Jump to content
Nillerille

Flytt till Jomtien och ED-visa

Recommended Posts

Mankan
Posted (edited)
22 timmar sedan, skrev Nillerille:

Tack för ditt svar och tips!

Så det är alltså möjligt att flytta ut innan 1 år även ifall man skriver kontrakt på 1 år? Man får inte problem av polis eller så? Har funderat lite på detta ifall det blir något problem med visat och jag behöver tillbringa lite tid i Vietnam eller så. Att man inte får några problem när man kommer tillbaks.

Ja inte vet jag jag har inte hyrt något i Pattis längre är 2 månader. Men in min värld har man väl förbundit sig att hyra 1 år om man skriver ett 1 års kontrakt. Betalar du inte hela året har du väl begått ett kontraktsbrott. Således ska du väl inte ha tillbaka några pengar om du lämnar efter 7 månader och inte tänker betala mer hyra.

Edited by Mankan
  • Ge karma 3
  • Fint 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Nillerille
13 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja inte vet jag jag har inte hyrt något i Pattis längre är 2 månader. Men in min värd har man väl förbundit sig att hyra 1 år om man skriver ett 1 års kontrakt. Betalar du inte hela året har du väl begått ett kontraktsbrott. Således ska du väl inte ha tillbaka några pengar om du lämnar efter 7 månader och inte tänker betala mer hyra.

Jo precis så jag tänker enligt mitt svenska sätt att se på det. Vet ju dock att ifall en thailändare inte vill bo kvar eller göra något längre så skiter dom bara i det och flyttar typ. Så funderade på ifall detta var normen (att kontraktet bara är av nominellt värde och en riktlinje) eller ifall det är mer bindande än så. Kommer behandla det som ett normalt förfarande enligt praxis för kontrakt så det inte blir några dumheter :) Tror jag satsar på ett 6 månaders till att börja med. Var mest lite nyfiken

Anledningen till ett längre kontrakt är ju (vad jag har sett) mycket lägre hyra osv men tar det som det kommer. mai pen rai

• Ge karma 2

Mankan
2 minuter sedan, skrev Nillerille:

Jo precis så jag tänker enligt mitt svenska sätt att se på det. Vet ju dock att ifall en thailändare inte vill bo kvar eller göra något längre så skiter dom bara i det och flyttar typ. Så funderade på ifall detta var normen (att kontraktet bara är av nominellt värde och en riktlinje) eller ifall det är mer bindande än så. Kommer behandla det som ett normalt förfarande enligt praxis för kontrakt så det inte blir några dumheter :) Tror jag satsar på ett 6 månaders till att börja med. Var mest lite nyfiken

Anledningen till ett längre kontrakt är ju (vad jag har sett) mycket lägre hyra osv men tar det som det kommer. mai pen rai

Om det nu är "köparens marknad" borde det väl gå att förhandla tills sig något vettigt. Kanske 6 månader som kan löpa vidare med 1 månads uppsägningstid. Man kan ju säga att man har för avsikt att bo ett år men inte vill binda sig i fall man får för sig att dra vidare.

• Fint 1

Esspe
23 minuter sedan, skrev Nillerille:

Dom "riktiga" mäklarna är inte intresserade av kortare kontrakt än 6 mån. Vettigt att börja där och sen ev förlänga när man vet att man trivs. 

• Ge karma 1
  • Fint 1

Fritz
Posted (edited)
5 minuter sedan, skrev Esspe:

Dom "riktiga" mäklarna är inte intresserade av kortare kontrakt än 6 mån. Vettigt att börja där och sen ev förlänga när man vet att man trivs. 

Hyr man direkt av ägaren så räcker det ofta att man skriver på för 3 månader, speciellt om man erbjuder sig betala hela hyran i förskott.

Edited by Fritz
  • Ge karma 7

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Nillerille

Ett stort tack för svaren. Kanske låter lite löjligt att säga tack hela tiden men är verkligen så glad över att ni delar med er av information. Inte alltid det händer i dagens värld :)

Mankan : Tror också starkt på att förhandla sig fram till det som jag vill åt. Har kollat runt en del nu i facebookgrupper, fått feedback från er samt lite andra källor och 6 månader verkar inte vara några problem

Esspe : Precis som du säger så verkar det vara. När det kommer från en mäklare verkar det vara minimum 6 månader och helst ett år. Det fattar man ju också då dom måste dra in pengar.

Fritz : Jag håller fortfarande på att kolla runt på olika platser som passar mig. Kommer nog välja ut ett par områden och knalla runt där och leta efter skyltar på balkonger eller messageboards och liknande och se ifall jag kan hyra direkt ifrån ägaren istället. Bra att du gav mig ide´n om 3 månader och att hosta upp alla slantar direkt. Tar med mig den i bakfickan.

• Ge karma 1

Esspe
11 timmar sedan, skrev Fritz:

Hyr man direkt av ägaren så räcker det ofta att man skriver på för 3 månader, speciellt om man erbjuder sig betala hela hyran i förskott.

Ja och hyr man av dom "lokala" mäklarna som finns i stort sett i varje condo så kan man hyra på 1 månad och t.o.m. per dag fast det inte är lagligt.

Fritz
42 minuter sedan, skrev Esspe:

Ja och hyr man av dom "lokala" mäklarna som finns i stort sett i varje condo så kan man hyra på 1 månad och t.o.m. per dag fast det inte är lagligt.

Att kolla i receptionen eller ev mäklare inne i condotelen om det finns nåt ledigt är nog också en bra ide´.

• Ge karma 1

Havet

Tjena Rille 

En kompis i Pattaya har en eller kanske två condos till uthyrning, kolla in länken .

Eric är helschysst och skulle du va intresserad så är det inga problem att få till en bra deal

https://www.bahtsold.com/view/Pattaya-condo-for-rent-42-tv-pool-7-500-thb-289152

Har själv bott 6 månader i condon i annonsen, närma till både Jomtien och Pattaya.

Mvh

Havet

• Ge karma 2
  • Fint 1

Jive

Glöm inte att kolla avgiften för el. och vatten. Speciellt elavgiften kan variera kraftigt, typ 4-9 baht/unit.

• Ge karma 6
  • Fint 1

Havet
15 minutes ago, Jive said:

Glöm inte att kolla avgiften för el. och vatten. Speciellt elavgiften kan variera kraftigt, typ 4-9 baht/unit.

Bra tips !  

Man skall man inte betala mer än government rate , tycker jag...

• Ge karma 1
  • Fint 1

Jive
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev Havet:

Bra tips !  

Man skall man inte betala mer än government rate , tycker jag...

Det finns t o m en lag, sedan maj 2018, att de får inte ta ut mer, men en del uthyrare skiter i det.

Edited by Jive
  • Fint 1

Nillerille
12 timmar sedan, skrev Havet:

Tjena Rille 

En kompis i Pattaya har en eller kanske två condos till uthyrning, kolla in länken .

Eric är helschysst och skulle du va intresserad så är det inga problem att få till en bra deal

https://www.bahtsold.com/view/Pattaya-condo-for-rent-42-tv-pool-7-500-thb-289152

Har själv bott 6 månader i condon i annonsen, närma till både Jomtien och Pattaya.

Mvh

Havet

Tjena havet och tack för tipset. Ser ut att vara en fin lägenhet med det man behöver. Håller just nu på att bestämma mig för vilken skola jag vill gå i osv så avvaktar lite tills det är klart. Ska jag plugga 3 dar i veckan så är det ju nice att bo nära. Lägger det helt klart på minnet. Grymt!

Nillerille
12 timmar sedan, skrev Jive:

Tack för det tipset Jive!

Nillerille

Ser ut att bli en bra tråd för framtida intressenter av att bosätta sig runt Pattaya/jomtien. Grymt.

• Ge karma 2