Jump to content
IGNORERAD

Vart åker ni i framtiden? Vietnam?


Tommy

Recommended Posts

13 minutes ago, Soengsang said:

Skulle det nu bli så illa så har Sverige relativt nära till STB, i Ryssland kommer detta inte att ske.

Men jag tror inte detta kommer att ske i den omfattning du ”hotar” med ändå, möjligen 25 kanske 50% höjning av ev miljöskatt.

Med tanke på hur billigs biljetter är idag jämfört med för 15 år sen så är inte det så mycket att bråka om..

Vi får se. En miljöskatt på runt 5,000 SEK för en Asienbiljett om 10-15 år anser jag nog rätt troligt, och det kommer nog vara internationella regler dom ingen kommer från. Det skulle resultera i färre resande och förmodligen att biljettpriset skulle gå upp med runt 10,000. Då blir nog en Asienresa lika ovanligt som när jag var ung för 30 år sedan.

 

Jag tror dock man kan ta tåget från Stockholm till Bangkok på 24 timmar om 20 år och då blir ju det ett reellt alternativ.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    13

  • Jive

    11

  • Wuttan

    10

  • Soengsang

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev Atom:

Vi får se. En miljöskatt på runt 5,000 SEK för en Asienbiljett om 10-15 år anser jag nog rätt troligt, och det kommer nog vara internationella regler dom ingen kommer från. Det skulle resultera i färre resande och förmodligen att biljettpriset skulle gå upp med runt 10,000. Då blir nog en Asienresa lika ovanligt som när jag var ung för 30 år sedan.

 

Jag tror dock man kan ta tåget från Stockholm till Bangkok på 24 timmar om 20 år och då blir ju det ett reellt alternativ.

Absolut rätt troliga summor, men 5000 tror jag inte kommer att göra från eller till, men tanke på hur mycket biljettpriserna backat de senaste 15 åren, och nu snackar vi 10-15 år fram.

Jag tror däremot inte man kommer att kunna ta något tåg från Stockholm om 20 år, Stockholm kommer knappast att bli integrerat i denna påtänkta järnväg.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Atom:

Vi får se. En miljöskatt på runt 5,000 SEK för en Asienbiljett om 10-15 år anser jag nog rätt troligt, och det kommer nog vara internationella regler dom ingen kommer från. Det skulle resultera i färre resande och förmodligen att biljettpriset skulle gå upp med runt 10,000. Då blir nog en Asienresa lika ovanligt som när jag var ung för 30 år sedan.

 

Jag tror dock man kan ta tåget från Stockholm till Bangkok på 24 timmar om 20 år och då blir ju det ett reellt alternativ.

Och då har de kanske också flyttat Bkk till ett annat ställe, så tågen kan köra torrskodda ända in i stan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja.

Så länge skatten hamnar i ett enskilt lands skattkista så kan vi förvänta oss att Sverige kommer ta topp-platsen.

Miljö kanske man skiter i men skattemedel behöver man mycket av.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Soengsang said:

Absolut rätt troliga summor, men 5000 tror jag inte kommer att göra från eller till, men tanke på hur mycket biljettpriserna backat de senaste 15 åren, och nu snackar vi 10-15 år fram.

Jag tror däremot inte man kommer att kunna ta något tåg från Stockholm om 20 år, Stockholm kommer knappast att bli integrerat i denna påtänkta järnväg.

5,000 i miljöavgifter blir förmodligen 10,000 i extra biljettpris och då är en Thailandsresa inte längre möjlig för en ”normal” barnfamilj. Den var inte heller möjlig när jag var ett barn så egentligen inget konstigt att pendeln förmodligen slår tillbaka.

 

Tåget kommer dock. Förmodligen måste man ta sig ned till Amsterdam eller Frankfurt men så är det ju även med flyget idag.

 

Allting förändrar sig och allt fortare. Titta bakåt så fanns varken Spotify, Netflix eller Harrys i Pattaya för 10 år sedan; mycket av det du tar för givet idag kommer vara borta om 10 år.

1 hour ago, Jive said:

Och då har de kanske också flyttat Bkk till ett annat ställe, så tågen kan köra torrskodda ända in i stan.

Så är det nog; Bangkok ligger jävligt risigt till och det finns ju faktiskt planer på att flytta Bangkok; Lopburi och Nakorn Nayok är väl de städer det redan gjorts ”feasibility studies” om. Enorma kostnader och så många som har så mycket att förlora på en flytt så det kommer nog inte ske innan Siam Paragon står 3 meter under vatten; och då är jag redan ”six feet under”.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

Och då har de kanske också flyttat Bkk till ett annat ställe, så tågen kan köra torrskodda ända in i stan.

Får hoppas du och klimatalarmisterna har fel...

Frugan köpte nyss en tomt till i BKK, så nu har hon 4 där och en i Angthong, strax norr om BKK.

 

Annars finns ju den gamla planen att ankra upp en massa båtar i Chao Praya floden och låta dem puffa ut vattnet i havet!

Så det är nog ingen fara!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Absolut rätt troliga summor, men 5000 tror jag inte kommer att göra från eller till, men tanke på hur mycket biljettpriserna backat de senaste 15 åren, och nu snackar vi 10-15 år fram.

Jag tror däremot inte man kommer att kunna ta något tåg från Stockholm om 20 år, Stockholm kommer knappast att bli integrerat i denna påtänkta järnväg.

Korrekt!

Man kommer att få göra som föregångsmannen BTT, Ta färjan till Tallinn och hoppa på tåget där!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Atom:

Vi får se. En miljöskatt på runt 5,000 SEK för en Asienbiljett om 10-15 år anser jag nog rätt troligt, och det kommer nog vara internationella regler dom ingen kommer från. Det skulle resultera i färre resande och förmodligen att biljettpriset skulle gå upp med runt 10,000. Då blir nog en Asienresa lika ovanligt som när jag var ung för 30 år sedan.

 

Jag tror dock man kan ta tåget från Stockholm till Bangkok på 24 timmar om 20 år och då blir ju det ett reellt alternativ.

Jag sätter en hundring i THB eller SEK (den av dem som är högst värderad om 20 år) på att du har fel, både om flygskatten och restiden med tåg Stockholm-Bangkok.

Skall vi spika dagens datum? Jag är förhoppningsvis 75 år 2039-08-17...

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Får hoppas du och klimatalarmisterna har fel...

Frugan köpte nyss en tomt till i BKK, så nu har hon 4 där och en i Angthong, strax norr om BKK.

 

Annars finns ju den gamla planen att ankra upp en massa båtar i Chao Praya floden och låta dem puffa ut vattnet i havet!

Så det är nog ingen fara!

 

 

MVH

Hej Tommy! Frugan och jag roade oss med att rota runt på internet efter info om Bangkoks situation betr havet och framtiden och där finns en hel drös att läsa om detta och det handlar egentligen bar om NÄR havsytan når markytan där Bkk står. 

Skillnaden idag är ca 1 m och havsytan stiger med 2-3 cm/år och landytan sjunker ung lika mycket.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Atom said:

 

Så är det nog; Bangkok ligger jävligt risigt till och det finns ju faktiskt planer på att flytta Bangkok; Lopburi och Nakorn Nayok är väl de städer det redan gjorts ”feasibility studies” om. Enorma kostnader och så många som har så mycket att förlora på en flytt så det kommer nog inte ske innan Siam Paragon står 3 meter under vatten; och då är jag redan ”six feet under”.

Äntligen fick jag glädjen att återigen citera Herman Lindqvist:😉

 

1973 blev Herman Lindqvist Expressens korrespondent i Bangkok. I sin biografi "Mitt i allt", som utkom 2012, skriver han: "Naturligtvis skrev jag redan den första månaden den för alla Bangkok-korrespondenter obligatoriska artikeln: 'Bangkok sjunker i havet och kvävs av trafiken, detta kan inte fortsätta ett år till'.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy! Frugan och jag roade oss med att rota runt på internet efter info om Bangkoks situation betr havet och framtiden och där finns en hel drös att läsa om detta och det handlar egentligen bar om NÄR havsytan når markytan där Bkk står. 
Skillnaden idag är ca 1 m och havsytan stiger med 2-3 cm/år och landytan sjunker ung lika mycket.
 
Jo men...

Hela Bangkok har väl inte exakt samma höjd?

Vad nu hela Bangkok är, till att börja med.

Torde finnas nivå skillnader.

Men på Google earth tror jag mig minnas att man kan höja nivån på vattnet och se vad som händer.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Tommy said:

Jag sätter en hundring i THB eller SEK (den av dem som är högst värderad om 20 år) på att du har fel, både om flygskatten och restiden med tåg Stockholm-Bangkok.

Skall vi spika dagens datum? Jag är förhoppningsvis 75 år 2039-08-17...

 

MVH

Självklart har jag fel; frågan är åt vilket håll. Jag sätter gärna en hundring, eller två, men då måste ju du säga vad du tror att miljöskatten och restiden kommer ligga på. Sedan får vi se vem som kom närmast. Jag kommer vara 67 år 2039 och det är ju ingen ålder; ska vi säga Harrys? Ta tåget; max 24 timmar från Gbg Central 😋

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, spooncreek said:

Äntligen fick jag glädjen att återigen citera Herman Lindqvist:😉

 

1973 blev Herman Lindqvist Expressens korrespondent i Bangkok. I sin biografi "Mitt i allt", som utkom 2012, skriver han: "Naturligtvis skrev jag redan den första månaden den för alla Bangkok-korrespondenter obligatoriska artikeln: 'Bangkok sjunker i havet och kvävs av trafiken, detta kan inte fortsätta ett år till'.

Jag är inte riktigt så dramatisk. Som jag skrev så räknar jag med att Bangkok fortfarande är Thailands huvudstad den dag jag dör och förhoppningsvis är det 40 år dit. 

 

Fast egentligen är det rätt OK om Bangkok så sakteliga börjar sjunka om 5 år, strax efter dottern tagit studenten och vi sålt vår condo 😀

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jo men...

Hela Bangkok har väl inte exakt samma höjd?

Vad nu hela Bangkok är, till att börja med.

Torde finnas nivå skillnader.

Men på Google earth tror jag mig minnas att man kan höja nivån på vattnet och se vad som händer.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Där är flera provinser som ligger vid kusten på båda sidor om Bangkok, vars låga kuststräckor kommer att drabbas ung samtidigt med Bangkoks lägsta landsträcka. De något högre belägna landbitarna i Bangkok kommer ju att dränkas senare än kusten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-16 at 02:03, skrev spooncreek:

Ett enkelt sätt att stanna i Thailand hyfsat länge är att inte söka visum alls. 30 dagar arrival, förläng 30 dagar på immigration..Efter 60.dagar ta två eller flera dagar semester i tex det underbara Vietnam, eller kör ett visa-run över dagen till Kambodja, stämpla in 30 nya dagar, förläng dem med 30 till på immigration. Och så vidare. Thailands visumregler är rätt shyssta på det viset

 

Du glömmet att det numera bara är tillåtet att gör 2 st inresor utan visum per kalenderår. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Hej Tommy! Frugan och jag roade oss med att rota runt på internet efter info om Bangkoks situation betr havet och framtiden och där finns en hel drös att läsa om detta och det handlar egentligen bar om NÄR havsytan når markytan där Bkk står. 

Skillnaden idag är ca 1 m och havsytan stiger med 2-3 cm/år och landytan sjunker ung lika mycket.

 

Hmm...

Har ni hört talas om Holland?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jo men...

Hela Bangkok har väl inte exakt samma höjd?

Vad nu hela Bangkok är, till att börja med.

Torde finnas nivå skillnader.

Men på Google earth tror jag mig minnas att man kan höja nivån på vattnet och se vad som händer.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Jo men..

Fakta är att Bangkok sjunker och att havsnivån höjs. Nu snackar vi fakta.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jo men...

Hela Bangkok har väl inte exakt samma höjd?

Vad nu hela Bangkok är, till att börja med.

Torde finnas nivå skillnader.

Men på Google earth tror jag mig minnas att man kan höja nivån på vattnet och se vad som händer.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Vårt hem klarade sej hyfsat senast det var rejäla översvämningar i Bangkok, men det är ju självklart för att hemmet ligger nästan 2 meter över havsytan (väldigt högt i BKK)...

Jo, stiger havet och ingen gör något åt det, så får Bangkok lite problem...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

Jag tror dock man kan ta tåget från Stockholm till Bangkok på 24 timmar om 20 år

 

Gud vad skönt, det ser jag verkligen fram emot!

Visserligen är jag ganska gammal då, men om jag drar ner på det ljusa brödet så....

 

Och då kanske man slipper bilder på flygplansmat och benutrymme....eller nä kanske inte.....

Hur som helst - vi ses i restaurangvagnen över en som tam och sangsom! (eller möjligen bättre alternativ, men vet ju inte vad som finns om 20 år)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

Hmm...

Har ni hört talas om Holland?

 

 

MVH

Jodå, det är ett av alternativen att rädda Bkk, som diskuteras.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, hakancnx said:

Du glömmet att det numera bara är tillåtet att gör 2 st inresor utan visum per kalenderår. 

Helt korrekt. Landvägen. Borde påpekats.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Självklart har jag fel; frågan är åt vilket håll. Jag sätter gärna en hundring, eller två, men då måste ju du säga vad du tror att miljöskatten och restiden kommer ligga på. Sedan får vi se vem som kom närmast. Jag kommer vara 67 år 2039 och det är ju ingen ålder; ska vi säga Harrys? Ta tåget; max 24 timmar från Gbg Central 😋

Restiden med tåg, kan nog putsas lite från dagens tider.

Kanske så snabbt som 3-4 dygn?

Miljöskatten, kan vi kalla den flygskatt?

Jag sätter min hundring (THB eller SEK) på att det blir max 50 US$.

 

Harrys är självklart!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart åker vi annars?

Kanske någon av de länder som ligger i närheten. Det är Burma, Laos, Vietnam, Malaysia, Kambodja, Singapore, Filippinerna, Indonesien. Typ så.

Kanske Kokosöarna? Jag har en (tills nu) hemlig dröm om att när jag fyller jämt nästa gång skall polarna fixa så jag kan göra en "Robinson" - alltså släppas iland på en sådan ö för att överleva och sedan hämtas en vecka senare. Med lite tur vid liv. Om inte - så var det en spännande tid i alla fall..........  (Livet skall inte bara ha en längd - utan ett djup.....)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det inte kostar en hel förmögenhet och vi kan överleva flygskammen kommer jag och frun resa till Thailand!

Vi har många år kvar att jobba här i Sverige så vi kommer att fortsätta att vara miljöbovar i och med vi vill resa "hem", nåja fruns hemland och förhoppningsvis mitt också i en framtid....

 

Finns många länder i Asien som vi vill besöka i framtiden och Vietnam återvänder vi gärna till igen.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Hmm...

Har ni hört talas om Holland?

 

 

MVH

Javisst.Bra röka har dom oxå.😁

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...