Jump to content
IGNORERAD

Vågar du resa trotts UD's avrådan?


Chomphoo

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Mankan:

Nu blir det nog lite bökigare att resa till Thailand från fredag.

 

 

 

Update measures for foreigners who are travelling from Sweden to Thailand, from 21 March 2020 onward

Since Sweden is in the list of the Ongoing Local Transmission Areas in accordance with the announcement of the Disease Control Department, the foreigners travelling from Sweden to Thailand must perform the following measures:

Upon Check-in

Travellers must present (1) health certificate certifying that the travellers pose no risk of being infected by the Coronavirus Disease (COVID–19). The health certificate must be issued no more than 72 hours prior to the date of travel, and (2) insurance policy that shows minimum medical coverage in Thailand of Coronavirus Disease (COVID-19), in the amount not less than 100,000 USD.

Without those required documents, travellers shall be denied to board.

On Board

Travellers must fill in all required information in the Form T8

At the port of arrival

Travellers must submit the Form T8 to the communicable disease control officials at the international communicable disease control checkpoint of the airport of disembarkation. Travellers may also enter their information in the “AOT Airport of Thailand” application.

 Frågan är ju vilka ställen som prioterar ett test för att visa att man är frisk enbart för att man skall ut och resa trots UDs avrådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    21

  • Mankan

    19

  • samet

    17

  • Chomphoo

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu blir det nog lite bökigare att resa till Thailand.

 

 

 

Update measures for foreigners who are travelling from Sweden to Thailand, from 21 March 2020 onward

Since Sweden is in the list of the Ongoing Local Transmission Areas in accordance with the announcement of the Disease Control Department, the foreigners travelling from Sweden to Thailand must perform the following measures:

Upon Check-in

Travellers must present (1) health certificate certifying that the travellers pose no risk of being infected by the Coronavirus Disease (COVID–19). The health certificate must be issued no more than 72 hours prior to the date of travel, and (2) insurance policy that shows minimum medical coverage in Thailand of Coronavirus Disease (COVID-19), in the amount not less than 100,000 USD.

Without those required documents, travellers shall be denied to board.

On Board

Travellers must fill in all required information in the Form T8

At the port of arrival

Travellers must submit the Form T8 to the communicable disease control officials at the international communicable disease control checkpoint of the airport of disembarkation. Travellers may also enter their information in the “AOT Airport of Thailand” application.

Detta har cirkulerat idag... men stämmer inte med vad källan de hänvisar till anger. 

 

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/index.php

 

 

Den infon kom tillfälligt upp tidigare idag, men försvann sedan igen. Som vanligt är det många olika bud när det gäller thai... men alla hänvisar till källan ovan, vilken inte anger någonting om hälsointyg och försäkring. 

 

TG961 gick som vanligt idag från ARN utan att passagerarna behövde visa något extra. 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev 65Selander:

 Frågan är ju vilka ställen som prioterar ett test för att visa att man är frisk enbart för att man skall ut och resa trots UDs avrådan?

Troligen inget ställe. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

 

3 minutes ago, Mankan said:

Ok jag trodde de ändå skulle vara någorlunda tillförlitligt med tanke på att det kommer från ambassaden.

 

Screenshot_20200318_201625_com.facebook.katana.thumb.jpg.10b23da8ae9e152b869db2a620c47f1a.jpg

Ja, ambassaden la upp detta för en halvtimme sedan så man får väl anta att de har rätt information. Inte en jäkel kan möta dessa krav. 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev swedenfarang:

 

 

Screenshot_20200318_201625_com.facebook.katana.thumb.jpg.10b23da8ae9e152b869db2a620c47f1a.jpg

Ja, ambassaden la upp detta för en halvtimme sedan så man får väl anta att de har rätt information. Inte en jäkel kan möta dessa krav. 

Ja, man kan ju tro att ambassaden har koll. Varifrån har de fått informationen, när den officiella myndighetssidan inte anger det... 

 

Men är det så, då kan Svenskar glömma att resa till Thailand. Ingenstans i Sverige gör de ett Coronatest för att skriva ett friskintyg. 

 

Försäkring går säkert att lösa, trots UD's avrådan som generellt gör de flesta reseförsäkringar obrukbara. Men den lär ju kosta multum...

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev swedenfarang:

 

 

Screenshot_20200318_201625_com.facebook.katana.thumb.jpg.10b23da8ae9e152b869db2a620c47f1a.jpg

Ja, ambassaden la upp detta för en halvtimme sedan så man får väl anta att de har rätt information. Inte en jäkel kan möta dessa krav. 

Helt kört då... Skulle åkt på fredag och försöker boka om. Thai air säger att det går bra men Ticket måste göra det och dom jävlarna vägrar att svara på mina 3 mejl sen en vecka tillbaka. Väntar väl bara på att min resa ska avverkas... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Moipenyang:

Helt kört då... Skulle åkt på fredag och försöker boka om. Thai air säger att det går bra men Ticket måste göra det och dom jävlarna vägrar att svara på mina 3 mejl sen en vecka tillbaka. Väntar väl bara på att min resa ska avverkas... 

 

Cirkulerar enormt mycket rykten om vad som gäller, skall gälla, skulle gälla, kommer gälla osv... 

 

När jag anlände igår var det absolut ingen skillnad. Således var det helt enligt den info som står på:

 

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/index.php

 

Trots att det innan sades en massa annat. 

 

Sitter folk på TG961 just nu som landar om några timmar, då får vi en ny rapport på det absolut senaste och aktuella läget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Helt kört då... Skulle åkt på fredag och försöker boka om. Thai air säger att det går bra men Ticket måste göra det och dom jävlarna vägrar att svara på mina 3 mejl sen en vecka tillbaka. Väntar väl bara på att min resa ska avverkas... 

Jag vill inte gnida salt i såren. Men vid problem är det alltid de som bokar genom resebyrå som får det jobbigast.

Ett gott råd till alla, för de flesta här åker reser ju ibland, boka direkt med flygbolagen när det är osäkra tider.

 

Hur det är med hotell genom 3:e part vet jag inte. Direkt med hotellen har generellt funkat oavsett non-refundable eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev samet:

 

Cirkulerar enormt mycket rykten om vad som gäller, skall gälla, skulle gälla, kommer gälla osv... 

 

När jag anlände igår var det absolut ingen skillnad. Således var det helt enligt den info som står på:

 

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/index.php

 

Trots att det innan sades en massa annat. 

 

Sitter folk på TG961 just nu som landar om några timmar, då får vi en ny rapport på det absolut senaste och aktuella läget. 

Men det var igår det, andra högriskländer hade redan denna regel och nu hamnade Sverige där med tydligen. 

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Moipenyang:

Men det var igår det, andra högriskländer hade redan denna regel och nu hamnade Sverige där med tydligen. 

 

Nej. Listan där Sverige står med har varit oförändrad sedan förra veckan. 

 

Redan i torsdags eller fredags kom Sverige med på listan. Då tittade jag ordentligt på vad det innebar. 

 

Uppmaning om Egenkarantän och rapporter via app. Men inget krav. 

 

Tidigare idag publicerades kravet på friskintyg och försäkring på Thai Airways hemsida. Det togs senare bort. 

 

Nu har samma info publicerats på ambassadens hemsida. 

 

Både Thai och ambassaden hänvisar till Thailändska myndighets för Smittskydd. De har inte (ännu) någon sådan information på sin sida. 

 

Så vad gäller... jag litar mer på den officiella sidan med listan och gällande regler än vad någon ambassadsekteterare lägger upp på deras Facebook konto. 

 

Men vem vet... snart ändrar sig kanske läget igen... 

 

Hade jag varit dig hade jag haft väskan packad på fredag på Arlanda och varit beredd på att åka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Friskhetsintygskravet skall börja gälla från 21 mars enligt ambassaden.

 

Motstridiga uppgifter på denna länk. 

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/index.php

 

Så man vet inte vad som riktigt gäller. Bibben landade i BKK förrgår, ingen feberkoll eller kontroll av appen, TM8. Så det verkar vara TIT som vanligt. 

 

Har vi ingen läkare här som kan skriva lite intyg till oss medlemmar? (Skämt)

 

Dr Mangkut har talat.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Helt kört då... Skulle åkt på fredag och försöker boka om. Thai air säger att det går bra men Ticket måste göra det och dom jävlarna vägrar att svara på mina 3 mejl sen en vecka tillbaka. Väntar väl bara på att min resa ska avverkas... 

Vi kunde boka om med thai direkt trots att vi bokade vi Jade. Har du provat att ringa thai i Thailand inte svenska kontaktnummret?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev swedenfarang:

Friskhetsintygskravet skall börja gälla från 21 mars enligt ambassaden.

 

Motstridiga uppgifter på denna länk. 

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/index.php

 

Så man vet inte vad som riktigt gäller. Bibben landade i BKK förrgår, ingen feberkoll eller kontroll av appen, TM8. Så det verkar vara TIT som vanligt. 

 

Har vi ingen läkare här som kan skriva lite intyg till oss medlemmar? (Skämt)

 

Dr Mangkut har talat.

Feberkoll var det... men Bibben kanske inte reagerade på den. Värmekamera som man gick förbi i änden av piren man ankom.

 

Men den kontrollen har varit där sedan i januari. Så inget nytt. 

 

Bibben kom i förrgår, jag kom igår, imorgon kommer Tobie, då får vi höra vad han kan berätta. Ingen skillnad/kontroll på Arlanda rapporterade han innan avfärd i eftermiddags.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev swedenfarang:

Friskhetsintygskravet skall börja gälla från 21 mars enligt ambassaden.

 

Motstridiga uppgifter på denna länk. 

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/index.php

 

Så man vet inte vad som riktigt gäller. Bibben landade i BKK förrgår, ingen feberkoll eller kontroll av appen, TM8. Så det verkar vara TIT som vanligt. 

 

Har vi ingen läkare här som kan skriva lite intyg till oss medlemmar? (Skämt)

 

Dr Mangkut har talat.

Du kan väl ordna nått schysst intyg å en stämpel... du är ju svängd på det där med databurken... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev swedenfarang:

 

 

Dr Mangkut har talat.

Det där har jag med blivit kallad, fast utan Dr före. Är det bara ett taskigt uttal av våra namn eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
6 minutes ago, M33 said:

Det där har jag med blivit kallad, fast utan Dr före. Är det bara ett taskigt uttal av våra namn eller...?

Taskigt uttal skulle jag tro. Tur att Mangkut betyder mangosteen och inte nåt annat skit :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev swedenfarang:

Taskigt uttal skulle jag tro. Tur att Mangkut betyder mangosteen och inte nåt annat skit :)

Rik och välhängd trodde jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Mankan:

Vi kunde boka om med thai direkt trots att vi bokade vi Jade. Har du provat att ringa thai i Thailand inte svenska kontaktnummret?

Nä, testa kanske🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato
  Nej. Listan där Sverige står med har varit oförändrad sedan förra veckan. 

 

Redan i torsdags eller fredags kom Sverige med på listan. Då tittade jag ordentligt på vad det innebar. 

 

Uppmaning om Egenkarantän och rapporter via app. Men inget krav. 

 

Tidigare idag publicerades kravet på friskintyg och försäkring på Thai Airways hemsida. Det togs senare bort. 

 

Nu har samma info publicerats på ambassadens hemsida. 

 

Både Thai och ambassaden hänvisar till Thailändska myndighets för Smittskydd. De har inte (ännu) någon sådan information på sin sida. 

 

Så vad gäller... jag litar mer på den officiella sidan med listan och gällande regler än vad någon ambassadsekteterare lägger upp på deras Facebook konto. 

 

Men vem vet... snart ändrar sig kanske läget igen... 

 

Hade jag varit dig hade jag haft väskan packad på fredag på Arlanda och varit beredd på att åka. 

 

Hittade inte nåt om kravet om friskintyg i ambassadens hemsida antar att det gäller inte då

 Hittade info till slut ambassadens facebooksida väldigt konstigt varför inget i deras egen hemsida?

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Emirates flyg från Arlanda 21:15 var inställt denna afton. 

Är inbokad på den 2/4 får hur det utvecklar sig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
10 minutes ago, Kenneth4618 said:

Emirates flyg från Arlanda 21:15 var inställt denna afton. 

Är inbokad på den 2/4 får hur det utvecklar sig

Den tidigare flighten avgick dock idag. Vi "åker" Emirates 14/4. Får hoppas det blir av. Ser mörkt ut nu. Jag saknar Pattaya och frugan saknar byn :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev LungAlahato:

Hittade inte nåt om kravet om friskintyg i ambassadens hemsida antar att det gäller inte då

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

De jag länkade till var ambassadens Facebook sida.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...