Atom Inlagd Januari 16, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 16, 2021 Händer inte så mycket i byn så häromdagen åkte frugan och svärmor och köpte utrustningen för att tillverka stadens claim to fame angående mat; Pak Mar. Man ska sitta på små fåniga stolar för att den som lagar maten ska kunna slänga in små nudelknyten allteftersom de blir klara. Klart gott men mycket förarbete och krävs att man har en lång lunchrast; vilket jag givetvis har en dag som denna. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 24, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 24, 2021 Uppdateringen från dotterns skola i fredags gör gällande att skolan eventuellt får öppna igen 1:a februari. Den sköna vintern verkar nu gett upp så jag har inget emot att återvända till Bangkok nästa helg. Igår provade vi en ny restaurang i byn; en snubbe som odlar hydroponiska grönsaker och tyckte det var dags att diversifiera sig. Enbart 4 bord och endast mot beställning; redan där blev jag imponerad med tanke på alla kortlivade mångmiljonsrestauranger som poppat upp senaste åren. Visst har jag ätit bättre stek men riktigt bra för att vara ute bland risfälten. Vimlar väl inte av folk härute som är beredda att lägga 1,000 Baht på en stek men åtminstone igår var de fyra borden bokade; hoppas han överlever. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 24, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 24, 2021 En av få positiva bieffekter av pandemin är att utbudet av hemleveranser fullkomligen exploderat; och det kan ju vara en fördel om man inte bor på nedre Sukhumvit men ändå, ibland, vill äta något annat än nudlar och somtam. Vi testade The Beef Project förra veckan; 10x200g stekar från Nya Zeeland för 1,990 Baht och då fick man 5 st till på köpet. Fri leverans inom Bangkok och 200 Baht för oss. Dagens kvällsvard för min del. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fantomen Inlagd Januari 24, 2021 Dela Inlagd Januari 24, 2021 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev Atom: En av få positiva bieffekter av pandemin är att utbudet av hemleveranser fullkomligen exploderat; och det kan ju vara en fördel om man inte bor på nedre Sukhumvit men ändå, ibland, vill äta något annat än nudlar och somtam. Vi testade The Beef Project förra veckan; 10x200g stekar från Nya Zeeland för 1,990 Baht och då fick man 5 st till på köpet. Fri leverans inom Bangkok och 200 Baht för oss. Dagens kvällsvard för min del. Intressant! Var hittar man dem? Jag har Meat Market online som "vän" på Line. De håller hus i Bankan och importerar prime beef från Argentina, Australien och USA. Riktigt bra grejor ser det ut som! Jag har precis beställt från dem för första gången och får en 1.4 kg Picanha levererad imorgon. Det ska bli jävligt kul att laga- och framförallt äta upp den! Ändrades Januari 24, 2021 av Fantomen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 24, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 24, 2021 22 minutes ago, Fantomen said: Intressant! Var hittar man dem? Jag har Meat Market online som "vän" på Line. De håller hus i Bankan och importerar prime beef från Argentina, Australien och USA. Riktigt bra grejor ser det ut som! Jag har precis beställt från dem för första gången och får en 1.4 kg Picanha levererad imorgon. Det ska bli jävligt kul att laga- och framförallt äta upp den! Det var första gången vi provade dem och frugan tipsades av en vännina som också lämnade Bkk när skolorna stängdes. De finns på FB (The Beef Project) samt på någon matapp. Jävligt schysst numera att kunna lämna Bkk men ändå ha bra importerat kött, Estrellas Grillchips och Amerikanska IPA’s levererat till grinden inom 24h till samma pris som när man krigat en timme för parkering i Bkk 😉 Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Januari 30, 2021 Trådstartare Dela Inlagd Januari 30, 2021 Så är man då i Bkk för första gången på nästan 1.5 månad. Dotterns skola öppnar på måndag men min gissning är att vi nog hinner med en nedstängning till innan skolåret är över i juni. Jag sätter några Baht på en ny skolstängning i början av mars så regeringen kan visa att de försökt rädda Songkran. Vi avslutade vistelsen i byn med en tidig födelsedagsfest för mig. Det är ju alltid trevligt men under gårdagen visade det sig att jag tvunget skulle vara med på en telefonkonferens med vår styrelse och vårt USA kontor och pga tidsskillnaden så hamnade den 22:30; perfekt avslutning på en födelsedagsfest. Jag har dock rutin på att "spela" nykter så blev en del öl och whiskey ändå. Sedan kom jag på att när jag ändå var uppe så sent så kunde jag passa på att se Sverige-Frankrike i handbolls-VM och det blev ju en riktigt trevlig avslutning på firandet. Skönt att se att det nya generationens släktingar förstår storheten med en zebra i trädgården. Ännu skönare att se att kusinen som beställde tårtan känner mig väl nog för att förstå livets storhet. Ser ju faktiskt precis ut som en Duvel/Vedett. De där mintkaramellerna som ska föreställa is förstår jag dock inte; där sken nog okunskapen igenom. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 9, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 9, 2021 On 1/30/2021 at 7:03 PM, Atom said: Så är man då i Bkk för första gången på nästan 1.5 månad. Dotterns skola öppnar på måndag men min gissning är att vi nog hinner med en nedstängning till innan skolåret är över i juni. Jag sätter några Baht på en ny skolstängning i början av mars så regeringen kan visa att de försökt rädda Songkran. Tyvärr hade jag nog ganska rätt i min förutsägelse; början av mars blev förvisso början av april men nedstängningen har helt klart börjat. Efter att laddat upp med lite varor i Bangkok som inte finns på lokala Tesco så är vi nu i byn och för andra året i rad blir det ingen Songkran; skönt för ett litet fåtal men väldigt trist för de allra flesta. Vi är nyss hemkomna från Phuket så får återkomma med lite bilder därifrån under morgondagen, måste gå igenom frugans tusen bilder först. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 57 minuter sedan, skrev Atom: Tyvärr hade jag nog ganska rätt i min förutsägelse; början av mars blev förvisso början av april men nedstängningen har helt klart börjat. Efter att laddat upp med lite varor i Bangkok som inte finns på lokala Tesco så är vi nu i byn och för andra året i rad blir det ingen Songkran; skönt för ett litet fåtal men väldigt trist för de allra flesta. Vi är nyss hemkomna från Phuket så får återkomma med lite bilder därifrån under morgondagen, måste gå igenom frugans tusen bilder först. "Songkran; skönt för ett litet fåtal men väldigt trist för de allra flesta." Två episoder för några år sedan: 1. Jag körde min mc på South Pattaya road och fick kaskader av iskallt vatten kastat över mig. Djävligt obehagligt och rent livsfarligt. 2. Kommer till korsningen vid Tops och stannar för rödljus. En medelålders dam kommer fram och häller vatten på mina händer och smeker mig varsamt med vitt pulver på kinderna. Jag blev varm i hela kroppen. Jag tillhör "det lilla fåtalet", som inte gillar vattenkriget med iskallt vatten. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 9, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 9, 2021 4 minutes ago, Jive said: "Songkran; skönt för ett litet fåtal men väldigt trist för de allra flesta." Två episoder för några år sedan: 1. Jag körde min mc på South Pattaya road och fick kaskader av iskallt vatten kastat över mig. Djävligt obehagligt och rent livsfarligt. 2. Kommer till korsningen vid Tops och stannar för rödljus. En medelålders dam kommer fram och häller vatten på mina händer och smeker mig varsamt med vitt pulver på kinderna. Jag blev varm i hela kroppen. Jag tillhör "det lilla fåtalet", som inte gillar vattenkriget med iskallt vatten. Det här blir min 23:e Songkran i Thailand och jag har fortfarande aldrig varit med om någon som kastar isvatten på en ”non-combatant”. Att det kan gå till överdrift i Pattaya läser vi om varje år vid den här tiden men Pattaya är en mikroskopiskt liten del av Thailand; jag skulle nog tro att 99% av alla thailändare och expats ändå ser Songkran som övervägande positivt. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 2 minuter sedan, skrev Atom: Det här blir min 23:e Songkran i Thailand och jag har fortfarande aldrig varit med om någon som kastar isvatten på en ”non-combatant”. Att det kan gå till överdrift i Pattaya läser vi om varje år vid den här tiden men Pattaya är en mikroskopiskt liten del av Thailand; jag skulle nog tro att 99% av alla thailändare och expats ändå ser Songkran som övervägande positivt. Då har du inte varit i Pattaya, eller så har du blundat. Det är ju en del av vattenkriget här, att kasta vatten på passerande mc-åkare. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 11 minuter sedan, skrev Jive: "Songkran; skönt för ett litet fåtal men väldigt trist för de allra flesta." Två episoder för några år sedan: 1. Jag körde min mc på South Pattaya road och fick kaskader av iskallt vatten kastat över mig. Djävligt obehagligt och rent livsfarligt. 2. Kommer till korsningen vid Tops och stannar för rödljus. En medelålders dam kommer fram och häller vatten på mina händer och smeker mig varsamt med vitt pulver på kinderna. Jag blev varm i hela kroppen. Jag tillhör "det lilla fåtalet", som inte gillar vattenkriget med iskallt vatten. Att det blir som det blir i Pattaya beror ju till 99% på faranger som inte förstår "reglerna", och fulla barbrudar som av olika anledningar ger sig på faranger. Är man där får man nog hålla sig hemma eller gilla läget. Har varit på 2 Songkran i Fiskebyn, och det räcker för mig. Men det är ju ganska unikt, och dessutom bara max en vecka per år, så nog går det att överleva detta. Tycker själv att detta evenemang är roligare uppe i Buriram. Mitt intryck är att där är det merinriktat på att ha kul, och mindre på att jävlas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 9, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 9, 2021 7 minutes ago, Jive said: Då har du inte varit i Pattaya, eller så har du blundat. Det är ju en del av vattenkriget här, att kasta vatten på passerande mc-åkare. Har varit i Pattaya runt den stora dagen (19:e) en 4-5 gånger men då hållit mig runt Beach Road och där finns inga MC. Som sagt, kan säkert vara jävligt i Pattaya när Songkran pågår i uppemot 2 veckor men Pattaya är en mikroskopiskt liten del av Thailand så jag står fast vid att den absoluta majoriteten av alla i Thailand ser Songkran som överväldigande positivt. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 8 minuter sedan, skrev frogfish: Att det blir som det blir i Pattaya beror ju till 99% på faranger som inte förstår "reglerna", och fulla barbrudar som av olika anledningar ger sig på faranger. Är man där får man nog hålla sig hemma eller gilla läget. Har varit på 2 Songkran i Fiskebyn, och det räcker för mig. Men det är ju ganska unikt, och dessutom bara max en vecka per år, så nog går det att överleva detta. Tycker själv att detta evenemang är roligare uppe i Buriram. Mitt intryck är att där är det merinriktat på att ha kul, och mindre på att jävlas. Ja bor man i Pattaya, så handlar det om att överleva den där veckan och, som du säger, här går det ut på på att jävlas. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 3 minuter sedan, skrev Atom: Har varit i Pattaya runt den stora dagen (19:e) en 4-5 gånger men då hållit mig runt Beach Road och där finns inga MC. Som sagt, kan säkert vara jävligt i Pattaya när Songkran pågår i uppemot 2 veckor men Pattaya är en mikroskopiskt liten del av Thailand så jag står fast vid att den absoluta majoriteten av alla i Thailand ser Songkran som överväldigande positivt. Ok, jag har bara erfarenhet av Pattaya och här är det fan inte kul att åka ett ärende på stan under dessa två veckor. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 9, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 9, 2021 3 minutes ago, Jive said: Ok, jag har bara erfarenhet av Pattaya och här är det fan inte kul att åka ett ärende på stan under dessa två veckor. Så kan det säkert vara. Det förhindrar dock inte att min ursprungliga text var riktig, dvs att för en majoritet av alla thailändare så är det trist att det inte blir någon Songkran. Av de 35,000 här i den lilla kommunen är jag tämligen säker på att en bra bit över 34,000 ser fram emot Songkran och vattenkriget som bara pågår en dag är ganska lätt att undvika; och så ser det nog ut i en bra bit över 99% av alla Thailands kommuner. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 1 minut sedan, skrev Atom: Så kan det säkert vara. Det förhindrar dock inte att min ursprungliga text var riktig, dvs att för en majoritet av alla thailändare så är det trist att det inte blir någon Songkran. Av de 35,000 här i den lilla kommunen är jag tämligen säker på att en bra bit över 34,000 ser fram emot Songkran och vattenkriget som bara pågår en dag är ganska lätt att undvika; och så ser det nog ut i en bra bit över 99% av alla Thailands kommuner. Om Songkran går till som jag beskrev i min episod 2, så får det gärna pågå en månad, men två veckor med iskallt vatten kastat över sig när man skall uträtta ett ärende på stan....nä tack. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 Var in på bolaget bakom dess lyckta dörrar 😉 och såg dessa ej uthämtade beställda varor (nja inte riktigt, de syntes i appen faktiskt) 😀 så jag nöp dessa enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 Det här med att Songkrahn spårar ut till flera dagars galenskap skulle jag till stor del vilja skylla på faranger och det är i utpräglade turist destinationer det spårar ut- I Bamgkok är det på ett par ställen som KSR,Nana Plaza och runt Silom. På de flesta andra ställen räcker det med en dags vattenkrig. Lätt att undvika om man vill. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 13 minuter sedan, skrev MaiChai: Det här med att Songkrahn spårar ut till flera dagars galenskap skulle jag till stor del vilja skylla på faranger och det är i utpräglade turist destinationer det spårar ut- I Bamgkok är det på ett par ställen som KSR,Nana Plaza och runt Silom. På de flesta andra ställen räcker det med en dags vattenkrig. Lätt att undvika om man vill. "Stor"Pattaya är uppdelat på olika zoner och varje zon har tilldelats sina två dagar för vattenkrig och tillsammans blir det två veckor. I praktiken betyder det två veckors vattenkrig i hela Pattaya. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 (ändrad) Alla ni som säsongsenligt gnäller på Songkran och lika säsongsenligt skyller på faranger: Jag undrar fortsatt om ni vistats i samma land som jag gjort de senaste 13 åren? De som bösar mest i Pattaya, jag har firat i alla fall 10 Songkran i stan och i vattenkriget, är thailändarna. Särskilt, men inte uteslutande, den 19e. Därmed inte sagt att det finns faranger som går över gränsen, men att gnälla över att det skulle vara farangernas fel att Songkan ser ut som det gör? Fortsatt lika löjligt nu som när denna diskussion uppstått tidigare år. Jag har för övrigt gjort åtminstone ett nyår i risbyn i Isaan. Fylleslaget och vattenkastandet där hade klarat kvalifikationerna för Pattaya bra. Ändrades April 9, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd April 9, 2021 Dela Inlagd April 9, 2021 4 timmar sedan, skrev Enis: Var in på bolaget bakom dess lyckta dörrar 😉 och såg dessa ej uthämtade beställda varor (nja inte riktigt, de syntes i appen faktiskt) 😀 så jag nöp dessa enis In Flames rockar fett....... Och det gäller tydligen även sprit........ Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd April 10, 2021 Dela Inlagd April 10, 2021 11 hours ago, spooncreek said: Alla ni som säsongsenligt gnäller på Songkran och lika säsongsenligt skyller på faranger: Jag undrar fortsatt om ni vistats i samma land som jag gjort de senaste 13 åren? De som bösar mest i Pattaya, jag har firat i alla fall 10 Songkran i stan och i vattenkriget, är thailändarna. Särskilt, men inte uteslutande, den 19e. Därmed inte sagt att det finns faranger som går över gränsen, men att gnälla över att det skulle vara farangernas fel att Songkan ser ut som det gör? Fortsatt lika löjligt nu som när denna diskussion uppstått tidigare år. Jag har för övrigt gjort åtminstone ett nyår i risbyn i Isaan. Fylleslaget och vattenkastandet där hade klarat kvalifikationerna för Pattaya bra. AMEN ! Issansk songkran är blöt, jävligt blöt, skillnad på fiskebysongkran och t.ex. Udonsongkran är minimal, förutom det jag själv uppskattar mest, tre dagar i Issan och rejält partajande som slutar vid 18 varje dag istället för veckobad. . Går det att utföra ärenden och förbli torr? Nej! Utom i undantagsfall, typ uniformsklädd sjukhuspersonal, mc buren polis klarar sig inte. Och visst hänger farangerna på, men det thaiparty till 100%, och detta sörjer många i år, skulle vilja påstå så gott som alla. För de som ogillar tradition, man måste inte gilla små grodorna bara för det firas midsommar en gång om året. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 10, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 10, 2021 (ändrad) Phuket. De brittiska internationella skolorna avslutar oftast termin 2 en vecka innan Songkran för ett två veckor långt lov. Då de thailändska skolorna har sitt sommarlov samtidigt är det oftast mycket folk ute och reser. Vi bestämde oss för att resa till Phuket veckan innan Songkran då vi utgick från att alla de familjer som normala år åker till Japan i stora drösar vid den här tiden på året, nog tänkte bege sig till södra Thailand. Dessutom räknade vi med att många familjer som normalt drar sig för att åka till Phuket, på grund av höga priser och mycket folk, i år skulle unna sig en ytterst rabatterad resa till ett förhållandevis tomt Phuket. Trots att vi bokade en dryg månad i förväg var flyget vi ville ha fullt och hotellet var fullbokat. Vi bodde på Pullman Panwa. Klart schysst hotell med rimliga priser. Panwa är ett lugnt område och på vår gata fanns det väl en 7-8 restauranger varav 2 var öppna. Den största restaurangen höll på att öppna för den riktiga Songkrananstormningen men jag är rädd att det skiter sig nu. Hotellet var perfekt för oss som reste i en större grupp, men läget gör att det nog är lite trist om man vill parta och ha en massa restauranger att välja på. Dottern gjorde sin pool-debut. Schysst utsikt från rummet. Helt OK rum med en liten pool. Två stora pooler på området. Dessutom en poolbar med hyfsad mat och dryck. Ser ut som jag inte är helt nöjd men det var jag. Första veckan efter ledigheten har ungarna exam; inte helt schysst kan jag tycka. Så det blev några timmars plugg varje dag och än så länge kan jag hjälpa till, åtminstone med fysik, kemi och matte. Återkommer med lite båtbilder senare. Ändrades April 10, 2021 av Atom Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 10, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 10, 2021 Vi höll oss mest runt hotellet men givetvis gav vi oss ut på en liten båtfärd en dag. Vi hyrde oss en katamaran för en heldag och begav oss mot Phi Phi Islands. Vi började med en liten detour för snorkling vid Koh Bida Nok. Katamaranen hade också en liten gummibåt så vi kunde ta oss in där katamaranen var för stor. Enligt besättningen så är det betydligt mer fisk än normalt sett och vi lyckades till och med se en liten reef shark men tyvärr ingen bild. I antågande till Phi Phi Lee Loh Samah Bay. Inloppet till Pileh Lagoon Här släpptes inga större båtar in men livlig trafik av Longtailbåtar som tog grupper av uppsminkade thailändskor för sina Instagramposeranden. Till synes hade vi tur med vädret och det är en ynnest att få uppleva Phi Phi som det kanske var för 15-20 år sedan. Därefter ett stopp vid Viking Cave där Scotch skördar sina Bird Nest. Inget besök vid Phi Phi Lee är komplett utan ett besök vid Maya Bay där Leonardo och gänget spelade in The Beach. Maya Bay är under rehabilitering så där fick vi inte ta oss in i vår gummibåt. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd April 10, 2021 Trådstartare Dela Inlagd April 10, 2021 (ändrad) Nästa stopp var Phi Phi Don. Med vår lilla gummibåt lyckades vi också ta oss in på lilla Monkey Bay. De små aporna var dock inte särskilt trevliga; jag antar att bristen på turister gör att de har lite ont om mat och tiggandet var aggressivt a la Bombay. På vägen tillbaka mot Phuket gjorde vi ett stopp vid Koh Maithon. Vår välutrustade katamaran visade sig också ha en kayak och en rutchkana. När vi lämnade Koh Maithon fick vi också en rejäl bonus; en flock med runt 15 delfiner lekte med vår båt i runt en halvtimme. Ändrades April 10, 2021 av Atom Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu