Jump to content
Leni

Öppna Thairestaurang

Recommended Posts

Leni

Några tips o råd den är/blir  i Stockholm

Abercrombie

Gör en bar som ser ut som en (halv) bar beer. 

• Ge karma 2

audirs2

Håller med alla som talat före mig ,ughhhhh! Har hållt på i 32 år nu i februari och har så klart fått både ris och ros under denna tid! En sak som är den viktigaste av allt är: en bra bokförings byrå som ser till att det blir rätt F-skatt från start!

Betalar man för lite F-skatt så blir det dålig pension sedan när man går i pension samt att man måste hålla koll på Periodiseringsfonderna!

• Ge karma 4
  • Fint 1

Amigo

Kör på, då har Du åtminnståne provat även om det skiter i.

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Fint 1
  • Tråkigt 1

wavis

Ja  Miljö o hälsoskydd får man ha god hand med , De är både åklagare o domare samtidigt. När vi byggde nytt kök på verksamheten så åkte jag upp till kommunen och frågade rakt ut nu behöver jag ha hjälp med det o det vad kan ni erbjuda. Fick rätt bra respons när jag visade ritningar blir nog lättare när de sen skall godkänna lokalen då de haft lite att säga till om redan från början. Enda jag sparkade bakut på var att det skulle va ett rum särskilt för bakning vet inte om det kommit nya regler nu för de godkänner bakning i köket nu men inte i samband med matlagning då det skall vara rengöring o disk innan bakning.

Men som somliga har sagt ha koll både på lokaler, lagar o regler o ha full dokumentation på flödet. Utbildning naturligtvis för olika yrkesroller.

O sist var beredd att jobba 24/7 utan lön.  För varje anställd kostar det multum.

• Ge karma 2

Amigo
1 timme sedan, skrev born41:

Att förlora hela sitt sparkapital på en havererad satsning är en mardröm liksom att stå med en massa skulder efter en konkurs.

Var noga med att inte sätta hem o bil och smycken samt övriga personliga tillhörigheter som säkerhet hos banken om ni måste låna pengar!

Born41

Det är ju klart att det kanske svider om man förlorar hela sparkapital, men friskt vågat, halvt vunnet. Jag ångrar inte även om jag förlorade en rejäl slant, pengar är överskattade. Men jag gick ur med torra fötter, utan skulder och allt detta. Skulle göra igen samma val, med vissa ändringar. Tex. när jag tog hem träskulpturer o tavlor mm hade jag  tänkt att flickan skulle ta hand om busines, men hon ledsnade efter ett par månader o jag skulle sköta hela ruljansen vid sidan om mitt jobb som sopgubbe. Det går ju inte om man jobbar 10-12 timmar med fysiskt arbete. Ofta är det så att först är sambon/flickvännen etc entusiastisk och vill satsa 120% men efter ett tag slocknar intressen o allt lämnas åt sidan. Det kanske var samma med gästhuset i Thailand, vad vet jag. Men provat har jag o det är jag nöjd med även om jag har det knapert med ekonomin idag. Jag klarar mig men får leva utan lyxkonsumtion.

• Ge karma 7
  • Tråkigt 1

audirs2

Tänk på Kruger kraschen på 1930 talet, han förlorade miljarder!!

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Amigo:

Det är ju klart att det kanske svider om man förlorar hela sparkapital, men friskt vågat, halvt vunnet. Jag ångrar inte även om jag förlorade en rejäl slant, pengar är överskattade. Men jag gick ur med torra fötter, utan skulder och allt detta. Skulle göra igen samma val, med vissa ändringar. Tex. när jag tog hem träskulpturer o tavlor mm hade jag  tänkt att flickan skulle ta hand om busines, men hon ledsnade efter ett par månader o jag skulle sköta hela ruljansen vid sidan om mitt jobb som sopgubbe. Det går ju inte om man jobbar 10-12 timmar med fysiskt arbete. Ofta är det så att först är sambon/flickvännen etc entusiastisk och vill satsa 120% men efter ett tag slocknar intressen o allt lämnas åt sidan. Det kanske var samma med gästhuset i Thailand, vad vet jag. Men provat har jag o det är jag nöjd med även om jag har det knapert med ekonomin idag. Jag klarar mig men får leva utan lyxkonsumtion.

" pengar är överskattade"

Tja fråga den ensamstående och arbestlösa mamman med 4 ungar att försörja och enbart soc bidrag vad hon tycker om det.

BTT

• Ge karma 6
  • Fint 1
  • Haha 2