Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar


haningemickee

Recommended Posts

haningemickee

Hur gör man om man vill skicka pengar till en bank i Thailand?? går man till forex för att växla först eller kan man gå till banken så för dom över pengarna?? om man vill sända pengar i kuvert kan man gå till forex och växla och sedan sända dom rek brev till Thailand??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • haningemickee

    13

  • Mankan

    7

  • Farang

    6

  • Bo Fink

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej.

Smidigaste och snabbaste men kanske inte det billigaste sättet är nog att använda https://www.westernunion.se/

Jonas

Smidigare med denna länk http://www.skickapen...nu/se/home.aspx men Western Union är bara att rekomendera vid småsummor eller ifall pengarna måste fram blixtsnabbt. Rätt dyr avgift där som dessutom ökar med beloppet.

Bäst är att skicka ner ett ICA-kort.

Näst bäst och bekvämast är att skicka direkt via internetbanken. Välj svenska kr som växlas om därnere, samt att mottagaren skall stå för sina egna avgifter. Funkar bland annat med Swedbank.

Skicka pengar i rekomenderat brev är inget jag rekomenderar :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har skickat via Internetbanken handelsbanken och tar 3 bankdagar och kostar 40 kr. Vi använde ICA maestro förut när frugan var nere och de är nog oslagbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäst är att skicka ner ett ICA-kort.

Håller med på detta! :great:

Det har vi använt oss av i drygt 3 år nu.

Sambon för över önskad summa från ICA Banken

till systerns ICA-kort i Bangkok.

Pengarna finns disponibla på stubinen, kanonbra!  :yes:

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

haningemickee

Ok jag har Nordea kan jag gå till banken och säga hur mycket jag vill föraöver och sedan hjälper dom till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok jag har Nordea kan jag gå till banken och säga hur mycket jag vill föraöver och sedan hjälper dom till?

Bör dom göra, se bara till att du har SWIFT-koden till banken också. Och så gäller att du skickar ner svenska som växlas om i Thailand samt att mottagaren står för sina egna kostnader för bästa kurs. Även om du bockar i att du skall stå för den avgiften så brukar thai-banken sno den ändå.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

haningemickee

Ok eller kan jag ta ut pengar från nordea och gå till handelsbanken och göra överföringen? måste jag ha swift koden då också?

Link to comment
Dela på andra sajter

SWIFT-koden är den man anger innan kontonumret till den thailändska banken så pengarna kommer fram till rätt bank, så den måste alltid anges. Vet du inte vilken den är, så skriv bara namnet på banken du skall skicka till här, så kan säkert någon den. :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

haningemickee

Ok då förstår jag, swift är samma som clearing nummer... kan väl inte kosta så mycket att sätta in pengar till en Thaibank?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag skickade, vilket var för mer än ett år sedan, så norpade thaibanken 200 baht i avgift.

Avsevärt billigare än att stå för avgiften i Sverige, samt att thaibanken brukar ta sina baht ändå.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bara personens namn, vilken bank, kasikornbank, bankokbank osv plus bankkontonummer, så skall de väl kunna göra något. Tänk bara på att skicka svenska kr som växlas i Thailand, och att mottagaren betalar sina kostnader. Det har hänt att banken vill att man ska skicka i landets valuta, fömodligen för att de då kan snika åt sig en extra växelavgift, utöver den ordinarie avg för transaktionen. När du har lärt känna henne bättre, skicka då över ett ICA kort, obs UTAN kredit beviljan, även om hon kan klara det, så finns det, inte alltid, men tyvärr ibland, en familj som ser farangen som en stark extra inkomst. Ser att det hände en hel del medan jag skrev detta, så nu bör du ha fått all den info du kan behöva. Lycka till

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

haningemickee

Ok då blir det att ta ut pengar och gå till handelsbanken och tar med lappen med uppgifterna på så ska det nog gå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar ju flera dagar att skicka pengar via typ Nordea och dom tar en äcklig hög avgift.

Det som gäller är WesternUnion eller att personen har ett ICA kort där nere.

Farang...

En liten notering är att http://www.skickapen...nu/se/home.aspx ingår i koncernen WesternUnion vid namnet Fexco, dvs samma företag och samma syn på vem som skickar och till vem som tar emot pengarna. Allt dokumenteras av WesternUnion som har ett samarbete med Polis för eventuell pengatvätt...

Oktober - November 2007 - Flyger med Thai | Mars - April 2008 - Flyger med Thai | 17 Augusti - 14 September 2008 - Flyger med Finnair | 24 Februari - 19 Mars 2009 - Flyger med Thai | 5 maj - 27 maj 2009 - Flyger med Thai |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok då förstår jag, swift är samma som clearing nummer... kan väl inte kosta så mycket att sätta in pengar till en Thaibank?

Nja SWIFT eller BIC (Bank Identifier Code) är nog inte riktigt samma som clearing. Nordea har till exempel denna "NDEASESS".

Kasikornbank har denna "KASITHBK"

Sedan finns det något som kallas IBAN men det anväder man sig inte av i Thailand vad jag har förstått.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tar ju flera dagar att skicka pengar via typ Nordea och dom tar en äcklig hög avgift.

Det som gäller är WesternUnion eller att personen har ett ICA kort där nere.

Farang...

En liten notering är att http://www.maipenrai.se/forum/post2/http://www.skickapen...nu/se/home.aspx]http://www.skickapen...nu/se/home.aspx]http://www.skickapen...nu/se/home.aspx ingår i koncernen WesternUnion vid namnet Fexco, dvs samma företag och samma syn på vem som skickar och till vem som tar emot pengarna. Allt dokumenteras av WesternUnion som har ett samarbete med Polis för eventuell pengatvätt...

Att det tar flera dagar behöver ju inte vara så stor nackdel om man har lite framförhållning. 30 kronor kostar det med nordea. Hade ju varit trevligt om det hade varit billigare men att säga att det är dyrt och sedan rekomendera WesternUnion är för mig en gåta. :crazy:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok då blir det att ta ut pengar och gå till handelsbanken och tar med lappen med uppgifterna på så ska det nog gå bra.

Hmm förstår inte riktigt varför du skall gå till Handelsbanken när du har Nordea :crazy:

Det går enkelt och smidigt via nya Internetbanken. Har du personlig service så kan de hjälpa dig via telefon. Måste bara först skicka ett papper som skall skrivas på.

Men som sagt Internet Banken funkar bra här har du en demo http://www.nordea.se...ainternetbanken

Klicka på Demo sedan Betala & överföra samt Utlandsbetalnging

Annar går det säkert alldeles utmärkt att få hjälp inne på banken.

Lycka till

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tar ju flera dagar att skicka pengar via typ Nordea och dom tar en äcklig hög avgift.

Det som gäller är WesternUnion eller att personen har ett ICA kort där nere.

Kan inte få ihop vad du menar med att banken tar äckligt hög avgift, när den oftast är under 100 kr

oavsett vilken svensk bank man har och beloppet som skickas när Western Union har dessa avgifter.

http://www.skickapen...tstabeller.aspx

Quote

Farang...

En liten notering är att http://www.skickapen...nu/se/home.aspx ingår i koncernen WesternUnion vid namnet Fexco, dvs samma företag och samma syn på vem som skickar och till vem som tar emot pengarna. Allt dokumenteras av WesternUnion som har ett samarbete med Polis för eventuell pengatvätt...

Jo det är samma som Western Union med den länken, samma priser med. Bifogade den bara för jag tycker den är bekvämare. Vill du skicka för pengatvätts skull så är nog Western Union att rekomendera ändå. Skickar man under 9000 kr inne på deras ombud så slipper man legitimera sig och kan hitta på vilket namn som helst.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tar ju flera dagar att skicka pengar via typ Nordea och dom tar en äcklig hög avgift.

Det som gäller är WesternUnion eller att personen har ett ICA kort där nere

När det gäller äckligt höga avgifter så ligger väl ändå WU i top va? Och ju mer man skickar, desto dyrare är det. I höstas, när fruns flygbiljett skulle betalas, så blev det till att betala en liten nätt avgift om 560 kr. Och att skicka mindre belopp med WU är ju riktigt äckligt dyrt med tanke på att de tar 190 kr för att skicka en tusenlapp. Den enda fördelen med WU är att det går fort.

Den enda kostnaden vid en vanlig banköverföring är de 150 Baht som fruns bank snor åt sig. Min bank här hemma tar inte ut någon avgift alls.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Lion Woods

Finns det någon som vet när bankerna i Thailand öppnar igen ? Pågår tydligen någon långhelg, men vet ej i hur många dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppnar i övermorgon den 6 maj

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

haningemickee

Nej kom på efter att kanske man kan göra överföringen via internet som man gör överföringar i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag ingenting! (som vanligt) Men när jag ringde Nordeas kundtjänst och ville aktivera tjänsten utlandsbetalningar på internetbanken sa dom att Thailand inte finns med som mottagarland!!!! :diablo:

Nån som kan bekräfta om detta är rätt eller fel information från kundtjänst.

Är s.k. förmånskund på Nordea men det hjälper föga. :rtfm:

MVH Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Alla tänkbara länder finns att välja, från Afganistan till Österrike, inkl. Thailand. Men inte behöver man aktivera "utlandsbetalningar" ?

Denna länk har alltid funnits på min bank. Jag är också sk. förmånskund hos Nordea.

Märk väl, jag har inte gjort någon överföring till Thailand, bara konstaterar att det går att välja detta land.

Det kan ju tänkas att blädderlisten med alla länder är en "standardlista".

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...