Jump to content
IGNORERAD

Vilken Systemkameramärke kör du med?


Skibi

Vilken systemkamera märke RULES?  

148 röster

  1. 1. Vilken systemkamera märke RULES?

    • Canon
      62
    • Nikon
      51
    • Sony
      13
    • Pentax
      9
    • Olympus
      8
    • Minolta
      5


Recommended Posts

Jag undrar vilken systemkameramärke är mest andvänd av medlemmar här på MPR?

Vilken model har du och är du nöjd med den?

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    7

  • Enis

    5

  • dtbkk

    3

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sony Alpha 700  :great:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Canon EOS Bandit (350D), men snart blir det en 40 D tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Canon EOS 50D inköpt i höstas för att ersätta en 5 år gammal EOS 20D.

50D är framförallt bättre när det gäller skärmen och givetvis att upplösningen blir bättre med dubbelt så många pixlar. Men 20D finns kvar som "reserv" därhemma och är en riktigt bra och pålitlig kamera.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Canon EOS 450D för Ca. en vecka sen, den verkar bra men är way out över mitt kunnande.

Men jag hoppas att få lite hjälp att lev. bilder här när jag kommer tbx från Los.

(är tydligen både data och kamera dyslektisk) :suicide:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en, flera år gammal, Canon 350D.[br]

Men jag är nöjd med den. :yes: [br]

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Jag har en gammal Canon Av 1 från början av 80-talet som ligger och samlar damm någonstans.

Nu har jag en Nikon coolpix digitalkamera

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

knifetown

Canon EOS 1000D

Quote

Jag köpte en Canon EOS 450D för Ca. en vecka sen, den verkar bra men är way out över mitt kunnande.

Men jag hoppas att få lite hjälp att lev. bilder här när jag kommer tbx från Los.

(är tydligen både data och kamera dyslektisk) :suicide:

Ett tips.

Tidningen Digitalfoto har en annan tidning som heter Fotoguiden

Nr1 2009 har en Canon-special

Många bra tips om hur man hanterar sin systemkamera

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Som 3:e i tråden, har jag oxå en Canon 350D, som nyligen fyllde fyra år.

Närmar sig 8000 bilder tagna och funkar bra. Då har jag inte alltid varit snäll mot kameran, vilket syns på det slitna kamerahuset..

Ett tag blev exponeringsautomatiken knäpp, men det reparerade sig själv. Vete fåglarna vad som hände, men under c:a tre månader så blev bilder tagna med automatiken gravt överexponerade (ljusmätaren visade också på överexponering när man hade P-läget inställt). Eftersom jag sällan använder automatiken, var det inget större problem.

Har ännu inte "vuxit i" kameran, en bättre modell skulle vara pärlor för svin. Så det är alltid trevligt att titta på Dagens Bild och lära sig..

Avstå bara från Canons billiga telezoom.. den var verkligen kass... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Började med en Minolta X700 runt -84, vilken jag använde fram till -04 då den pajade och jag tvingades inhandla en Minolta Dynax7, vanlig kemisk systemkamera strax innan dom digitala  systemkamerorna kom ner på för mig rimliga prisnivåer. Så bara 1 år senare, 2005 sålde jag denna och köpte den digitala motsvarigheten KonicaMinolta Dynax7D som precis kommit ut.

4 år senare är den duktigt misshandlad i alla möjliga miljöer och temperaturer från knappa 40 minusgrader till dryga 40 plus men still going strong. På en festival en gång så var det en som råkade stänka cider över hela skiten vilket så småningom ledde till en del problem med ael-funktionen. Men efter en grundlig rengörning runt året senare så började allt fungera igen.

Kameran som är på 6,1 megapixlar börjar vid det här laget vara föråldrad och att använda den i 20 år, som jag gjorde med min första kemiska systemkamera kommer dessvärre inte att funka. Sony har numer övertagit KonicaMinolta och jag skulle gärna byta hus till en Sony A-900 utrustad med fullformatscensor på 24,5 megapixlar.

Men enbart huset går lös på ca 29 000 för tillfället så jag tror det får vänta ett tag. Om 1 år, eller efter nästa modellsläpp, så går den nog ner minst 10 000 i pris och då kanske. En fullformatscensor skulle i alla fall vara trevligt att ha på nästa investering.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Lumberjack DP14

Hejs.

Kör med en Canon EOS 1000D. Funkar finfint. Tog ca 1600 bilder på senaste resan.

Hejsvejs

Mr Lumberjack DP14

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver och stavar som en idi*t kommer du troligtvis bli betraktad som en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Canon. kommer aldrig byta.

5D MArkII

1DS

1D MarkII

plus åtta gluggar.

funkar bra. är nöjd. önskar bara att viketn inte gjorde sig påmind hela tiden..

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har en, flera år gammal, Canon 350D.[br]

Men jag är nöjd med den. :yes: [br]

Samma här

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Canon 1000D..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Pentax digital! :great:

Skrev jag senast

Pentax digital istDL med  1:3.5-5.6 18-55mm AL 52mm

Ska köpa till en 55-300 men det får vänta.

Kamran är bra och duger bra till mig.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en nikon D40x 18-55 plus ett 70-300 som jag fick tillgrossistpris, en beställare som ångrade sig, och struntade i att hämta ut, plus att vi alltid har en nikon coolpix s550 som promenadkamera, antingen i frugans handväska eller i min byxficka, det är ju inte alltid som man släpar hela paketet med.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kör med en nikon D40x 18-55 plus ett 70-300 som jag fick tillgrossistpris, en beställare som ångrade sig, och struntade i att hämta ut, plus att vi alltid har en nikon coolpix s550 som promenadkamera, antingen i frugans handväska eller i min byxficka, det är ju inte alltid som man släpar hela paketet med.

Mitt paket brukar nog alltid följa med, sitter ju liksom fast :na: .

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon D90. Helnöjd. E det nåt man inte förstår så finns det en ?-knapp som förklarar lite närmar vad inställningen betyder. Håller just på att gå igenom de ca 5000 bilderna från senaste månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...