Jump to content
IGNORERAD

Tänkvärt Thaitänkläsande, fick på mailen idag.


gubben4906

Recommended Posts

Detta fick jag på mailen av en vän, lite Buhddatänk över det eller Thaitänk  ;D

Kalle är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och har alltid något positivt att säga.

När någon frågade honom hur han mådde svarade han: 'Om jag mådde bättre hade jag varit tvillingar'.

Han var en naturlig inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig dag var Kalle där och talade om för de anställde hur man kunde se positivt på situationen.

Jag blev nyfiken av att se detta, så en dag gick jag bort till Kalle och frågade honom: 'Hur lyckas du?'

Kalle svarade: 'Varje morgon vaknar jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör. Jag väljer att vara på gott humör.'

Varje gång det sker något dåligt, kan jag välja att vara ett offer eller dra lärdom av det. Jag väljer att dra lärdom av det.

Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att acceptera deras klagan eller jag kan välja att peka på de positiva sidorna i livet. 

Jag väljer de positiva sidorna i livet.

'Säkert, men det är inte fullt så enkelt', protesterade jag.

'Det är det', svarade Kalle. Livet handlar om val. När du tar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill reagera på situationen.

Du väljer hur folk skall påverka ditt humör.

Det är du som väljer om du vill vara på bra eller dåligt humör.

Till syvende och sist är det ditt val hur du lever ditt liv. 

Jag funderade över vad Kalle hade sagt.

Strax därefter lämnade jag företaget för att starta eget. Vi tappade kontakten, men jag tänkte ofta på honom när jag gjorde ett val i förhållande till livet, istället för att bara reagera på det.

Många år senare hörde jag att Kalle var inblandad i en allvarlig olycka med ett fall på 20 meter från en radiomast.  Efter 18 timmars operation och flera veckor på intensiven, blev Kalle utskriven från sjukhuset med skenor längs ryggen. Jag träffade Kalle ca sex veckor efter olyckan. Då jag frågade honom hur han mådde, svarade han: 'Om jag mådde bättre skulle jag ha varit tvillingar. Vill du se ärren?'

Jag avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad som försiggick i huvudet på honom under olyckan.

'Det första jag tänkte på var på min ännu ofödda dotter', svarade Kalle.

'Så medan jag låg på marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde välja att leva eller jag kunde välja att dö. Jag valde att leva'.

'Var du inte rädd? Blev du inte medvetslös?' frågade jag

Kalle fortsatte: 'Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden att allt kommer att gå bra. Men då de rullade in mig på akutmottagningen och jag såg uttrycken i läkarnas och sjuksköterskornas ansikten, blev jag vettskrämd. I deras ögon stod skrivet: 'Han är döende'. Jag visste att jag måste göra något.

Vad gjorde du då?', frågade jag.

Nå, det var en sjuksköterska som skrek frågor till mig', sa Kalle.

Hon frågade om jag var allergisk mot något.

Ja', svarade jag. Läkarna och sjuksköterskorna stannade upp medan de väntade på mitt svar.  Jag tog ett djupt andetag och ropade: 'Tyngdkraften'.

Genom deras skratt sa jag till dem: 'Jag väljer att leva. Operera mig som om jag var levande, inte död'.

Kalle överlevde tack vare läkarens skicklighet, men också på grund av sin fantastiska inställning.

Jag lärde av honom att varje dag kan vi välja att leva fullt ut.

Inställningen är, trots allt, allt.

Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga'. Matteus 6:34

Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade dig för igår.

Nu har du två valmöjligheter:

1. Radera detta

2. Vidarebefordra det till människor som du bryr dig om.

Jag hoppas att du väljer alternativ 2. Det gjorde jag.

Jag är tacksam... för tonåringen som gnäller för att han måste diska för då är han

hemma och inte ute på gatorna.

.för skatterna jag betalar för det betyder att jag har ett jobb.

.för att jag måste städa efter en fest för det betyder att jag har vänner.

                       

.för att kläderna är lite trånga för det betyder att jag har mat på bordet.

                       

.för att gräsmattan behöver klippas , fönster tvättas och hängrännor  som måste rensas, jag har ett eget hem.

.för skuggan som bevakar mitt arbete, det betyder att jag är ute i solen.

                       

.för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt.

.för att parkeringsplatsen är längst bort för det betyder att jag har råd att ha bil.

.för min höga elräkning, den betyder att jag har det varmt.

.för kvinnan i bänken bakom mig i kyrkan som sjunger falskt för det betyder att jag kan höra.

.för tvätthögen på bordet för det betyder att jag har kläder att ta på mig.

.för trötthet och värkande muskler i slutet av dagen - jag har kunnat arbeta hårt.

.för väckarklockan som ringer på morgonen, jag lever.

.och sist men inte minst för att jag får många mail, för det betyder att någon tänker på mig.

:wai: gubben :29:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    4

  • AnOnYm

    4

  • Surin P3

    2

  • noBuzz

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest HansG

Tänkvärda ord. Manar till eftertanke, visst är det så att vi gnäller för mycket när vi borde vara som Kalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

:thumbsup: till Kalle.

:thumbsup: till Gubben för att du delar med dig.

Det gäller attt vara Positiv som faan, Då går allting bra. :)

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Da_Ling_Boy

:wai:

Nice reading!

något att tänka på, när man sitter med alla satans i-landsproblem...

"---Fan, bankomaten hade bara 500-lappar."

Ha det gott,

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Gubben 4906! Tack för den suveräna tråden,men hur fan ska vi få sur-Guran mfl. att läsa den och reflektera däröver.Hahaha  Titta på min profil så förstår ni vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben! - Jättebra!  :thumbsup:

Larbejo.. grubbla nu inte över sur-guran!

Välj bara att tänka på sånt som får dig att må bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

NICE!  :thumbsup:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Hej noBuss! Nej jag grubblar inte alls. Du förstår väl att det bara är omtanke med stackars sur-Guran. Han har det inte lätt stackarn. Kanske det tionde minuskarmat han ger mej får honom att må bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Larbejo,

Varför inte ge dig själv lite minus så mår han kanske ännu bättre!

Vill naturligtvis hjälpa dig på traven i din iver att få honom att bli glad så jag ger dig lite minus jag med.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben!

Det var verkligen mycket att tänka på det där! Tack för att du delade det med dig!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att jag kunde hjälpa en del att få upp ögonen  :thumbsup: till mig själv. Problemet är nog så att folk som man ger beröm oftast säger "Äh, det där var väl inget"  i stället för att säga "tack, det värmde att få höra". Jag köpte en bok idag på "Pocket shop" som heter "Energitjuvar" i familjen, i relationer och på jobbet. Skriven av Ingalill Roos på Månpocket, finns i prisgrupp E, tror det är 65 SEK, ISBN. 91-7232-053-2, 978-91-7232-053-6. Står så här på bakre pärmsidans utsida.

"Finns det någon i din närhet som gör dig oförklarligt

trött och får dig att må dåligt? Någon som inte lyssnar på

dig, som kränker dig och ger dig dåligt samvete? Då har du

antagligen mött en energitjuv.

Energitjuven finns i alla sammanhang och kan vara vem

som helst: en partner, ett syskon, en vän eller en kollega.

Han eller hon bekräftar sig själv genom att nedvärdera andra

och suger på så sätt energi från den drabbade.

Här får du råd om hur du lär dig känna igen hand-

lingsmönster, kommer till insikt om att skulden inte är din

och börjar sätta gränser. Du får också ta del av fallstudier

som på ett inkännande sätt belyser denna problematik."

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll/lördagmorgon beroende på var ni är önskar

gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ka.  :wai:

Har fått samma text på thai tidigare. Mycket intressant varje gång man läser den.

---

Jag håller med dig om att det är bättre att säga "tack" när man får beröm.

Delvis för att tillåta sig själv ta till dig det goda.

Och delvis för att inte visa för talaren att "du ljuger". :-)

---

Tror att jag klarat prövningen med att dra lärdom av det som hänt.

Men jag ligger långt ifrån att tänka positivt och välja att inte bli arg.  :icon_redface:

---

Läser gärna fler sådana texter!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Bra,gubben! Jag har själv läst det mesta i genren,och detta är mycket bra och tänkvärt. Bra att du framför det här med alla surkartar som finns här. Tyvärr så betraktas jag numera som sådan.haha." The bad boy give me minuskarma." Jag har sett dina  resplaner och vi hamnar på samma plan. Skulle vara roligt att träffa dej

Larbejo

Link to comment
Dela på andra sajter

...och då kan jag inte låta bli att undra, om alla som gnäller på Arne verkligen uppfattade att dom gjorde ett VAL... ???

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tänkvärda ord,tänk på dem gnällspikar Mvh Måne (som är glad fast jag är nykter)  :icon_redface:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Larbejo, vi ses på Arlanda, jag tar nog Arlanda Express, dyrt men tar bara 20 minurer mot bussen det dubbla. Vi får höras när det närmar sig, jag har dåligt minne så du får hålla kontakten. Min mail är: nhww@comhem.se

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nonki

Hejsan

Med all respekt för både gubben och andra som förespråkar hans modell för ett perfekt liv så vill jag bara säga följande.

Nämligen att jag, en vanlig männsika av kött och blod, inte är i närheten av att kunna leva upp till denna idealmänniska som utmålas i beskrivningen. Kalle, dvs den människa som omtalas i inlägget, kan endast betraktas som en övermänniska och inte en mänsklig varelse...

Jag har behov. Jag är en människa. Att undertrycka känslor och stoppa dem under täcket med ett påklistrat leende är inte min melodi.

Jag har behov av att gråta, skratta, älska, bli arg, rädd osv.alla "funktioner" som en människa är utrustad med. Att få lov att leva ut alla dessa känslor och behov anser jag vara viktigt för ett rikt och mänskligt liv.

Så tyvärr, gubben, min  vän, detta köper inte jag.

Jag är verklig, jag är människa och jag kan bli arg, om så bara för en kort stund, jag kan bli ledsen och jag kan vara glad, omvartannat i en salig, mänsklig blandning.

Jag är ingen zombie.

Bästa hälsningar

Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Nonki! jag förstår dej och gubben också. Allt är inte så enkelt. Har man varit med om känslomässiga oppbrott är det svårt att kanske förstå. Detta forum trodde jag skulle vara bättre än tidigare TT men många oseriösa finns tyvärr kvar.Hoppas dock att detta forum kan saneras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalle är det jag strävar efter att leva som.

Varje dag, försöker jag välja de val som Kalle väljer. Och det hjälper, jag mår bra. Och försöker få andra att må bra.

Men som Nonki säger: "Jag är ingen zombie."

PS. larbejo, kanske all minuskarma du fått hjälper till att sanera detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Hej Jag säger hej allihopa. Hur många minuskarma får jag från sur.Guran m.fl. Jag tycker att detta är en parodi. vissa kan säga allt, och om jag deltar här så är det minuskarma

Link to comment
Dela på andra sajter

Labero , förstår att du är bitter efter alla dina dåliga erfarenheter .

Men ska verkligen alla vi andra behöva lida pga dina misslyckanden ?

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Bitter,varför skulle jag vara bitter,detta är bara ett spel,men det jag funderar över varför en del personer agerar som de gör. Fråga Guran t.ex. vad gör att han ger mej 10-karma och caveman 4-. det är väl där problemen finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...