Jump to content
IGNORERAD

Att träna i Thailand!


svarten
 Dela

Recommended Posts

Hej!

Efter ett liv av lättja har jag äntligen lyckas komma igång med träningen. Jag klarade Lidingöloppet för några år sedan och tycker fortfarande att det att roligt att springa. Jag siktar på både Stockholms maraton och Lidingöloppet nästa år.

Efter en period av vila och diverse skador har jag under de senaste veckorna gjort comeback med joggingen. Nu åker vi till Thailand på söndagen för en 2,5 månader lång vistelse.

Min fundering är hur vi västlänningar klarar av att träna i hettan i Thailand. Finns det några med erfarenhet eller annan kunskap eller intressanta egna teorier?

Hälsning  :wai:

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    5

  • svarten

    5

  • Kim

    3

  • edvardpop

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Min fundering är hur vi västlänningar klarar av att träna i hettan i Thailand.

Finns gym med AC  :mdr:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns gym med AC  :mdr:

Ha ha! Tack för tipset Farang!

Men tyvärr är jag inte så normal. Anledningen till att jag aldrig har lyckats träna tidigare är att jag tycket att det är trist att vara på samma plats. Att jag lyckas med att jogga är att jag kan samtidigt komma ut och röra på mig och se mig om!

Hälsning

Kinkiga Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får springa ifrån hettan... Bara öka.

Cykel är min grej annars i Thailand. Fläktar skönt...

Och badminton. Och golf.

.och öl. :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får se till att få i dig tillräckligt med mineraler, med tanke på värmen..

Sen att kanske sticka ut tidigt på morgonen..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Hej!

Efter ett liv av lättja har jag äntligen lyckas komma igång med träningen. Jag klarade Lidingöloppet för några år sedan och tycker fortfarande att det att roligt att springa. Jag siktar på både Stockholms maraton och Lidingöloppet nästa år.

Efter en period av vila och diverse skador har jag under de senaste veckorna gjort comeback med joggingen. Nu åker vi till Thailand på söndagen för en 2,5 månader lång vistelse.

Min fundering är hur vi västlänningar klarar av att träna i hettan i Thailand. Finns det några med erfarenhet eller annan kunskap eller intressanta egna teorier?

Hälsning  :wai:

Svarten

Ett kanske uppenbart krav - vatten, vatten, vatten! Det hjälper mot uttorkning och överhettning! Solskyddsfaktor kan också vara en idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kroppen är rätt bra på att balansera vätskemängden, så det är svårt att lagra upp "reservvätska".

  Fick som tips av en läkarbekant att dricka så mycket så att jag pinkar "vitt" innan långlopp (ölälskare vet vad jag talar om). Mer är rätt meningslöst och leder antagligen bara till att man späder ut salter/mineraler, sedan skall man naturligtvis fylla på lite under själva loppet när svettningen har kommit igång rejält.

  I den Thailändska hettan är det antagligen lämplig att dricka betydligt mer under träningen och att även fylla på med lite salter.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju blivit jävligt lat dom senaste åren och skyller på att jag är för tung för att springa och motionspromenerar bara sporadiskt istället. Men tidigare har jag löptränat en hel del i Thailand utan några större problem. Skönast är det givetvis att springa efter en lång och bred sandstrand där sanden i strandlinjen är av hårdpackad konsistens. Brukade springa på eftermiddagarna strax innan solnedgången och avsluta med ett bad.

I byn provade jag först att springa efter dom asfalterade landsvägarna men gav snabbt upp detta eftersom det är så många hundar som blir provocerade att jaga efter en springande människa. Inte för att det hände något men att hela tiden ha hundar som springer mot en ilsket skällande blir lite småirriterande i längden. Så därför valde jag istället att börja springa runt skolans fotbollsplan, varv på varv i lagom lång tid för att sedan avsluta med lite armhävningar, situps och dragups i fotbollsmålets ställning. Var kul eftersom jag nästan varje gång fick ett koppel byungar som skrattande sprang efter mig barfota och som var med under hela avslutningen med situps osv. I fotbollsmålet fick jag dock lyfta upp dom för att dom också skulle kunna nå ribban. Så det blev lite "lyfta ungar" träning på köpet också. :)

Men när jag sent omsider upptäckte dom många kilometerlånga risfältsvägarna i grannskapet så började jag använda dom istället. Helt perfekta små grusvägar utan bebyggelse intill att löpa efter innan skymningen. Enda "störningsmomentet" kunde vara att man ibland får kryssa sig igenom en flock kor eller bufflar på hemväg. Annars springer man i princip helt ostört.

Hettan är inget problem så länge man undviker att springa när solen är som starkast. Tidig morgon eller sen eftermiddag funkar finfint och lämplig klädsel är förstås shorts och bar överkropp.

Eftersvettningarna är dock sanslöst kraftiga jämfört med efter en springtur i norrland. :)

Efter stretching, dusch och klädbyte så rekommenderar jag också en riktigt stor avslappnande kvällswhiskey till ljudet av syrsor. Helt underbart!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns och köpa på alla Pharmacy som heter "Dechamp" pulver som man blandar i vatten som innehåller alla viktiga mineraler o.s.v och stabiliserar vätske balansen i kroppen.Den är riktigt bra just för träning,före och efter...Och ett tips för alla öl älskare,,RIKTIGT bra på morgonen om man är lite seg och bakis :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika typer, så kollaså det innehåller electrolyte(tror det stavas så)..

Run On!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min fundering är hur vi västlänningar klarar av att träna i hettan i Thailand. Finns det några med erfarenhet eller annan kunskap eller intressanta egna teorier?

Hälsning  :wai:

Svarten

Ta kontakt med dom lokala "hash house harriers" som finns på dom flesta större orter i Thailand, tror dock att rådet blir -drick mycket öl :)

Men det ska ju vara kul att springa också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim skrev:

Quote

Hettan är inget problem så länge man undviker att springa när solen är som starkast. Tidig morgon eller sen eftermiddag funkar finfint och lämplig klädsel är förstås shorts och bar överkropp.

Eftersvettningarna är dock sanslöst kraftiga jämfört med efter en springtur i norrland.

Precis...tidig morgon är inte "värre" än en svensk sommareftermiddag. ett plus är ju att man inte hunnit dra i sig massa osportsliga drycker också, vilket är risken vid kvällslöpning :whistle:

Jo, jag eftersvettas också som en gris här i Thailand, det blir därför direkt in i sovrummet och under AC`n efter en runda. Sedan dricka, dricka, dricka...VATTEN!

Lycka till med träningen!

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre slicka en springa - än springa en slinga.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sex är den överlägset bästa formen av motion!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang,där har du fel,att ligga på rygg och kika ger ingen motion :whistle: Men däremot är jag inponerad av dina changmuskler  :great: Det är träning som ger resultat.Mvh Måne :drinks:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som flera andra har varit inne på så är det tidig morgon och på kvällen som gäller om man ska ut och jogga.

Hundarna springer gärna med men bits inte, och även barnen brukar vilja springa om någon vuxen tar iniativet, och man får många glada tillrop på vägen av förvånade bybor.

Själv gjorde jag detta mycket förr men nu har jag problem med knäna som krånglar.

Annars är ju lite fotboll med barnen på skolans fotbollsplan också rolig motion.

Sedan ska man ju inte glömma tungt kroppsarbete om man vill ha motion på landet, bra för hela kroppen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Simning är bästa träningen i det heta fuktiga klimatet :beach::heat: .

det svåra är att hitta nånstans att hålla till. Havet kan vara besvärligt och rentav farligt om det är för mycket vågor tillräckligt stora pooler växer ju inte på träd och kan vara lite överbefolkade med ungar som lyckas vara och härja i hela bassängen utom i den grunda barndelen :diablo:

:kort: .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, kan rekommendera en sitt-upp på morgonen för att få fart på tarmcirkulationen.

Då släpper nämligen alla väderspänningar innan frukosten skall intagas.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man tillgång till pool så är som skrivits simmning absolut bra träning för hela kroppen. Både för syreupptagningen och musklerna.

Simmar man efter mörkrets inbrott så slipper man alla thaiungarna som lever rövare och skriker och plaskar.

Annars är längre promenader och ett rejält pipp varannan dag också bra motion.

De flesta gubbar på semester dricker ju ganska häftigt så då får väl motionen inskränka sig till sängaktiviteter.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Annars är längre promenader och ett rejält pipp varannan dag också bra motion.

Åh fan, vill du bara en gång varannan dag. Och vad var det... runt 60 kvinnor på en livstid har jag för mig du har nämt tidigare, trots 4 års flitigt härjande bland barerna i Thailand.

Hmmm, konstaterar att du egentligen inte på långa vägar når upp till ditt egenspridna rykte som värsta horbocken. ;)

Du verkar egentligen rätt så harmlös för tjejerna att handskas med. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemete, vill varna för ett överdrivet motionerande då skaderiskerna är stora.

En tur på balkongen eller en promenad runt poolen är oftast helt tillräckling för tarmcirkulationen skall aktiveras.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej svarten.

Jag sällar mig till dem som gillar att jogga tidiga mornar.

Jag tycker det är underbart att se alla morgonaktiviteter.

Yrvakna kid´s, små gummor som eldar små lövhögar, munkar ute på sin morgon matsamlar runda osv. Sen väntar en iskall duch samt morgon kaffet.

Jag har alltid med mig mina skipsnoddar. En utmärkt sätt att "ha" med sig gymmet.

MVh. BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr Kim!

Värste horbocken har jag väl aldrig påstått mig vara. Det är andra som inbillat sig det.

Det går faktiskt att sitta i baren o dricka utan att bli kåt.

Under mina år i barerna har jag faktiskt haft ett antal long time också, annars hade de ca 60 shorttimarna varit betydligt fler.

Numera, med ålderns rätt nöjer jag mig med en tre gånger i veckan.

Det är fullt lagom.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK ALLA FÖR TIPS!  :wai:     :great:

Kul att så många svarade! Det mycket mer än vad jag förväntade mig! Särskilt tipsen om att springa tidigt, om vikten av mineraler och om vatten under själva löpningen kommer att ha stor betydelse!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

×
×
×
  • Skapa ny...