Jump to content
IGNORERAD

En mindre smickrande sida av Thailand


Joints

Recommended Posts

Det finns en stor grupp som bor i Thailand som är väldigt utsatta men som sällan når rubrikerna, nämligen minoritetsbefolkningen av olika hilltribes i norr. Många av dem är statslösa fast de bott hela sitt liv i Thailand. En del grupper har (vet inte hur det är nu) utnyttjats hänsynslöst av olika turistföretag. På något vis anses det legalt att bara klampa in i deras byar och "umgås". Något som kan likna prostitution i mina ögon.

Kommer ihåg ett avsnitt från packat och klart för några år sedan. Den klämkäcka programledaren red runt på en elefant mellan olika byar som enligt hennes egen utsaga bestod mest av flyktingar. Hon gav dem sedan betyg på hur trevliga de var som om det var det mest naturliga i hela världen.

Sedan så har vi alla de som fortfarande sitter inlåsta i flyktingläger utan några som helst rättigheter. Något som är aktuellt i dessa dagar http://news.bbc.co.u...fic/8062058.stm

Thailand har lyckats ganska bra med att sopa allvarliga problem under mattan. Hoppas det kommer bli en ändring på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillhör dom som "folkturistat" bland stammfolken i norr. Det mest intressanta är i mina ögon är att de till viss del fortfarande är typ nomader, d.v.s. flyttar runt lite för att skaffa sig föda eller inkomst eller vad det nu är, jag har bara väldigt lite vetskap om detta men vad jag fått förklarat för mig är att en liten del av dem odlar sånt som går att röka! Och då kanske man måste flytta verksamheten lie ibland?

En anna sak jag också fått förklarat för mig är att de förklarar sig statslösa och inte godtar varken Thailand eller dess grannländer som överhuvud, anledningen skulle vara historiskt betingat. Har som sagt inte någon mer kunskap om detta förutom det som går att läsa på nätet och det är ju inte alltid helt ovinklat. Helt klart är det dock ett intressant alternativ på resan om man tröttnar på stranden att besöka dessa områden.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer tyvärr inte ihåg i vilket sammanhang, men jag har i alla fall hört thailändare med stolthet berätta att många invandrade bergsfolk fått just nationella rättigheter och medborgarskap. Men då gäller det ju förstås dom folkgrupper som kanske varit i Thailand i 40-50 år eller mer redan.

Kungafamiljen har ju drivit en hel del projekt för att ställa om bergsfolkens opiumodlande till för landet mer hållbara odlingar och iom det så borde ju statusen hos folken åtminstone inte vara illegal längre?

Men tydligen är man mycket hårdare mot dom som eventuellt invandrar nu. Hade själv ingen aning om att det fanns relativt nyanlända hmong så långt in i landet som i Phetchabun. Men det förklarar kanske i alla fall varför en militärsläkting till frugan har varit placerad i just Phetchabun under lång tid, något jag funderat lite över. Nu har han dock förflyttats till gränsen mot Laos i Ubon.

Att Thailand kanske inte alltid beter sig exemplariskt mot flyktingar från grannländerna är förstås oerhört tragiskt för dom inblandade. Men undrar om man inte ska passa på att i det fall som artikeln beskriver ge den allra största kängan till den demokratiska republiken Laos.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Finns ju vissa likheter med Samerna i Sverige som knappast kan sägas ha blivit bra behandlade genom åren

Inte riktigt lika illa som vissa bergsfolk i Thailand kanske men långt ifrån bra heller

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta inte om Fogden nu för f-n :rtfm:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ja just det. Allt norr om polcirkeln är ju hans domäner och jaktmarker som han äger. BÄÄR HÄÄÄN  :D

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vas växer det för bär där i norra Thailand, och får man plocka dom?

Någon som har några listor över dom?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ja det är nog tyvärr så. Gränser dras i huvudstäderna av diktatorer, kungar och presidenter och lite hänsyn eller ingen alls tas till de minoriteter som bor mitt på linjen

Finns ju många sådana problem i världen med liknande bakgrund

Kurderna, Talibanerna, Muslimerna i södra Thailand, Tamilerna är ju bara några exempel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Ja det är nog tyvärr så. Gränser dras i huvudstäderna av diktatorer, kungar och presidenter och lite hänsyn eller ingen alls tas till de minoriteter som bor mitt på linjen

Finns ju många sådana problem i världen med liknande bakgrund

Kurderna, Talibanerna, Muslimerna i södra Thailand, Tamilerna är ju bara några exempel

Sa ar det ju men just talibaner var ett daligt exempel da de inte ar nagot folkslag utan en religios-politisk inriktning som vem som helst kan saga sig tillhora.

Thailand ar oerhort restriktiva nar det galler medborgarskap men jag kan for lite for att uttala mig om de olika bergsfolken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Talibanerna är en grupp etniska Pastuner från södra Afganistan och norra Pakistan som har problemet att dom inte har något eget land och där dom med våld försöker ta styre över ett område blir dom kraftigt bekämpade av ryssar, NATO, pakistan etc så liknelsen är inte helt fel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sa ar det ju men just talibaner var ett daligt exempel da de inte ar nagot folkslag utan en religios-politisk inriktning som vem som helst kan saga sig tillhora.

De var dåliga exempel allihopa eftersom det handlar om splittrade och sinsemellan olika grupper som inte kämpar för någon egen stat eller liknande.

Att de inte skulle vilja tillhöra någon stat utan daltas med hur som helst, sakna alla rättigheter, skolgång plus vara utsatta för kristna och muslimska missionärer samt hänsyslösa turistorganisationer har jag svårt att föreställa mig (detta gäller givetvis inte alla). Själv så vet jag inte mycket om dem. Hade hoppats att någon kunde bidraga med intressant information

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Talibanerna är en grupp etniska Pastuner från södra Afganistan och norra Pakistan som har problemet att dom inte har något eget land och där dom med våld försöker ta styre över ett område blir dom kraftigt bekämpade av ryssar, NATO, pakistan etc så liknelsen är inte helt fel

Talibanerna ar till stor del etniska pashtun men dar finns aven andra etniska afghanistanska och pakistanska grupper samt aven manniskor fran helt andra grupper typ araber. De slogs inte for ett fritt "Pashtustan" utan for ett land som skulle styras efter deras strikta tolkning av Wahhabi-sunni islam.

Aven dina andra tre exempel ar, precis som Joints skrev, valdigt annorlunda fran bergsfolken i Thailand. I dina exempel ar det folk som slass for ett eget land alternativt att den delen av landet dar de bor istallet ska tillhora ett annat land. Bergsfolken i Thailand vill ju faktiskt bara bli thailandska medborgare, vilket ar ett ganska modest krav kan tyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

En amerikan, en ryss och en talliban satt brevid varandra på flyget.

Flygvärdinnan frågade vad det fick lov att vara att dricka.

- Amerikanen, ge mig en bourbon, en stöddig för jag är jänkare.

- Ryssen, jag tar en vodka, ingen cola eller is, jag är ryss.

- Tallibanen, nej tack jag skall inget ha för jag skall köra snart.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Även folk i Isaan saknade i stor utsträckning statstillhörighet för bara en eller två generationer sedan.

Men jag både förstår och beklagar Thailands inställning i frågan, eftersom grannländerna har det sämre så skulle väldigt många vilja komma till Thailand och stanna där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Just det,

Man kan knappast klandra Thailand för att dom inte vill att det väller in miljontals fattiga från Burma, Laos och Kambodja. En del kommer väl in ändå, antagligen vad Thailand tycker är lagom mycket med tanke på behovet av ännu billigare arbetskraft.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan klandra dom över deras behandling utav statslösa ..

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...