Jump to content
IGNORERAD

Flickvän Eller Vän?


Henrik66

Recommended Posts

Hej..

Egentligen så handlar min fråga om en philipinsk tjej men tom ambassaden är ju den samma o jag antar reglerna likaså..

Jag är förvirrad. Har nyligen besökt min flickvän på filipinerna och nu vill jag få hit henne.

Hon är gift sedan 10 år men separerad sedan 5. Nu råder advokaterna på filiperna oss till att inte skriva att hon ansöker om turistvisum som flickvän utan som vän. Dom anser vi måste hemlighålla vår relation.

Dom menar att hennes gifta status skulle innebära problem. Jag har lite svårt att se att svenska myndigheterna skulle se det som ett problem? På filipinerna tar en skilsmässa ca 3-5 år att få igenom. Kanske snabbare om man mutar tillräckligt många tjänstemän o domare. Katolska kyrkan är stark där.

Men att svenska ambassaden skulle se det som ett problem att hon har pojkvän när hon är separerad sedan 5 år? Låter osvenskt.. Och jag ogillar att ljuga i ansökningnarna då det känns som om det skulle kunna bita en i baken. Någon som har någon erfarenhet utav detta? Dessutom finns det på filipinerna även något som kallas för intyg att man är separerad.. men även det tar år att få via rätten. Inte tusan kan det väl vara så att jag inte kan få visum för min flickvän på åratal pga detta?

Likaså undrar jag vad som krävs för att ansöka om permanent istället för turistvisum? Turistvisum är ju för oss endast en tillfälig nödlösning men bättre än inget naturligtvis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden kommer inte att avkräva din flickvän något intyg på civilståndet vid en ansökan om visum. Det går bra att kalla sin flickvän för vän om det skulle underlätta situationen.

För ansökan om uppehållstillstånd krävs ett intyg om skilsmässa om sökanden tidigare varit gift. Nu finns det undantag när handläggningar av skilsmässor tar lång tid och sökanden kan visa att handläggningen av skilsmässan pågår. Vid en ansökan om uppehållstillstånd bör ni ha varit tillsammans några månader för att ni ska räknas ha ett förhållande.

Permanenet uppehållstillstånd kan man få efter att bott tillsammans i sökandens eller referenspersonens hemländer under minst 2 år.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...