Jump to content
IGNORERAD

Botemedlet mot Corona


John Khonken

Recommended Posts

54 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Nu har inte du tolkningsföreträde i denna fråga.

Får man fråga vem som skulle ha det? Ska faktiskt bli intressant att höra.

Kan man ens ha tolkningsföreträde i en åsiktsfråga? Jaja. jag avvaktar din åsikt i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    293

  • Surin P3

    149

  • spooncreek

    139

  • HuaHindinnge

    106

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

HuaHindinnge
17 minuter sedan, skrev frogfish:

Får man fråga vem som skulle ha det? Ska faktiskt bli intressant att höra.

Kan man ens ha tolkningsföreträde i en åsiktsfråga? Jaja. jag avvaktar din åsikt i frågan.

Frågan var att Trump har blivit bannad från diverse sociala medier på obestämd tid för det som hände i januari. De som bestämde sig för att banna Trump har tolkningsföreträde för deras beslut. 

Du, jag, P3 m.fl. MPR medlemmar kan givetvis tycka vad vi vill om det som hände i januari. Men eftersom ingen av oss kan påverka sociala mediernas beslut att stänga av Trump p.g.a. det de tyckte hände i januari så har vi inte tolkningsföreträde i avstängningningsbesluten med hänsyn till vad de tyckte hände i januari. 

Vi kan tycka att det är fel, rätt eller inte bry oss, men det ändrar inte på något vis beslutet. 

Hade P3 tolkningsföreträde för vad som hände i januari i frågan om att stänga av Trump för det som hände i januari skulle inte Trump ha blivit avstängd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, Surin P3 said:

Att folk har fel/hittar på/överdriver är nåt som förekommit ganska länge. 

Om man tillåter alla slags diskussioner öppet, så skulle vi bli bättre på att komma fram till sanningar och lösningar, genomskåda felaktigheter och tänka kritiskt på i princip allt.

 

Vi lever i en värld där man bör misstro.

Väldigt tråkigt och förhoppningsvis bara en fas i vår evolution.

Den fria diskussionen är viktig och sker ju bland annat här , vilket du ska ha en eloge för.


I den fria diskussionen ingår naturligtivis för oss alla att bli bemötta för de åsikter vi levererar. Du nämner kritiskt tänkande, och jag skulle säga att avsaknaden av det i kombination med den oftast totala bristen på källkritik förenar de som jag oftast invänder emot.

 

Det finns också en del åsikter som för min del alltid måste bemötas och starkt kritiseras, som har bäring på avsaknaden av kritiskt tänkande och kanske framförallt källkritiken. Där ingår diverse konspiratoriska teorier som att masskjutningar av barn är "false flags",  de vansinniga teorierna bakom Q`Anon, etc. I ämnet för denna tråd landar anti-vaxxare,  det vill säga de som uttrycker skepsis mot all sorts vaccinering, i samma fåra. Mycket av kritiken mot covid-vaccinen kommer ju också från denna "anti-vax"-rörelse.

 

Det som verkar vara den gemensamma nämnaren för de som uttrycker de  åsikterna är någon slags ilska/bitterhet mot etablissemang/elit, som tar sig uttryck i dessa ofta helt absurda åsikter. Det är en trist utveckling tycker jag. Hålller du inte med?
 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev spooncreek:

Den fria diskussionen är viktig och sker ju bland annat här , vilket du ska ha en eloge för.


I den fria diskussionen ingår naturligtivis för oss alla att bli bemötta för de åsikter vi levererar. Du nämner kritiskt tänkande, och jag skulle säga att avsaknaden av det i kombination med den oftast totala bristen på källkritik förenar de som jag oftast invänder emot.

 

Det finns också en del åsikter som för min del alltid måste bemötas och starkt kritiseras, som har bäring på avsaknaden av kritiskt tänkande och kanske framförallt källkritiken. Där ingår diverse konspiratoriska teorier som att masskjutningar av barn är "false flags",  de vansinniga teorierna bakom Q`Anon, etc. I ämnet för denna tråd landar anti-vaxxare,  det vill säga de som uttrycker skepsis mot all sorts vaccinering, i samma fåra. Mycket av kritiken mot covid-vaccinen kommer ju också från denna "anti-vax"-rörelse.

 

Det som verkar vara den gemensamma nämnaren för de som uttrycker de  åsikterna är någon slags ilska/bitterhet mot etablissemang/elit, som tar sig uttryck i dessa ofta helt absurda åsikter. Det är en trist utveckling tycker jag. Hålller du inte med?
 

Iofs ett sunt resonemang.

 

Men den dagen "ilska/bitterhet mot etablissemang/elit" helt uteblir kommer jag bli mer orolig än nu. Och om dagens extremåsikter försvann ska vi fundera på vilka som skulle bli de utpekade extrema, för det kommer alltid pekas detta extremfinger.

 

Så jag ser även de jag tycker är helt ute och cyklar som ett sundhetstecken för debatten. När de extrema åsikterna förbjuds är vi illa ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, frogfish said:

Får man fråga vem som skulle ha det? Ska faktiskt bli intressant att höra.

Kan man ens ha tolkningsföreträde i en åsiktsfråga? Jaja. jag avvaktar din åsikt i frågan.

Uppenbarligen anser FB sig ha tolkningsföreträde. På sätt och vis logiskt att privata företag får ha vilka regler de vill så länge de följer lagen. Desto mer tveksamt om det påverkar länders demokrati, vad man nu än tycker om Trump och andra så anser åtminstone jag att det har gått snett. 

Klart olämpligt och bör regleras om alltför stora bolag kan använda sin makt till att vrida demokratiska åsikter åt något håll.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev spooncreek:

Den fria diskussionen är viktig och sker ju bland annat här , vilket du ska ha en eloge för.


I den fria diskussionen ingår naturligtivis för oss alla att bli bemötta för de åsikter vi levererar. Du nämner kritiskt tänkande, och jag skulle säga att avsaknaden av det i kombination med den oftast totala bristen på källkritik förenar de som jag oftast invänder emot.

 

Det finns också en del åsikter som för min del alltid måste bemötas och starkt kritiseras, som har bäring på avsaknaden av kritiskt tänkande och kanske framförallt källkritiken. Där ingår diverse konspiratoriska teorier som att masskjutningar av barn är "false flags",  de vansinniga teorierna bakom Q`Anon, etc. I ämnet för denna tråd landar anti-vaxxare,  det vill säga de som uttrycker skepsis mot all sorts vaccinering, i samma fåra. Mycket av kritiken mot covid-vaccinen kommer ju också från denna "anti-vax"-rörelse.

 

Det som verkar vara den gemensamma nämnaren för de som uttrycker de  åsikterna är någon slags ilska/bitterhet mot etablissemang/elit, som tar sig uttryck i dessa ofta helt absurda åsikter. Det är en trist utveckling tycker jag. Hålller du inte med?
 

Håller med om det mesta...

 

Problemet med källkritik idag är just källorna. Vem är det som säger att alla ens källor är de rätta, när i princip alla källorna har någon slags vinkling eller agenda.

Vi skapar oss personliga bubblor och väljer de källor som passar. De vi anser vara trovärdiga.

 

Vad gäller ilska mot etablissemanget och eliten så ser jag det som ett sundhetstecken. Vi vanliga människor har drivits till att bli oppositionen.

Båda parter saknar helt anknytning till varandra och jag tror det blir så här då. Förakt och misstänksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, frogfish said:

Iofs ett sunt resonemang.

 

Men den dagen "ilska/bitterhet mot etablissemang/elit" helt uteblir kommer jag bli mer orolig än nu. Och om dagens extremåsikter försvann ska vi fundera på vilka som skulle bli de utpekade extrema, för det kommer alltid pekas detta extremfinger.

 

Så jag ser även de jag tycker är helt ute och cyklar som ett sundhetstecken för debatten. När de extrema åsikterna förbjuds är vi illa ute.

Medhåll till viss del. Åsikter i sig kan inte och ska inte förbjudas. Däremot kan man i extrema fall straffas för dem, när det t.ex handlar om förtal eller hets mot folkgrupp. Men gränsdragningen är svår, vilket också syns genom att lagstiftningen är rätt olika i olika länder avseende det.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev SatanG:

Uppenbarligen anser FB att har tolkningsföreträde. På sätt och vis logiskt att privata företag får ha vilka regler de vill så länge de följer lagen. Desto mer tveksamt om det påverkar länders demokrati, vad man nu än tycker om Trump och andra så anser åtminstone jag att det har gått snett. 

Klart olämpligt och bör regleras om alltför stora bolag kan använda sin makt till att vrida demokratiska åsikter åt något håll.

 

/ SatanG

Min poäng hade inte så mkt med själva sakfrågan att göra, det var mer inriktad på hittepåordet "tolkningsföreträde", ett ord i samma genre som "värdegrund".

 

Beslut motiveras med fakta, aldrig utifrån "tolkningsföreträde". Sen behöver man inte hålla med om beslutet (eller hur faktan används), men ett beslut som motiveras med att den som har tagit beslutet (eller beslutet i sig) ej får ifrågasättas (vilket i princip ordet "tolkningsföreträde" betyder) är ett kasst beslut från början. Eller iaf ett dåligt motiverat beslut.

 

De enda jag sett som med stolthet använder orden "tolkningsföreträde" och "värdegrund" är journos med anknytning (fysisk el mental) till Södermalm. Eller diktatorer i suspekta länder.

 

Så det var det som var min poäng, om Trump är bannad från diverse plattformar struntar jag nog i (iaf idag).

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Medhåll till viss del. Åsikter i sig kan inte och ska inte förbjudas. Däremot kan man i extrema fall straffas för dem, när det t.ex handlar om förtal eller hets mot folkgrupp. Men gränsdragningen är svår, vilket också syns genom att lagstiftningen är rätt olika i olika länder avseende det.

 

 

Klart man inte får säga vad som helst. Men det tycker jag inte har varit aktuellt här heller (om vi diskuterar olika åsikter på MPR).

 

Sen håller jag inte med om att man ska kunna straffas för sina åsikter. Man bör dock se till att uttrycka dem på ett civiliserat sätt, men det är en annan sak. Åsikten i sig ska man aldrig kunna straffas för.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, frogfish said:

Klart man inte får säga vad som helst. Men det tycker jag inte har varit aktuellt här heller (om vi diskuterar olika åsikter på MPR).

Det har absolut förekommit inlägg genom åren på MPR som kan betecknas som förtal enligt svensk lagstiftning, antagligen också hets mot folkgrupp. Men sådana inlägg har de olika moderötterna genom alla år oftast/alltid stävjat såvitt jag sett under min tid på MPR. Gott så.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det har absolut förekommit inlägg genom åren på MPR som kan betecknas som förtal enligt svensk lagstiftning, antagligen också hets mot folkgrupp. Men sådana inlägg har de olika moderötterna genom alla år oftast/alltid stävjat såvitt jag sett under min tid på MPR. Gott så.

Men då handlar det mer om hur man uttrycker sig, inte åsikten i sig. Och det kan väl vara en grumlig linje ibland.

 

Men nu är vi inne på semantik, jag får intrycket att vi tycker ganska lika i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, Surin P3 said:

Håller med om det mesta...

 

Problemet med källkritik idag är just källorna. Vem är det som säger att alla ens källor är de rätta, när i princip alla källorna har någon slags vinkling eller agenda.

Vi skapar oss personliga bubblor och väljer de källor som passar. De vi anser vara trovärdiga.

 

Vad gäller ilska mot etablissemanget och eliten så ser jag det som ett sundhetstecken. Vi vanliga människor har drivits till att bli oppositionen.

Båda parter saknar helt anknytning till varandra och jag tror det blir så här då. Förakt och misstänksamhet.

Visst finns det den problematiken när det gäller källor, jag håller med om det.

 

Men i exemplen jag nämnde handlar det ju snarast om att det inte finns några källor, vare någon teori eller empiri att luta sig emot. Det är helt enkelt "hitte på" och/eller  (numera) internetkrigare som fabricerar orsakssamband som inte finns, eller hittar på nya religioner (Qanon).  Det känns i alla fall för min del som en trist utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Visst finns det den problematiken när det gäller källor, jag håller med om det.

 

Men i exemplen jag nämnde handlar det ju snarast om att det inte finns några källor, vare någon teori eller empiri att luta sig emot. Det är helt enkelt "hitte på" och/eller  (numera) internetkrigare som fabricerar orsakssamband som inte finns, eller hittar på nya religioner (Qanon).  Det känns i alla fall för min del som en trist utveckling.

Helt ärligt så vet jag inget om Qanon.

För mig hamnar de förmodligen i samma låda som plattjordingarna.

 

Men jag tycker absolut inte att de ska förbjudas, utan de ska finnas som en stark påminnelse om att vi inte ska ta för givet att  alla människor är intelligenta.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Förnekarna börjar få problem. Man gör allt för att skydda sin egen dumhet. Men varseeeeeeeeeeeeeeegooooooood

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Förnekarna börjar få problem. Man gör allt för att skydda sin egen dumhet. Men varseeeeeeeeeeeeeeegooooooood

Kan du förtydliga vad du menar? Men jag håller med om att dom som nekar att ta vaccinet har problem med att t.ex. kunna resa.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det gör jag gärna. Jag har från april förra året talat om detta ämne. Att folket inte fått 100 % information angående covid. Big Pharma verkar styra världens beslutsfattare. 

Om folket blivit 100% informerade från början att Bio -vapnet inte är kliniskt testat . Så folket blev försökskaniner med våra politikers goda minne, Tänk på det när du röstar.

Att vi inte kan resa är tragiskt. Länderna bestämmer själva om dom vill släppa in folk eller inte. Det är väl bara Sverige där någon annan bestämmer att vi måste släppa in alla utan att veta vilka dom är.

Det underliga med oss här på MPR är följande. Vi accepterar att ta en spruta för att åka till Thailand. Men vi accepterar också att vi släpper in kreti och pleti utan kontroll om vilka dom är. Ingen kontroll om dom är vaccinerade.  Ingen kontroll överhuvudtaget.

Märkligt tycker jag

PS D.vitamin skyddar mot covid. Stärker kroppens imunförsvar. 

Ps 2 Har du haft covid behöver du inte ta någon spruta alls. Men då kan du inte resa

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, John Khonken said:

Att vi inte kan resa är tragiskt. Länderna bestämmer själva om dom vill släppa in folk eller inte. Det är väl bara Sverige där någon annan bestämmer att vi måste släppa in alla utan att veta vilka dom är.

Det underliga med oss här på MPR är följande. Vi accepterar att ta en spruta för att åka till Thailand. Men vi accepterar också att vi släpper in kreti och pleti utan kontroll om vilka dom är. Ingen kontroll om dom är vaccinerade.  Ingen kontroll överhuvudtaget.

Märkligt tycker jag

Så hur vill du ha det Khonken?. Kontroll på resandet eller inte? Nu förefaller det som att du tycker båda alternativen är lika dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, berlitz said:

FB_IMG_1623650891405.jpg

Fast apropå källkritik, så stämmer inte rubriken. "Indien" har inte stämt WHOs "chief scientist". Det är ett privat advokatsamfund i Mumbai som gjort det. "Indien" dvs indiska staten, har enligt det senaste jag läste, tagit bort Ivermectin på listan över rekommenderade läkemedel för behandling av Covid19. På WHO:s rekommendation för övrigt.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
27 minuter sedan, skrev spooncreek:

Så hur vill du ha det Khonken?. Kontroll på resandet eller inte? Nu förefaller det som att du tycker båda alternativen är lika dåliga.

Då misstolkar du vad jag skriver. Men det gör ingenting. Varje land har suverän rätt att göra vad dom vill.

Däremot Sverige tar vi bara beslut som drabbar våra egna.

Vad jag tycker i frågan  är helt vansinne . Frågan jag ställer mig. Vem hittade på skiten från början. PCR testerna är Fake. Det säger till och med den som uppfann dem, Statestiken är fake. Drogen som alla pumpar i sig är ett biovapen och dess soldater är spikproteinet. 

HCQ och Ivermectin tillsammans med zink och z-pac i tidigt stadium hjälper. 

Big Pharma kommer nu att tjäna grymma pengar när så många ät fast i skiten. Istället för dom båda billiga hjälpmedlem ovan

 

Bara för att förtydliga. Alla får ta sina egna beslut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, John Khonken said:

Då misstolkar du vad jag skriver. Men det gör ingenting. Varje land har suverän rätt att göra vad dom vill.

Däremot Sverige tar vi bara beslut som drabbar våra egna.

Vad jag tycker i frågan  är helt vansinne . Frågan jag ställer mig. Vem hittade på skiten från början. PCR testerna är Fake. Det säger till och med den som uppfann dem, Statestiken är fake. Drogen som alla pumpar i sig är ett biovapen och dess soldater är spikproteinet. 

HCQ och Ivermectin tillsammans med zink och z-pac i tidigt stadium hjälper. 

Big Pharma kommer nu att tjäna grymma pengar när så många ät fast i skiten. Istället för dom båda billiga hjälpmedlem ovan

 

Bara för att förtydliga. Alla får ta sina egna beslut. 

Jomenvisst, men vad tycker du Khonken om det du hade en utläggning om först? Är det bra att man har stängda gränser för de som inte är vaccinerade? Och eftersom Sverige uppenbarligen inte har det (?) har de då gjort rätt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Bra att du vill veta vad jag tycker. Jag tycker att Sverige gjorde allt fel som inte stängde gränserna redan 31 jan 2020

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev spooncreek:

Fast apropå källkritik, så stämmer inte rubriken. "Indien" har inte stämt WHOs "chief scientist". Det är ett privat advokatsamfund i Mumbai som gjort det. "Indien" dvs indiska staten, har enligt det senaste jag läste, tagit bort Ivermectin på listan över rekommenderade läkemedel för behandling av Covid19. På WHO:s rekommendation för övrigt.

Haha, nej berlitz källa Greatgameindia verkar lite skum, snällt sagt ;)

Deras påstående

om historien bakom viruset är otrooolig.

 

"COVID CLAIM: GreatGameIndia claims that the virus, which has now killed more than 2 million people worldwide, was first found in the lungs of a Saudi man and then sent to labs in the Netherlands and then Canada, where it was stolen by Chinese scientists. The article relies in part on speculation from Dany Shoham, a virologist and former lieutenant colonel in Israeli military intelligence."

 

Mer finns att läsa här. 

https://apnews.com/article/conspiracy-theories-iran-only-on-ap-media-misinformation-bfca6d5b236a29d61c4dd38702495ffe

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, John Khonken said:

Bra att du vill veta vad jag tycker. Jag tycker att Sverige gjorde allt fel som inte stängde gränserna redan 31 jan 2020

Ok, så då är det bra med vaccin då, och bra att länder ställer det som krav vid inresor?

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Fritz:

Haha, nej berlitz källa Greatgameindia verkar lite skum, snällt sagt ;)

Deras påstående

om historien bakom viruset är otrooolig.

 

"COVID CLAIM: GreatGameIndia claims that the virus, which has now killed more than 2 million people worldwide, was first found in the lungs of a Saudi man and then sent to labs in the Netherlands and then Canada, where it was stolen by Chinese scientists. The article relies in part on speculation from Dany Shoham, a virologist and former lieutenant colonel in Israeli military intelligence."

 

Mer finns att läsa här. 

https://apnews.com/article/conspiracy-theories-iran-only-on-ap-media-misinformation-bfca6d5b236a29d61c4dd38702495ffe

 

Så kan det tyckas ja.Men Indien och Filippinerna tror på och delar ut ivermectin så testas även flera stater i USA, gör dom fel då? Allt grundar sig på div forskning inte på SVT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...