Jump to content
IGNORERAD

Göra ögonoperation i Thailand?


kenneth073

Recommended Posts

Tänkte höra om fler har erfarenhet om op.

Jag har glasögon när jag kör bil och synen börjar bli sämmre när det gäller läsning också.

kollade med Memira i och dom tar över 49.000:- funderar på op. i Thailand .typ bkk hospital eller nåt annat som ni kan rekomendera.Ska man hålla sig inomhus x antal dagar pga av infektionsrisk,hur lång tid tar det innan man kan se riktigt igen,ska man undvika solen .... m.m

Tacksam för tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

gammal man som jag (49), börjar fundera på laseroperation av ögonen, åldersförändringar skulle jag tro det gäller...

vad jag hör är att man "bara" kan välja att förbättra synen för avståndsseende eller närseendet... Har någon några tankar om detta? hur tänkte ni när ni gjorde operationen?

så alla tips och tankar vore fint att få höra av er som genomgått detta med ögonlaser,

tackar på förhand :-)

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

gammal man som jag (49), börjar fundera på laseroperation av ögonen, åldersförändringar skulle jag tro det gäller...

vad jag hör är att man "bara" kan välja att förbättra synen för avståndsseende eller närseendet... Har någon några tankar om detta? hur tänkte ni när ni gjorde operationen?

så alla tips och tankar vore fint att få höra av er som genomgått detta med ögonlaser,

tackar på förhand :-)

Micke

Så här svarade jag i den andra tråden om lasik

"

Jag var närsynt och hade haft glasögon i 40 år. Jag valde "monovision". D.v.s. jag har numera ett öga för lång håll och ett öga att läsa med.

Funkar bra för mig och skönt att slippa både glasögon och läsglasögon.

Monovision funkar dock inte bra för alla.

"

Så visst funkar lasik även för en (över)mogen man (60år)

Enda problemet är mörkerkörning då det "korta ögat" gör mötande trafiks ljus till stora diffusa ljuspunkter.

Har ett par glasögon i bilen för mörkerkörning, men undviker helst kvällskörning med tanke på thailändares vanor rörande alkohol och biltrafik.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här svarade jag i den andra tråden om lasik

"

Jag var närsynt och hade haft glasögon i 40 år. Jag valde "monovision". D.v.s. jag har numera ett öga för lång håll och ett öga att läsa med.

Funkar bra för mig och skönt att slippa både glasögon och läsglasögon.

Monovision funkar dock inte bra för alla.

"

Poffa

Hejsan Poffa,

tack för ditt snabba inlägg!

en fråga, testade du monovision med linser först? hur är känslan med två olika behandlade ögon? blir inte det tröttsamt? eller är det en sån process för ögon o hjärna att de anpassar sig till varandra och man inte känner av detta?

har du berättat någonstans om var du gjorde det? hur det gick till?

hälsningar

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Poffa,

tack för ditt snabba inlägg!

en fråga, testade du monovision med linser först? hur är känslan med två olika behandlade ögon? blir inte det tröttsamt? eller är det en sån process för ögon o hjärna att de anpassar sig till varandra och man inte känner av detta?

har du berättat någonstans om var du gjorde det? hur det gick till?

hälsningar

Micke

Det är klart lämpligt att testa med linser innan. Visserligen går en lasik alltid att göra om men test med linser är klart att rekommendera. Eventuell omoperation går på "garanti".

Gör visserligen att det tar lite tid för Du får inte använda linser de två sista veckorna innan operation.

Villkoret för att det ska funka bra är att Du har ett dominant öga som Du använder som "långt öga". Och det har de flesta.

Dagtid har jag inga problem alls men nattetid gör det "korta ögat" att ljuskällor lite suddiga. Normalt inga problem, men vid bilkörning vill jag ha bästa möjliga syn så jag har ett par bilglasögon.

Jag gjorde min operation på TRSC

http://www.lasikthai.com/default.php

En specialklinik för lasik. Mycket elegant klinik.

På hemsidan kan Du läsa hur det går till. Bättre än att jag skriver en kort sammanfattning.

Det mesta står där utom priset. Som nog är dyrast i Bangkok. Ca 70.000 bath/två ögon. Finns för under 40.000.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant till mig gjorde en ögonoperation när vi var nere tillsammans i Phuket 2008. Han betalade i runda slängar 13.000 sek för kalaset och är väldigt nöjd.

Kliniken finns inte kvar på samma ställe och jag kommer inte ihåg vad den hette.

Däremot var det en sak som var lite negativt. Det var att han skulle göra ett återbesök efter ett år. Det innebar att han skulle vara tvungen att åka ner till Thailand igen för att göra återbesöket. Landstinget i Sverige ville inte låta honom göra återbesöket i Sverige så det slutade med att han struntade i återbesöket för han hade varken tid eller pengar att åka ner till Thailand igen på den utsatta tiden.

Men så vitt jag vet så har han inte haft några problem efter operationen. Det enda var att han var tvungen att anpassa sig några veckor efter för att låta ögonen börja fokusera av sig själva efter en faslig massa års glasögon användande.

Vill du veta mer specifika detaljer så hör av dig till mig så ska jag fråga honom.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...