Jump to content
IGNORERAD

Mitt första möte med spetälska.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag undrar om det är fler som har kommit i kontakt med spetälska i Thailand.

Nuförtiden ser jag inte så många längre, hoppas dom kan bota dom sjuka nu.

I början när jag åkte till Thailand fanns det nästan i varje by en eller flera som hade den här sjukdomen, man blev rädd när dom ville hälsa på en eller kramas, då var man glad att man hade sett filmen "Papillon" där man fick se att det inte smittar på det sättet. Jag blev lite förtjust i en äldre dam som brukade komma och dricka lao kaow med min dåvarande farmor. Hon var alltid glad och pratsam trots att näsan och fingrar höll på att försvinna och jag köpte alltid lite lao kaow till henne och farmor när jag var där. Hennes barn fick inte sjukdomen. Men nu är båda döda sedan minst 10 år.

Någon som vet något om den här sjukdomen nu?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, underbara små betraktelser i från vardagslivet  :thumbsup:

Quote

Lepra

Från www.Wikipedia.se

(Omdirigerad från Spetälska)

hand med leprasmittat ringfingerLepra, (Andra namn: spetälska, Hansens sjukdom), en infektionssjukdom orsakad av bakterien Mycobacterium leprae. Man räknar med att det finns ca 10 miljoner leprasjuka i världen, främst i tropiska länder med låg utvecklingsnivå. Förr trodde man att sjukdomen var smittsam och obotlig och de drabbade isolerades därför i spetälskekolonier. Sådana kolonier existerar fortfarande, bland annat i på Filippinerna. Det har senare visat sig att sjukdomen relativt enkelt kan botas genom en antibiotika-kur. Bibeln omnämner spetälska flera gånger, men det är tveksamt om det är samma sjukdom som avses.

Smittbärare och spridning 

Leprabakterien identifierades av norrmannen Gerhard Henrik Armauer Hansen 1873, därav sjukdomens moderna namn, Hansens sjukdom. Mycobacterium leprae har visst släktskap med bakterien som orsakar tuberkulos, Mycobacterium tuberculosis. Man blir smittad genom direktkontakt. När en människa blir smittad sker det oftast genom inandning av bakterier utsöndrade av redan smittade personer. Inkubationstiden är extremt lång, många blir smittade redan som barn, men sjukdomen bryter inte ut förrän i vuxen ålder. Det är en mycket liten andel av de smittade som utvecklar sjukdomssymptom.

Spetälska i Sverige

Fortfarande finns det få fall av leprasjuka i Sverige, men de drabbade har i så fall ursprung i tropikerna. Ända in på 1930-talet insjuknade människor i Dalarna och Hälsingland i spetälska och Sveriges sista leprasjuka kvinna, Kristina Asplund, levde ända till 1976

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för svaret, jaså var det bara antibiotika som behövdes, det förklarar varför det nästan inte finns längre.

Det var hemskt att se folk lida och tappa sina tår och fingrar, öron och näsa försvann också tillslut.

Skönt att det har blivit bättre på den fronten, dom måste lidit fruktansvärt i värmen med öppna sår:

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har trots flitigt resande kors och tvärs över Thailand (har besökt över 40 provinser) aldrig, så vitt jag känner till träffat på någon spetälsk. Men då började jag ju resa till Thailand först vintern -96/97 och du talar ju om 10 år före det.

Intressant att höra att det tydligen var så vanligt ända sent in på åttiotalet, skönt dock att det inte syns till längre. Måste vara en fruktansvärd sjukdom. brrrr!

För övrigt tack för dina många intressanta betraktelser från det "riktiga" Thailand på åttiotalet. Själv var jag vid den tidsperioden allt för intresserad av att jaga och fiska mig igenom varenda fjälldal och bergstopp här i norra Sverige för att bry mig om några resor till tropikländer. På den tiden drömde man bara om att stanna en vinter i Alaska för att sköta en trapperlina och umgicks bara med blonda svenska flickor. Så det är extra kul att ta del av den tiden i Thailand via berättelser från dom som var intresserade av landet redan då.    :thumbsup:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för det, jaga och fiska låter inte helt fel det heller, jag önskar  också att jag börjat resa tidigare till Thailand.

På jobbet finns det några som började 1971 - 1975 men dom åkte bara till Pattaya och gör så än.

Dom trodde aldrig mer att dom skulle se mig igen när jag åkte till Isaan första gången, och var och vinkade av mig vid bussen.(ha ha)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...