Jump to content
IGNORERAD

Buffelkött.

Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag skulle vilja veta om fler än jag tycker särskilt mycket om buffelkött (neua kwai).

Enligt mig smakar det lite som viltkött som vi äter i Sverige.

Det är ju så att älg , rådjur och hare smakar mer än gris och ko t.ex.

Så buffelkött äter jag så ofta jag kan i Isaan, det enda förutom vilt som kommer i närheten smakmässigt är en gammal ko, jag köper både färskt och torkat buffelkött på marknaden i Fao Rai.

Dom ropar direkt om dom ser mig på marknaden och har buffelkött att sälja.

Den torkade grillas lätt och smakar underbart (neua heng ping) tillsammans med klibbris och öl.

Det färska köttet gör jag grytor av eller så gör min fru (laab) som är jättegott.

Sist gång när vi var på väg till Udon Thani för hemresan så stannade vi hos några bekanta och åt middag.

Deras granne hade slaktat en buffel dagen innan, och köttet låg i solen och torkade, jag köpte flera kilo och tog med på planet hem, det sista köttet åt vi med andakt för några veckor sedan.

Vore kul att höra om någon mer  har fastnat för buffelkött.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Det vattnas i munnen när man läser din beskrivning.

I vår by åt vi buffelkött när jag var liten. Men det var inte så ofta.

Kanske för att de levde längre än kossor och att de var arbetardjur.

Själv älskar jag nötkött. Det är såååååååååå gott.

Magrood

-köttätare-

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Japp, här har du en till! Jag brukar passa på att köpa på mej när släkten slaktar. Dom föder upp för slakt, brukar bli en 5-6 stycken åt gången. Jag ser i första hand till att få filéerna, ingen är speciellt intresserad av dom. Biffköttet får "hänga" ett par veckor i kylen. Det blir enastående gott på grillen. Gärna med en hemgjord grönpepparsås avbränd med whisky.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Dela på andra sajter

LungAlahato

Tyvärr någon buffelkött kommer det aldrig att bli vid vårt middagsbord :mean: . Detta p.g.a att frugan har lämnat nån löfte till buddha(eller var det nån ängel hon gav löftet) att hon aldrig kommer att äta nöt- eller buffelkött. Har hört andra som lovat att inte äta griskött(har inget med islam att göra).

Arto

Dela på andra sajter

Det finns ingen som sitter på ett smaskigt recept på en gryta eller så? *mums*

//Fender

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det var roligt att höra att flera upptäckt buffelköttet, jag kan tillägga att dom hade en tävling i Australien om bästa köttet och alla raser i landet var representerade och även vattenbuffel. Köttbitarna tillagades och serverades omärkta och det blev stor uppståndelse när 1:a priset skulle delas ut till vattenbuffel.

Recept på en gryta ? Jag brukar göra en kalops liknande gryta som även folket i byn gillar och mina besökande vänner från Sverige tycker det är fantastiskt.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Tycker också buffel é gott. Blev juh en hel del laab nu senast under songkran. Har även provat laab på gris men tyckte det var sådär.

Ingen som gillar de där små friterade fiskarna som finns i smakerna chilli och den lite mildare med sesamfrö på?

Ett av mina favorit snacks ihop med en kall bärs :thumbsup:

"10 4 bend over and out "

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Roligt att du också gillar laab, som är en favorit rätt för mig också, men oftast är det ko dom serverar men ibland finns det laab på buffel, oftast serveras det tunga på dessa resturanger också har du provat det,

Dom små hela friterade fiskarna smakar fint tycker jag också och dom rekommenderas speciellt för gravida säger min fru, eftersom dom behöver kalcium.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Jag reste hela 90-talet i Indien och käkad  en helvetes massa buffelkött! Mycket nice, bästa buffalomozzarellan jag har ätit är inte från Italien. Den man har käkat i Indien är bra mycket bätre!

Sköt om er!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Tyvärr någon buffelkött kommer det aldrig att bli vid vårt middagsbord :mean: . Detta p.g.a att frugan har lämnat nån löfte till buddha(eller var det nån ängel hon gav löftet) att hon aldrig kommer att äta nöt- eller buffelkött. Har hört andra som lovat att inte äta griskött(har inget med islam att göra).

Jag har också märkt att många thailändare inte äter biff/buffel. En orsak till detta ska bla vara att kung chulalonkorn inte åt biff.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det stämmer att en del människor inte äter kött från buffel och ko men gärna från t.ex gris.

Jag har även varit på några thai resturanger i sverige där man inte serverade nötkött av den anledningen.

Vi har också några bekanta i sverige som inte äter nötkött.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

karlarpsmetz

jo jag gillar dom små fiskarna men äter dom som en yam (salad) med lök, lime, tomat, koriander, chilli mm.

underbart gott!

buffel har jag inte provat ännu men frugan vill att jag ska smaka på hund  :gasp: nästa gång vi besöker Isaan ska vara

en delikatess men luktar illa när man tillagar det :beurk:

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller du till i närheten av Sakon Nakhon för det är det enda ställe jag känner till där dom äter mycket hundar i Thailand.

Alla dom där bilarna som kör runt på landet och byter hundar mot plasthinkar säljer dom där.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

:yes: Hej!

Jag har aldrig ätit buffelkött! Det ska jag försöka prova nu på kommande resa

i sept/okt till Roi Et. Vi får se vad jag tycker, då jag brukar äta det mesta.  :morgon:

Dela på andra sajter

Torkat buffelkött fick jag prova första gången på vår förlovningsfest hemma hos svärmor för 5 år sedan, hund lurade dom i mig när vi besökte vänner som bor straxt söder om Sakon Nakon, dom sa att det var kanin, som farang som mest bara sett turistorter så trodde man ju på dem, men nu , efter 4 vintrar i LOS har jag ännu inte sett en enda kanin...TGF frågade när vi kom hem hur jag mådde, Ok sa jag, Bra sa hon, då var det en frisk hund du åt. Ridå.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Lars

Gillar du vilt kött i Sverige så kommer du att älska det här, det smakar helt enkelt mer än ko och gris.

Se bara till att du inte får det sött för kineserna i Thailand gillar sötat kött.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Hej

nä håller till i kantaralak Si sa ket.

ser inget konstigt i att äta hund, kött som kött!

har provat tom yam soppa med grodyngel o de va gott.

e det någon som vet hur man tillagar laab luad är blod i denna rätt men är blodet tillagat?

åt detta på mitt bröllop var gott men kan det vara hälsosamt att äta rått blod?

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Karlarpsmetz

Roligt att höra ifrån en som verkar äta det mesta, våra spärrar mot olika födor är ärvda och det finns ingen anledning att inte våga prova sånt som andra äter.

Det finns inget som säger att hund inte smakar gott, men man kan ha svårt att se dom som mat.

Den Lap som du pratade om är förmodligen den som svärfar äter, man får en påse med blod som man kan blanda med det råa köttet, och man kan även få en påse med något tarm innehåll som också blandas i.

Nästan alla manliga släktingar äter detta, men dom får avmaska sig några gånger om året.

Min Lap får dom gärna doppa i kokande vatten i någon minut.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej isaan lover

köttet i den rätt jag åt var tillagat och har nu fått reda på att man det är otillagat blod med citrongräs och citronsaft tillsatt.

mask i magen kan jag behöva (skadar inte att tappa några kilon :mdr: )

gillar att prova på det mesta när det gäller mat, man kan ju inte säga fy fan vad äckligt om man inte provat!!!

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Bumpar den här tråden med en bild av en nygrillad buffelfilét.

Den är så mör att gaffeln räcker för att dela den. Kan varmt rekommenderas!

buffel.jpg

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Dela på andra sajter

Ja om man inte är kräsen så som någon sa...kött som kött ingen skillnad varifrån det kommer...då ska/skulle man anlita/anlitat Albert Fish som kock :na:

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Guest Isan Lover

Hej Matte

Tack för den fina bilden som fick det att vattnas munnen.

Kom tillbaka från Thailand igår med torkat buffelkött i bagaget.

Och det blev mycket buffel på menyn i byn, inte minst buffel tunga,

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

inte minst buffel tunga,

Kanske lite off, men har du provat salt, kokt älgtunga ? oslagbart smörgåspålägg. MVH flo4r

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Flor

Jag gillar älgtunga också, både kokt, grillad och inte minst rökt.

Prova att beställa in tunga nästa gång i Thailand, det heter "Linn"

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...