Jump to content
frogfish

Efternamnbyte på frugan (i Thailand)

Recommended Posts

frogfish

Som titeln säger så ska frun byta efternamn i Thailand till mitt efternamn. Vi har varit gifta ett antal år, och av bekvämlighet bytte hon inte efternamn när vi gifte oss, men nu är det aktuellt.

Hon gick till amphur och försökte, men de insisterade på att jag måste gå till svenska ambassaden i Bangkok och fylla i nån blankett. På thaivis kunde de (och hon) inte säga exakt vilket dokument det skulle vara.

Är det nån här som gjort liknande? Eller nån som vet vilket dokument det gäller?

Frågan gäller inte namnbyte i Sverige, det har jag koll på.

stefan5300
17 minuter sedan, skrev frogfish:

Som titeln säger så ska frun byta efternamn i Thailand till mitt efternamn. Vi har varit gifta ett antal år, och av bekvämlighet bytte hon inte efternamn när vi gifte oss, men nu är det aktuellt.

Hon gick till amphur och försökte, men de insisterade på att jag måste gå till svenska ambassaden i Bangkok och fylla i nån blankett. På thaivis kunde de (och hon) inte säga exakt vilket dokument det skulle vara.

Är det nån här som gjort liknande? Eller nån som vet vilket dokument det gäller?

Frugan var inte i Bangkok och fyllde i något dokument men jag kan tänka mig att de vill ha era svenska personbevis översatta till thai.

Får fråga frugan när hon kommer hem, en munk i byn har dött så det är fullt pådrag i templet.

• Ge karma 3

stefan5300
46 minuter sedan, skrev frogfish:

Enligt frugan så var det översatta personbevis och att 2 personer från byn följde med till amphur och intygade att vi bodde ihop.

• Ge karma 2
  • Fint 1

frogfish
6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Enligt frugan så var det översatta personbevis och att 2 personer från byn följde med till amphur och intygade att vi bodde ihop.

Tack för bra svar.

Får skriva till ambassaden och fråga efter hur gå tillväga för att få översättning.

• Fint 2

BB
1 timme sedan, skrev frogfish:

Är ert giftemål registrerat på amphur?

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

frogfish
1 minut sedan, skrev BB:

Är ert giftemål registrerat på amphur?

Ja, och även i Sverige.

Hon vill bara byta efternamn till mitt i efterhand.

• Ge karma 1

Tommy

Vi gifte oss på riktigt på Amphur Bang khen, och namnbytet skedde direkt, själva "bröllopet" tog väl 30 minuter allt som allt, men då hade vi koll på vilka handlingar som behövdes.

Sen till ambassaden för att se till och registrera oss som gifta i Sverige också, jag upplevde inget strul alls.

Det enda som kunde ställt till det var lite felaktig information på Ambassadens hemsida om vilka handlingar som behövdes, det stod att vi behövde intyg från 2 svenska medborgare att jag inte var gift i Sverige, det hade jag för säkerhets skull 2 st av, som tur var, ett där farsan och brorsan intygat, och för att vara säker på att något av intygen skulle komma fram i tid med posten från Sverige hade 2 vänner som känner oss båda också skrivit på ett likadant intyg.

Amphur accepterade INTE intyget från farsan och brorsan de var ju släktingar!!! Kompisarnas intyg funkade fint! Ambassaden har förtydligat att intyget inte får vara från familjen, efter att jag berättade det för den.

Själva buddist-giftermålet med fest och en massa Munkar hade vi redan klart av, typ ett halvår tidigare.

MVH

Edited by Tommy

Tommy

Kontakta Sveriges Ambassad i Thailand och fråga dem, de brukar ha koll på vad som behövs, dokument och översättningar, osv.

Bor ni i Sverige så kolla Med Thailands Ambassad.

MVH

frogfish
2 minuter sedan, skrev Tommy:

Vi gifte oss på riktigt på Amphur Bang khen, och namnbytet skedde direkt, själva "bröllopet" tog väl 30 minuter allt som allt, men då hade vi koll på vilka handlingar som behövdes.

Sen till ambassaden för att se till och registrera oss som gifta i Sverige också, jag upplevde inget strul alls.

Det enda som kunde ställt till det var lite felaktig information på Ambassadens hemsida om vilka handlingar som behövdes, det stod att vi behövde intyg från 2 svenska medborgare att jag inte var gift i Sverige, det hade jag för säkerhets skull 2 st, som tur var, ett där farsan och brorsan intygat, och för att vara säker på att något av intygen skulle komma fram i tid med posten från Sverige hade 2 vänner som känner oss båda också skrivit på ett likadant intyg.

Amphur accepterade INTE intyget från farsan och brorsan de var ju släktingar!!! Kompisarnas intyg funkade fint! Ambassaden har förtydligat att intyget inte får vara från familjen, efter att jag berättade det för den.

Själva buddist-giftermålet med fest och en massa Munkar hade vi redan klart av, typ ett halvår tidigare.

MVH

Kul historia, även om den kanske inte hjälper i detta fallet.

Allt är gjort enligt reglerna, och att vi inte bytte efternamn på frugan var enligt planerna då.

Frågan var vad som behövs för att i efterhand byta efternamn på frugan i Thailand.

• Ge karma 2

frogfish
1 minut sedan, skrev Tommy:

Kontakta Sveriges Ambassad i Thailand och fråga dem, de brukar ha koll på vad som behövs, dokument och översättningar, osv.

Bor ni i Sverige så kolla Med Thailands Ambassad.

MVH

Tack för bra tips.

Har mailat och frågat, väntar på svar.

Tänkte dock höra om expertisen här hade tips, har fått en del.

• Ge karma 2

Tommy
Precis nyss, skrev frogfish:

Kul historia, även om den kanske inte hjälper i detta fallet.

Allt är gjort enligt reglerna, och att vi inte bytte efternamn på frugan var enligt planerna då.

Frågan var vad som behövs för att i efterhand byta efternamn på frugan i Thailand.

Och svaret finns i mitt förra inlägg!

Lycka till!

MVH

• Ge karma 1

Tommy
3 minuter sedan, skrev frogfish:

Tack för bra tips.

Har mailat och frågat, väntar på svar.

Tänkte dock höra om expertisen här hade tips, har fått en del.

Expertisen på MPR är för det mesta underhållande, men det är alltid bäst att gå direkt till myndigheterna, mitt giftermål var för 15 år sedan, och det som gällde då har nästan säkert ändrats på nåt sätt sedan dess!

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 1

BB

Ja, och även i Sverige.

Hon vill bara byta efternamn till mitt i efterhand.

Vi gifte oss i Thailand för 6 år sedan men registrerade det på Amphur för 2 år sedan. Inga problem vi fick papper med intyget och nytt ID-kort för henne.

Sedan börjar vi tänka efter vad det med nya efternamnet kan ställa till det i Sverige och Thailand.

Permanenta uppehållstillståndet, pass, ID-Kort, namnet på flygbiljett, Svenskt pass etc. 

Vi valde att byta tillbaka till hennes familjenamn nu i år och det var inga problem på Amphur och våra papper att vi är gifta ändrades utan några problem, de förstod att vi måste göra

allt i rätt ordning.

När svenskt pass och ID-kort finns så kommer vi fortsätta denna process med att byta efternamnet igen på Amphur och registrera giftermålet i Sverige

Edited by BB
  • Ge karma 3

pigge01
On 2020-01-18 at 18:19, skrev BB:

Vi gifte oss i Thailand för 6 år sedan men registrerade det på Amphur för 2 år sedan. Inga problem vi fick papper med intyget och nytt ID-kort för henne.

Sedan börjar vi tänka efter vad det med nya efternamnet kan ställa till det i Sverige och Thailand.

Permanenta uppehållstillståndet, pass, ID-Kort, namnet på flygbiljett, Svenskt pass etc. 

Vi valde att byta tillbaka till hennes familjenamn nu i år och det var inga problem på Amphur och våra papper att vi är gifta ändrades utan några problem, de förstod att vi måste göra

allt i rätt ordning.

När svenskt pass och ID-kort finns så kommer vi fortsätta denna process med att byta efternamnet igen på Amphur och registrera giftermålet i Sverige

När ni har detta på plats så ta er till Thai Ambassad eller Konsulat! Stockholm, Köpenhamn , Oslo eller Göteborg.