Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

phitsanulok

Har ni sålt bär

Recommended Posts

phitsanulok

Det är väl säkert en hel del mpr-folk som på något sätt kommer i kontakt med bärplockning under säsongen.

Skulle vara intressant att se prisbilden i vårt avlånga land, just nu är det ju blåbär som gäller och här i närke får man 30 kr litern för rensade bär när man säljer privat.

Uppköparna har lyst med sin frånvaro här, men det är kanske lika bra för dom betalar väl bara en spottstyver misstänker jag.

Dela gärna med er av erfarenheter vad beträffar prisar privat och uppköparpriser.

Naturligtvis måste dom betala mindre så kan man få iväg bären privat så är det bättre.

Intressant vore ju oxå att höra nån förståsigpåare om det kommande lingonpriset.

mvh walle

GammalDansken

Fru GD har sålt blåbär för 50 kr kilot och vildhallon för 40 kr/kilo.

mvh GD

phitsanulok

Det går nog många vildhallon på ett kilo så det skulle jag köpa omgående, tycker dessa hallon som växer i skogen har en oslagbar smak.

När jag vägde en liter blåbär har jag för mig att det blev ca 675 gr.

När vi säljer privat blir det per liter och bara en har knorrat hittils och tyckte det va dyrt, men jag sa att hela skogen är full med bär så det är bara att plocka, det slutade med att han fick köpa orensat för 20 kr litern vilket inte föll i god jord hos frugan.

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Var i sverige är lingon/blåbär mogna just nu?

mvh

phitsanulok

De blåa är nog mogna lite överallt och dom röda kommer så småningom, svampen är dock riktigt igång nu.

Sen finns några blåvita lingon i göteborgstrakten men dom ska man passa sig för, duger just inte till nånting :mdr:

Joints

Det är väl säkert en hel del mpr-folk som på något sätt kommer i kontakt med bärplockning under säsongen.

Skulle vara intressant att se prisbilden i vårt avlånga land, just nu är det ju blåbär som gäller och här i närke får man 30 kr litern för rensade bär när man säljer privat.

Uppköparna har lyst med sin frånvaro här, men det är kanske lika bra för dom betalar väl bara en spottstyver misstänker jag.

Dela gärna med er av erfarenheter vad beträffar prisar privat och uppköparpriser.

Naturligtvis måste dom betala mindre så kan man få iväg bären privat så är det bättre.

Intressant vore ju oxå att höra nån förståsigpåare om det kommande lingonpriset.

mvh walle

Vi har ju en av världens främsta bärexperter på forumet. Han besitter även en bunt med prislistor som kan bringa klarhet i det mesta. Det är möjligt att han har näsan i en buske just nu men loggar han bara in så snokar han snabbt upp denna tråd.

måne

Om han inte blivit drabbad av alla razzior mot bärplockarland. :D:D Mvh Måne

phitsanulok

Ja det var väl nåt strul med ett knippe vietnameser i veckan har jag för mig, vad har hänt med dessa, blir ju ganska tyst i media nuförtiden ganska fort, sällan nån uppföljning.

Enis

Ja det var väl nåt strul med ett knippe vietnameser i veckan har jag för mig, vad har hänt med dessa, blir ju ganska tyst i media nuförtiden ganska fort, sällan nån uppföljning.

http://www.maipenrai...songen-startat/

De har blivit utvisade... dvs uppskörtade av någon i svedala som tjänat en 400 000 kr...

Enis

priset på blåbär brukar börja på en 8-12 kr/kg när man säljer till uppköpare i Sverige.

i slutet på förra säsongen så slutatde det på 19-21 kr/kg

Allt enligt surret bland thaitanterna här omkring. de lokala torghandlara brukar ju allmänt betala lite mer aför den mängd de behöver både orensat och rensat.

phitsanulok

Inte mycket skrupler där inte :diablo: hoppas han får grissjukan

http://www.maipenrai...songen-startat/

De har blivit utvisade... dvs uppskörtade av någon i svedala som tjänat en 400 000 kr...

Dom hade väl ursprungligen turistvisum till Tjeckien... fanns det förgreningar till sverige också?

mvh

Bengt-Erik

Tannten har varit och plockat blåbär, säljer 1,5 liter för 100kr, gott

Bengt-Erik

Sorry, ska vara tanten .. tanten

Tja.

Jag och gulligumman brukar plocka bär för självhuhållning varje år. Men vi tar det aldrig så seriöst, ser det mest som lite rekreation i skogen vid vårt svenska sommarhus.. Själv är jag färgblind och gulligumman är upppväxt med mangos inte Lingon/blåbär. Så det blir inte många liter/kilo. Vidare har vi några buskar Svarta/röda vinbär samt tillgång till vildhallon, så på den fronten blir det lite allvarligare och full frys för året.

Summa summarum så brukar det bli lite blåbär/lingon uppköpta på hötorget Stockholm till priser dom antagligen skrattar åt på landsbyggden, men som vi trots allt tjänar 3-400% på jämfört med köpsylt (+ slipper översockrat industriproducerat och konserveringsmedel!)

Många led är det i bärbranchen???

mvh

ps Någon som vill sälja rensade  hjortron? Vi kan betala samma som eran uppköpare + frakt om det går att lösa praktiskt!  ds

mvh

• Create New...