Jump to content
Tallviking

De flesta privatsjukhus överdebiterar

Recommended Posts

born41

Besökte Bangkok -Chantaburi Hospital för att göra en tandkrona. Fick ett pris på 7000 Thb. Efter att tandläkaren gjort borrning och avgjutning av tanden skulle jag komma tillbaka efter en vecka. När jag gick fick jag betala 7000 . När jag kom tillbaka för att sätta dit kronan så fick jag betala 7000 igen.

Dom tvingade mig att betala dubbla priset mot en privat tandläkare som jag tidigare anlitat och göra en krona(på en annan tand). Det var i Pattaya som är en turistort och sägs ha högre priser mot övriga Thailand.

Lurade Born41

j43

Jag betalade 6000Thb för en tandkrona jomtien soi 5 och 2400Thb för en brygga med 4 tänder.

• Ge karma 5

janne_h
En undersökning visar att mer än hälften av privatsjukhusen i Thailand överdebiterar för vård och mediciner med mellan 30-300% över faktisk produktionskostnad

https://www.bangkokpost.com/business/news/1657444/most-private-hospitals-overcharging

Blir ju lite luddigt när dom utgår från produktionskostnaden, så länge det inte framgår om det är reglerat vilket påslag dom får ha enligt lag?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Tallviking
Posted (edited)
39 minuter sedan, skrev janne_h:

Blir ju lite luddigt när dom utgår från produktionskostnaden, så länge det inte framgår om det är reglerat vilket påslag dom får ha enligt lag?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Det kanske framgår av "1999 Prices of Goods and Services Act" som dom hänvisar till i artikeln ?

Kanske någonstans under 30% eftersom dom hittat överpriser mellan 30-300% så kanske under 30% anses tillåtet

Edited by Tallviking
  • Ge karma 1

Tallviking
Posted (edited)

AT LEAST half of private hospitals charge unreasonable prices for medicines and medical supplies and services, a study by the Commerce Ministry’s Internal Trade Department found.

“Some private hospitals have marked the price up by 200 or 300 per cent,” the department’s director-general, Wichai Pochanakit, revealed recently. 

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30367330

Edited by Tallviking

broder tuk tuk

Minns när jag fick räkningen från Bumrungrad hospital i Bangkok.

Jag låg inne 2 veckor för hjärtsvikt.

Jag fick en zolpidem per natt och för en tablett debiterade dom 500 baht av försäkringsbolaget.

Köper man zolpidem av läkare ex på Memorial hospital i Pattaya kostar 30 tabletter 800 baht.

BTT

Broskan
Posted (edited)
On 2019-04-06 at 15:37, skrev born41:

Besökte Bangkok -Chantaburi Hospital för att göra en tandkrona. Fick ett pris på 7000 Thb. Efter att tandläkaren gjort borrning och avgjutning av tanden skulle jag komma tillbaka efter en vecka. När jag gick fick jag betala 7000 . När jag kom tillbaka för att sätta dit kronan så fick jag betala 7000 igen.

Dom tvingade mig att betala dubbla priset mot en privat tandläkare som jag tidigare anlitat och göra en krona(på en annan tand). Det var i Pattaya som är en turistort och sägs ha högre priser mot övriga Thailand.

Lurade Born41

När jag fixade en krona i Phimai(Korat) fick jag tipset att alltid fråga om totalpris. Jag fick 2 olika priser beroende på kvalitet 6k och 8k så jag tog den för 8k tyckte det var ett bra pris. Fick ett pris för samma tand i Norge och 12k nok ville dom ha.

//Broskan

Edited by Broskan
  • Ge karma 4

born41

Det råd du fick bevisar att vissa inom privat sjukvård är lurendrejare utan någon känsla för "fai ply"

Born41

keptang
3 minutes ago, Tallviking said:

De privata sjukhusen har nu stämt staten för att de satt priskontroll på hur mycket de får debitera på olika saker

Dom anser att deras företag "tagit skada" av att priserna reglerats av staten !

Kan ju tolkas på flera sätt !" :-)

https://www.bangkokpost.com/news/general/1668816/hospitals-sue-over-price-curbs

Är det en reglerad eller fri marknad?

Tallviking
10 minuter sedan, skrev keptang:

Är det en reglerad eller fri marknad?

Både och. Den var nästan helt oreglerad fram tills regeringen upptäckt grov överdebitering från privatsjukhusen då man satte vissa avgifter under reglering

• Ge karma 1

broder tuk tuk
42 minuter sedan, skrev Tallviking:

Både och. Den var nästan helt oreglerad fram tills regeringen upptäckt grov överdebitering från privatsjukhusen då man satte vissa avgifter under reglering

Vem är överraskad??

Finns väl få thailändare som inte försöker trixa med stålar.

BTT

B747
28 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Vem är överraskad??

Finns väl få thailändare som inte försöker trixa med stålar.

BTT

Även Svenska....

• Ge karma 3