Jump to content
IGNORERAD

Info registrera giftemål i Thailand


Recommended Posts

Precis som herr Chang säger, plus att det ger en massa andra möjligheter vid köp av bil, mc, mm. man ska se till att komma in i husboken hos frugan även om man inte egentligen bor där.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • NangYak

    16

  • Baa

    8

  • tasa

    6

  • Mantra

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

..plus att det ger en massa andra möjligheter vid köp av bil, mc, mm. man ska se till att komma in i husboken hos frugan även om man inte egentligen bor där.

Hade

Baa

Intressant! Kan du utveckla detta lite granna? Vad är fördelarna. Finns det någon nackdel? Innebär detta att man blir skriven i Thailand? Kan det blir strul om man fortfarande är skriven i Sverige?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej Fredrik,

Poängen skulle väl vara att det kan bli lättare att få ettårigt visum till Thailand, speciellt om man är under 50 år gammal. Dessutom större möjligheter att få ärva vid hustruns död.

Herr Chang har talat.

Tack för det svaret, HC.

Något mera matnyttigt än det jag fick av P3 på frågan nedan i en f.ö. nyttig tråd om just registrering

mvh GD

Quote

Måste äktenskapet vara legaliserat i Thailand för att

få rätt till speciella visa, handla hus, lägenhet eller liknande

eller är det bara en kul grej?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte alla lagar och förordningar, men husboken är ett sesam öppna Dig för faranger i LOS, som farang kan Du köpa hus, men inte mark, ett sätt att få egen husbok är att skriva marken på frun och huset på Dig själv, svårt om man inte är gift. Köpa bil eller mc och pröjsa cash går, men för att få en vettig försäkring krävs fast bostad, beviset är boken. För farang är  boken gul,istället för blå, ger många företräden. Finns säkert fler som bott längre i Thailand som har fler tips.( och förmodligen korrektare)

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker att just det pappret med inkomst och yrke verkar lite lustigt. Är det så att dom vägrar giftemål om man skulle råka vara arbetslös eller ha för låg inkomst?

Ja, om du är man. I fall du är kvinna spelar det ingen roll. Vi hade en hel del problem att gifta oss eftersom jag var student på den tiden och saknade inkomst. Det var också i skarven mellan två terminer så jag hade inte fått några pengar från CSN vilket ytterligare ställde till det. Det tog tre besök på olika Amphur innan vi hittade ett som inte var så nogräknade av sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man anta att den summa man behöver för visaansökan kan vara tillräcklig?

Fast eftersom det är Thailand så beror det nog också på var och vem, och i värsta fall hur mycket. :whistle:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fast eftersom det är Thailand så beror det nog också på var och vem, och i värsta fall hur mycket. :whistle:

MVH

Baa

Ja, det var en ganska otrolig inblick i hur thailändsk byråkrati fungera och hur olika amphur ser på samma sak med olika ögon. Kan ju kort berätta hur de olika besöken såg ut. För att göra en väldigt lång historia kort;

Amphur 1.

Denna amphur låg i en förort och där var det ovanligt med giftermål med faranger så vi slussades in på chefens kontor. Han var tveksam eftersom det i dokumentet som ambassaden skrivit stod att jag inte hade rätt till csn pengar. Något som var fel. Jag hade fortfarande rätt men  ännu inte fått ut några. Alla som haft med csn att göra vet nog vad jag menar. Vi fick åka tillbaks till ambassaden för att klaga lite men utan effekt.

Tillbaks till chefen på amphur 1. Han föreslog kort och gott att vi skulle stryka över just den meningen i dokumentet. Vi kände dock inte för att förfalska ett sådant dokument eftersom det skulle kunna slå tillbaks mot oss senare.

Amphur 2.

Denna låg något närmare centrum än den första och det fanns en annan farang på plats för att stadga sig. En amerikan i åldern mellan 45-55. Han såg ut som han precis kommit från en vild natts festande, hawaiiskjorta och stor solhatt hade han på sig. Alla våra papper verkade var i ordning men när vi väl intervjuades av en mycket myndig dam som på väldigt bra engelska förklarade att man som student inte kunde ingå i äktenskap eftersom lagen var på det viset. Så det blev tvärstopp. Utanför byggnaden såg vi amerikanen som slagit sig till ro på gatan med en burk öl i näven medan hans tilltänkta fortfarande stod i kö på insidan. Undrar om de fortfarande är gifta?

Amphur 3.

Tillbaks till ambassaden där jag fick diskutera med ett yxskaft och nästan tappade humöret. Som tur var fanns det en väldigt trevlig thailändska bland personalen som gav oss tips på en bra amphur. Denna amphur låg i samma distrikt som ett mycket populärt område för nattliga aktiviteter. Vi fick träffa en liten stressad tjej som inte kunde engelska och som därför lät min fru göra den nu inte lika viktiga intervjun med mig. Jag blev på så sätt godkänd och dokumenten stämplades i expressfart och sedan levde vi lyckliga i alla våra dagar.

TIT

Link to comment
Dela på andra sajter

själv får jag bra incorect link då jag klickade på linken till ambasadens sida där den skulle ligga på?

är det så at dom ändrat eller vad

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

3. Intyget som du får (på engelska) ska därefter översättas till thailändska.

Vi gjorde det i samma byggnad hos Europeiska på 17:e våningen. Vi betalade 900 bath och fick det på en halvtimma.

Quote

jag behövde översätta allt till thai

Undrar om jag kan räkna med att intyget inklusive alla bilagor går på ca 900B vid översättning samma dag? Jag tycker det låter som att Tom översatte ett papper, medan mussemannen fick översätta ett gäck med papper (äktenskapscertifikat, intyg från ambassad, intyg från vänner, och intyg o inkomst och allt vad det kan vara)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är prislistan.

Dear Sir,

            Please see the details as below.

            Translation service,(in case have 2 pages)                    800      Baht.

            Legalization from Thai foreign Ministry                              400      Baht / Set (Non Urgent-3 days)

800  Baht / Set (Urgently-1 day)

            Courier Service                                                              600      Baht

            Remark: -    If only translation, you can get them within 1-2 hrs.

-  If you need the legalization form Thai foreign Ministry, take around 1 week.

Best Regards,

Europe Visa Ltd.

140 One Pacific Place, 17th Floor, suite 1708

Sukhumvit Rd., Klong Toey, Bangkok 10110 Thailand

Tel. +66 2 302 0107, +66 2 653 1103

Fax. +662 254 5604

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

            Translation service,(in case have 2 pages)                    800      Baht.

Det är just detta jag funderar över. Om jag förstår det hela rätt så kommer intyget från ambassaden vara en sida, sen ska tydligen de två intygen från vänner med, intyg om inkomst, äktenskapscertifikat.

Då är vi uppe totalt i minst 5 sidor.

Det låter som att det kommer att kosta mer än de 800B som prislistan anger och 900B som trådskaparen skrev. Får inte ritkigt ihop detta.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, bara intyget från ambassaden skall översättas. Resten av pappren är på svenska som knappast kan översättas på en timme i Thailand. Ta med kuvert så slipper du att vänta på översättningen, Eurovisa skickar som EMS framme dagen efter, ca 100 bath extra.(intyget från ambassaden är på 2 sidor)

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nix, bara intyget från ambassaden skall översättas. Resten av pappren är på svenska som knappast kan översättas på en timme i Thailand. Ta med kuvert så slipper du att vänta på översättningen, Eurovisa skickar som EMS framme dagen efter, ca 100 bath extra.(intyget från ambassaden är på 2 sidor)

Mbh

tasa

Men resten av papprena skulle väl också presenteras inför amphur. Då borde väl dom vara på Thai också?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är sammanfattat på intyget från ambassaden. Glömde att nämna ta med en lapp från din blivande fru hur du vill att ditt namn skall stavas på thailändska.

Mbh

Lyckligt gift tasa med husbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då är det så att det är enbart ambassaden som vill se alla äktenskapscertifikat, intyg från vänner etc.?

Utrikesministeriet och Amphur behöver inte dem?

Bra tips det där med namnet! Nu får tjejen nåt att göra också!  :great:

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden behåller intygen och certifikatet, du får ett intyg på två sidor från ambassaden som skall översättas och stämplas på thai UD. Jag lämnade allt på Eurovisa med ett kuvert med hemmadressen och 2 dagar senare kom allt med EMS. (rekommenderat brev) Hos amphur var det inga frågor, bara att skriva under på 3-4 ställen och vips så var vi gita och frugan gick och hämtade sitt nya ID kort med hennes nya efternamn.

Lycka till

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tasa

Tack för Din beskrivning av skeendet.

Läste någon annan stans att Amphorn ville se inkomstuppgift, klarade Ni av Er registrering utan det?

Kommer med största sannolighet att göra som Ni, lämna allt till översättarna på 17:e, har använt dom förr och dom är att rekommendera.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA, så det är där man lämnar det, OK tack för klarläggandet.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lönar sig att åka till ambassaden när dom inte har öppet för viseringar, då går allt på en dryg halvtimme.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma mottagning man får gå till som för viseringsärenden? Det är bara onsdagar dom inte tar emot viseringar.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

a) "Referensbrev" från 2 personer som intygar att man är ogift. Referensbrevet finns att hämta på Svenska ambassadens hemsida http://www.swedenabroad.com/, under rubrik:

Vigsel/Vigsel inför thailändsk myndighet

den dära länken är felaktig eller? för jagj kommer då inte dit som jag antar man ska komma.??

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

a) "Referensbrev" från 2 personer som intygar att man är ogift. Referensbrevet finns att hämta på Svenska ambassadens hemsida http://www.swedenabroad.com/, under rubrik:

Vigsel/Vigsel inför thailändsk myndighet

den dära länken är felaktig eller? för jagj kommer då inte dit som jag antar man ska komma.??

Ett komma för mycket i länken, prova denna ...

http://www.swedenabroad.com

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...