Balut Power Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Quote IL är väl ombudsman både här och i Thailand Mvh Måne Det var en tiopoängare http://www.balut-power.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gurkan21 Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 I ordlistan så står det att Obudsman=pen puh-tän Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Men Fack för IL är väl nästan som Fuck i andra delar av Thailand ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Beror på vilket fack man tillhör Mvh Måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Quote Beror på vilket fack man tillhör Mvh Måne Går det att stoppa IL i något fack? Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Skulle vara frysfacket då.Mvh Måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Balut Power Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Quote Går det att stoppa IL i något fack? http://www.balut-power.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Somtam Inlagd Juli 23, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Juli 23, 2009 Quote I ordlistan så står det att Obudsman=pen puh-tän Ordet "Puh tän" är en synonym till ombudsman Kan användas i olika sammanhang te x puh tän ratsadon = riksdagsman Fru Somtam har talat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Quote Ordet "Puh tän" är en synonym till ombudsman Kan användas i olika sammanhang te x puh tän ratsadon = riksdagsman Fru Somtam har talat Fru Somtam har kanske just ogiltigförklarat hela tråden. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Di som lider av analklåda har ju oftast på besvär både i Sverige och Thailand. Dr Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd Juli 23, 2009 Dela Inlagd Juli 23, 2009 Nu vill jag klaga på det bestämdaste Alla Bartjejers egen ombudsman BTT då ? Broder TUKTUK bartjejernas egna ombudsman jag menar han har budat om omm många ggr Quote En ledtråd, Detta svenska/thailändska ord används definitivt inte i barmiljö Khun Somtam http://www.thai2engl...representative+ där finns en massa ord för samma sak, Så Somtan du behöver VÄNTA Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 QuoteThailand The Ombudsmen of Thailand or Ombudsmen for the National Assembly (Thai: ผู้ตรวจการแผ่นดินของรัฐสภา) was first created in the 1997 Constitution of Thailand or the 'People's' Constitution. The idea for such an office first appeared in the 1974 Constitution, however it was not until 1997 that the idea was entrenched. Currently there are 3 ombudsmen who were appointed by the King of Thailand at the advice of the Senate of Thailand. The Ombudsmen take investigate complaints by the general public against public officials and agencies, they have the power to prosecute but not enforcement. The Ombudsmen are appointed to a six years non renewable term. The three Ombudsmen are: Poontrap Piya-anand (Thai: พูลทรัพย์ ปิยะอนันต์) General Threedej Meepeir (Thai: พล.อ.ธีรเดช มีเพียร) Pramoj Chomongkol (Thai: ปราโมทย์ โชติมงคล) Enligt www.wikipedia.com "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Egen hemsida... http://www.ombudsman...on/main_eng.asp Där borde man ju kunna utläsa på thai vad det står "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 På Wikipedias ENGELSKA beskrivning står det att dom är "ombudsman" men det är nog ganska tveksamt om det även heter "ombudsman" på thailändska Trådskaparen kanske har missat lite där Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnOnYm Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Gravlax används i det thailändska språket . Finns på menyn i alla finare hotel. ไม่ระบุชื่อ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Quote På Wikipedias ENGELSKA beskrivning står det att dom är "ombudsman" men det är nog ganska tveksamt om det även heter "ombudsman" på thailändska Trådskaparen kanske har missat lite där Det heter troligen "ombudsman" även på thailändska men om det, som fru Somtam säger, finns ett thailändsk synonym, då kan man nog vara ganska säker på att det är det ordet som används. Finns säkert svenska ord som inte ens finns på thailändska och då kan man kanske påstå att det heter likadant på Thailändska. Försökte mig med "vedklabbe", men det finns nog vid närmare eftertanke även på thai. Det kan ju vara kallt i norr på vintern. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnOnYm Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Google översätter det Thailändska ordet för ombudsman ผู้ตรวจการแผ่นดินของรัฐสภา till Inspektörerna av jordens parlament. ไม่ระบุชื่อ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 "Hallå" måste väl betyda samma sak eller?? När man ringer ned till Thailand så svarar dom alltid Hallååå. C;D Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Quote Fösökte säga ombudsman till tjejen men där lyste inge lampa Samma här! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Franco Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Jag tror jag vet ett ord som kan heta samma på Thai...? Också ett ord som vi lånat ut till andra språk... har med sport att göra. Pågick en sån tävling i småland nyligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 QuoteEgen hemsida...http://www.ombudsman...on/main_eng.asp Där borde man ju kunna utläsa på thai vad det står Om man läser det på Thai blir det inte ombudsman utan pän din (http://thai2english.nary/23392.html) så det verkar som Thai har sitt eget ord och inte behöver låna från svenskan. Ett uttryck som vi på svenskan kanske lånat från Thai är "ding dong"... He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magrood Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Kul tråd. Välkommen till forumet Khun. Somtam. Bra jobbat Enis. Själv tänkte jag på samma ord som Tallviking, dvs. smorgasbord, tror jag det heter på engelska som sedan blev lånat till thailändska. Men den enda gången jag hörde det ordet på thailändska var när jag läste guidekurs och läraren försökte lära oss olika ord som vi borde känna till. Hade först ingen aning om vilket ord hon menade. Men när hon beskrev vad det var så fick jag en stor "AHA"... smörgåsbord. Mvh Magrood "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Somtam Inlagd Juli 24, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Juli 24, 2009 Magrood, Khoop khun khrap! Faktum är att det korrekta thailändska ordet är ombudsman sedan så kan väl även jag tänka mig att många använder sig av synonymer. Första gången jag hörde ordet nämnas av Fru Somtam var när hon kom hem från en föreläsning på Ramhkapaeng Universitet (blev nog felstavat) med ett jätteleende och ville ha ett korrekt uttal av mig. Då jag inte kan läsa thai vill jag inte gå in i någon djupare spekulationer just nu utan får avvakta tills Fru Somtam kommer hem från jobbet. Jag har semester och hon sitter på ett svenskt kontor utan AC, he he. Tack för alla intressanta, roliga och givande svar. //Khun Somtam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Juli 24, 2009 Dela Inlagd Juli 24, 2009 Tja .. Ombudsman är ju isåfall ett låne-låneord som gått från svenskan genom engelskan till Thailändskan. Hur är det med andra svenska låneord som finns i engelskan. Har dom också låne-lånats till Thai? Kanske finns fler svenska ord i Thai? Mineralen Tungsten heter ju också Tungsten på Engelska. Tungsten = แร่โลหะชนิดหนึ่งที่ชื่อทังสเตน ?? Eller den gamla måttenheten Ångström Ångström = อังสตรอม ?? Moped (Motorvelociped) Sporten Orientering Orientering = โอเรียนเทชั่น ?? Viking Viking = ชาวสแกนดิเนเวียน Troll Troll = การดึงสายเบ็ด Smörgåsbord (som sagts förut) mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu