Guest Isan Lover Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Hej Jag tänkte berätta om ett av dom sätt det fiskas på i Isaan (det finns många olika sätt). Jag är själv intresserad av både sportfiske och redskapsfiske. I denna metod används nät, så vi åkte ut med bilen till ett träsk (torrtid träsk, regntid sjö). Vi var ca 10 personer, vi simmade ut till en ö i träsket med vårat nät och lite andra saker, där gick svärfar och en person upp på land medan vi andra tre som var kvar i vattnet sträckte ut nätet. Det var lera upp till knäna och vi hade vatten till halsen, vi höll nätet där ca 3 meter från land. Dom båda på land började stampa i marken och slå med machetes i rötter och växter längs kanten. Detta drev fram fiskar och andra saker som grodor och snäckor som fastnade i nätet. Vi plockade ur det som var ätbart och la i en flätad korg som jag hade hängande i munnen när jag simmade tillbaka till damerna som väntade på land. Detta upprepades igen på en ny plats, och jag stod i mitten och höll upp nätet, då kom en stor svart orm simmande rakt emot mitt ansikte, jag visste inte hur jag skulle göra släppa nätet och förlora fisken eller stå kvar. Dom ropade att jag skulle släppa men det ville jag inte, så jag tänkte vänta så länge som möjligt och hoppas ormen skulle ändra riktning. Svärfar hann fram och tog ormen i svansen och drog upp den på land, där snurrade han ormen i luften och släppte den, den flög ca 10 m upp på land och försvann. Den var tydligen inte god att äta, och giftig men ej dödligt enligt dom andra. Detta kommer aldrig llillebror i familjen att glömma han sprang runt i hela byn och brättade att utlänningen var ovanlig som var med och fiskade och inte var rädd för ormen. Detta när dom andra falangerna i byn inte ens vågade promenera runt i byn ensamma. Fångsten bestod mest små fiskar och en del annat, dom stektes i olja (friterades) och till min förvåning smakade dom små fiskarna jättegott trots att dom åts orensade med benen och inälvor i. Men vilken akvarie handlare som helst här hemma hade nog gråtit. Jag har fått det berättat för mig att fiskben är nödvändigt att äta i Isaan för kalciumets skull, mjölk dricks ju inte, låter logiskt. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest lars60 Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Ojoj, giftiga ormar ar inte att leka med! :icon_redface: Trevlig story av dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Hej Isan Lover, Intressant berättelse! Jag har också undrat lite över att man inte dricker så mycket mjölk i Isaan, men där fick vi ju en förklaring. För övrigt är son Chang baserad i Chiang Mai ganska förtjust i mjölk, och han växer ju fortfarande så det knakar vid 18 års ålder. Fru Chang blev nästan förskräckt när hon såg hur lång han var vid senaste besöket. Fast jag är ju fortfarande längst med mina 193 cm ;-) Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Dricks ingen mjölk i, Isaan?? Enligt min tjej, så dricker dom mjölk iaf. Och även när jag vart där så har jag sett att folk dricker mjölk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Hej Under senare år har man börjat dricka mjölk, men från början fanns det bara kondeserad mjölk på burk och torrmjölk. Men senare startade danskar och holländare mejerier i Thailand och numer finns det mjölk i hela landet, även i byarna. Så förr i tiden var det kalcium i fiskben, brosk i kött och vissa grönsaker som fick stå för kalciumet. Jag tror detta kommer att innebära att medellängden kommer att öka och kanske har det redan blivit så. Mvh Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Visst dricks det en hel del mjölk både i Isaan och övriga Thailand numer, bara inte på samma sätt som i Sverige till maten. Och vad gäller asiaters kortare medellängd så beror detta helt på kosten enligt någon "vetenskapliga rön"-artikel jag läst någonstans någongång. Så vi får väl se om dom inte växer lite nu när mjölk, coca cola, potatis, hamburgare och pizza gjort sitt intåg i landet. Om inte annat så blir det väl på bredden... (Karl den tolfte var ju på sin tid en lång och reslig karl, huvudet längre än di andra på slagfältet... med sina 162 cm) Fiske i Isaan har jag också varit med om några ggr men då på andra sätt än Isan lovers beskrivna erfarenhet. Kul story! Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Glömde säga att storyn var bra. Tänkte bifoga en bild från byn som jag besöker mer än gärna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Lägger in några bilder till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Hej Dom andra sätt jag känner till är fiske med kastnät, man kastar när större fiskar vakar och det funkar. Tömmning av dammar och man plockar med händerna. Ryssjor eller liknande redskap fungerar också, jag har tagit med svenska ålryssjor. Metspö och kastspö fungerar också bra, och jag tycker kastmete funkar bäst. Elchocker används också tyvärr och allt i närheten förlamas och plockas för hand. En slags håvliknande redskap med träram som man skyver framför sig används också. Stora sänkhåvar finns också och ger bra resultat om dom står på ett bra ställe. Det ovanliga för en kustbo som mig är att det finns både krabbor, ål och räkor i sötvatten ända ut i risfälten, och ibland får dom ormar också i redskapen. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
buriram Inlagd Juli 13, 2008 Dela Inlagd Juli 13, 2008 Kanoon Isan Lover, jätteintressant. Detta är det riktiga Thailand. All Heders. FORTSÄTT Mvh Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Klarre Inlagd Augusti 18, 2008 Dela Inlagd Augusti 18, 2008 Tjena Isan Lover. Har det blivit någe mer fiske på sistonde? Har du kört mycket spinnfiske? Resultat? Vart köpte du utrustningen i Thailand om du köpte nått? Har du varit och fiskat någe själv? Dvs utan Thaiare? Hur reagerade Thaigubbarna när dom såg dig? Fan har hur mycket frågor som helst =) Tänkte köra lite spinnfiske oh kastmete nästa år =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest larbejo Inlagd Augusti 18, 2008 Dela Inlagd Augusti 18, 2008 Vad heter den där fisken som ser ut som en svensk lake?Är den ätbar,god eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 19, 2008 Dela Inlagd Augusti 19, 2008 Hej Fisken som ser ut som Lake heter Pladuk och är jättegod, smakar som en blandning mellan ål och vanlig fisk. Jag kast metade Pladuk i dammarna på byns risfält förra gången, jag fick ihop till middag flera gånger. Jo man blir uppmärksammad av folk, och det är nästan ingen som passerar utan att komma och kommentera fångsten. Mest uppmeärksamhet väcktes nog i Korat när jag var med en släkting och fiskade med kastnät nära en större bilväg, många stannade faktiskt och tittade efter om det verkligen var sant. Att det var en falang med ute i vattnet. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D-Max Inlagd Augusti 19, 2008 Dela Inlagd Augusti 19, 2008 QuoteHej Fisken som ser ut som Lake heter Pladuk och är jättegod, smakar som en blandning mellan ål och vanlig fisk. Hej. Om du menar fisken utan skäggtömmar så heter den pla chon, det är den lilla kraken med skäggtömmar längst ner på bilden som heter pla duck, är för övrigt utrustad med ett par taggar vid gälfenorna som sticks ordentligt (har jag lärt mig den hårda vägen...) Små hönor skall inte värpa stora ägg, för då blir dom slarviga i rumpan... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Augusti 19, 2008 Dela Inlagd Augusti 19, 2008 Om det är den lakliknande fisken på bilden längst ner ni skriver om så ser det inte ut som "pla dok" utan "pla lai", eller jo en liten pla dok finns faktiskt bland dom fiskarna och den kan särskiljas av den mörkare färgen samt skäggtömmarna. Pla lai har inga skäggtömmar och är ljusare. Däremot bland dom grillade fiskarna högre upp så återfinns nog mest pla dok. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.