Jive Inlagd Juli 25, 2020 Dela Inlagd Juli 25, 2020 37 minuter sedan, skrev Esspe: Provat Mays på Theprasit? Kanske inte traditionell seafood, mera thaifusion men deras fisk eller räkpanaeng är helt suverän. Beefeater har f.ö. öppnat nu. Tidigare var det tal om september först. Tack för tipset!! Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Juli 25, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Juli 25, 2020 Nu är det dags för nya MPR-relaterade dumheter. Grab-chauffören insisterar att jag ska ha mask på och Google Maps att det är nästan en timme till destinationen; måste vara halvvägs till Isaan. Lär vara törstig när jag kommer fram. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juli 25, 2020 Dela Inlagd Juli 25, 2020 12 timmar sedan, skrev Atom: Som sagt, första sommaren någonsin i Thailand. För att få lite semesterkänsla försöker vi röra på oss emellanåt och den här helgen var vi i Pattaya. Vi bokade 4 nätter på Centara Grand Mirage i Naklua och det var inte direkt överfullt, om än högre beläggning än jag hade trott. Från igår ska det dock vara full i 4 dagar; dock innebär fullt i dessa tider bara att de 67% av rummen de får hyra ut är uthyrda. Ett schysst poolområde. En helt OK utsikt. Loungen var OK när det gällde alkohol och sötsaker men ganska fattig angående riktigt tilltugg. Väldigt lugnt kvällstid då det mest var thailändska barnfamiljer samt dito expatsfamiljer. Nästa dag hade vi bokat en speedboat till Koh Larn. Senaste trippen dit var inget vidare; halvstorm och en miljon Kineser. Denna morgon såg det betydligt lugnare ut. Lite stärkande frukost. Rätt mysigt när dom tänder eldarna vid poolområdet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Augusti 2, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 2, 2020 Varit i byn några dagar och passat på att besöka några nya, för mig, restauranger i provinsen. I fredags var vi inne i provinshuvudstaden och käkade på en trevlig restaurang vid Bangpakongfloden. Igår fyllde en av frugans kusiner 40 så då blev det ett besök på det som ska vara Phanomsarakhams coolaste restaurang. Lönehelg men ändå riktigt dåligt med folk och den utlovade Paulaner på fat hade sinat; helt OK mat dock. Idag var en av frugans bästa kompisar i Bang Nam Priao för att spela in det som tros bli årets film i Thailand så vi mötte upp för en rundvandring vid filmningen samt en lunch. Filmen är fortfarande hemlig så inga bilder fick tas. Antar att det inte är så många av er som känner igen henne men hon var oerhört stor i Thailand när jag kom hit sent 90-tal och fortfarande idag så slapp vi notan på restaurangen mot att ägare och servitriser fick ta bilder med henne. Svärmor har aldrig blivit nervös när söner och döttrar till landets största affärsmän och politiker varit på besök hos oss för ynnesten att få cykla runt ett risfält, men idag var det alltså en riktig "dara" och då var hon uppenbart nervös. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Augusti 8, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 8, 2020 On 8/2/2020 at 2:43 PM, Atom said: Svärmor har aldrig blivit nervös när söner och döttrar till landets största affärsmän och politiker varit på besök hos oss för ynnesten att få cykla runt ett risfält, men idag var det alltså en riktig "dara" och då var hon uppenbart nervös. Jag får ursäkta, det lät oerhört arrogant och trist och det var inte syftet. Tanken var bara att förmedla hur folk i allmänhet och thailändare i synnerhet (tror jag) är besatta av kändisar. Med några korta avbrott för resor till Bangkok, Hua Hin och Pattaya har vi nu varit i byn i 5 månader men i morgon är det slut. Tillbaka till Bangkok några dagar, en långhelg med kompisar i Khao Yai och sedan startar skolan igen. Kanske en helg i månaden i byn men mer blir det inte om inte en andra våg kommer. Annars kommer vi nog inte vara här mer än en vecka i sträck innan dottern går ut skolan om 4 år. Trivs bra här och skulle lätt kunna bo här för jämnan, förutsatt att man kan göra en liten resa med jämna mellanrum. En knapp timme till Suvvan samt 1.5 till Bkk och Pattaya. Det jag kommer sakna mest när vi flyttar hem till Bangkok är att gå upp tidigt på morgonen, mötas av överglada hundar, preppa en espresso och sedan vandra runt en timme innan det blir för varmt. I morse var det dock för ovanlighetens skull störtregn och åska tidigt på morgonen så då gick jag in i det provisoriska kontoret och drog iväg några mail. Våra hundar går aldrig in i vårt hus men de verkar inte ha samma respekt för kontoret och deras åskrädsla gjorde att jag inte kunde med att jaga ut dem. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Augusti 21, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 21, 2020 (ändrad) Dottern började skolan i onsdags (årskurs 10 i det brittiska systemet, typ gymnasiet skulle jag tro) så det här får bli avslutningen på tråden, såtillvida att vi inte har en ny nedstängning snart, vilket är långt ifrån omöjligt. Inte nödvändigtvis av Covid-19 dock, kan också vara pga demonstrationer. Inför skolstarten blev det en sista långhelg inom Kungariket och denna gång styrdes kosan mot Khao Yai. Första gången jag var där, för runt 20 år sedan, var Khao Yai fortfarande ett underutvecklat ställe dit naturälskare och krökarsugna ungdomar åkte och campade eller bodde i enkla stugor. Efter den stora översvämningen 2011 blev det dock populärt för Bangkoks över- och övre medelklass att köpa "safe havens" i Pak Chong och då byggdes snabbt givetvis också schyssta hotell, suveräna restauranger, fina golfbanor och diverse aktiviteter. Numera kan nog Khao Yai ses som Bangkoks Hamptons; ett coolt ställe där man ska ha en liten lyxvilla att spendera 3 helger om året i. Vi hade bokat in hela gänget på La Casetta i Toscana, en av de ursprungliga områdena som utvecklades för 10 år sedan. Jag hade trott att det skulle vara sådär typiskt Disneyplastigt som det ofta blir när Asiater försöker återskapa Europa, men jag blev positivt överraskad. Schysst hotell, bra restauranger och ytterst kvalificerad landskapsarkitektur. Första dagen blev det en cykeltur runt området; 5 km och då åkte vi runt en mindre del av området. Det fanns alltid en minibuss redo om man ville till någon av områdets restauranger och även om dessa restauranger inte var billiga så tycker jag framförallt den västerländska maten var prisvärd jämfört med liknande kvalitet i Bangkok eller Hua Hin. Nästa dag var vi i en äventyrspark som var helt OK men hade varit bättre med lite underhåll. Blev go-cart, RTV, zip-lines och andra ungdomliga aktiviteter. Sista dagen åkte vi grabbar/gubbar på en vingårdsbesök hos Thailands bästa producent, Gran Monte, medans fruarna tog med ungarna till en "bondgård". Intressant för de andra ungarna men dottern är ju van vid Tibro och Phanom Sarakham och det är bra mycket mer bondgård än vad de hade att erbjuda. Nu har jag snart varit i Thailand i ett halvår efter att tidigare haft 4 veckor som rekord. Helt OK att vara här men känns som det skulle sitta fint med lite resande igen. Ändrades Augusti 21, 2020 av Atom Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Augusti 22, 2020 Dela Inlagd Augusti 22, 2020 Man kan titta på thai-tv ingen risk att man blir smittad i alla fall. enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nakhon Inlagd Augusti 23, 2020 Dela Inlagd Augusti 23, 2020 Atom...En Slapptask? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nakhon Inlagd Augusti 23, 2020 Dela Inlagd Augusti 23, 2020 Besviken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd December 30, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 30, 2020 On 8/21/2020 at 7:11 PM, Atom said: Dottern började skolan i onsdags (årskurs 10 i det brittiska systemet, typ gymnasiet skulle jag tro) så det här får bli avslutningen på tråden, såtillvida att vi inte har en ny nedstängning snart, vilket är långt ifrån omöjligt. Japp, då var vi nog där igen. Om det finns några förslag på tävlingar eller andra upptag så är jag nog här någon månad igen....... Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd December 30, 2020 Dela Inlagd December 30, 2020 3 timmar sedan, skrev Atom: Japp, då var vi nog där igen. Om det finns några förslag på tävlingar eller andra upptag så är jag nog här någon månad igen....... Ölhävning, fickpingis?? Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd December 30, 2020 Dela Inlagd December 30, 2020 3 timmar sedan, skrev Atom: Japp, då var vi nog där igen. Om det finns några förslag på tävlingar eller andra upptag så är jag nog här någon månad igen....... Vi kan ta en biljardturnering över internet. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd December 30, 2020 Dela Inlagd December 30, 2020 3 timmar sedan, skrev Atom: Japp, då var vi nog där igen. Om det finns några förslag på tävlingar eller andra upptag så är jag nog här någon månad igen....... Sten sax påse, eller kanske Sheldon Coopers lite mer avancerade "sten sax påse ödla spock"... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd December 31, 2020 Trådstartare Dela Inlagd December 31, 2020 15 hours ago, hamnoi said: Ölhävning, fickpingis?? Jag var lite inne på den gamla klassikern Runka Bulle. Men så kom jag på att det ju är jag som är ställföreträdande representant för alla tävlande så det blir lite många bullkalorier, även om jag givetvis kan dra av några runkkalorier 😉 Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NiceBeaver Inlagd December 31, 2020 Dela Inlagd December 31, 2020 51 minuter sedan, skrev Atom: Jag var lite inne på den gamla klassikern Runka Bulle. Men så kom jag på att det ju är jag som är ställföreträdande representant för alla tävlande så det blir lite många bullkalorier, även om jag givetvis kan dra av några runkkalorier 😉 HAHAHA! Perfekt aktivitet för ett Zoom-möte. "Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson -NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 2, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 2, 2021 Nu har nedstängningarna på allvar börjat och dotterns fysiska skolstart redan flyttats fram till 18:e januari. Vill inte göra om misstaget från i våras då jag fick överleva 3 månader på enbart Heineken och Singha så idag tog vi oss till Robinson i provinshuvudstaden för att se vad de hade för ölutbud. Klart bättre än förväntat så nu kan åtminstone helgerna förgyllas med några riktiga öl. Överraskande bra utbud också på importerat snacks, pastasåser etc. Riktigt illa på bröd dock men frugan har beställt några Wasa från Lazada så det ska nog också klaras av. Annars får jag väl helt enkelt baka; har jag inte gjort sedan Hemkunskapen i 8:an men så svårt kan det nog inte vara. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd Januari 2, 2021 Dela Inlagd Januari 2, 2021 33 minuter sedan, skrev Atom: Nu har nedstängningarna på allvar börjat och dotterns fysiska skolstart redan flyttats fram till 18:e januari. Vill inte göra om misstaget från i våras då jag fick överleva 3 månader på enbart Heineken och Singha så idag tog vi oss till Robinson i provinshuvudstaden för att se vad de hade för ölutbud. Klart bättre än förväntat så nu kan åtminstone helgerna förgyllas med några riktiga öl. Överraskande bra utbud också på importerat snacks, pastasåser etc. Riktigt illa på bröd dock men frugan har beställt några Wasa från Lazada så det ska nog också klaras av. Annars får jag väl helt enkelt baka; har jag inte gjort sedan Hemkunskapen i 8:an men så svårt kan det nog inte vara. Så vad skall du dricka imorgon? Heineken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 2, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 2, 2021 2 minutes ago, samet said: Så vad skall du dricka imorgon? Heineken? Jag är en person med väldigt dålig självkontroll men samtidigt, på något märkligt sätt, väldigt bra på att följa mina egna uppsatta regler. På nyårsafton 2019 satte jag regeln att aldrig dricka någon öl i Bangkok förutom på lördagar, och den höll jag hela året. Hemma i byn skulle jag aldrig palla en sådan regel; finns inget bättre än ett par kalla öl på eftermiddagen. Jag tillåter mig därför 2 öl om dagen söndag-torsdag och några fler fredag-lördag. Min kalkyl är att vi är här till söndagen den 17:e så då kan jag byta ut en dretöl varje "vardag" mot en riktig öl och sedan ha 10 riktiga öl vardera helg som sedan, vid behov, kan följas av lokala dretöl. Har också bett en av frugans kusiner, som driver en liten grossisthandel, att ställa undan 6 lådor Heineken i sitt hus ifall det blir långvarigt och alkoholförbud som i våras. Då åkte de ut och fotade lagren hos alla affärer och grossister så det var ett jävla pyssel att få ut lite nödproviant. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 2, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 2, 2021 Ännu en kväll i byn; efter lite ”Giaow moo grab” en liten promenad och efter det har dottern utlovat The Tail That Wags The Dog. Ingen jättespännande tillvaro men skulle tro att väldigt många har det väldigt mycket värre. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Januari 2, 2021 Dela Inlagd Januari 2, 2021 11 timmar sedan, skrev Atom: Nu har nedstängningarna på allvar börjat och dotterns fysiska skolstart redan flyttats fram till 18:e januari. Vill inte göra om misstaget från i våras då jag fick överleva 3 månader på enbart Heineken och Singha så idag tog vi oss till Robinson i provinshuvudstaden för att se vad de hade för ölutbud. Klart bättre än förväntat så nu kan åtminstone helgerna förgyllas med några riktiga öl. Överraskande bra utbud också på importerat snacks, pastasåser etc. Riktigt illa på bröd dock men frugan har beställt några Wasa från Lazada så det ska nog också klaras av. Annars får jag väl helt enkelt baka; har jag inte gjort sedan Hemkunskapen i 8:an men så svårt kan det nog inte vara. Saken känns rätt klar, det måste bli en ölhävartävling.🍺🍺 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 10, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 10, 2021 Nu har vi varit här sedan Julafton och blir kvar till minst 31:a januari då skolorna i Bkk inte får öppna förrän tidigast 1:a februari, och mycket talar väl för att det blir några veckor till. Lider dock ingen större nöd på oss; vädret är bättre än i våras och vi kom snabbt in i våra etablerade lock-down vanor; här är det ju heller inte riktigt lock-down. En sak jag reflekterat över är att närmast varenda dag kommer någon med en liten gåva; ett par fiskar, ett dussin ägg eller lite egenodlade frukter eller grönsaker. Häromkring finns det nästan ingen som lever på jordbruk längre men det är gott om månskensbönder och istället för att sälja den lilla volymen så tradar man med sina grannar. Först trodde jag bara det var en gullig grej men det visar sig att svärmor för noggrann bok över ”gåvorna” för när det dags att återgälda; i hennes fall vaccinationssprutor och serum för hundar. Kanske fortfarande fungerar på liknande sätt långt ute på den svenska landsbygden. Sedan isoleringen i mars så startade jag och dottern en tradition att se ett avsnitt av en serie varje kväll. Efter Narcos, Breaking Bad, Better call Saul, Succession, Twin Peaks (!) och Dark kör vi nu Sopranos; så jävla bra. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Januari 10, 2021 Dela Inlagd Januari 10, 2021 1 timme sedan, skrev Atom: En sak jag reflekterat över är att närmast varenda dag kommer någon med en liten gåva; ett par fiskar, ett dussin ägg eller lite egenodlade frukter eller grönsaker. Häromkring finns det nästan ingen som lever på jordbruk längre men det är gott om månskensbönder och istället för att sälja den lilla volymen så tradar man med sina grannar. Först trodde jag bara det var en gullig grej men det visar sig att svärmor för noggrann bok över ”gåvorna” för när det dags att återgälda; i hennes fall vaccinationssprutor och serum för hundar. Kanske fortfarande fungerar på liknande sätt långt ute på den svenska landsbygden. Samma här på landsbygden i Sverige. Igår kom grannen och lånade två flaskor tyskimport. Får väl lite ved och potatis av han sen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Januari 10, 2021 Dela Inlagd Januari 10, 2021 1 timme sedan, skrev Atom: Nu har vi varit här sedan Julafton och blir kvar till minst 31:a januari då skolorna i Bkk inte får öppna förrän tidigast 1:a februari, och mycket talar väl för att det blir några veckor till. Lider dock ingen större nöd på oss; vädret är bättre än i våras och vi kom snabbt in i våra etablerade lock-down vanor; här är det ju heller inte riktigt lock-down. En sak jag reflekterat över är att närmast varenda dag kommer någon med en liten gåva; ett par fiskar, ett dussin ägg eller lite egenodlade frukter eller grönsaker. Häromkring finns det nästan ingen som lever på jordbruk längre men det är gott om månskensbönder och istället för att sälja den lilla volymen så tradar man med sina grannar. Först trodde jag bara det var en gullig grej men det visar sig att svärmor för noggrann bok över ”gåvorna” för när det dags att återgälda; i hennes fall vaccinationssprutor och serum för hundar. Kanske fortfarande fungerar på liknande sätt långt ute på den svenska landsbygden. Sedan isoleringen i mars så startade jag och dottern en tradition att se ett avsnitt av en serie varje kväll. Efter Narcos, Breaking Bad, Better call Saul, Succession, Twin Peaks (!) och Dark kör vi nu Sopranos; så jävla bra. Peaky blinders o Gangs of London👍 Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 10, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 10, 2021 10 minutes ago, hamnoi said: Peaky blinders o Gangs of London👍 Tackar för tipset; Sopranos lär ta sin tid och sedan har vi Ozark Season 3, dottern kollar ifatt då jag och frugan redan sett de första två säsongerna. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Januari 10, 2021 Dela Inlagd Januari 10, 2021 38 minuter sedan, skrev Atom: Tackar för tipset; Sopranos lär ta sin tid och sedan har vi Ozark Season 3, dottern kollar ifatt då jag och frugan redan sett de första två säsongerna. Bra val👍 Den här är ju ett måste med imo. Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu