Jump to content
IGNORERAD

Aerosmith


Arnold Layne

Recommended Posts

Drar av en riktig stänkare med den gamla New York Dolls-mannen. 

 

20200220_152825.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Naam jai:

Andra tider nu när man får gå till Rusta för att hitta vinyl 🎸🎵😏

IMG_20200219_151117579.thumb.jpg.df24831c1845e037439d0edbd693a60c.jpg

 

Dessvärre är det inte lika roligt med nypressningar ... köper jag bara i värsta fall  😕

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne Schaffer är väl kanske inte den bästa gitarrist som Sverige har haft...men däremot har han varit en av dom mest betydande. 

 

20200220_164936.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ariel var en progressiv grupp från Australien och gjorde några riktigt bra plattor på mitten av 70-talet...och sedan försvann dom bara helt spårlöst vilket jag tycker var synd. 

 

20200220_171430.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev audirs2:

Harry Chapin, finns han med i låddan?

Om du frågar mig .... Nix :)

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk rocksångare vid namn Åke Kråkan Nilsson...faktum är att han låter som en kråka ochså  :D

 

20200221_154704.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fredman:

Grym skivsamling du har Arnold! 👍

Tackar  :D

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina första liveplattor. Som jag hörde. Inte dum än idag. 
 

A8041806-5B86-4E41-9322-6BA849B5638E.thumb.jpeg.65e503f129004c591728d97b338add53.jpeg

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Fredman:

Grym skivsamling du har Arnold! 👍

Verkligen. Hatten av. 🎩 
 

Bredden är imponerande. 

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

Den första plattan jag köpte som liten grabb. Minns inte vad den kostade men kanske 25-30kr. Fick pengarna av morsan. Lade dem i min ficka och  cyklade ner till tempo på min DBS. När jag kom fram var pengarna borta. Hade glömt stänga dragkedjan i min jacka 😱

 

Som tur var fick jag nya och köpte denna. 
 

8F44298F-8464-402C-A164-10361E431F6C.thumb.jpeg.70815cae95c87f76a11ec5f424e4157f.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk rocksångare vid namn Åke Kråkan Nilsson...faktum är att han låter som en kråka ochså  [emoji3]
 
20200221_154704.thumb.jpg.f108c620284b50f3e9cb6fe66e5c7c60.jpg

Tänkte på honom imorse. Har denna vinyl med Kråkan.
IMG_5021.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Khonis:

Verkligen. Hatten av. 🎩 
 

Bredden är imponerande. 

Tack och bock  :)

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-20 at 16:35, skrev Arnold Layne:

 

Dessvärre är det inte lika roligt med nypressningar ... köper jag bara i värsta fall  😕

 

Nu måste jag erkänna att jag inte läst precis alla sidor i tråden. Kanske är det redan utrett....

Men jag är nyfiken om du kan berätta lite mer om just olika skivtyper.

Tänker alltså på till exempel "nypressningar" som du nämner. Man brukar ju prata om olika vikt på skivor. Olika kvalité? Olika utgåvor. Berätta gärna om du vet hur det ligger till.

Vinylen kommer ju (och det är skoj) mer och mer tillbaka.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Nu måste jag erkänna att jag inte läst precis alla sidor i tråden. Kanske är det redan utrett....

Men jag är nyfiken om du kan berätta lite mer om just olika skivtyper.

Tänker alltså på till exempel "nypressningar" som du nämner. Man brukar ju prata om olika vikt på skivor. Olika kvalité? Olika utgåvor. Berätta gärna om du vet hur det ligger till.

Vinylen kommer ju (och det är skoj) mer och mer tillbaka.

 

 

 

Nypressar låter lika stela som cd-skivor i mitt tycke för att dom spelas in i stort sett med samma teknik.

 

Sedan är det ju det här med vikten att den ska väga 180 gram ... ju tjockare skiva , ju djupare går nålen i spåren på skivan .... en myt enligt många.

 

Japanpressningar ska vara absolut dom bästa följt av dom västeuropeiska .... öststatiska har i regel en sämre kvalitet.

 

Sedan när det gäller utgåvor så är det oftast USA som gärna vill skilja sig på den saken.

 

Men sedan är det väl som med allt annat ... oftast är det själva utrustningen som avgör mycket hur det låter.

 

Har en kompis som har Led Zeppelins House Of The Holy som sin stora favorit .... han har den i 80 olika pressningar men han påstår att den finns i över 140 ...så han har några kvar att jobba på  :D

 

 

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första plattan jag köpte som liten grabb. Minns inte vad den kostade men kanske 25-30kr. Fick pengarna av morsan. Lade dem i min ficka och  cyklade ner till tempo på min DBS. När jag kom fram var pengarna borta. Hade glömt stänga dragkedjan i min jacka [emoji33]
 
Som tur var fick jag nya och köpte denna. 
 
8F44298F-8464-402C-A164-10361E431F6C.thumb.jpeg.70815cae95c87f76a11ec5f424e4157f.jpeg
Döden bakom styret.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket stabil platta.

När svullo släppte denna skiva så var vinyl passé och den gick direkt ut på CD.

 

Mando diao behövde gå till fröding för att få tag i bra texter, svullo hade dom i blodet.

 

8a6d93370d641ecaedef7bc9c20441d1.jpg

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Arnold Layne:

 

Nypressar låter lika stela som cd-skivor i mitt tycke för att dom spelas in i stort sett med samma teknik.

 

Sedan är det ju det här med vikten att den ska väga 180 gram ... ju tjockare skiva , ju djupare går nålen i spåren på skivan .... en myt enligt många.

 

Japanpressningar ska vara absolut dom bästa följt av dom västeuropeiska .... öststatiska har i regel en sämre kvalitet.

 

Sedan när det gäller utgåvor så är det oftast USA som gärna vill skilja sig på den saken.

 

Men sedan är det väl som med allt annat ... oftast är det själva utrustningen som avgör mycket hur det låter.

 

Har en kompis som har Led Zeppelins House Of The Holy som sin stora favorit .... han har den i 80 olika pressningar men han påstår att den finns i över 140 ...så han har några kvar att jobba på  :D

 

 

Utmärkt uttömmande svar! Tack för det! Och säkert underlag för vidare diskussioner. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Nicholas:

En mycket stabil platta.

När svullo släppte denna skiva så var vinyl passé och den gick direkt ut på CD.

 

Mando diao behövde gå till fröding för att få tag i bra texter, svullo hade dom i blodet.

 

8a6d93370d641ecaedef7bc9c20441d1.jpg

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

Den där har jag på vinyl  :D

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Arnold Layne:

 

Nypressar låter lika stela som cd-skivor i mitt tycke för att dom spelas in i stort sett med samma teknik.

 

Sedan är det ju det här med vikten att den ska väga 180 gram ... ju tjockare skiva , ju djupare går nålen i spåren på skivan .... en myt enligt många.

 

Japanpressningar ska vara absolut dom bästa följt av dom västeuropeiska .... öststatiska har i regel en sämre kvalitet.

 

Sedan när det gäller utgåvor så är det oftast USA som gärna vill skilja sig på den saken.

 

Men sedan är det väl som med allt annat ... oftast är det själva utrustningen som avgör mycket hur det låter.

 

Har en kompis som har Led Zeppelins House Of The Holy som sin stora favorit .... han har den i 80 olika pressningar men han påstår att den finns i över 140 ...så han har några kvar att jobba på  :D

 

 

Mastring är väl också sjukt viktigt. Gamla inspelningar mastras om och låter..... skit. Inte ovanligt. Äldre analoga både inspelningar och mastringar låter bättre än dito digitala. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Från och med skivan Five Miles Out kom Mike in mer på den kommersiella banan...här på Crises ... plattan efter hade han sin riktigt stora hits Moonlight Shadow. 

 

20200222_071029.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Med flinka fingrar bläddrade jag fram till Urgent...ett kortlivat hårdrocksband som försökte hanka sig fram på mitten av 80-talet...är nog inte lätt att slå sig fram i den hårda branschen...musikmässigt är det helt godkänt. 

 

20200222_081751.jpg

If you don´t eat your meat , you can´t have any blåbärspaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...