SatanG Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 13 timmar sedan, skrev Fritz: Och jag tycker det är intressant att googla på dom källor som det refereras till här på MPR i olika debatter. William Happer som din film handlade om är ingen klimatforskare utan fysiker och hans åsikter står ofta tvärt emot den etablerade vetenskapen på området. Googlar man på hans namn så ser man att han är mycket kontroversiell med sina åsikter, snällt sagt, t.ex detta. https://skepticalscience.com/William_Happer_arg.htm Då kan du ju googla reda på hur objektiv din källa är eller så får du fortsätta tro blint på Greta, svt och MP. Ändrar du dig så kanske du litar mer på en av grundarna till Greenpeace? Och nej, forskarna är inte överens (googla t.ex. petition project) även om de flesta politiker/journalister verkar vara det, men dessa anser inte jag ha samma tyngd/förtroende som tunga namn inom forskningen. Googla gärna lite information även från Willie soon, Judith Curry, Rickard Lindzen, Freeman Dyson eller varför inte Nobelpristagaren Ivar Giaever https://www.climatedepot.com/2018/01/20/nobel-prize-winning-scientist-declares-global-warming-fake-news-i-agree-with-pres-trump-absolutely/ / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 (ändrad) 19 hours ago, SatanG said: Här en intressant intervju ang. CO2 att lyssna på. / SatanG Tack för intervjun, jag såg delar av den, och tillräckligt för att förstå budskapet. Och det är klart att man får tro på hans teser om att mer CO2 bara är bra, så kan det ju vara.Men högst troligen inte. Om vi bara håller oss till hans eget vetenskapliga skrå fysiken, så tycker nästan alla tvärtom. Han och några kollegor (inkluderar också nobelpristagaren Ian Giaver som du nämner i ett senare inlägg) har t.ex. försökt få APS (American Physical Society) att ändra sin åsikt i frågan, men blivit tungt nedröstade. Det gäller även andra forskare du nämner i det senare inlägget, även om de finns och kan vara numerärt rätt många så är de en mycket klar minoritet. Climate Change är inget påhitt av vare sig politiker eller media, utan bygger på vad en klar majoritet av forskarna tycker, oavsett vetenskapsdisciplin. Sen kan ju majoriteten förstås visa sig ha fel. För egen del tror jag dock inte det. Åter till William Happer. Det är alltid intressant att titta på varifrån forskare får sitt stöd. I detta fall Happer. Han stöttas av bland andra familjen Mercer, en av de största bidragsgivarna till "alt-right" rörelsen, genom bland andra Breitbart News och Steve Bannon. Likaså då såklart en av Trumps största finansiärer. Så den som vill föra ett resonemang om hur den forskning som hävdar att mänsklig påverkan av klimatet skulle vara politisk styrd av "alarmister", lär nog samtidigt vara öppna för var forskare som William Happer och andra "förnekare" får sina slantar ifrån. Ändrades Oktober 26, 2019 av spooncreek Stavfel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 55 minuter sedan, skrev spooncreek: Men högst troligen inte. Jag säger tvärtom. Högst troligen är mer co2 bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 1 minute ago, Surin P3 said: Jag säger tvärtom. Högst troligen är mer co2 bra. Jotack, jag vet att du tycker det. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 1 minut sedan, skrev spooncreek: Jotack, jag vet att du tycker det. 😉 Vi är ju båda i hyfsat låg ålder, så vi kan ju ses över ett par groggar om säg 25 år och ha detta ämne som tema. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 1 minute ago, Surin P3 said: Vi är ju båda i hyfsat låg ålder, så vi kan ju ses över ett par groggar om säg 25 år och ha detta ämne som tema. God idé, råkar det vara så att vi sitter vid din strandtomt i Surin om 25 år får du vara hygglig nog att ge mig delvis rätt, även om det råkar vara prunkande grönska i din trädgård 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 1 minut sedan, skrev spooncreek: God idé, råkar det vara så att vi sitter vid din strandtomt i Surin om 25 år får du vara hygglig nog att ge mig delvis rätt, även om det råkar vara prunkande grönska i din trädgård 😉 Vi får diskutera oss fram till vem som haft mest rätt, helt enkelt. Det blir gissningsvis en lång, lång diskussion även om 25 år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 1 timme sedan, skrev spooncreek: Tack för intervjun, jag såg delar av den, och tillräckligt för att förstå budskapet. Och det är klart att man får tro på hans teser om att mer CO2 bara är bra, så kan det ju vara.Men högst troligen inte. Om vi bara håller oss till hans eget vetenskapliga skrå fysiken, så tycker nästan alla tvärtom. Han och några kollegor (inkluderar också nobelpristagaren Ian Giaver som du nämner i ett senare inlägg) har t.ex. försökt få APS (American Physical Society) att ändra sin åsikt i frågan, men blivit tungt nedröstade. Det gäller även andra forskare du nämner i det senare inlägget, även om de finns och kan vara numerärt rätt många så är de en mycket klar minoritet. Climate Change är inget påhitt av vare sig politiker eller media, utan bygger på vad en klar majoritet av forskarna tycker, oavsett vetenskapsdisciplin. Sen kan ju majoriteten förstås visa sig ha fel. För egen del tror jag dock inte det. Åter till William Happer. Det är alltid intressant att titta på varifrån forskare får sitt stöd. I detta fall Happer. Han stöttas av bland andra familjen Mercer, en av de största bidragsgivarna till "alt-right" rörelsen, genom bland andra Breitbart News och Steve Bannon. Likaså då såklart en av Trumps största finansiärer. Så den som vill föra ett resonemang om hur den forskning som hävdar att mänsklig påverkan av klimatet skulle vara politisk styrd av "alarmister", lär nog samtidigt vara öppna för var forskare som William Happer och andra "förnekare" får sina slantar ifrån. Menar du att WH skulle vara avlönad av lobbyister och därmed ändra sin forskning efter detta? Eller är det, som brukligt i bl.a. US att det finns många som donerar pengar för att de vill uppmuntra forskning som de själva tror på. Ganska stor skillnad. Annars kan man ju med samma logik sannolikt hävda att Trumpen är både republikan och demokrat. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 52 minuter sedan, skrev Surin P3: Jag säger tvärtom. Högst troligen är mer co2 bra. Nä, lagom är bäst !! "Den globala medeltemperaturen vid jordytan, som i dag uppgår till +14°, skulle utan växthuseffekten ha legat kring -19°. Under sådana omständigheter hade liv knappast varit möjligt på jorden Växthuseffekten på jorden är till största delen naturlig – atmosfären har innehållit växthusgaser så länge den funnits. Människan är emellertid på väg att förstärka växthuseffekten, främst genom utsläpp av koldioxid i samband med avskogning och användning av fossila bränslen" https://sv.wikipedia.org/wiki/Växthuseffekten "Viktigast bland dessa så kallade växthusgaser är vattenånga[1] (H2O) och koldioxid (CO2).[2] Växthusgaserna absorberar det mesta av värmestrålningen från jordytan innan den hunnit ut i rymden." https://sv.wikipedia.org/wiki/Växthuseffekten Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 14 minuter sedan, skrev Fritz: Nä, lagom är bäst !! "Den globala medeltemperaturen vid jordytan, som i dag uppgår till +14°, skulle utan växthuseffekten ha legat kring -19°. Under sådana omständigheter hade liv knappast varit möjligt på jorden Växthuseffekten på jorden är till största delen naturlig – atmosfären har innehållit växthusgaser så länge den funnits. Människan är emellertid på väg att förstärka växthuseffekten, främst genom utsläpp av koldioxid i samband med avskogning och användning av fossila bränslen" https://sv.wikipedia.org/wiki/Växthuseffekten "Viktigast bland dessa så kallade växthusgaser är vattenånga[1] (H2O) och koldioxid (CO2).[2] Växthusgaserna absorberar det mesta av värmestrålningen från jordytan innan den hunnit ut i rymden." https://sv.wikipedia.org/wiki/Växthuseffekten Tack för texten. Inte för att låta arrogant eller så, men det där bör man väl lärt sig redan på mellanstadiet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 (ändrad) 1 hour ago, SatanG said: Menar du att WH skulle vara avlönad av lobbyister och därmed ändra sin forskning efter detta? Eller är det, som brukligt i bl.a. US att det finns många som donerar pengar för att de vill uppmuntra forskning som de själva tror på. Ganska stor skillnad. Annars kan man ju med samma logik sannolikt hävda att Trumpen är både republikan och demokrat. / SatanG Nej, det menar jag inte. WH var rätt övertygad i sin forskning redan innan Mercers finansierade honom och innan Trump var på banan. Precis som att majoriteten av såväl USA:s och världens fysiker inte alls tror på honom, utan tvärtom sedan länge tror att mer CO2 är skadligt. Deras övertygelse som forskare. Som därmed inte, för att citera vad t. ex du skrev tidigare, baserar sig på en "blind tro på Greta, media eller SVT", utan på vad verkar vara rätt kvalificerad forskning. Också. Sen som sagt lär var och en välja vad de vill tro på. Men oavsett, utgångspunkten är först och främst forskning, även om det finns opinionsbildare, lobbyister, aktivister och politiker som i viss mån har egna agendor för att påverka i en viss riktning. Ändrades Oktober 26, 2019 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 3 minuter sedan, skrev Surin P3: Tack för texten. Inte för att låta arrogant eller så, men det där bör man väl lärt sig redan på mellanstadiet. Jag tolkade det du skrev "Högst troligen är mer co2 bra." bokstavligt och nu påstår du alltså att man borde lärt sig redan i mellanstadiet att det inte alls är bra. Jag har svårt att tolka dina inlägg på annat sätt även om jag anstränger mig. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 (ändrad) Nu ni gubbar kan man läsa om "flygskam" även i Bangkok Post:😎😄 "There is a Swedish neologism, flygskam, that has gained some currency among environmental activists in Europe. It means “flight-shame”, which is the emotion righteous people should feel if they take a plane trip and contribute to global heating." Intressantast i krönikan dock informationen om att CO2 i luften kan bli bränsle som funkar i bland annat flygplan. Inte så illa eller hur @Surin P3. ? Dessutom ska det tydligen vara bra att flyga på lägre höjd , vilket dock tyvärr gör resan skumpigare. Man för hålla lite extra hårt i GT;n helt enkelt, men det får det väl vara värt för att flyga utan skam? 😉 https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1780204/aviation-must-innovate-to-stop-f-lygskam-fate Ändrades Oktober 26, 2019 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 13 minuter sedan, skrev Fritz: Jag tolkade det du skrev "Högst troligen är mer co2 bra." bokstavligt och nu påstår du alltså att man borde lärt sig redan i mellanstadiet att det inte alls är bra. Jag har svårt att tolka dina inlägg på annat sätt även om jag anstränger mig. Mer co2 är garanterat bättre än mindre. Tolka det om du vill... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 2 timmar sedan, skrev Fritz: Nä, lagom är bäst !! "Den globala medeltemperaturen vid jordytan, som i dag uppgår till +14°, skulle utan växthuseffekten ha legat kring -19°. Under sådana omständigheter hade liv knappast varit möjligt på jorden Växthuseffekten på jorden är till största delen naturlig – atmosfären har innehållit växthusgaser så länge den funnits. Människan är emellertid på väg att förstärka växthuseffekten, främst genom utsläpp av koldioxid i samband med avskogning och användning av fossila bränslen" https://sv.wikipedia.org/wiki/Växthuseffekten "Viktigast bland dessa så kallade växthusgaser är vattenånga[1] (H2O) och koldioxid (CO2).[2] Växthusgaserna absorberar det mesta av värmestrålningen från jordytan innan den hunnit ut i rymden." https://sv.wikipedia.org/wiki/Växthuseffekten Och likt förbannat hade dinosaurierna 5 gånger dagens CO2, tänk vilka majbrasor som fanns och flyg dom flög då, för att inte tala om all olja dom använde till o värma sina bostäder👍 Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 4 minuter sedan, skrev hamnoi: Och likt förbannat hade dinosaurierna 5 gånger dagens CO2, tänk vilka majbrasor som fanns och flyg dom flög då, för att inte tala om all olja dom använde till o värma sina bostäder👍 Läs och lär. https://klimathotet.com/2017/07/15/first-blog-post-28/ Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 (ändrad) 24 minuter sedan, skrev Fritz: Läs och lär. https://klimathotet.com/2017/07/15/first-blog-post-28/ Intressant, tack! Men får mala igenom det med nykter hjärna😉 Vad säger du o Greta om ... https://www.tv2.no/a/3794535?fbclid=IwAR0VWaRqCw5IDmfC5TZrfYAz8S4RNfc65yDVHtZC3hWbpXeg5fOxs9Pk85A ? Med tanke på att vi onda vita män förgör jorden då😊 Ändrades Oktober 26, 2019 av hamnoi Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 (ändrad) 54 minuter sedan, skrev hamnoi: Intressant, tack! Men får mala igenom det med nykter hjärna😉 Vad säger du o Greta om ... https://www.tv2.no/a/3794535?fbclid=IwAR0VWaRqCw5IDmfC5TZrfYAz8S4RNfc65yDVHtZC3hWbpXeg5fOxs9Pk85A ? Med tanke på att vi onda vita män förgör jorden då😊 Jag vet att jag läst om att det varit en period med varmare klimat i Arktis och på Grönland än nu men eftersom det var kallare än normalt på resten av klotet så blev resultatet ungefär plus minus noll i klimatförändring. Ändrades Oktober 26, 2019 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 42 minuter sedan, skrev Fritz: Jag vet att jag läst om att det varit en period med varmare klimat i Arktis och på Grönland än nu men eftersom det var kallare än normalt på resten av klotet så blev resultatet ungefär plus minus noll i klimatförändring. Kanske fanns inte Göteborg då så den staden riskerades inte att bli översvämmad. Inte den och inte heller andra liknande städer. För att inte tala om vissa öar. Jag har absolut ingen aning om vad som är sant i denna klimatdebatten, men är det inte bra att någon uppmärksammar farorna? Tänk om de har rätt. Det kan ju ändå inte skada att leva lite mer miljövänligt. Har ni inte barn och barnbarn? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 Ni som känner er snurriga får gärna förtydliga er. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 Jag menar, vem som helst kan ju trycka på den snurriga gubben och se vem ni är. Så kom igen nu! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 Jag menar, vem som helst kan ju trycka på den snurriga gubben och se vem ni är. Så kom igen nu!Du lär dig inget?Skickat från min SM-N950F via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 53 minuter sedan, skrev Batting: Tänk om de har rätt. Ja tänk om alla domedagsprofeter har rätt... 53 minuter sedan, skrev Batting: Det kan ju ändå inte skada att leva lite mer miljövänligt. Absolut riktigt , tror jag de flesta gör som är upplysta av ren självbevarelsedrift, långt före projekt Greta lanserades, men det ska inte gå till överdrift som det gör nu. De stora miljöbovarna är inte i Sveriges del av världen....energin borde fokuseras på dem, varför åker inte Greta till Kina eller Indien instället? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Oktober 26, 2019 Dela Inlagd Oktober 26, 2019 Nähä så ni har egentligen ingen åsikt, men håll käft då! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu