Jump to content
IGNORERAD

Svensk undervisning för thailändska barn i Sverige


Magrood

Recommended Posts

Idag blev det fel på min biologiska klocka.  :confused:

Passar på att skicka upp en text från min blogg som kan vara intressant för er som tar hit thailändska barn vid skolåldern. (Gillar inte ordet "tar hit", men vet inte vilket ord som kan vara bättre.)

Texten är bara en sammanfattning av vad jag iakttagit - ingen generell fakta.

Natti natti

Magrood

---

Skola för thailändska barn i Sverige เรื่องโรงเรียนสำหรับเด็กไทยในสวีเดน

Först och främt får man komma ihåg att varje kommun kan sköta det här olika.

Jag har sett två eller tre upplägg.

1. Själv som utbytesstudent läste jag med svenska elever i en svensk klass. Men på skolan hade de en s.k. studiestudio. Elever som behövde extra hjälp med skolan, svenska o.s.v. kunde komma dit. De hade 2-3 lärare/specialpedagoger där. Jag var där mycket och pluggade svenska.

2. I en liten skola i Västra Götaland där jag bodde och arbetade gjorde de så här: två thailändska barn flyttade in. Den ena var elva och den andra var tretton. Rektorn anlitade mig 25% för att hjälpa barnen med svenska samt handledning i vanliga skolämnen. Jag fungerade som lärare i svenska som andra språk för barnen, samt att hjälpa de med vanliga ämnen så som matte, NO, SO på thailändska. Det var mycket generöst av skolan.

Barnen gick i en klass som motsvarade den klassen de skull ha gått i Thailand.

De deltog i de flesta ämnena och gick till mig 10 tim/vecka. Det fungerade mycket bra.

3. I en stor kommum som den kommun jag bor i gör de så här: barn under 16 år får går i en s.k. FBK - förberedelseklass där de läser svenska. Med tiden får de läsa andra ämnen så som Ma, No, So. Idrott och slöjd och andra praktiska ämnen verkar de delta redan från början.

Tillsammans med svenskundervisningen i klassen får de träffa en thailändsk lärare som fungerar både som handledare och i vissa fall lärare i thailändska. Här får barnen möjlighet att få No, So förklarat på thailändska för att kunna hänga med bättre när det undervisas på svenska i den vanliga klassen. De får så att säga hjälp att förstå fakta på sitt modersmål.

Efter ett tag, när man barnen har lärt sig tillräckligt mycket grundläggande svenska eller när de blir 16 år får de:

-yngre barn brukar flytta till en svensk klass och läser precis som svenska elever.

-barn som ligger vid gränsen av 16 års ålder (osäker om den exakta åldern) har de två vägar att gå.

A. Att de går in i en vanlig svensk klass och får grundskolebetyg som svenska barn. Sedan använder de betygen för att söka till gymnasiet.

B. Att de går in i en s.k. IVIK program på gymnasiet. IVIK är ett individuellt program. Där läser man ihop sina grundskolebetyg. Man samlar på sig behörighet för att söka till gymnasiet när man är färdig med IVIK. Man läser alltså både svenska samt vanliga ämnen. Men utbildningen är individuell. Två elever som börjar på IVIK samtidigt kan bli färdiga vid olika tider.

Men åldersgränsen för att läsa på IVIK är nog 20 år. Fyller man 20 blir det SFI/Komvux, antar jag.

---

På vissa kommuner gör man som alt. 2 fast de kanske läser extra svenska med svenska lärare och inte har lika mycket tur som de två thailändka eleverna som fick en thailändsk lärare.

---

Det bästa är att ni som har en thailänska barn som ska gå i skolan i Sverige tar kontakt med kommunen så fort som möjligt. De kommer att hjälpa er.

Sen om de/den thailänska talande inte behärskar svenska kan ni be handläggaren att boka en tolk. Det är kostnadsfritt för er. Då får alla inblandade rätt och samma information. Finns det ingen tolk på er hemkommun kan man få att få en telefontolk.

---

Ett kort svar om samma ämne som skrevs på www.thailandska.se

พี่อ้อยค่ะ

ตอนไปประชุมที่โกเธนเบิร์กกรูดเคยสรุปเรื่องการเรียนภาษาสวีเดนของเด็กคร่าวๆ เก็บของเก่ามาเล่าใหม่นะคะ

เท่าที่กรูดเข้าใจ น่าจะเป็นประมาณนี้ค่ะ

ทั้งนี้ แต่ละเมืองจะบริหารการศึกษาแตกต่างกันไปนะคะ ต้องติดต่อที่เมืองของตัวเอง เพื่อรายละเอียดที่แน่ชัดอีกครั้งค่ะ

เท่าที่กรูดเห็นมานะคะ

ถ้ามาตอนอายุน้อยๆ บางเมืองจะจัดให้อยู่ห้อง FBK - förberedelseklass คือ ชั้นเตรียมภาษา พอเริ่มได้ เขาก็จะส่งเด็กไปเรียนในชั้นปกติกับนักเรียนสวีเดน แต่เขาจะทำแบบค่อยเป็นค่อยไปค่ะ คืออาจจะเริ่มซักวิชา สองวิชา แล้วเพิ่มขึ้นเรื่อยๆ

บางเมือง ให้เรียนห้องธรรมดา แต่จ้างครูมาสอนเพิ่มเติม

พออายุเข้าสิบหก หรือมาตอนสิบหก แต่ยังไม่ถึงยี่สิบ เขามักจะให้เรียนในระดับ ม.ปลาย แต่มีหลักสูตรที่เรียกว่า IVIK เป็นการเรียนควบภาษาสวีเดน และเก็บคะแนนวิชาบังคัับอื่นๆ เพื่อนำคะแนนนั้นไปสมัครเข้าเรียนชั้น ม.ปลายสายปกติ เหมือนเด็กสวีเดนค่ะ

... ถ้ามาตอนเด็ก ตามกลุ่มที่ว่ามาสองกลุ่มข้างต้น เด็กมีสิทธิ์เรียนภาษาไทย และก็มีครูพี่เลี้ยงภาษาไทย (språkhandledare) ช่วยอธิบายเนื้อหาวิชาเรียนทั่วไปเป็นภาษาไทย จะได้ตามครูสวีเดนได้ทัน

...

ถ้ามาตอนอายุยี่สิบนี่ จะเข้าเรียนการศึกษาผู้ใหญ่ เป็น SFI ค่ะ อันนี้ต้องพึ่งตัวเองเยอะ เพราะเป็นการศึกษาผู้ใหญ่

...

ปรารถนาดี

มะกรูด

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bra Info. Magrood  :thumbsup: ...  lite tidigt för vår del kanske men ja kanske kan skicka "frugan" i stället!  ;D

Vad jag har reagerat på när jag varit nere i BKK hos tjejen med familj är att "lill-killen" redan nu läser & skriver en hel del Thai samt att han knogar på med våra falang bokstäver åxå , han fyllde 5 i April & har redan nu gått i "skolan" i 2 år!

Han är väl absolut inget underbarn men när dom andra ungarna kommer hem från skolan där nere yrar dom runt & hinner inte ens få av sig uniformen förens dom är igång & stojar & leker!

"Lill-killen" byter om , tar fram boken med tillhörande CD han fått av mig , lägger sig på golvet & mässar: B - BEE - BANANA .. C - Sii - CAT .. D - Dee - Dog osv.!

Man kan ju inte låta bli att fundera på hur det ska bli om/när han kommer hit & ska börja gå på DAGIS??  ???

Fan har han där att göra , han som marcherat ikring i skoluniform i flera år redan!

Måste ju kännas som ett par steg i fel riktning även om han kommer behöva en massa tid att anpassa sig här i Sweden!

SFI är väl inte att tänka på till en 5-6åring men & andra sidan lär han väl inte få hemspråks undervisning samt

hjälp med Svenskan heller i så unga år! Släpper dom bara löst honom i lekhagen & han får lära sig bäst han kan??  :rolleyes3:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och vettigt inlägg.

Jag vet inte om följande har med detta att göra, men:

Syrran är gft med thaikille. och de fick en son i sthlm för två år sen. nästa höst när han är tre år ska han tydligen få gå på "Thai-dagis" en dag i veckan i Sthlm med andra lukkrungar och thaikids.Vad jag har förstått utan att fördjupa mig i ämnet så är det för att låta kidsen lära sig thaigrejor också..

Fick inte tag på syrran innan ja la in det men kanske intressant för de i sthlm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai dagis verkar ju vara en bra grej , lite svårt här i obyggderna då men man kanske kan starta nåt själv så dom får träffas iaf. ... har upptäckt en mindre population med fullblod/halvblod i krokarna nu när man börjat utforska lite!

Iom. man blev 3 barns farsa på "pappret" för några veckor sen vill man ju kunna erbjuda "full service" om man säger!  :thumbsup:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...