Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 (ändrad) Är det någon som vet om det finns en gräns på hur mycket man kan ta emot på en swish betalning? Betalade en bekant 4700 kronor, det gick fint, inga problem alls, en dag senare betalade jag en bilverkstad 5000 kronor. Då såg jag att min bekant skickat 5 st swish-betalningar till mej, 4st på 1000kr och en på 700kr... Varför han skickade tillbaka verkar han inte fatta själv, men nu behöver han pengarna och jag ligger nära 10000 kronorsgränsen på hur mycket jag normalt kan betala per löpande 7-dagarsperiod, 300 kronor kvar (eftersom betalningen på 4700 faktiskt betalats)... Men det skall visst gå att höja gränsen tillfälligt. Innan jag testar det, så undrar jag om någon av er, någonsin inte kunnat ta emot ett "För högt" belopp med Swish. Bankeras hemsidor har inget svar på min fråga, bara svar på hur mycket man kan skicka, det gäller ett konto på ICAbanken. Det mesta jag har swishat till en privatperson var 12000kr, den gången höjde jag gränsen inne på ett bankkontor, och det gick utan problem. Många av er känner mottagaren, det är Clion... MVH Ändrades Februari 29, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 (ändrad) Gå in på bankens hemsida o höj belopp gränsen tillflligt, tror 150 000 är maks, ica banken swish maks Tillfällig beloppsgräns Ett tillfälligt engångsbelopp kan anges och utnyttjas en gång inom en fyra dagars period. Maximalt tillfälligt engångsbelopp per konto är 150 000 kronor. Viktigt att tänka på Om du inte utnyttjar hela det belopp som du satt som tillfälligt engångsbelopp, kan du inte nyttja det som eventuellt skulle vara kvar och överföra senare inom gällande fyra dagars period. Polaren betalade 300 000 SEK men var i kontakt med banken först, eller var det två swish, så det går att ta emot också Ändrades Mars 1, 2020 av Surin P3 Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 Precis nyss, skrev Amigo: Gå in på bankens hemsida o höj belopp gränsen tillflligt, tror 150 000 är maks, ica banken swish maks Tillfällig beloppsgräns Ett tillfälligt engångsbelopp kan anges och utnyttjas en gång inom en fyra dagars period. Maximalt tillfälligt engångsbelopp per konto är 150 000 kronor. Viktigt att tänka på Om du inte utnyttjar hela det belopp som du satt som tillfälligt engångsbelopp, kan du inte nyttja det som eventuellt skulle vara kvar och överföra senare inom gällande fyra dagars period. Jag vet, det var inte frågan... Men tack för svaret. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 5 minuter sedan, skrev Tommy: Jag vet, det var inte frågan... Men tack för svaret. MVH I min värld är det klart att man även kan ta emot lika mycket som man kan skicka. Nån var det som tog emot polarens 300 000 när de köpte ett kolonistuga, eller hur? Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 7 minuter sedan, skrev Tommy: Jag vet, det var inte frågan... Men tack för svaret. MVH Tänk om, tänk rätt 55555555 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 4 minuter sedan, skrev Amigo: I min värld är det klart att man även kan ta emot lika mycket som man kan skicka. Nån var det som tog emot polarens 300 000 när de köpte ett kolonistuga, eller hur? Clion kan bara skicka 1000 per tillfälle (varför han skickade tillbaka verkar han inte veta), men han har tagit emot 4700 utan problem tidigare... Så jag antar att han borde kunna göra det igen. Jag höjer min gräns och testar. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 5 minuter sedan, skrev Tommy: Clion kan bara skicka 1000 per tillfälle (varför han skickade tillbaka verkar han inte veta), men han har tagit emot 4700 utan problem tidigare... Så jag antar att han borde kunna göra det igen. Jag höjer min gräns och testar. MVH Det var inga problem, får se om han behåller pengarna denna gången... MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 12 minuter sedan, skrev Tommy: Clion kan bara skicka 1000 per tillfälle (varför han skickade tillbaka verkar han inte veta), men han har tagit emot 4700 utan problem tidigare... Så jag antar att han borde kunna göra det igen. Jag höjer min gräns och testar. MVH Han kanske har satt sin gräns så lågt? Eller så måste det vara Nu minns ja inte om det var 15 000 per sju dagars period som standard. Men gillar mycket själva tjänsten, snabbt, gratis o slipper kontater. Fler o fler företag har det som alternativ, taxi, loppis korvkiosk, restauranger t.o m i kyrkan kan man donera i kollekt med SWISH Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 Prova att swisha mig typ 10000 så får vi se om det funkar! 😉 //S There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 13 minuter sedan, skrev Stefan: Prova att swisha mig typ 10000 så får vi se om det funkar! 😉 //S Jag provade, har det kommit fram? Skicka tillbaka nu. Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 59 minuter sedan, skrev Tommy: Är det någon som vet om det finns en gräns på hur mycket man kan ta emot på en swish betalning? Betalade en bekant 4700 kronor, det gick fint, inga problem alls, en dag senare betalade jag en bilverkstad 5000 kronor. Då såg jag att min bekant skickat 5 st swish-betalningar till mej, 4st på 1000kr och en på 700kr... Varför han skickade tillbaka verkar han inte fatta själv, men nu behöver han pengarna och jag ligger nära 10000 kronorsgränsen på hur mycket jag normalt kan betala per löpande 7-dagarsperiod, 300 kronor kvar (eftersom betalningen på 4700 faktiskt betalats)... Men det skall visst gå att höja gränsen tillfälligt. Innan jag testar det, så undrar jag om någon av er, någonsin inte kunnat ta emot ett "För högt" belopp med Swish. Bankeras hemsidor har inget svar på min fråga, bara svar på hur mycket man kan skicka, det gäller ett konto på ICAbanken. Det mesta jag har swishat till en privatperson var 12000kr, den gången höjde jag gränsen inne på ett bankkontor, och det gick utan problem. Många av er känner mottagaren, det är Clion... MVH Finns ingen gräns på vad du kan ta emot bara på vad du skickar . Detta enl. Swedbank. Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 8 minuter sedan, skrev hobbe: Finns ingen gräns på vad du kan ta emot bara på vad du skickar . Detta enl. Swedbank. Mvh Hobbe Tack Hobbe! Varken Nordea eller ICA hade den informationen på sina sidor, det var därför jag frågade. Han jag skickade till skrev att hans bank påstått att beloppet var för högt, men det var nog när han, av någon anledning fick för sej att returnera pengarna? MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 Jag kan skicka 15. Min egensatta gräns. Har tagit emot 75 som mest. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 Har tagit emot 150.000 via Swish utan problem Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 (ändrad) 6 timmar sedan, skrev Amigo: Han kanske har satt sin gräns så lågt? Eller så måste det vara Nu minns ja inte om det var 15 000 per sju dagars period som standard. Men gillar mycket själva tjänsten, snabbt, gratis o slipper kontater. Fler o fler företag har det som alternativ, taxi, loppis korvkiosk, restauranger t.o m i kyrkan kan man donera i kollekt med SWISH Gratis än så länge för privatpersoner men det kostar för företag och föreningar som vill erbjuda detta betalsystemet, i runda slängar 2kr/betalning. Så en idrottsklubb som säljer tex en kopp kaffe för 5kr får 3kr om kunden betalar med swish, banken tjänar 2 kronor, sen tillkommer månads eller årsavgifter (olika för olika banker, lite av en djungel). En del föreningar testade att uppge 2 olika priser, som tex 7 kronor vid swish-betalning och 5 för kontanter, men det är inte tillåtet, enligt bankernas regler. En artikel: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/QVlBJ/dyrt-for-foreningar-att-anvanda-swish MVH Ändrades Februari 29, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 Hur mycket man kan skicka har ingenting att göra med hur mycket man kan ta emot. Däremot så kommer banken kanske börja ställa frågor om nån swishar en mille till dig 😛 Ja det kommer säkert höra av sig om det handlar om många mindre swish betalningar också på kort tid som gör att totalbeloppet överstiger några tiotusentals kronor och triggar ett larm i deras system, penningtvätt osv It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 (ändrad) Vi använder Swedbank vid Swish, inga månads eller årsavgifter, 2kronor per transaktion, lite dyrare än kontokort vid små summor men över ca 100 kr så är det billigare än kortbetalning, för oss. Swish har räddat många olika situationer... Om internet strular kan gästerna inte betala med kort men swish funkar, det händer ibland, ca 4-5 ggr på 6 år, första gången vårt internet strulade mitt under lunchrusningen lät vi alla stamgäster skriva upp sej på en lista och betala nästa gång de kom, det funkade, men swish e bättre! Kundens "lunchkort" är tomt på pengar, swish har de flesta. Vanligare är att gästen glömt plånboken men har mobilen med sej, det händer nästan varje dag. Ett helt OK betalalternativ, även för oss som företagare. MVH Ändrades Februari 29, 2020 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 Stod på bolaget i somras, nära stängningsdags en Lördag. Tjejen före mej i kön hade glömt plånboken "Tar ni Swish?" frågade hon "Nej det hade ju varit service!" svarade kassörskan... "Men jag hinner inte hem och hämta plånboken innan ni stänger" sa tjejen lätt förtvivlad... "Jag tar Swish, skicka 300 spänn till 070 ********* (mitt mobilnummer), så får du kontanter av mej, så du kan betala" sa jag, sagt och gjort, tjejen vart mycket tacksam! Smidigt, som sagt! MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Februari 29, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Februari 29, 2020 Clirre har berättat fick pengarna på sitt konto för några timmar sedan, allt är väl! Om nån undrar varför jag skickar swish till honom, så är det hyran för hans lägenhet som en av våra kockar bor i, tills Clion kommer hem igen, efter det har vi fixat nytt boende åt kocken. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 4 timmar sedan, skrev Tommy: Vi använder Swedbank vid Swish, inga månads eller årsavgifter, 2kronor per transaktion, lite dyrare än kontokort vid små summor men över ca 100 kr så är det billigare än kortbetalning, för oss. Swish har räddat många olika situationer... Om internet strular kan gästerna inte betala med kort men swish funkar, det händer ibland, ca 4-5 ggr på 6 år, första gången vårt internet strulade mitt under lunchrusningen lät vi alla stamgäster skriva upp sej på en lista och betala nästa gång de kom, det funkade, men swish e bättre! Kundens "lunchkort" är tomt på pengar, swish har de flesta. Vanligare är att gästen glömt plånboken men har mobilen med sej, det händer nästan varje dag. Ett helt OK betalalternativ, även för oss som företagare. MVH När Swedbank fungerar ja 555555 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 Själv har jag kort, kontanter,. Funkar alltid om något slutar fungera lördag eftermiddag i kön på Ica eller Coop. Bolaget har vi på parkeringen utanför jobbet och han tar senare nota 😀 om inte kontanter finns. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Februari 29, 2020 Dela Inlagd Februari 29, 2020 Inte läst igenom alla inlägg, men jag skickade 145 000 för 2 år sedan, funkade fint.. Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 1, 2020 Trådstartare Dela Inlagd Mars 1, 2020 13 timmar sedan, skrev Dolle: När Swedbank fungerar ja 555555 Jo... Fast den morgonen då det strulade som mest för Swedbank, några veckor sedan, betalade jag med deras kort utan problem. Stod rätt mycket i kassan på restaurangen vid lunch och det funkade fint för alla. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Mars 1, 2020 Dela Inlagd Mars 1, 2020 Köpte ett kameraobjektiv på blocket i fredags kom till killen och Swishen funkade inte hade en maxgräns på 5000:- som var en standardgräns de satt på banken som jag var tvungen att ändra på en dator, det gick inte att ändra på telefonen, fick då låna killens dator medans jag satt i telefonkö på banken (lönehelg) som tog tid. Maxgräns per dag om jag själv skall ändra är 10 000:-/dag om jag ringer banken var det 150 000:-. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 1, 2020 Dela Inlagd Mars 1, 2020 (ändrad) Verkar inte finnas någon maxgräns för insättning via Swish utan det är som vilken insättning som helst oavsett om den kommer via Swish, banköverföring eller annan väg Begränsningarna finns bara på avsändande sidan och då verkar maxgräns (som man kan tillfälligt höja till) vara 150.000 kr hos de flesta bankerna som är anslutna till Swish Vad som är "standardmaxgräns" att skicka med Swish skiljer sig åt för olika banker så där får man helt enkelt kolla vilket ens egen bank har satt. Vissa har så låg som 2000 kr handelsbanken kan man själv höja till 150.000 kr men då enbart via dator och sladdansluten bankdosa. Inte med mobild bank-id Ändrades Mars 1, 2020 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu