Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk vän.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag ska berätta om en kompis jag har Udon Thani som är samlorförare. Vi har känt varandra i ca 10 år.

Han heter Deng och har många järn i elden (jag skulle tro att en del av er känner till honom). Under tiden som min fru praktiserade på Thai airs kontor i Udon, var jag sysslolös på dagarna och blev bekant med Deng som väntade på kunder varje dag utanför mitt hotell. Så jag började åka med honom och köra varor mellan butiker och till resturanger runt om i Udon på dagarna. När min fru kom hem skrattade hon gott när jag talade om hur dagen varit.

På kvällarna brukar vi gå och se på engelsk ligafotboll, dricka några öl och satsa lite pengar hos en bookmaker på matchen. Jag brukar åka med hem till hans familj i utkanten av stan och äta. Vi har besökt hans dotter i skolan och ätit med skolbarnen, pratat med lärarna o.s.v.

Vi hittar alltid på något tillsammans besöker bröllopp och går på födelsedags kalas t. ex.

Och ibland hjälper jag honom med falang kunder som vill något speciellt som han inte förstår.

Jag och min fru åker med honom så fort vi ät i Udon och han begär aldrig något belopp, han säger att priset bestämmer jag själv. Han gör en del tvivelaktiga affärer med utlänningar men vi har alltid kommit bra överens, en riktig kompis.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysig story...

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Här låter det nästan som att du "inte är turist". Åtminsotne inte i sällskap med denna snubbe :)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om din berättelse och vill gärna dela med mig en bild som jag själv tycker är mysig.

Som en thai som åker hem till släktingar och vänner tycker jag det är så skönt att min bättre hälft kan ha kul med andra och att man slipper sitta med och tolka hela tiden.  :wai:

Mvh

Magrood

Kompis.jpg

Kompis.jpg

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en sak. Fattade först inte Isaanbeundrarens inlägg. Han har en kompis som är thai, so what? Men efter några sekunders djup betänketid kom jag på att det nog är ganska ovanligt att vi faranger har riktiga vänner som samtidigt är thai och framförallt av manligt kön. Tyvärr är min egen bekantskapskrets begränsad till de thailändare som pratar bra engelska.

Magrood,

Fin bild. Gick Svarten loss på bongatrummorna? I så fall vill vi nog se det på youtube!

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Glömde en sak. Fattade först inte Isaanbeundrarens inlägg. Han har en kompis som är thai, so what? Men efter några sekunders djup betänketid kom jag på att det nog är ganska ovanligt att vi faranger har riktiga vänner som samtidigt är thai och framförallt av manligt kön. Tyvärr är min egen bekantskapskrets begränsad till de thailändare som pratar bra engelska.

Magrood,

Fin bild. Gick Svarten loss på bongatrummorna? I så fall vill vi nog se det på youtube!

Hälsar Joints

Intressant ka.

Där ser man hur olika personer uppskattar olika saker olika mycket.  :17:

Jag vet inte hur man lägger in filmsnuttar på youtube. Annars hade det varit roligt att skicka upp filmsnuttar då vi hade så kul ihop i Thailand.

Men här kommer en bild från senaste resan då min man hade kul med byborna.

Den lilla flickan är bara för goooooooo.

Oh0708566.jpg

Sen att veta att min bättre hälft kan äta det mesta som vi i byn äter - förutom plara som gör honom må dåligt i magen, underlättar livet mycket.

Oh0708550.jpg

Mvh

Magrood

Ps. Isaan lover - fortsätt gärna med dina mysiga berättelser na ka.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood,

Klart att vi vill se klippen på youtube. Det är inte svårt att göra. Jag tror säkert det skulle uppsakattas mycket.

Hälsar

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kul att flera gillade inlägget, jag visste själv inte om det var något att skriv om här.

Hans tvivelaktiga affärer är att förmedla tjejer till kunder (det tror jag att dom flesta svenska taxikillar kan också).

Han har hjälpt falanger att förmedla vid köp av större mängder narkotika (för smuggling till hemlandet).

Han bedriver äktenskapsförmedling med vinst intresse.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Kul att flera gillade inlägget, jag visste själv inte om det var något att skriv om här.

Hans tvivelaktiga affärer är att förmedla tjejer till kunder (det tror jag att dom flesta svenska taxikillar kan också).

Han har hjälpt falanger att förmedla vid köp av större mängder narkotika (för smuggling till hemlandet).

Han bedriver äktenskapsförmedling med vinst intresse.

Mvh Isan Lover 

Vad har du mer för goda vänner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har många vänner runt om i Thailand, ett exempel till är en äldre dam i Nong Khai, säkert 70 år eller mer.

Hon har en resturang och några butiker på Tha Sadet marknaden på soi rim khong, jag blev bekant med henne för  15 år sedan.

I hennes gammla resturang var jag en trogen gäst både när det var öppet och efter stängningsdags då jag umgicks med familjen.

Jag hjälpte henne att locka in lite utlänningar och också att göra en enkel meny.

Jag umgicks med hennes barn som nu har egna barn, som sitter i mitt knä när jag kommer på besök.

Hon har erbjudit mig och min fru att köpa en bit mark av henne vid floden för husbygge.

När vi är Nong Khai kollar hon alltid att jag inte betalar för mycket för rummet och skäller på samlorförarna och säger att jag ska ha billigt pris, hon är rolig tycker jag.

Hon har tjatat på mig och min fru att vi ska skaffa barn och det har vi ju nu, gissa om hon kommer att springa runt med våran lille och visa alla. När jag kommer dit brukar hon promenera runt med mig och visa vad som har hänt sedan sist, t,ex bygget av promenadvägen vid floden. En god vän tycker jag. Det är svårt att beskriva 15 års kontakt med några meningar men hoppas ni förstår ungefär.

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Joints har en intressant poäng i inlägg 5. Jag har heller inte riktigt trots mycket tid i Thailand lyckats skaffa mig någon thailändsk manlig vän.

I den bemärkelsen att kommersiellt intresse saknas från den thailändska mannen. Eller att han är make till en av fru Changs vänninor. Och då räknas det ju inte riktigt...

När jag läser Isan Lovers inlägg tycker jag mig se ett kommersiellt intresse hos hans thailändska vänner. Rätta mig om jag har fel.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag förstår frågan men jag kan garantera att så inte är fallet, och vad är vänner till för om inte att hjälpa varandra.

Hur många har svenska vänner som man aldrig har hjälpt eller blivit hjälpt av vid något tillfälle?

Det är nog också ganska västerländskt att misstro sina vänner. Men jag är inte dum eller lättlurad så vi är vänner på riktigt tro mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Det kanske var tomten som vi erbjöds köpa som gjorde dig misstänksam.

Att den saken dök upp beror på att jag och min fru har sökt mark i Nong Khai vid floden och det är nästan omöjligt att hitta någon.

Så det var jag som förde saken på tal med henne, hon har gett sina barn var sin tomt längs floden så jag visste att hon ägde mark. Till min stora glädje svarade hon att hon hade mer mark längs floden vid Pohn phi sai, några av barnbarnen har byggt där.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag skriver en gång till för säkerhets skull, jag fick nästan ångest när jag tänkkte på att jag skulle behöva försvara varför två thailändska medborgare och jag var kompisar efter  10 och 15 år . Om något inte hade stämt under alla dessa år hade jag eller dom reagerat för länge sedan. Jag sticker dessutom ut hakan och påstår att misstänksamheten kan vara en av anledningarna att så få falanger har thai kompisar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag skriver en gång till för säkerhets skull, jag fick nästan ångest när jag tänkkte på att jag skulle behöva försvara varför två thailändska medborgare och jag var kompisar efter  10 och 15 år . Om något inte hade stämt under alla dessa år hade jag eller dom reagerat för länge sedan. Jag sticker dessutom ut hakan och påstår att misstänksamheten kan vara en av anledningarna att så få falanger har thai kompisar.

Mvh Isan Lover

Det är sånt vänner gör för sina vänner.

Jag tycker jag förstår varför du trivs bra i Isaan längre perioder.

Du har ju vänner där.

Sen tror jag att misstänksamheten är en av anledningarna att man inte har goda vänner i överhuvudtaget.

För mig tog det rätt så lång tid att få riktiga svenska vänner. Jag vågade inte ringa dem. De kanske tittade på tv eller hade något annat för sig. Hur mycket kan man berätta för dem, så det inte blir en börda osv osv.

Hemmet ska vara perfekt för att bjuda hem vänner.

Man ska ringa och boka tid i förväg.

Det är inget fel med det. Det var bara svårt att knäcka den sociala orskrivna koden. När allting är så perfekt i Sverige. Man är rädd att göra fel.

---

Minns en gång när jag var här som utbyteselev.

Min svenska bror sa till mig att inte vara för snäll för då kan svenskarna tror att jag har något i baktanke.

Han menade inget illa och bara ville mig väl.

Men det var svårt att hitta balansen.

Att vara lagom snäll så man inte misstänks att ha något i baktanke.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood,

Quote

Men det var svårt att hitta balansen.

Att vara lagom snäll så man inte misstänks att ha något i baktanke.

Tråkigt, men förmodligen sant.

Själv kan jag säga att snällhet, extrem snällhet, lönar sig i längden.

Om man vill ha goda vänner dvs. Och inte bara bekanta.

En vän utnyttjar inte en annan vän.

Jag vill nästan påstå att man inte kan bli utnyttjad av sina vänner, för då är de ju inte ens vänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt där, Surin!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Jag menade inte att misstänkliggöra din vänskap med thailändska män.

Jag bara konstaterade att alla thailändska män som jag känner någorlunda har jag någon gång haft en kommersiell transaktion med. Och det behöver ju inte vara något fel eller konstigt med det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Isan Lover

:thumbsup: Du har en enorm styrka och fördel som har en "riktig" thailändsk manlig vän!

:wai: Var rädd om honom, du har säkert snart flera vänner.

Vi andra får kämpa på och vara ärliga så får vi säkert uppleva samma sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror också att alla som ger det en chans får thailändska vänner, t.ex genom att äta och dricka på thailändska ställen.

Tro alla om gott tills det finns någon anledning att inte göra det.

Använda det lilla man kan av språket och bygga på ordförrådet lite mer för varje gång.(det gör inget om man säger fel)

Acceptera inbjudningar man får av "okända" människor man stöter på i olika situationer.(det blir oftast jätteroligt)

Bjuda på sig själv och inte vara märkvärdig.

Försök komma ihåg dom du träffat(helst namnet) och prata lite varje gång ni ses. (dom flesta blir glada då)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den här låten passar till dig och den här tråden ka.

Den heter Öppna ditt hjärta.

Det är en Carabaos sång. Men tjejen som sjunger den är från Korat, gissar jag från hennes artistnamn.

http://www.youtube.c...h?v=DIkBy2Kr6-w

Sångtexten är

เนื้อเพลงแง้มใจ.คาราบาว...

..เอาดวงใจของเขาใส่ดวงใจของเรา

เราจะรู้ว่าเขาคิดกับเรายังไง

คิดยังโง้นยังงี้ คิดเอาเองเรื่อยไป

ไม่ว่าใจของใคร ย่อมอยากให้ใครเข้าใจ..เห็นใจ

..เอาดวงใจของเราใส่ดวงใจของเขา

เขาจะรู้ว่าเราคิดกับเขายังไง

คิดยังโง้นยังงี้ คิดเอาเองเรื่อยไป

เปิดประตูหัวใจให้ความจริงมันแง้มออกมา

คิดดูก็เบื่อเหลือที่จะคิด นี่แหละชีวิตคิดสั้นคิดยาว

คิดไปก็ป่วยการที่จะคิด คิดถูกคิดผิดก็คิดไปคนเดียว

เปิดใจให้กว้างเราจะได้เป็นสุข ใจมีแต่ทุกข์เป็นใจคับใจแคบ

ก็ลดตัวลงหน่อยมาจับเข่าคุยกัน จะโกรธกันรักกันก็บอกกันตรงๆ

---

Om Lasse har lust kan han kanske översätta sångtexten. Den är fin.

Natti natti på riktigt!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gargamel

Trevlig berättelse :thumbsup:

Men jag tror nog inte att svenska taxichaufförer överlag kan skaffa sådan tjänster , inte i alla fall i det företaget som jag driver . Har bara hört om två fall , ett i stockholm och ett i malmö .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har jobbat med att underhålla flygplansmotorer sedan 1976 och jag började resa på utejobb 1981, och det är ganska vanligt både i Sverige och utomlands att taxikillarna erbjuder alla möjliga tjänster. T.o.m i mellanstora städer men mest i storstäderna.

Detta har jag upplevt, jag förmodar att dom får provision. I Estland vet jag att dom får frinummer för var femte kund dom lämnar av.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...