Jump to content
IGNORERAD

Organdonation


Amigo

Recommended Posts

Det är ju allvarliga frågor, men hindrar ju inte att det skojas lite också.

Följande utspelades vid fikabordet på mitt jobb, för ett par år sedan.

 

Diskussionen kom in på diverse frågor angående organdonationer.

Vår chef som också var med i samtalet kom in på vad som kan

doneras........

 

En av gubbarna vid bordet säger med lugn stämma.

"I ditt fall kan man rekommendera hjärnan, den är ju i princip oanvänd"  😂

 

mvh

biker

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Rätt så tydligt förklarat!

Tack Jesper Magnussen.

Morgon studion SVT1 25.07.2022

 

svtplay.se / Rekordmånga akuta lungtransplantationer under coronapandemin

 

https://www.svtplay.se/video/35597225/morgonstudion/morgonstudion-25-juli-07-00?position=4088&id=e3p1AVE

Ändrades av Amigo
Nu vet jag inte hur det blev med länkar!
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-09 at 20:36, skrev biker:

Det är ju allvarliga frågor, men hindrar ju inte att det skojas lite också.

Följande utspelades vid fikabordet på mitt jobb, för ett par år sedan.

 

Diskussionen kom in på diverse frågor angående organdonationer.

Vår chef som också var med i samtalet kom in på vad som kan

doneras........

 

En av gubbarna vid bordet säger med lugn stämma.

"I ditt fall kan man rekommendera hjärnan, den är ju i princip oanvänd"  😂

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

Prayuth verkar även han tycka att hans hjärna är super-duper, och inte bör kremeras.
Enligt egen uppgift innehåller den 84000 hjärn-celler ( true story )

Sedan ångrade han sig och höjde till 840000 ( sant även det )

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

Prayuth verkar även han tycka att hans hjärna är super-duper, och inte bör kremeras.
Enligt egen uppgift innehåller den 84000 hjärn-celler ( true story )

Sedan ångrade han sig och höjde till 840000 ( sant även det )

 

 

Frågan är väl bara hur många av dom som används ..............

 

Hobbe

  • Ge karma 1

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

Prayuth verkar även han tycka att hans hjärna är super-duper, och inte bör kremeras.
Enligt egen uppgift innehåller den 84000 hjärn-celler ( true story )

Sedan ångrade han sig och höjde till 840000 ( sant även det )

 

 

Eftersom en mänsklig hjärna innehåller ca. 85 miljarder celler, så får väl

Prayuth anses ha en bit kvar..............

 

"Hos mindre ryggradslösa djur talar man hellre om centralt ganglion, eftersom funktionen är relativt enkel.[1] En vuxen människas hjärna innehåller ungefär 85 miljarder nervceller"

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjärna

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
1 timme sedan, skrev uptoyou:

Aha, en sån vecka när man kan lämna lite extra organ och tjäna några kronor :D

  Det är lika aktuellt än idag som det var för tre-fyra år sedan för mig.

 

On 2019-12-16 at 09:20, skrev Amigo:

Själv fick jag dubbla lungor sommaren 2019 och är evigt tacksam för denna privilegium. Alla bör tänka på saken innan, för att göra det lättare för anhöriga kan man fylla på ett donationskort. En donator kan hjälpa upp till 8 patienter och det är ständigt brist på organ. Varje vecka dör folk i väntan på donation.

2019-06-23 21.09.35.jpg

 

ambulanssi_kone.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Amigo:

  Det är lika aktuellt än idag som det var för tre-fyra år sedan för mig.

 

 

 

Hela vår familj är organdonatorer. Jag själv sedan ca 10 år.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställde en fråga till registret för många år sedan om man kunde exkludera vissa personer men det fick jag inget svar på. Tycker det är en relevant fråga då jag aldrig skulle donera till en pedofil tex så därför var jag tvungen att säga nej fast jag är för organdonation.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev goli006:

Ställde en fråga till registret för många år sedan om man kunde exkludera vissa personer men det fick jag inget svar på. Tycker det är en relevant fråga då jag aldrig skulle donera till en pedofil tex så därför var jag tvungen att säga nej fast jag är för organdonation.

 

Så vad gör du om du själv behöver få ett organ för att överleva och den ende du kan få från är en pedofil ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Så vad gör du om du själv behöver få ett organ för att överleva och den ende du kan få från är en pedofil ?

Det lär man ju inte få veta innan en ev transplantation. Det var ju en fråga dock att ta ställning till 🤔 Men man kanske kan se det som att en sådan donator vill göra lite rätt iaf. Hjärnan skulle jag då inte vilja ha iaf 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev goli006:

Ställde en fråga till registret för många år sedan om man kunde exkludera vissa personer men det fick jag inget svar på. Tycker det är en relevant fråga då jag aldrig skulle donera till en pedofil tex så därför var jag tvungen att säga nej fast jag är för organdonation.

Alla oavsett vad man gjort, oavsett vad man är för människa etc har alla rätt till lika vård i Sverige, jag litar på det. Vem skulle sitta och bestämma vem får vara mottagare och vem får inte vara det? Det är en annan sak om läkarna bedömer att det finns medicinsk grund för att inte genomföra transplantation, då görs inte det. Det händer säkerligen rätt ofta, har själv ett par bekanta som nekas, pga de inte skulle klara en så pass stor operation. Jag kan säga att det är för jävligt att följa deras kamp vid sidan om, särskilld när en av dem kan uttrycka sig verbalt i skrift väldigt väl. I deras fall är det fråga om re-transplantation av lungor. Man har ju följt flera som har dött, flest pga Covid och dess påföljd.

 

Vad gäller för mottagare får de aldrig veta vem eller vilken slags människa är donator, utom vid levande donator (kan handla om t.ex ett njure som nära anhörig donerar) Jag har ingen aning vem som donerat, bara att jag haft enorm tur som fått organ som passar mig, organ som accepterat av min kropp o immunförsvar. Jag har haft väldigt små motgångar och besvär, och det är jag tacksam varje dag.

 

Egen erfarenhet är, att när man är i någonlundan kondition struntar man i döden, men när man närmar kaklet, kommer levnadsviljan, så jag har en viss förståelsee för de som provar alternativa behandlingsmetoder. Levnadsviljan är nog programmerat i DNA eller i gener så att den går över allt annat när det gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Alla oavsett vad man gjort, oavsett vad man är för människa etc har alla rätt till lika vård i Sverige, jag litar på det. Vem skulle sitta och bestämma vem får vara mottagare och vem får inte vara det? Det är en annan sak om läkarna bedömer att det finns medicinsk grund för att inte genomföra transplantation, då görs inte det. Det händer säkerligen rätt ofta, har själv ett par bekanta som nekas, pga de inte skulle klara en så pass stor operation. Jag kan säga att det är för jävligt att följa deras kamp vid sidan om, särskilld när en av dem kan uttrycka sig verbalt i skrift väldigt väl. I deras fall är det fråga om re-transplantation av lungor. Man har ju följt flera som har dött, flest pga Covid och dess påföljd.

 

Vad gäller för mottagare får de aldrig veta vem eller vilken slags människa är donator, utom vid levande donator (kan handla om t.ex ett njure som nära anhörig donerar) Jag har ingen aning vem som donerat, bara att jag haft enorm tur som fått organ som passar mig, organ som accepterat av min kropp o immunförsvar. Jag har haft väldigt små motgångar och besvär, och det är jag tacksam varje dag.

 

Egen erfarenhet är, att när man är i någonlundan kondition struntar man i döden, men när man närmar kaklet, kommer levnadsviljan, så jag har en viss förståelsee för de som provar alternativa behandlingsmetoder. Levnadsviljan är nog programmerat i DNA eller i gener så att den går över allt annat när det gäller.

Angående vem som ska bestämma måste väl ändå vara upp till mig om jag vill ha några undantag vilen/vilka som skulle kunna få mina organ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sedan 2004 och de får ta vad vill om det kan göra någon nytta.

De fick även ta nått från höften vid operationen till ett forskningsregister

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev goli006:

Angående vem som ska bestämma måste väl ändå vara upp till mig om jag vill ha några undantag vilen/vilka som skulle kunna få mina organ.

Vad jag vet finns bara "on eller off" Det är synd om man väljer att säga nej för donation pga man är rädd att "fel person" får mina organ, dock respekterar jag det val med, det är ju fritt val så att säga.. På socialstyrelsens hemsida kan man välja vilka organ man vill inte donera, sen kan man donera sin kropp till medicinskt forskning, det är en annan procedur som jag inte är insatt. https://www.socialstyrelsen.se/Helkroppsdonation Nu när man loggar in på https://www.socialstyrelsen.se/donera organ till annat medicinskt ändamål kan man välja bort transplantation eller att man donerar enbart för transplantation.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Jag kanske är självisk, jag har anmält att jag inte vill donera någonting. När jag dör vill jag att det är hela jag som begravs och inte bara en del.

Ändrades av lasseiudon
Gjort ett tillägg.
  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett allvarligt ämne, men hindrar väl inte lite humor i det hela.

Jag har nog skrivit detta tidigare, men upprepar i så fall.

På mitt gamla jobb satt vi ett gäng runt fikabordet och ämnet var

just organdonation. Vår chef deltog, och han undrade vilka organ

som kan doneras?

Det var då en kollega yttrade, i ditt fall går det nog bra med hjärnan.

Den är ju i stort sett oanvänd.............................

 

mvh

biker

 

  • Haha 6
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag kanske är självisk, jag har anmält att jag inte vill donera någonting. När jag dör vill jag att det är hela jag som begravs och inte bara en del.

 

Jag känner ungefär samma men skulle troligen kunna göra undantag för en nära släkting.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag kanske är självisk, jag har anmält att jag inte vill donera någonting. När jag dör vill jag att det är hela jag som begravs och inte bara en del.

 

42 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag känner ungefär samma men skulle troligen kunna göra undantag för en nära släkting.

Måste bara fråga om  Ni skulle ta emot en organ (hjärta, lungor, njure, lever) från en annan person? Oftast handlar det om liv och död för mottagaren.

 

Att bli donator är ju frivilligt o man kan delge sin inställning för att inte bli det också, tror jag

Ändrades av Amigo
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Amigo:

 

Måste bara fråga om  Ni skulle ta emot en organ (hjärta, lungor, njure, lever) från en annan person? Oftast handlar det om liv och död för mottagaren.

 

Att bli donator är ju frivilligt o man kan delge sin inställning för att inte bli det också, tror jag

 

Om jag kan bestämma så blir det nej.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Om jag kan bestämma så blir det nej.

Klart man får bestämma själv, det finns väl ingen tvångsvård inom fysiska sjukdomar, bortsett från smitto sjukdomar.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...