Jump to content
IGNORERAD

Restaurang Flaggans goda svenska mat!!!


Nonki

Recommended Posts

snacka om off topic

Från Pytt i panna till pittianna! :crazy:

En fråga i all välmening, hur många (cirka i alla fall) svenskägda restauranter och barer finns det i Pattaya?

Baa (som 23 år sedan första visiten till LOS ännu ej varit i Pattaya) :mdr:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 276
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    21

  • broder tuk tuk

    21

  • Joints

    16

  • ban99arne

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Atom

Quote

Att han ändrat till engelska kanske berodde på att just de svenska kunderna inte är intressanta.

Framgår ju rätt tydligt i denna tråd att många Pattaya-svenskar anser att priset på allt är det viktigaste och att man inte är intresserad av att betala lite extra för att få lite mer, lite bättre, för ett lite finare hotellrum, en lite lyxigare krog, lite bättre service, o.s.v.

Nä, billigt boende, billig sprit, billiga damer och billig mat skall det vara.

Känner inte Lasse speciellt väl och gillar själv inte Globetrotter speciellt mycket, men ovanstående kundgrupp låter ju inte särdeles intressant för en näringsidkare, svårt att tjäna några större pengar på denna kundgrupp.

Det ar ett intressant fenomen att nordeuropeer nastan uteslutande vill turista i lander som ar betydligt billigare an deras egna, formodligen en kvarleva fran 60-70 talens start av massturism till det "fattiga" sodra Europa. For valdigt manga svenskar, oavsett om det galler singelgubbar i Pattaya eller barnfamiljer i Phuket, ar priset pa kottfarssas & spagetti och ol en avgorande faktor for om ett resmal ska raknas som intressant eller inte. De flesta asiater och amerikaner har sa oerhort lite semester att nar de vill aker ivag sa ar priset nastan helt ointressant.

Det ar givetvis helt upp till var och en om man vill ha en lang semester med laga utgifter eller en kort semester med hogre utgifter men ur naringsidkares och mottagarlanders synvinkel sa foredras givetvis de senare. De standigt andrade visareglerna ska nog ocksa ses som ett steg i riktningen att "fa bort" sa manga lagspenderande turister/utlanningar som mojligt for att bereda plats for de som bidrar med mer deg-per-dag. Just nu borde det dock finnas plats for alla kan man tycka..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar Flaggans goda Filé Oscar med bearnaisesås, smaskens!

:whistle:   Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag rekommenderar Flaggans goda Filé Oscar med bearnaisesås, smaskens!

:whistle:   Tommy

Då är det att prova på denna resan!

Annars är jag svag för Koldolmar.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att han ändrat till engelska kanske berodde på att just de svenska kunderna inte är intressanta.

Framgår ju rätt tydligt i denna tråd att många Pattaya-svenskar anser att priset på allt är det viktigaste och att man inte är intresserad av att betala lite extra för att få lite mer, lite bättre, för ett lite finare hotellrum, en lite lyxigare krog, lite bättre service, o.s.v.

Nä, billigt boende, billig sprit, billiga damer och billig mat skall det vara.

Känner inte Lasse speciellt väl och gillar själv inte Globetrotter speciellt mycket, men ovanstående kundgrupp låter ju inte särdeles intressant för en näringsidkare, svårt att tjäna några större pengar på denna kundgrupp.

Intressant, men jag tvivlar på att de engelska turisterna spenderar mer än de svenska.

Har träffat några Britter, framför allt i Bkk, efterom det är där jag oftast vistas, som kan planera hela sin barrunda efter vilka ställen som har "Happy hour" eller födelsedagskalas för stunden (Sk Ballongjägare :D ).

Att man sedan blir mer prismedveten när man bor på en viss ort längre perioder, och kanske inte har obegränsat med pengar, tycker inte jag är så märkligt.

Att dryga ut semesterkassan genom att supa utanför 7-ELEVEn och invänta sekunda varor från barerna är dock fortfarande lite märkligt beteende, enligt mej ;)

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Kan det vara broders stammpleis måntro.Där han sitter o spanar efter Rugguglorna o drömmer sej till

köttbullar o potatis :D:D:D:D:D:crazy::crazy::crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att man sedan blir mer prismedveten när man bor på en viss ort längre perioder, och kanske inte har obegränsat med pengar, tycker inte jag är så märkligt.

MVH Tommy

Visst är det upp till var och en hur man spenderar sina pengar.

Men som kundgrupp för en näringsidkare är ju inte snåla gubbar som hellre dricker öl utanför Seven och tycker allt över 150 baht/maträtt är överpris, speciellt intressanta.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst är det upp till var och en hur man spenderar sina pengar.

Men som kundgrupp för en näringsidkare är ju inte snåla gubbar som hellre dricker öl utanför Seven och tycker allt över 150 baht/maträtt är överpris, speciellt intressanta.

Det beror väl helt på vilken näringsverksamhet man har...har man tex en 7/11 butik så tror inte jag dom säger nej till den kundgruppen som du beskriver.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Mekong skriver så beror det väl på i vilket företagssegment man befinner sig i. Att hitta en turistkund som aldrig betalar mer än 150 baht för en middag är trots allt ändå ett potentiellt kap för en näringsidkare som är van med t ex dom thaikunder som tycker alla middagsutgifter över 40 baht blir dyrt.

Men för en lyxresortägare är dessa max 150 bahts turister förstås totalt ointressanta. Bäst för resortägarn är nog snarast t ex japanska turister som bara har 2-3 dgr semester per år och väljer att fylla dom dagarna med ett digert aktivitetsprogram som inte tar några hänsyn till kostnaden.

I den jämförelsen förlorar nog även en vanlig svensk medelklasscharterfamilj på treveckorscharter stort eftersom dom ofta förslösar de flesta av dom 21 dagarna på stranden med att njuta gratissol istället för på dyra aktiviteter som japanerna.

Så allt är ju relativt och det kommer alltid finnas grupper av människor som kan övertrumfa den grupp som för närvarande ger mest åt turistföretagaren. Utvecklingen går därför naturligt mot att allt mer pengar krävs för att kunna delta i njutningen vid dom allra finaste stränderna.

Att finna en paradisstrand med enkla och snorbilliga bambubungalows direkt på stranden tillhör i princip redan det förgångna i Thailand. Så nu har det mindre penningstarka unga backpackerfolket, som höll dom flesta thailändska stränder för 20 år sen, istället fått flytta in i bakgårdarna. Dvs in i landet alternativt till andra länder, allt för att finna den prisnivå och standard dom söker.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det beror väl helt på vilken näringsverksamhet man har...har man tex en 7/11 butik så tror inte jag dom säger nej till den kundgruppen som du beskriver.

Quote

Precis som Mekong skriver så beror det väl på i vilket företagssegment man befinner sig i. Att hitta en turistkund som aldrig betalar mer än 150 baht för en middag är trots allt ändå ett potentiellt kap för en näringsidkare som är van med t ex dom thaikunder som tycker alla middagsutgifter över 40 baht blir dyrt.

Men för en lyxresortägare är dessa max 150 bahts turister förstås totalt ointressanta. Bäst för resortägarn är nog snarast t ex japanska turister som bara har 2-3 dgr semester per år och väljer att fylla dom dagarna med ett digert aktivitetsprogram som inte tar några hänsyn till kostnaden.

I den jämförelsen förlorar nog även en vanlig svensk medelklasscharterfamilj på treveckorscharter stort eftersom dom ofta förslösar de flesta av dom 21 dagarna på stranden med att njuta gratissol istället för på dyra aktiviteter som japanerna.

Så allt är ju relativt och det kommer alltid finnas grupper av människor som kan övertrumfa den grupp som för närvarande ger mest åt turistföretagaren. Utvecklingen går därför naturligt mot att allt mer pengar krävs för att kunna delta i njutningen vid dom allra finaste stränderna.

Att finna en paradisstrand med enkla och snorbilliga bambubungalows direkt på stranden tillhör i princip redan det förgångna i Thailand. Så nu har det mindre penningstarka unga backpackerfolket, som höll dom flesta thailändska stränder för 20 år sen, istället fått flytta in i bakgårdarna. Dvs in i landet alternativt till andra länder, allt för att finna den prisnivå och standard dom söker.

I dessa tider är det nog ingen som säger nej till nästan någon kund som kan betala, men det var inte det jag skrev och det tror jag ni förstod.

En köpstark kund kommer alltid vara mer intressant för näringsidkaren, än den kund som inte är köpstark.

Därmed inte sagt att man vill avstå någon kund alls, så länge han kan betala för vad han köper är han välkommen som kund.

Eller rättare sagt:

En snål, eller ja låt oss kalla honom, ekonomisk gubbe som håller hårt i slantarna är självfallet mindre intressant som kund, än en spendersam Noi som gör allt för att spendera gubbens pengar så fort som möjligt. :yes:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Precis som Mekong skriver så beror det väl på i vilket företagssegment man befinner sig i. Att hitta en turistkund som aldrig betalar mer än 150 baht för en middag är trots allt ändå ett potentiellt kap för en näringsidkare som är van med t ex dom thaikunder som tycker alla middagsutgifter över 40 baht blir dyrt.

Men för en lyxresortägare är dessa max 150 bahts turister förstås totalt ointressanta. Bäst för resortägarn är nog snarast t ex japanska turister som bara har 2-3 dgr semester per år och väljer att fylla dom dagarna med ett digert aktivitetsprogram som inte tar några hänsyn till kostnaden.

I den jämförelsen förlorar nog även en vanlig svensk medelklasscharterfamilj på treveckorscharter stort eftersom dom ofta förslösar de flesta av dom 21 dagarna på stranden med att njuta gratissol istället för på dyra aktiviteter som japanerna.

Så allt är ju relativt och det kommer alltid finnas grupper av människor som kan övertrumfa den grupp som för närvarande ger mest åt turistföretagaren. Utvecklingen går därför naturligt mot att allt mer pengar krävs för att kunna delta i njutningen vid dom allra finaste stränderna.

Att finna en paradisstrand med enkla och snorbilliga bambubungalows direkt på stranden tillhör i princip redan det förgångna i Thailand. Så nu har det mindre penningstarka unga backpackerfolket, som höll dom flesta thailändska stränder för 20 år sen, istället fått flytta in i bakgårdarna. Dvs in i landet alternativt till andra länder, allt för att finna den prisnivå och standard dom söker.

Du har helt rätt Kim och det är väl det som man med andra ord kallar för exploatering eller komersialisering och som med allt annat har det tyvärr både för och nackdelar.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det trista Globetrotter stället i Pattaya skall få spendersamma Japaner eller Amerikanska dollarmiljonärer, så krävs antagligen nåt mer en än en engelsk meny...

Så om ägaren (som jag inte haft förmånen att träffa) inte vill ha svenska kunder, så slipper han säkert, då behöver han inte sälja smuggelsnus heller vilket säkert är en stor lättnad.

Det finns några hundra ställen i samma eller bättre klass i Pattayatrakten.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant, men jag tvivlar på att de engelska turisterna spenderar mer än de svenska.

Enligt TATs statistik så spenderar svensken minst pengar av alla västerlänningar, sammanlagt alltså. Om jag kommer ihåg rätt så spenderade vi mest på det som kallas entertainment, vad nu det är...

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Globetrotter lockar förmodligen bara till sig en del skandinaviska bargubbar med damfölje och en del förvirrade Jomtienboende svenskar.

Där är ju inte plats för särskilt många gäster när personer tom tvingas flytta på sig när de redan börjat äta.

Sedan vet jag inte om di fina restaurangerna har ägare som är halvfulla och kommenderar sina anställda offentligt inför alla gästerna och som spiller dricka på folk och låter dem själva stå för notan.

Jag tycker det är lite Basil Fawlty över ägaren på Globetrotter, vilket i och för sig kan vara ett pittoreskt och annorlunda inslag, men knappast för att få ett gott rykte.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Globetrotter lockar förmodligen bara till sig en del skandinaviska bargubbar med damfölje och en del förvirrade Jomtienboende svenskar.

Där är ju inte plats för särskilt många gäster när personer tom tvingas flytta på sig när de redan börjat äta.

Sedan vet jag inte om di fina restaurangerna har ägare som är halvfulla och kommenderar sina anställda offentligt inför alla gästerna och som spiller dricka på folk och låter dem själva stå för notan.

Jag tycker det är lite Basil Fawlty över ägaren på Globetrotter, vilket i och för sig kan vara ett pittoreskt och annorlunda inslag, men knappast för att få ett gott rykte.

BTT

Tar åt mig då jag bor just i Jomtien, men din beskrivning av nämnda globertrotter restaurang stämmer mycket bra överens med mina erfarenheter och vad jag tycker.

Har bara varit där 2 gånger, första gången ok, andra gången fick vi skällning av nämnda ägare för att vi åt för långsamt. :bag:

Någon 3:e gång lär det inte bli då enligt mig och flera andra jag känner, just ägaren till nämnda ställe är genuint otrevlig och tycks ogilla ALLA sina kunder.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints,

Antar att undersökningen avser per person?

Entertainment kan ju vara rätt så mycket, som barer, shower, nöjesfält osv...

Var kan jag se den TAT undersökningen? Skall googla lite...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tar åt mig då jag bor just i Jomtien, men din beskrivning av nämnda globertrotter restaurang stämmer mycket bra överens med mina erfarenheter och vad jag tycker.

Har bara varit där 2 gånger, första gången ok, andra gången fick vi skällning av nämnda ägare för att vi åt för långsamt. :bag:

Någon 3:e gång lär det inte bli då enligt mig och flera andra jag känner, just ägaren till nämnda ställe är genuint otrevlig och tycks ogilla ALLA sina kunder.

Nu känns det som man måste göra ett studiebesök till Globetrotter. Ägare som vill göra sig ovänner med sina gäster har alltid fascinerat mig.

Quote

Joints,

Antar att undersökningen avser per person?

Entertainment kan ju vara rätt så mycket, som barer, shower, nöjesfält osv...

Var kan jag se den TAT undersökningen? Skall googla lite...

MVH Tommy

Per person och nationalitet. Ska se om jag kan hitta statistiken igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jag tycker det är lite Basil Fawlty över ägaren på Globetrotter :D:D:D

Instämmer, förutom att herrn på Globetrotter är mycket otrevligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Har besökt Pattaya massvis med ggr sedan -99 men har ännu aldrig ätit hos skrapis, på globetrotter, hos Hasse, på Flaggan eller något annat utpräglat svenskställe. Eller jo, på Beefeater har jag dinerat några ggr, men aldrig beställt sk svensk mat.

Finns det fler än jag här på forumet som inte bryr sig om att söka upp just svenska restauranger när ni befinner er utomlands?

Och jo, jag tycker om svensk mat väldigt mycket, men det finns ju så herrans många andra intressanta restauranger av alla möjliga sorter att dom svenska helt enkelt drunknar i mängden. Själv finner jag ingen anledning att passera 20 bra restauranger bara för att få sitta ner i en svenskägd.

Jag har heller inget behov av svensk mat på resan och har inte mer än enstaka ggr ätit på typiska svenskresturanger. Tror det var i Hua Hin 1999 senast. Men en anledning kan ju vara att det verkar lättare att hitta svensk husmanskost i Pattaya än i Stockholm. Här får man leta för att hitta genuin svensk husmanskost. Med genuin svensk husmanskost menar jag INTE lövbiff + pommes + bernais, utan mer typ bruna bönor och fläsk , raggmunk mm osv. Och semestern är ju en tid att ta tillvara sånt man inte har tid med i vardagslivet. Så av den anledningen kan jag tänka mig ett besök på en svenskresturang.

mvh 

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Joints!

Ett tips om du ska besöka globetrotter är då att beställa något litet och snabbätet och sedan bli sittande och beställa in en massa Singha.

Då kommer Lasse säkert att på sitt egensinniga sätt be dig o ditt sällskap att flytta in i tv rummet.

Därinne kan ni dessutom läsa gamla aftonblad och expressen.

Kan bli en riktig höjdarkväll.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: T.O.M. bättre än 7/11? :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Därinne kan ni dessutom läsa gamla aftonblad och expressen.

Kan bli en riktig höjdarkväll.

55, skitkul humor :D

Blir +karma för den  :great:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...