Jump to content
IGNORERAD

Sjuttsingen, böter igen.

Kim
 Dela

Recommended Posts

Ja som sagt, åkte på fortkörningsböter (1500 kr) i dag. Senast var det 2800 kr för dryga året sedan. Frågan är nu, blir körkortet indraget om jag åker dit en gång till inom en snar framtid?

Alltså, hur många ggr, inom vilken tidsrymd, krävs det att man torskar för fortkörning innan körkortet dras in för en tid?

Och hur länge dras det normalt in i så fall?

Vore tacksam om jag slapp googla och leta fram denna info därför att någon mpr:are som redan kan detta ger mig ett korrekt svar. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Trodde det var fri fart uppe i norrland  :dance1:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Om du gjort 3 st ringa (under 25 km/h för fort) hastighetsöverträdelser inom 2 år får du en varning iaf.

Dela på andra sajter

Upprepade brott

Här är praxis något "tänjbar" men generellt beaktas bara förseelser som inträffat inom en tvåårsperiod. Det är dock inte sällsynt att man i länsstyrelsebeslut ser att förseelser som är både tre och fyra år gamla räknas upp i återkallelsebeslutet tillsammans med de färskare förseelserna.

UPPREPADE TRAFIKBROTT

Typfall Påföljd Normalpåföljd/kommentar

Minst 3 ringa fortkörningar  Varning Inom och ej äldre än 2 år

2 ringa + 1 ej ringa fortkörning Varning -

3 månader Varning

3 fortkörningar, tidigare återkallat för fortkörning Varning -

3 månader 2 månader

Tidigare varning för upprepade förseelser + 1 fortkörning  2 månader

5st upprepade ringa förseelser (bilbälte, spärrlinje, etc) Varning -

3 månader Varning

Ringa fortkörning = 1-24 km/h över tillåten hastighet

Ej ringa fortkörning = 25-30km/h över tillåten hastighet 

Dela på andra sajter

Upprepade brott

Här är praxis något "tänjbar" men generellt beaktas bara förseelser som inträffat inom en tvåårsperiod. Det är dock inte sällsynt att man i länsstyrelsebeslut ser att förseelser som är både tre och fyra år gamla räknas upp i återkallelsebeslutet tillsammans med de färskare förseelserna.

UPPREPADE TRAFIKBROTT

Typfall Påföljd Normalpåföljd/kommentar

Minst 3 ringa fortkörningar  Varning Inom och ej äldre än 2 år

2 ringa + 1 ej ringa fortkörning Varning -

3 månader Varning

3 fortkörningar, tidigare återkallat för fortkörning Varning -

3 månader 2 månader

Tidigare varning för upprepade förseelser + 1 fortkörning  2 månader

5st upprepade ringa förseelser (bilbälte, spärrlinje, etc) Varning -

3 månader Varning

Ringa fortkörning = 1-24 km/h över tillåten hastighet

Ej ringa fortkörning = 25-30km/h över tillåten hastighet

Ok, då tolkar jag det som att jag måste vara extra försiktig på gasfoten det närmsta året. Tack för relevant information Ronny.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Kim, ja du, håll det fint på pedalen. Att förlora körkortet är ingen höjdare. Jag har varit utan ett år nu. Snacka om att bli socialt handikappad. I Sundsvall var det dock värre. Här i sthlm går det dock bättre. Hoppas det går bra det kommande året.  :great:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Trodde det var fri fart uppe i norrland  :dance1:

Ja du bor ju i Norrland så den fria farten känner du ju till. ;)

Däremot så verkar det inte bara vara polisen utan också tjuvarna som gaddat ihop sig mot mig det senaste året. 2 veckor innan vi åkte till Thailand i höstas så slog någon idi*t sönder sidorutan samt bröt sönder dörr- och tändningslås på bilen, självrisk 2000 kr.

Dessutom har någon jäkel tryckt sönder framstötdämparna på cykeln och den är inne för framgaffelbyte just nu, lär väl gå lös på en hel del. Och för 1 år sen knallade någon iväg med vår barnvagn en sen kväll, så det var bara att inhandla en ny.

Så det är inte bara i Thailand det är laglöst land och att polisen jäklas med flygande kontroller, händer även här i Sverige. Känns dock som att jag borde fått min beskärda del av otur nu.

Dela på andra sajter

Ja som sagt, åkte på fortkörningsböter (1500 kr) i dag. Senast var det 2800 kr för dryga året sedan. Frågan är nu, blir körkortet indraget om jag åker dit en gång till inom en snar framtid?

Alltså, hur många ggr, inom vilken tidsrymd, krävs det att man torskar för fortkörning innan körkortet dras in för en tid?

Och hur länge dras det normalt in i så fall?

Vore tacksam om jag slapp googla och leta fram denna info därför att någon mpr:are som redan kan detta ger mig ett korrekt svar. :)

Hej Kim

Ett bra sätt att spendera överskottet, passa dig för stopp skylt och skola, för det tror jag att du inte klarar  det närmaste året.

fortkörning eller bälte är nog inga problem,

Tat lungt

Jocko

Dela på andra sajter

Kim, ja du, håll det fint på pedalen. Att förlora körkortet är ingen höjdare. Jag har varit utan ett år nu. Snacka om att bli socialt handikappad. I Sundsvall var det dock värre. Här i sthlm går det dock bättre. Hoppas det går bra det kommande året.  :great:

Ja egentligen kör jag ju försiktigt mest hela tiden. När jag fick 2800 i fortkörningsböter så körde jag faktiskt bara 101 km/tim på 110 väg. Dessvärre hade jag en tom släpvagn efter och då är det ju 80 som gäller. I dag klockade dom mig i 80 precis under en omkörning på 70 väg. Suck!

Men det blir att ta det ännu försiktigare framöver, utan bil klarar man ju sig inte i Norrland.

Dela på andra sajter

Hej Kim

Ett bra sätt att spendera överskottet, passa dig för stopp skylt och skola, för det tror jag att du inte klarar  det närmaste året.

fortkörning eller bälte är nog inga problem,

Tat lungt

Jocko

Ja det där "överskottet" hade ju gärna fått komma till pass för något bättre. Delar av en flygbiljett t ex. Ska passa mig ordenligt framöver. :)

Dela på andra sajter

otroligt vilken otur du/ni har med poliser och tjuvar. Bor i en förort till stockholm

och har aldrig blivit av med nått eller blivit stoppad av polisen. kör ca 8 mil om

dagen (vardagar) till och från jobbet ,för fort kör jag dagligen,stoppad för kontroll

av körkort och nykterhet har jag blivit en gång ca 10 år sen. har haft körkort

i 20 år.

Men i Thailand blev jag stoppad 3 gånger på en månad. Första gången frågade

polisen min fru om jag pratade thai, nej sa min fru och vi fick köra vidare.

Andra gången hadde dom fartkontroll  129 km körde jag på 90 väg och skulle

bli av med körkortet enligt polisen.Men eftersom jag inte var från orten så

kunde det räcka med lite pengar till dricka. 200 baht tog jag fram men han tyckte

det räckte med 100 baht! jag klagade inte förstårs. tredje gången tittade dom på mitt svenska körkort bara.

Jag lider med dig Kim,dom pengarna kan man ha roligare för!

//Fatman

Dela på andra sajter

Hmm verkar som den norrlänska polisen har mycket att göra eller

så har Kim bara extrem otur!

Några andra med erfarenheter från Thailänska trafik polisen?

//Fatman

Dela på andra sajter

Jodå. Som allt annat här i Thailand verkar det bero på var i landet man befinner sig och vilken polisman man råkar på. [br]Här i trakterna runt Hua Hin, verkar dom vara väldigt aktiva. Dom jagar moppar utan hjälm och säkerhetsbälten.[br]På 3 platser här har dom daglig kontroll. Dom spärrar av den 3-filiga motorvägen och kollar varje bil.[br]Jag har torskat för att ha kört moppe på fel sida  :mdr:  Dessutom 2 ggr  :na: Jag försökte berätta att "det gör ju alla", men nej då. Då får man en böteslapp och så ska man åka till polisstationen och betala, sedan åka tillbaka och visa kvittot och få tillbaka körkortet. Halar man fram pengar med det samma, kan det tänkas att polismannen åtar sig att ta emot pengarna och fixa det där med stationen. :D

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

Ja frugan drar på sig böter som en magnet o det e alltid när hon kör o snackar telefon o handsfree har jag erbjudit henne men men alltid samma visa kostar förmycket pengar men jag tror med alla dessa böter så har hon tjänat in den o gjort en nätt vinst... o hennes arbetsgivare betalar inga böter...

Dela på andra sajter

Hmm verkar som den norrlänska polisen har mycket att göra eller

så har Kim bara extrem otur!

//Fatman

Jodå, i Thailand har jag väl bötat 3 ggr för att jag inte haft körkortet med mig. En tre, fyra ggr för att jag inte haft hjälm och två ggr för att jag kört för länge i snabbfilen på motorväg. Visa upp körkortet samt svara på var jag är på väg, utan att behöva böta, känns det som att jag fått göra ungefär en miljon ggr. Kontrollerna är många ggr fler i Thailand än i Sverige.

Roligast var när jag körandes en hyrmoppe i Krabi town hade frugan sittande framför istället för bakom mig. Polisen som stoppade hjälmlösa oss blev därmed tveksam till vem av oss det egentligen var som körde men tog till slut frugan. Passagerare behövde åtminstone inte då ha hjälm och polisen sa dessutom åt frugan att det var tur att det var hon som fick skulden för hade det varit jag så hade jag som farang torskat på körkortet också. Att frugan inte hade något körkort brydde dom sig inte om, dessutom var tydligen hjälmböterna dyrare för farang än thai. Allt enligt poliskonstapeln ifråga. :)

Men som sagt, egentligen var det jag som körde med frugan sittande framför.

Dela på andra sajter

Tjena.Kom hem från Thailand för 10dar sen,reste runt lite och var i Bangkok 2ggr.Första ggn gick jag på sukhumvit rd och rökte,slängde iväg fimpen som man gör när det inte finns nån askkopp i närheten.Fortsatte min promenad några soier längre fram blev jag ikappkörd av en polis på cykel.Han bad mig följa med tillbaka till där jag slängt fimpen,pekade på den och sa not ok.Fick följa med några hundra meter bort till polisbåset,där jag fick en böteslapp på 1000bath.Eftersom det var första ggn(hur nu han kunde veta det)blev det bara 1000bath,annars är det 2000bath i böter.När jag kom tillbaka till Bangkok knappt en månad senare ,gick jag på samma ställe förbi polisbåset.Några hundra meter längre bort upprepar sig nästan samma procedur,med det undantaget att denna ggn hade jag bara släckt ciggen utan att slänga fimpen.Nu hade jag en tom ciggask som jag la fimpen i,vilket jag visade polisen och slapp böter.Rätt kul episod för det var samma polis båda gångerna,men jag tror inte han kände igen mig.M vh Limpan

limpan

Dela på andra sajter

Hej Limpan,

Ett bra trick! Har också gjort så ett antal gånger.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hej herr Chang.Ja man har ju vetat om den där lagen länge,men det är ju som så många andra lagar.Det verkar va lite godtyckligt vem dom sätter dit.Enligt polisen har lagen funnits sen 1995 tror jag det var.Sen tittar man i trafiken och ser hundratals lagbrytare,men dom vågar dom sig inte på.M vh limpan.

limpan

Dela på andra sajter

Mellan Nong khai och Udon thani vart jag och tjejen stoppade då vi hade kört ikapp med en annan farrang i en honda v-tec. Båda vart stoppade och tror mig komma ihåg att vi körde 140 på 90 väg och böterna slutade på 200 bht. Men dom va trevliga och snacka svensk fotboll.

Redspaggy

12386_SDC10074_JPGf477cbd5414380fb7e1cbf

12388_SDC10076_JPG937e49315b4568faf2871a

12386_SDC10074_JPGf477cbd5414380fb7e1cbf

12388_SDC10076_JPG937e49315b4568faf2871a

Dela på andra sajter

Jag har blivit stoppad 2ggr för att jag inte haft t-shirt på mig. Det var i ban jan jai ( takuapa ) och för några år sedan. Ena gången hade dom kontroll och skrev upp mitt namn, inget mer.

Andra gången så var det samma polis men som visslade på mig ca 100 meter ifrån där jag var, inga böter men en rejäl tillrättavisning. Jag tyckte det var lite komiskt när han var så otroligt seriös ( tom. hans kollegor skrattade åt honom när han brusade upp ) Jag respekterar givetvis gällande regler men det är svårt att känna till dom när dom dyker upp efter x antal gånger.

Dela på andra sajter

Tjena.Kom hem från Thailand för 10dar sen,reste runt lite och var i Bangkok 2ggr.Första ggn gick jag på sukhumvit rd och rökte,slängde iväg fimpen som man gör när det inte finns nån askkopp i närheten.Fortsatte min promenad några soier längre fram blev jag ikappkörd av en polis på cykel.Han bad mig följa med tillbaka till där jag slängt fimpen,pekade på den och sa not ok.Fick följa med några hundra meter bort till polisbåset,där jag fick en böteslapp på 1000bath.Eftersom det var första ggn(hur nu han kunde veta det)blev det bara 1000bath,annars är det 2000bath i böter.När jag kom tillbaka till Bangkok knappt en månad senare ,gick jag på samma ställe förbi polisbåset.Några hundra meter längre bort upprepar sig nästan samma procedur,med det undantaget att denna ggn hade jag bara släckt ciggen utan att slänga fimpen.Nu hade jag en tom ciggask som jag la fimpen i,vilket jag visade polisen och slapp böter.Rätt kul episod för det var samma polis båda gångerna,men jag tror inte han kände igen mig.M vh Limpan

Hejs.

Det är märkligt att dom kan lägga energi på att bötfälla rökare som slänger en fimp, när det är så skitigt ändå i BKK.  :crazy:

Hejsvejs

Mr Lumberjack DP14

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver och stavar som en idi*t kommer du troligtvis bli betraktad som en sådan.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...