Jump to content
IGNORERAD

Kenta soi eric


hasse11

Recommended Posts

Ser ju trevligt ut!  :drinks:

Men är det inte illa nog att en del stollar har börjat skriva personliga pronomen med stor bokstav på sitt svenska modersmål, nu skall de tydligen börja misshandla det engelska språket dessutom ...  :kort:

"... and You can't really say You been in Patong, if You have not meet him ..."

Fast iofs, det skall visst vara en "Scandinavian Bar", kanske därför man skriver på svengelska?  :mdr:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser dock att det är mer befogat att skriva fel på engelska än på svenska. Tycker svenskar generellt är ganska bra på engelska fast kanske inte riktigt så bra som vi tror. Ett ganska svårt språk att prata och skriva perfekt, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"... Ett ganska svårt språk att prata och skriva perfekt...".

Oj! Skulle nog våga att sticka ut hakan och hävda att för en utlänning är det närmast omöjligt! Språket är ju gigantiskt till omfånget och djup!

    Engelskan används som "ein mächen fur alles" och alla pratar det på sitt sätt. Engelsmännen själva lär inte vara så petiga med vad som är rätt och fel - jämför t ex med fransmännen. :whistle:

    Dock har jag hört sägas att språkbehandlingen är en kraftfull klassmarkör i England, din status/respekt bestäms omedelbart av omgivningen beroende på ditt uttal och grammatik.

Man kan alltså komma längre med ett bra språk än med en märkesklocka  :yes:

:wai:

PS.

Många svenskar tror som sagt att de är bättre än vad de faktiskt är på engelska. Inom universitetsvälden har det gått helt över styr - där kan svenska lärare undervisa svenska studenter på engelska. Någonting som inte direkt underlättar inlärning, samt förhindrar att studenterna får en svensk begreppsapparat. Kunskapen sipprar därmed inte ut i samhället till de som betalar för kalaset.

Nedanstående citat är rätt talande.

----------------------------------------------------------------

Naturvetenskapen är global och dess nuvarande språk är engelska. Men vad får Sverige ut av att svenska samhällsvetare publicerar sig på engelska i amerikanska eller brittiska (det vill säga så kallade internationella) tidskrifter? Fler kända svenska forskare, brukar det låta. Betyder det att svenska skattebetalare betalar för att få mer patriotisk stolthet istället för mer kunskap om sitt samhälle?

    Upptagna med att skriva uppsatser på främmande språk där alla spår av ”svenskhet” måste tas bort för att inte tråka ut de icke-svenska läsarna (alla två, förmodligen), har samhällsvetarna lämnat fältet fritt för journalister och populärkulturskribenter.

  Barbara Czarniawska

Professor vid Handelshögskolan"

-----------------------------------------

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, det är lite märkligt att en del anser sig behöva skriva "Du" och "Ni" med stor bokstav. Det är ej korrekt svensk stavning, ej heller överfört på engelska.

Däremot vad gäller nationalitet... på svenska skriver man thailändsk med liten bokstav och allt annat relaterat. Utom just landet Thailand som skrivs med stor bokstav. Samma gäller förstås svenska språket, svenskar, svenskt och Sverige. På engelska är det andra regler. Man skriver till exempel Thai women.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg att jag gjorde mig lustig i en annan tråd över att det blev off topic väldigt fort men här har vi nog satt rekord :mdr:

Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är väldigt kul att diskutera just det engelska språket. Visst är det så att man snabbt placerar in en engelsman i ett fack beroende på hur han pratar. Det gör vi antagligen i Sverige också men inte lika dramatiskt som där. Efter mina drygt fyra år i England har jag fortfarande svårt med en del dialekter och när det samtidigt använder slang blir det helt omöjligt. Det verkar dock som om de flesta som studerat på högre instanser skalat bort mycket av dialekten och använder sig av mer BBC-liknande språk. Flest problem har jag haft med dem från nordöst. Här kommer ett litet exempel från Buger Barry som i och för sig inte är så farlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harry Hill måste haft iprenmannen som förebild för sin förklädnad istället för Burger Barry. :)

Själv har jag ofta lite problem med geordie :)

Speciellt när de är fulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

"ein mächen fur alles"

Jag förmodar att du menar "ein Mädchen für alles" ??  Observera att tyskarna använder versaler i början av sina substantiv.

En fundering:  "... vi Svea, Göta och Vendes konung"  Hur blir det rätt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag förmodar att du menar "ein Mädchen für alles" ??  Observera att tyskarna använder versaler i början av sina substantiv.

En fundering:  "... vi Svea, Göta och Vendes konung"  Hur blir det rätt ?

Genom att man inför republik kanske  :whistle:

Jag vet inte, är helt borta i dina funderingar men det här med vendernas konung är väl bortplockat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

.. det här med vendernas konung är väl bortplockat?

Kan hända. Jag är inte säker på att kungen håller något tal längre i samband med riksdagens öppnande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det något med när man gick i skolan, var man gick i skolan e.t.c. som gör att några fortfarande använder versaler i tilltalsord i skrift? Själv har jag alltid gjort så och ingen har tidigare påstått att det är fel. I affärsvärlden har i alla fall jag uppfattat det som artighet och själv försökar jag att uppträda hyfsat, även om det är negativt laddade meningar som avhandlas, även så i skrift.

MVH till Er alla.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Baa,

Enligt Svenska Språknämnden kan man göra både och. Vi har ju också problematiken med om man ska kalla en person för Ni.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Baa,

Enligt Svenska Språknämnden kan man göra både och. Vi har ju också problematiken med om man ska kalla en person för Ni.

Herr Chang har talat.

Va bra! Då kan jag fortsätta kalla Skitstövlar för Skitstövlar utan att vara oartig. :whistle:

Baa, som tackar Dig så mycket! :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... Enligt Svenska Språknämnden kan man göra både och. Vi har ju också problematiken med om man ska kalla en person för Ni. ...

Nja, egentligen inte. Otyget med stor bokstav infördes inom reklam och säljbrev då man antagligen upplevde att du-reformen blev lite väl respektlös.

Trevligare förr när folk skrev "bäste broder" och liknande  :yes:

---------------------

http://www.sprakrade...oc?meta_id=1950

Skall man använda du eller Ni? Och skall det då vara liten eller stor bokstav?

svar

Valet mellan du och Ni uppfattas av många som krångligt. Bruket växlar och det gör även åsikterna. Vissa personer uppfattar Ni som avståndstagande eller nedlåtande, medan andra upplever det som artigt. På samma sätt uppfattar vissa du som alltför intimt, medan andra uppfattar det som helt neutralt.  Vi tar därför inte ställning när det gäller valet av tilltalspronomen.    För användningen av stor och liten bokstav vill vi dock ge följande enkla regler:

 

Vid tilltal till en person:

Skriv alltid du med liten bokstav. Detsamma gäller givetvis formerna dig, din, ditt, dina.

• Skriv alltid Ni med stor bokstav. Detsamma gäller givetvis Er, Ert , Era.

Vid tilltal till flera personer:

• Skriv ni med liten bokstav i de fall var och en skulle tilltalas med du. Detsamma gäller givetvis er, ert, era.

• Skriv Ni med stor bokstav i de fall var och en skulle tilltalas med Ni. Detsamma gäller givetvis Er, Ert, Era.

---------------------------------

Stora bokstäver, annat än för namn, sätter ner läsbarheten rejält. En van läsare bromsas upp direkt, då han tolkar det som början på en ny mening och inte blir det enklare då det fattas en punkt dessutom.

Att skriva "Skitstövel" mitt i en mening är nog inte att rekommendera - bara tyskan som har stora bokstäver på sina substantiv.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Visst UT006,

Det skulle aldrig falla mig in att skriva du eller ni med stor bokstav, jag ser det som rent ut sagt löjligt. Reklam som gör så vinner inga poäng hos mig, snarare tvärtom.

Men som sagt, Svenska Språknämnden undviker att ta ställning i frågan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från viktiga saker som små och stora bokstävers vara eller icke vara mm så kommer nu en bildserie som nog många här på MPR känner igen.

För dom som inte vet så är det när Kenta sveper sin favvodryck som är Turkisk peppar  :54:

Den här lille rackarn ser Kenta verkligen fram emot!

13427_IMG_1675_JPGe716a2742a7f3c1aead98a

13428_IMG_1676_JPG9d909ddf57b2644542ac69

13429_IMG_1678_JPGc67053a0238b3fc7654a29

13430_IMG_1679_JPG790930fc8a5511d7ebd4ef

13427_IMG_1675_JPGe716a2742a7f3c1aead98a

13428_IMG_1676_JPG9d909ddf57b2644542ac69

13429_IMG_1678_JPGc67053a0238b3fc7654a29

13430_IMG_1679_JPG790930fc8a5511d7ebd4ef

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju sett värre bilder på Kenta några killar från götet lurade honom med att hälla i turk i colan också det gillade han inte kan jag lova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...