebook finansierar Reuters faktakollare är solklart. Och ingår i Facebooks "faktakollargrupp".

Finns väl ingen som kan neka det?

 

Sen har vi rättegången mot Facebook där de medger att deras faktakollare är opinion, inte fakta. 

Detta delvis pga sektion 230 är framme och spökar igen.

Men det borde väl i så fall finnas riktiga faktakollare som kan bevisa ifall Reuters far med osanning, då slipper man ju konspirationsteorier och kan ägna sig åt fakta ?  

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    293

  • Surin P3

    149

  • spooncreek

    139

  • HuaHindinnge

    106

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Svenska Filminsitutet. 

 

Propagandan ska ut, det är knappast en ny uppfinning. 

 

Facebook får finnas till så länge dom "nyttiga". 

 

Att tro att media är fri är naivt. 

Denna naivitet som är själva förutsättningen till att det är så lönsamt med floskler.

 

Om ingen gick på propaganda vore den rätt meningslös, tyvärr är den mycket effektiv. 

 

Att piska upp en mobb går i ett nafs. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Fritz:

Men det borde väl i så fall finnas riktiga faktakollare som kan bevisa ifall Reuters far med osanning, då slipper man ju konspirationsteorier och kan ägna sig åt fakta ?  

Jag är ganska säker på att man kan ägna sig åt fakta, helt utan externa faktakollare.

Precis som man gjorde, innan de fanns.

Idag är de ju mest till för censur och smutskastning.

 

Vad gäller konspirationsteorier, så används det ordet som något fult och dumt idag, men vi har under pandemin sett flera såna vara sanna. Till exempel labbläckan.

Så oavsett hur vissa använder ordet, så ser jag dem som vanliga teorier tills de bevisats eller motbevisats. Alltså välbehövliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag är ganska säker på att man kan ägna sig åt fakta, helt utan externa faktakollare.

Precis som man gjorde, innan de fanns.

Idag är de ju mest till för censur och smutskastning.

 

Vad gäller konspirationsteorier, så används det ordet som något fult och dumt idag, men vi har under pandemin sett flera såna vara sanna. Till exempel labbläckan.

Så oavsett hur vissa använder ordet, så ser jag dem som vanliga teorier tills de bevisats eller motbevisats. Alltså välbehövliga.

Konspirationer finns givetvis och ska de avslöjas så börjar man med en teori om den. Problemet uppstår när en konspirationsteori framställs som fakta    och när folk framhärdar i att den är sann långt efter att tydlig fakta visar att den var fel.

 

Jag kan inte påminna mig att särskilt många påstod att labbläckan i Wuhan var en konspirationsteori, det som sas vara en konspirationsteori var att det var en avsiktlig läcka som kinesiska staten, CIA och diverse storföretag stod bakom; och det är givetvis en konspirationsteori i den högre skolan.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Konspiration odlas alltså pga spån. 

 

Staten kanske då skulle avla fram smartare medborgare. 

 

Dra in barnbidraget kanske. 

Bra för miljön också. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Atom:

Konspirationer finns givetvis och ska de avslöjas så börjar man med en teori om den. Problemet uppstår när en konspirationsteori framställs som fakta    och när folk framhärdar i att den är sann långt efter att tydlig fakta visar att den var fel.

 

Jag kan inte påminna mig att särskilt många påstod att labbläckan i Wuhan var en konspirationsteori, det som sas vara en konspirationsteori var att det var en avsiktlig läcka som kinesiska staten, CIA och diverse storföretag stod bakom; och det är givetvis en konspirationsteori i den högre skolan.

Första paragrafen håller jag som sagt redan med om.

 

Andra paragrafen känns lite väl snäll.

Man såg ju extrem ovilja att ens låta labbläckan diskuteras i media i början.

Både i vanlig gammelmedia och censur och bannlysningar i social media.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

Första paragrafen håller jag som sagt redan med om.

 

Andra paragrafen känns lite väl snäll.

Man såg ju extrem ovilja att ens låta labbläckan diskuteras i media i början.

Både i vanlig gammelmedia och censur och bannlysningar i social media.

Det har ju gått två år nu och vi börjar båda bli gamla, men som jag kommer ihåg så var det framförallt konspirationsteorin att det var ett planerat utsläpp, aka biovapnet, som fördes fram på diverse suspekta siter och vi har ju åtminstone en person här på forumet som framhärdar i det. 
 

Teorin att det var ett läckage pga slarv är ju per definition ingen konspirationsteori då en konspiration innebär att flera personer/företag/organisationer jobbar tillsammans. Om det nu var en läcka, vilket jag tror men inte är säker på, så ägnade sig dock kinesiska staten åt en konspiration i sin cover-up. Att påstå att kinesiska staten ägnar sig åt konspiration är dock ingen konspirationsteori, det gör de 24 timmar om dagen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Det har ju gått två år nu och vi börjar båda bli gamla, men som jag kommer ihåg så var det framförallt konspirationsteorin att det var ett planerat utsläpp, aka biovapnet, som fördes fram på diverse suspekta siter och vi har ju åtminstone en person här på forumet som framhärdar i det. 
 

Teorin att det var ett läckage pga slarv är ju per definition ingen konspirationsteori då en konspiration innebär att flera personer/företag/organisationer jobbar tillsammans. Om det nu var en läcka, vilket jag tror men inte är säker på, så ägnade sig dock kinesiska staten åt en konspiration i sin cover-up. Att påstå att kinesiska staten ägnar sig åt konspiration är dock ingen konspirationsteori, det gör de 24 timmar om dagen.

Ok, användning och definition av ord är viktigt. Men som jag minns, så var diskussioner om en eventuell labbläcka bara "konspirationsteorier" i början och det som gällde var marknaden som ursprung.

Fladdermöss eller myrkottar osv...

 

Det var en massa folk som blev bannlysta på Youtube och andra stora sajter vid yttrande av teorier om en läcka oavsett slarv eller konspiration.

Och gammelmedia styrde tydligt ifrån dessa teorier, både i nyheter och smutskastning i "faktakollar".

Det är inte förrän nu på senaste tiden, de ändrat sig lite. 

 

Så visst, udda konspirationsteorier uppstår.

Men är det så konstigt, när fullt möjliga teorier mörkas med kraft?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Surin P3:

Ok, användning och definition av ord är viktigt. Men som jag minns, så var diskussioner om en eventuell labbläcka bara "konspirationsteorier" i början och det som gällde var marknaden som ursprung.

Fladdermöss eller myrkottar osv...

 

Det var en massa folk som blev bannlysta på Youtube och andra stora sajter vid yttrande av teorier om en läcka oavsett slarv eller konspiration.

Och gammelmedia styrde tydligt ifrån dessa teorier, både i nyheter och smutskastning i "faktakollar".

Det är inte förrän nu på senaste tiden, de ändrat sig lite. 

 

Så visst, udda konspirationsteorier uppstår.

Men är det så konstigt, när fullt möjliga teorier mörkas med kraft?

Om folk blev bannlysta för teorin att Covid kan ha startat som en labbläcka pga slarv så tycker jag givetvis att det är fel och de borde få en ursäkt.

 

Jag tycker det är helt OK att framföra vilka absurda konspirationsteorier som helst så länge man gör det som privatperson; det är ju bara hens förtroende som skadas. Om en offentlig person eller media gör det blir det lite mer lurigt.
 

På något sätt måste vi hitta ett system angående ”ansvarig utgivare” som gäller även siter, där de tvingas komma med rättelser, personligen kan få betala böter och i värsta fall stängas ned. Yttrandefriheten är, och ska vara, helig men att avsiktligt ljuga och förvränga är ingen rättighet. Det är givetvis oerhört svårt med gränsdragningen men får vi det inte rätt så är det en uppenbar risk att hela yttrandefriheten försvinner.

 

Problemet är, som vanligt, att tekniken utvecklas mycket snabbare än vi människor kan hantera. Tidningar, radio och TV har funnits i många generationer och den fria världen har så sakteliga utvecklat ett system att hantera den informationen. Det funkar inte alltid men det finns ändå mekanismer som gör att de flesta frågor kan belysas på ett hyfsat rättvist sätt. När det gäller sociala media och annan internetbaserad media är det dock fortfarande vilda västern; ibland är det bra men det leder också till en polarisering och att diskussionen om hur man ska hantera Situationen A istället blir en diskussion om det överhuvudtaget finns en Situation A. Min största oro är dock att  ryssar, kineser och andra antidemokrater utnyttjar den här röran till att få oss att ifrågasätta demokratin och yttrandefriheten.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bara lägga till den saken som ofta glöms bort i labbläcke-teorin och det är väl att viruset faktiskt är tillverkat.

Och som det verkar, med full vetskap från USA och topparna inom militär och utveckling av dessa "verktyg".

 

En konspiration?

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag måste bara lägga till den saken som ofta glöms bort i labbläcke-teorin och det är väl att viruset faktiskt är tillverkat.

Och som det verkar, med full vetskap från USA och topparna inom militär och utveckling av dessa "verktyg".

 

En konspiration?

Inte bara en konspiration utan ett par stycken på bara två rader.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte bara en konspiration utan ett par stycken på bara två rader.

Så du tror fortfarande att labbläckan är ett virus som ingen "tillverkat" med bl.a. Gain of Function - eller visste nåt om?

I princip att ett naturligt virus smugit in i labbet och sen rymt därifrån. Tolkar jag dig rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Atom:

Jag får lite vibbar av Bankkrisen 2017 som nu eventuellt kommer 2022. Ett patent från 2015 gällande ett testkit för Covid-19 är dock ytterligare ett steg; känns nästan som att Rothschild måste jobbat fram det testet med Saida och han uppfinnaren i Sundbyberg.

 

Jag kan nästan se framför mig hur en fjunig tonåring i Montenegro, Radan kan han heta, sitter i familjens potatiskällare och försöker dra in lite växelpengar för att kunna köpa cigg. Putins polare på gamla KGB betalar några Rubel om man lyckas så lite mer splitt i västvärlden. Radan är en veteran inom fake news industrin så han spelar bara på säkra kort; ett hetsigt skrivit "nyhetsinlägg" på serbiska som Google-översätts till engelska där han name droppar någon amerikansk elitjude, Covid-19 och bio weapon får alltid många klick från outbildade, medelålders västerlänningar. Ord som dessa snubbar inte förstår, typ testkit och AI, ger ett par klick till och helt plötsligt sitter han där och myser med ett paket amerikanska cigg.   

Orkar inte läsa allt. Tycker du att det går bra för bankerna nu???????

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Atom:

Så talar en sann kommunist.

 

Hur fan kan republikanerna så totalt sälja sin själ bara för att försvara en charlatan? Är man patriot så borde man låsa in Trump och hans närmaste; kan inte finnas större landsförrädare i modern tid; sedan när blev Putin en demokratisk vän?

Så du påstår att även det är lögn. För du vet sanningen. För det har du hört av dina vänner.  Nu håller du på att spåra ur. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Att Facebook finansierar Reuters faktakollare är solklart. Och ingår i Facebooks "faktakollargrupp".

Finns väl ingen som kan neka det?

 

Sen har vi rättegången mot Facebook där de medger att deras faktakollare är opinion, inte fakta. 

Detta delvis pga sektion 230 är framme och spökar igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Fritz:

Men det borde väl i så fall finnas riktiga faktakollare som kan bevisa ifall Reuters far med osanning, då slipper man ju konspirationsteorier och kan ägna sig åt fakta ?  

Fritte Vad tror du deras syfte är ??????. Jag kan lova dig  det är inte presentera all fakta. Faktakoll är lika mycket bluff . Ren propaganda

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Atom:

Konspirationer finns givetvis och ska de avslöjas så börjar man med en teori om den. Problemet uppstår när en konspirationsteori framställs som fakta    och när folk framhärdar i att den är sann långt efter att tydlig fakta visar att den var fel.

 

Jag kan inte påminna mig att särskilt många påstod att labbläckan i Wuhan var en konspirationsteori, det som sas vara en konspirationsteori var att det var en avsiktlig läcka som kinesiska staten, CIA och diverse storföretag stod bakom; och det är givetvis en konspirationsteori i den högre skolan.

Jag han inte läsa allt. Ni sammanfattade det ganska bra

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fritte Vad tror du deras syfte är ??????. Jag kan lova dig  det är inte presentera all fakta. Faktakoll är lika mycket bluff . Ren propaganda

Bara för att du är faktaresistent

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev John Khonken:

Så du tror på factchekers då. Varför tror du på att dom har rätt. Tror du på tomten också. Kolla själv . Patentnumret finns

Factcheckers är bättre än den alternativa fakta och fake news propaganda du lyssnar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Danmark fattar grejer... inte ofta man får ge dem beröm... men bra gjort Danmark. Hoppas nu resten av Europa och Världen hänger på!

 

https://www.aftonbladet.se/a/Or0pqk

 

Helt jävla rätt. Tänk att Danskarna alltid är bättre än oss

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev John Khonken:

Orkar inte läsa allt. Tycker du att det går bra för bankerna nu???????

Det går fint fint för bankerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

Factcheckers är bättre än den alternativa fakta och fake news propaganda du lyssnar på.

Jag förstår varför du tycker. Du klarar inte själv att söka fakta och bilda dig en egen uppfattning. Det är synd om dig stackare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag förstår varför du tycker. Du klarar inte själv att söka fakta och bilda dig en egen uppfattning. Det är synd om dig stackare. 

Den fakta du söker är fake och alternativ. Du måste lära dig att förstå verkligheten och överge din fantasivärld.

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...