Jump to content
IGNORERAD

Har ni sålt bär


phitsanulok

Recommended Posts

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • phitsanulok

    21

  • Norpan_59

    19

  • Zilver_Joe

    18

  • Repe

    13

Mest aktiva i denna tråd

Läs och begrunda hur den moderna slavhandeln fungerar.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4813712

Man skäms ju att se hur dom behandlas.

Repe

Fogden har erbjudit tio av dessa thailändare gratis bil och boende under tiden som är kvar av säsongen,men är omöjligt eftersom dom är anställda och saknar sina pass.

Kanske Lappen eller någon annan expert som kan och vet allt har en (plan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste denna idag http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5683819.ab

Man kan ju undra bemanningsföretaget kan ta ut 15.000kr för en flygbiljett när det finns billigare alternativ, såklart dom torskar en hel del pengar bara där.

En biljett för 8.000kr hade räckt.

Dock oklart om det är samma pris hos alla bemanningsföretagen, nu quotar jag bara artikeln.

Om de får reda på flygpriset lär dom lacka till hårdare än vad de gjort nu.

Och sen kan man tycka att om 15.000kr står sig så borde nästan bemanningsbolaget stå för kostnaden för logi och mat iaf, men då kommer säkert punkten "Hur ska bemanningsbolaget överleva med 0 inkomst på sina rekruteringar?".

Mitt svar på denna är nog följande: Bemanningsbolaget verkar ha lovat guld och gröna skogar, och målat upp en tavla likt med picasso men som sedan var en tavla gjord av mig med lite fingerfärg.

Då kan de stå sitt kast och börja hjälpa dessa personer, ta notan, betala tillbaka pengarna till dom.

Kan inte thailands lagstiftning så drar ett senario om detta hänt mig och jag kom från sverige.

Ett bemanningsbolag söker svenskar att plocka svamp i Polen, man får betala xx-tusen kronor, blir lovade bra svamp säsong.

Jag nappar och hänger på, kommer ner och det finns inget, jag har ett lån i Sverige pga detta, inga möjligheter nu att betala tillbaka.

Vill hem för att verkligen börja tjäna ihop pengarna till banken.

Men på samma gång hade jag stämt skiten ut bemanningsbolaget för vilseledande information precis som i viss reklam.

Och enligt artikeln får man väl ge lite credds till Lulå kommun för att ställt upp med en sporthall som de kunnat övernatta i.

Nu önskar man nog att det dyker upp en liten stödgrupp som man kan donera en slant till så de kan ta sig till ambasssaden i sthlm som de önskar eftersom ingen verkar vilja hjälpa dom där ifrån just nu.

Svenskar är rätt givmilda av sig, se själv när tsunamin slog till, Röda korset fick in så mycket pengar till den insammlingen så de bad folk sluta sätta in pengar där och istället sätta in pengar till deras övriga projekt som Afrika mm.

Man har många tankar om att hjälpa till just nu, men känner sig rätt handlingsförlamad också.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken

Visst är vi givmilda, men vad händer nästa säsong.

Då kan ju bemaningsföretagen pofilera på att om det inte blir bär så ställer svenskarna upp med gåvor, nä inte rätt sätt att gå tillväga.

Utan detta har väl hänt några år nu att Thai blir lurade att åka hit, vore det inte bättre med att svenska ambassaden kollar upp hur säsongen verkar bli.

För det är väl dom som fixar visum hit, att svenska ambassaden kollar dom olika bemanningsföretagen skulle inte förvåna mig om det sitter en svenska och drar i trådarna där med.

Vi vet ju vilka dom olika är nu och vilka som sköter dom, så till nästa år är det väl bara att kolla upp dom igen och fråga vad biljetten kostar till ToR till Sverige.

Det är ganska enkelt att kolla upp vad det riktiga priset är, så som sagt problemmet ligger inte i Sverige utan i Thailand det är där vi skall kolla så att inga har slavkontrakt.

Man måste börja i rätt ordning för att få bukt med att folk lurar folk och i dett fall i Thailand, nu när ambassaden vet om problemmet och har vetat om det så är det upp till dom att kolla alla papper som flygbiljett/jobbkontrakt mm. för kolla bara när vi svenskar skall ha ett vanligt visa till Los vad dom kollar upp oss och vi är inte där för att plocka svamp/bär för vi får ju inte jobba där ens.

Och det är inga 200 svenskar som blir strandsatta pga. av nåt resobolag mm.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte fullt så enkelt.

Visum och biljetter ordnas i god tid före avresa till Sverige.

Vid den tidpunkten är det omöjligt att avgöra om det blir en bra eller dålig bärsesong och hur priserna på bären blir.

Att det sedan finns oseriösa företag som skor sig på Thailändarna betvivlar jag inte alls.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, dom där 15 000 kronorna, eller vad det nu är för belopp som bemanningsföretaget tar ska nog täcka fler kostnader än enbart flygbiljetten till Sthlm. Växer ju inte tillräckligt med bär runt Arlanda för 6000 plockare och det ingår dessutom arbets- och uppehållstillstånd, olycksfallsförsäkringar osv i samma avgift. Och sedan ska ju bemanningsföretaget ha en vinst själva också.

Nej, 4 dubbla priset på lingonsylten i affären så att branchen tillförs mer pengar som kan läggas på råvarupriset så ordnar sig allt. Vi kan väl tillverka ett rättvisemärke som kan klistras på burkarna från seriösa uppköpare så att konsumenterna vet att sylten dom äter (och betalar 4 ggr extra för) inte inneburit att några stackars thailändare lurats från hus och hem. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken

Visst är vi givmilda, men vad händer nästa säsong.

Då kan ju bemaningsföretagen pofilera på att om det inte blir bär så ställer svenskarna upp med gåvor, nä inte rätt sätt att gå tillväga.

Utan detta har väl hänt några år nu att Thai blir lurade att åka hit, vore det inte bättre med att svenska ambassaden kollar upp hur säsongen verkar bli.

För det är väl dom som fixar visum hit, att svenska ambassaden kollar dom olika bemanningsföretagen skulle inte förvåna mig om det sitter en svenska och drar i trådarna där med.

Vi vet ju vilka dom olika är nu och vilka som sköter dom, så till nästa år är det väl bara att kolla upp dom igen och fråga vad biljetten kostar till ToR till Sverige.

Det är ganska enkelt att kolla upp vad det riktiga priset är, så som sagt problemmet ligger inte i Sverige utan i Thailand det är där vi skall kolla så att inga har slavkontrakt.

Man måste börja i rätt ordning för att få bukt med att folk lurar folk och i dett fall i Thailand, nu när ambassaden vet om problemmet och har vetat om det så är det upp till dom att kolla alla papper som flygbiljett/jobbkontrakt mm. för kolla bara när vi svenskar skall ha ett vanligt visa till Los vad dom kollar upp oss och vi är inte där för att plocka svamp/bär för vi får ju inte jobba där ens.

Och det är inga 200 svenskar som blir strandsatta pga. av nåt resobolag mm.

Mvh

Nerike

Så sant så, dock så synd att det blir samma år efter år.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

tillgång och efterfrågan ..ska det vara

Nee... Utbud och efterfrågan skall det vara ;)

/Nationalekonomen

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte fullt så enkelt.

Visum och biljetter ordnas i god tid före avresa till Sverige.

Vid den tidpunkten är det omöjligt att avgöra om det blir en bra eller dålig bärsesong och hur priserna på bären blir.

Att det sedan finns oseriösa företag som skor sig på Thailändarna betvivlar jag inte alls.

Håller med till 100 %. Lyckligtvis har åtminstonde kommunen som jag kommer ifrån skärpt till sig ordentligt och kollar upp vilket boende dom får. Det ställs krav på duschar, tvättmöjligheter och annat. Vad jag tycker om dom som försöker sko sig på dessa fattiga stackare från Thailand som kommer till Sverige för att tjäna sig en hacka har jag inte tillräckligt ordförråd till att uttrycka vad jag känner.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen som helst kunskap om bärindustrin men det ligger mycket i det Kim säger; ska de utländska plockarna (for det är väl inte bara de thailändska vi värnar om?) garanteras en minimiinkomst, minimum standard mm så är det i slutändan vi konsumenter som måste betala genom att de hogre lonekostnaderna läggs pa varje steg i kedjan. Om inte detta gors så får vi markera vårt missnoje genom att vägra kopa från de stora sylttillverkarna och istället kopa pa lokala torget direkt av plockaren eller via någon "rättvisemärkning". Det är ju inte bara bemanningsforetag och uppkopare som ar ansvariga, de har trots allt granskats rätt flitigt på senare år, utan givetvis också de stora livsmedelstillverkarna, livsmedelshandlarna och framforallt konsumenterna som måste dra sitt strå till stacken.

Det här är ju en angelägen fråga for oss med Thaianknytning men jag tror att Svensson i gemen hellre koper billig sylt än att se till att ett gäng thailändare får skäligt betalt, precis som de flesta av oss inte drar oss for att kopa en IKEA-mobel fran Kina eller H&M-skjorta från Kambodja trots att pressen med jämna mellanrum skriver om arbetare med slavkontrakt som till och med dor i fabrikerna av utmattning.

Om något verkar vara orimligt billigt så ar det nästan alltid också det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, dom där 15 000 kronorna, eller vad det nu är för belopp som bemanningsföretaget tar ska nog täcka fler kostnader än enbart flygbiljetten till Sthlm. Växer ju inte tillräckligt med bär runt Arlanda för 6000 plockare och det ingår dessutom arbets- och uppehållstillstånd, olycksfallsförsäkringar osv i samma avgift. Och sedan ska ju bemanningsföretaget ha en vinst själva också.

Nej, 4 dubbla priset på lingonsylten i affären så att branchen tillförs mer pengar som kan läggas på råvarupriset så ordnar sig allt. Vi kan väl tillverka ett rättvisemärke som kan klistras på burkarna från seriösa uppköpare så att konsumenterna vet att sylten dom äter (och betalar 4 ggr extra för) inte inneburit att några stackars thailändare lurats från hus och hem. ;)

Ja för f-n 4 dubbla även priset på flygresor så att flygbolagen kan betala lite mer för rampservice, ganska så underbemannat på handlingsbolagen nu för tiden.. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

100 procent miljöavgift på utsläppen från flygplan samt biltullar på Arlanda. Stäng alla olönsamma

flygplatser nä nu driver jag med Er.

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, där ser man... faranger kan lura thailändare.

Vi brukar väl på detta forum mest gnälla om att faranger blir lurade av thailändare i Thailand. Det är väl bara att konstatera att lurendrejare finns överallt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väldigt uppmärksammat på TV här i Thailand nu också, såg nyss ett tjugo minuter långt reportage från Luleå på TV3. Men eftersom min thailänska är mycket begränsad förstod jag inte mycket mera än att dom (bärplockarna ) var mycket upprörda. mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kritisk till en punkt där.

Den Thailändska regeringen har lovat att hjälpa de som är skuldsatta genom att sätta in pengar på deras konton i Thailand så att de kan köpa biljetter till hemresan.

Är det inte bättre att de reggar sig, visar sina papper de har här, och ambassaden beställer biljetter?

Annars blir det säkert så att om regeringen sätter in pengar som de skriver så blir det säkert nån valuta ändring och så räcker det inte till ohhh dom är tillbaka på ruta 1 igen.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har uppköp av Lingon börjat i Kvissleby 9 kr/kg. Dao och co har varit ute i 2 dagar och fick i hop 3700 att delat på 8 plockare och 10 tim om dan blir det 23 kr/tim Urrrrk

När man sedan läser vad Tommy Innala tycker om thailändar blir man bara deprimerad --- varför fins mäniskor med sådana åsikter i Sverige år 2009 läs artikeln på

Näää Ingen tycker att det är roligt att jobba för 23 kr 7tim

HeJ!

Ingen förbättring av Lingompriset, fortfarande 9 kr . Här kämpar plockarna på men det blir magert! 2340 kr /8 0 292 kr dvs 24 kr i timmen suck.

Finns det någon som hittar mycket Lingon i sverige? Här i Sundsvall finns inte mycket alls. Med 8000 bärplockare som måste plocka för att inte gå i konkurs så behöver väl inte priset höjas hur lite bär det än finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

HeJ!

Ingen förbättring av Lingompriset, fortfarande 9 kr . Här kämpar plockarna på men det blir magert! 2340 kr /8 0 292 kr dvs 24 kr i timmen suck.

Finns det någon som hittar mycket Lingon i sverige? Här i Sundsvall finns inte mycket alls. Med 8000 bärplockare som måste plocka för att inte gå i konkurs så behöver väl inte priset höjas hur lite bär det än finns.

Det stämmer! Bäruppköparna får nog in ganska mycket bär även i år. Dessvärre är det dubbelt så många som måste jobba tre gånger så hårt som förra året för att dra ihop bären. Lönsamheten blir helt enkelt för dålig.

Dessbättre kommer det nog att straffa sig för dom cyniska bärföretagen och bemanningsföretagen i längden.

Nästa år lär det nog inte vara så många thailändare som kommer hit efter uppmärksamheten det fått i Thailänsk media.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer! Bäruppköparna får nog in ganska mycket bär även i år. Dessvärre är det dubbelt så många som måste jobba tre gånger så hårt som förra året för att dra ihop bären. Lönsamheten blir helt enkelt för dålig.

Dessbättre kommer det nog att straffa sig för dom cyniska bärföretagen och bemanningsföretagen i längden.

Nästa år lär det nog inte vara så många thailändare som kommer hit efter uppmärksamheten det fått i Thailänsk media.

Hej!

Lingonpriset är nu 10 kr i kvissleby vid badhuset. Någon som får bättre betalt för lingonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

om det inte vore så förbannat långt skulle jag åka upp och köpa några hundra kilo för 13 kr.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gårdagens lingonpris är skandalöst lågt. 8 kr i Kvissleby :diablo:

Så gick det för alla som uppmanades att stanna och plocka de röda bären! Helt lurade! Hade de åkt hem hde de förlorat mindre och uppköparna fått betala kvarvarande plockare mer.

Kartellen har slagit till och gemensamt sänkt priset till botten notering Urrk det blir inte många kronor denna månad heller.

Bärbolagen har redan gjort en jätte vinst detta år och skrattar gott åt att slaveriet är tillåtet i "värdens bästa land"

Tragisk branch som man skäms över som Svensk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...