Jump to content
IGNORERAD

Politik i Thailand


RoiET

Recommended Posts

Snarare Banan-demokrati !  :mdr:

Snacka om att dom har växtvärk

kan gissa att en hel del "belöningar" är inblandade i valet av buss-kontraktet också.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare bananmonarki!

Detta kommer att ta tid att få ordning på...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller banandiktatur...för det är väl ingen som med fullt allvar kan påstå att Thailand har demokrati även om dom själva tycker det.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Monarki-delen är väl mer eller mindre lagd på is eller satt i ett glasskåp sedan några år tillbaka när kungens handlingskraft minskade i takt med försämrad hälsa

Man bävar för vad som händer när han dör dock

Numera är det väl lite av en "politisk leklåda" i den thailändska "demokratin" tills växtvärken lagt sig och man hittat ett system som fungerar att leva med.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och Monarki-delen är väl mer eller mindre lagd på is eller satt i ett glasskåp sedan några år tillbaka när kungens handlingskraft minskade i takt med försämrad hälsa

Tallviking,

Ta det inte personligt, vi har ju hamnat i polemik nagra ganger senaste veckan, men nu ar du riktigt daligt insatt. Kungahuset har inte haft sa mycket inflytande som de haft de senaste 3 aren pa minst 50 ar. Hur mycket inflytande kungen personligen har ar ett omstritt amne men kungahuset har en enorm makt, det finns nog en 3-5 personer inom kungahuset med mer makt an Abhisit ar jag radd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, inte för att thailändske kungen gjort så mycket väsen av sig på sistone, men jag tvivlar inte på att monarkin fortfarande har mycket stort inflytande i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom: Nu pratar du kanske om de rådgivare/sekreterare/sakkunniga som sitter inom kungens "kansli" med kopplingar till vissa partier misstänker jag

Knappast en del av monarkin som jag ser det.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Atom: Nu pratar du kanske om de rådgivare/sekreterare/sakkunniga som sitter inom kungens "kansli" med kopplingar till vissa partier misstänker jag

Knappast en del av monarkin som jag ser det.

Att Sondhi, Surayud, Prem m.fl ar enormt inflytelserika rader det ingen tvekan om men att tro att de agerar sjalvstandigt fran kungahuset kanns osannolikt. Att du inte ser dem som en del av monarkin ar for mig helt oforstaerligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Atom: Nu pratar du kanske om de rådgivare/sekreterare/sakkunniga som sitter inom kungens "kansli" med kopplingar till vissa partier misstänker jag

Knappast en del av monarkin som jag ser det.

Delvis ja, men det finns aven andra inom kungafamiljen som har mycket inflytande.

De personer som inte ingar i kungafamiljen men som representerar hovet ar val i hogsta grad en del av monarkin, iaf i Thailand (de ar ju inte direkt Tarass af Wallberg eller vad de heter i Sverige) da de uttalar sig a kungens vagnar samt att lese majeste lagarna ocksa galler dem. Att inte rakna in dem i monarkin ger en skev bild av hur Thailand fungerar

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant är väl kanske att spekulera i vem som tar över efter Kungen gått bort (vilket väl borde bli inom en snar framtid). "Kronprinsen" eller vad man ska kalla honom ses väl inte med så blida ögon i Thailand om jag förstått det hela rätt. De gillar väl prinsessan bättre, kommer inte ihåg hennes namn, men det är i alla fall vad min tjej brukade säga. Men det är väl så att i Thailand kan det väl inte bli en kvinna som statsöverhuvud om jag fattat rätt?    :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodar att den du åsyftar är den som kallas Pathet kommer heller inte på namnet just nu, men hon är väldigt populär i Thailand. Kvinnlig tronföljd är faktiskt möjlig, men nu finns det en son, dessutom är hon singel, av anledningar som inte får disskuteras i Thailand, den officiella versionen är att hon har valt att avstå äktenskap, den verkliga är nog snarare så att det inte finns officiell partnerskapsregistrering i Thailand.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förmodar att den du åsyftar är den som kallas Pathet kommer heller inte på namnet just nu, men hon är väldigt populär i Thailand. Kvinnlig tronföljd är faktiskt möjlig, men nu finns det en son, dessutom är hon singel, av anledningar som inte får disskuteras i Thailand, den officiella versionen är att hon har valt att avstå äktenskap, den verkliga är nog snarare så att det inte finns officiell partnerskapsregistrering i Thailand.

Hon heter Sirindhorn och föredrar ju som det så fint heter sällskap av andra damer.

Det ska bli spännande att se vad som händer när den dagen kommer då den älskade regenten går vidare, eller vad han kommer att göra. Inte så få tror att han har övernaturliga krafter.

Om man får lov att vara både iskall och cynisk så gissar jag att det kommer att förbrukas en mycket stor summa på diverse arrangemang, givetvis på folkets bekostnad och att man kommer missa mycket i förlorade inkomster. Fast det är väl rutin i Thailand nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...