Jump to content
Chomphoo

Utgångsdatum för passet regler förvirrar

Recommended Posts

Chomphoo

Tjenare.

Läste på Visumservices hemsida att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER Utresedatum. Med utresa menas väll hemresan? Mitt pass är då giltigt i 5mån och således för kort tid. Har bestämt för mig att jag fått veta en gång att bara passet var giltigt resans längd så var det ok. Och har för mig att jag läst någonstans att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER INRESA OCH INTE UTRESA. Men nu börjar jag tveka då visumservice verkar ha sina regler och om jag ens kommer få visum för det. Vilka erfarenheter har ni?

Mvh Chomphoo

Tallviking

Utresa är resan från Sverige till Thailand

• Ge karma 1

lasseiudon
10 timmar sedan, skrev Tallviking:

Utresa är resan från Sverige till Thailand

Sedan är väl regeln för Thailand att passet skall vara giltigt i 6 mån efter Inresan.

Mankan

Regeln verkar egentligen vara borttagen men lever kvar ändå och används som det verkar godtyckligt. Det står fortfarande på thailändska ambassadens hemsida att passet ska vara giltigt 6 månader vid inresa.

• Ge karma 1

Wwax

Som Mankan skriver, gäller inte längre om du ska ha vanligt 30dagars turistvisum, .

Rotade som fasen i detta förra året då jag missat att mitt pass var på väg att gå ut.

6 månader är rekomenderat men inte nödvändigt, det man kan tänka på att ha kopplade flygbiljetter (alt bevis på att du ska flyga vidare) om du ska mellanlanda så du inte fastnar om det landet har andra regler och så klart att passet är giltigt tiden du ska stanna i Thailand. 

• Ge karma 1

evert 1

Du kan även förnya ditt svenska pass i Thailand

• Ge karma 1

Soengsang
9 minuter sedan, skrev evert 1:

Du kan även förnya ditt svenska pass i Thailand

Inte om man nekas tillträde vid passkontrollen på Suva..

• Haha 3

frogfish
13 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Tjenare.

Läste på Visumservices hemsida att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER Utresedatum. Med utresa menas väll hemresan? Mitt pass är då giltigt i 5mån och således för kort tid. Har bestämt för mig att jag fått veta en gång att bara passet var giltigt resans längd så var det ok. Och har för mig att jag läst någonstans att passet ska vara giltigt i 6mån EFTER INRESA OCH INTE UTRESA. Men nu börjar jag tveka då visumservice verkar ha sina regler och om jag ens kommer få visum för det. Vilka erfarenheter har ni?

Mvh Chomphoo

Varför inte byta pass redan nu? Då slipper du eventuella problem. Tar 5 dagar (max).

• Ge karma 1

Chomphoo
24 minuter sedan, skrev frogfish:

Varför inte byta pass redan nu? Då slipper du eventuella problem. Tar 5 dagar (max).

5 dagar från du varit hos polisen....Dit är det minst sagt KÖ! Men har det som reservplan men blir jävligt tajt om tid för att beställa visum efter man fått sitt nya pass.

Men jag har idag kollat upp dom luddiga reglerna. Går på uteslutningsmetoden. 80% säger att passet ska vara giltigt 6mån i resans start. Några få säger att passet ska vara giltigt 6mån efter hemkomsten till Sverige. Men Sveriges ambassad kör på första alt så det borde stämma.

frogfish
8 minuter sedan, skrev Chomphoo:

5 dagar från du varit hos polisen....Dit är det minst sagt KÖ! Men har det som reservplan men blir jävligt tajt om tid för att beställa visum efter man fått sitt nya pass.

Men jag har idag kollat upp dom luddiga reglerna. Går på uteslutningsmetoden. 80% säger att passet ska vara giltigt 6mån i resans start. Några få säger att passet ska vara giltigt 6mån efter hemkomsten till Sverige. Men Sveriges ambassad kör på första alt så det borde stämma.

Du kan ju åka till vilken passexpedition du vill, kolla runt lite. Har du bara tillgång till bil borde ju problemet vara ganska lätt att lösa. Syrrans familj i Norrköping hittade tid på Skavsta i Nyköping 2 dagar framåt.

Men det kanske är ont om tid, så det inte hinns med. Lycka till!

• Fint 1

apknug

Det går från klarhet till klarhet.

TS vill söka visum, dvs högst troligt stanna mer en 30 dagar, och råden kring passets giltighetstid vid vistelse max 30 dagar haglar in.

Sen verkar ut och inresa vara samma sak också.....

Kan ske bästa att han stannar hemma?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Tallviking
4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Sedan är väl regeln för Thailand att passet skall vara giltigt i 6 mån efter Inresan.

Den regeln verkar mest tillämpas om man åker dit på visum. Åker man dit på "Visa Exemption" i 30 dagar räcker det normalt med att passet är giltigt under tiden man skall vara i landet

• Ge karma 4

Alarik
58 minuter sedan, skrev Tallviking:

. Åker man dit på "Visa Exemption" i 30 dagar räcker det normalt med att passet är giltigt under tiden man skall vara i landet

Normalt? Och när räcker det då inte?

• Snurrigt 1

Mankan
1 timme sedan, skrev Chomphoo:

Ja det där med vid "hemkomst" är nog bara snick snack. In till Sverige kommer man nog även om passet går ut.

• Fint 2

wavis

Var o fixade ett nytt pass onsd den 8e , Fick det i dag , Så snabbt trodde jag inte det gick så nu beställa biljett..

• Ge karma 3