Jump to content
IGNORERAD

Vilken Systemkameramärke kör du med?


Skibi

Vilken systemkamera märke RULES?  

148 röster

  1. 1. Vilken systemkamera märke RULES?

    • Canon
      62
    • Nikon
      51
    • Sony
      13
    • Pentax
      9
    • Olympus
      8
    • Minolta
      5


Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    7

  • Enis

    5

  • pigge01

    3

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jaha, själv har jag en Nikon D90!  :yes:

Jag svävade mellan Canon 500D & Canon 50D samt Nikon D5000 & Nikon D90.

Så, idag sålde jag bort min Canon PowerShot SX 10 IS och köpte Nikon D90 istället!  :mdr:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sugen på EOS 500D med HD videoinspelning. Egentligen verkar Nikon 5000D vara ett roligare alternativ med vinklingsbar skärm, men tror mig läst att den bla är lite långsam. Nja.. Canon el Nikon får det bli snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon D90. AF-S 18-105/3,5-5,6 VR DX samt AF-D 50F/1.8. Supernöjd.Bra video funktion.Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

inte lätt att vara gammalmodig, Pentax Spotmatick (tidigt 70-tal  :yes:   .men har 2 digitala

"tråkmånsar" åxå, Olympus sp 570 uz och Pentax optio v20  :wai: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Visst ar man ofta sugen pa att byta upp sig men just nu kanns det som pengar i sjon da det ar mina fardigheter snarare an kameran som satter begransningen just nu. Min 350D far duga tills jag har fatt lite battre koll och ar reda att utnyttja fordelarna med tex. 50D eller liknande.

Det ar ju sallan kameran faktiskt kan skyllas for taskig komposition, timing osv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon d90 är sämst i världen...eller rättare sagt alla "Nikonbögar"  ;) och Nikonsveriges marknadsavdelning som inte kan ta negativ kritik.

:D:D:D:D:bag::bag::bag::bag:

Jag säger bara Råd och Rön...

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillverkare    Modell    Cirkapriser    Samlat betyg

Canon    EOS 1000D + 18-55 mm IS          73   

Canon    EOS 450D + 18-55 mm IS            71   

Sony    alpha A350 + 18-70 mm                71   

Canon    EOS 50D + 17-85 mm IS              69   

Panasonic    Lumix G1 + 14-45 mm            69   

Pentax    K200D Kit + 18-55 mm                69   

Sony    alpha A200 + 18-70 mm                69   

Nikon    D60 Kit DX 18-55 mm II                66   

Olympus    E-30 Kit + 14-54 mm II            66   

Pentax    K20D Kit + 18-55 mm                66   

Olympus    E-520 Kit + 14-42 mm            64   

Pentax    K-m Kit + 18-55 mm                  64   

Olympus    E-420 Kit + 14-42 mm + 40-150 mm      63   

Nikon    D90 Kit AF-S DX 18-105 mm VR                60

\\Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Avregistrerad clion

i sjon da det ar mina fardigheter snarare an kameran som satter begransningen just nu. Min 350D far duga tills jag har fatt lite battre koll och ar reda att Vadå wille fotot på frugan har du inte tagit det??

Själv har jag canon ixus 65 men har blivit impad av skärpan på enis sony alpa 700 men får nog lägga kulorna på vinterresan

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

i sjon da det ar mina fardigheter snarare an kameran som satter begransningen just nu. Min 350D far duga tills jag har fatt lite battre koll och ar reda att Vadå wille fotot på frugan har du inte tagit det??

Själv har jag canon ixus 65 men har blivit impad av skärpan på enis sony alpa 700 men får nog lägga kulorna på vinterresan

Joda det har jag. Jag tar en del foton jag ar nojd men ocksa en hel massa jag inte ar sa nojd med och det finns garanterat utrymme for forbattring. Jag tycker absolut att nagon av de BKK-baserade proffsfotograferna skall ta med mig ut pa en dags fotokurs sa lovar jag en lyxmiddag och fri dricka som avslutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

skicka pm till JL

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nyligen köpt ny, Canon 500D med tamron 18/270 objektiv samt ny blixt helnöjd.

Håller som bäst att lära mig alla finesser

post-5021-125026918855_thumb.jpg

post-5021-125026918855_thumb.jpg

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Nikonbög eller Canonbög.tja...

Själv använder jag Nikon och är nöjd med denna. De allra flesta nya digitala systemkameror är nog väldigt bra, oavsett märke.

Om man jämför bilderna sida vid sida från de olika märkena kan man nog se skillnader men om man bara ser en bild i taget är det omöjligt att säga med vilken kamera den är tagen..

Har man börjat att köpa sig flera obejktiv och man sedan vill byta upp sig till mera finesser så ligger det naturligtvis nära till hands att man väljer samma märke så att man får användning för objektiven och inte för att man är Nikonbög, Canonbög osv.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft Canon själv i massor med år, men så testade jag Nikon D90 och är helnöjd. Har en Canon G7 också som komplement då man inte alltid orkar, vill eller kan bära på en hel systemkamera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Nikon D60, precis köpt den så inte blivit så många bilder än. Men den "ska" ju vara bra enligt vad jag läst mig till på nätet. :rolleyes:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora, klumpiga kameror som kostar en massa pengar är kass.

Jag tar merparten av mina foton med min lilla pentax, min stora Panasonic FZ50 sitter mest hemma och då hjälper ju inte den bästa optiken i världen.

Nix, en kamera skall vara liten och smidig samt ha en optisk sökare, för ljusa dagar och stadigare foton.

Jag vet inte vilken modern, liten , gärna vattentät, kamera som har optisk sökare, tar tacksamt emot förslag.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis köpt en Nikon D60 , hoppas snart kunna komma med lite bidrag hit till MPR .

Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag bytt upp mig. Min underbara fru (iaf idag) gav mig en Canon 50 D i fodelsepresent vilket uppskattades rejalt. Nu galler det bara att satta sig in i alla nya finesser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bytt upp mig. Min underbara fru (iaf idag) gav mig en Canon 50 D i fodelsepresent vilket uppskattades rejalt. Nu galler det bara att satta sig in i alla nya finesser.

skrytmåns..avsende både mjuka paket och hårda paket ;)

Har den video den..?

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bytt upp mig. Min underbara fru (iaf idag) gav mig en Canon 50 D i fodelsepresent vilket uppskattades rejalt. Nu galler det bara att satta sig in i alla nya finesser.

Till att börja med grattis på födelsedagen!

Och nu blir det massa fina bilder inlagda i forumet!?

Ha en bra dag!

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

skrytmåns..avsende både mjuka paket och hårda paket ;)

Har den video den..?

Ingen video - det har daremot 500 D, men det kandes som 50 D var dels mkt mera kamera och dels sa behover jag inte video pa den utan klarar mig med var Sony HDD Handycam.

Till att börja med grattis på födelsedagen!

Och nu blir det massa fina bilder inlagda i forumet!?

Ha en bra dag!

:)

Tackar!

Jo, lite fler bilder lar det bli - jag ar ju inte sa restriktiv pa den fronten. Dock maste jag fatta vad alla spakar, rattar och knappar ar till forst :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille, grattis på födelsedagen! drinks.gif

Nu väntar vi på, mera pix!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...