Jump to content
IGNORERAD

Priser falang vs thai


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Guest wille

Quote

Jag tycker att det skriker dubbelmoral här..

Samtidigt som ni tycker det är helt i sin rätta att ta ut högre priser för oss faranger i Thailand.

I samma veva tycker ni att det är helt okay att thai på turistvisa ska få plocka bär i skogen utan att betala skatt.

Men då borde allemansrätten bara gälla oss svenska skattebetalare eller har jag missat något??

Rock on!

oh, va? Har jag missat nagot eller har jag inte sagt ett knyst angaende barplockning i Sverige?

Lat oss klargora en sista gang. Jag foresprakar differentierade priser pa statligt drivna kultur/natur-arv som traditionellt ses som en nationell angelagenhet att bevara for den inhemska befolkningens intresse.

Jag anser att det ar en rattighet for ett lands medborgare att kunna avnjuta dessa platser till en for dem overkomlig kostnads. Denna princip galler oavsett land och oavsett landets inkomstniva.

Jag anser inte att det ar en rattighet for turister att avnjuta dessa platser med samma formaner som ett lands medborgare. Jag anser att det finns en rad saker som ar specifika for ett lands befolkning. De kan vara rabatterade kostnader for boklan pa biblan, laga intraden till nationalparker eller subventionerade priser till operan.

I Sverige betalas allt det i princip helt och fullt genom skattemedel och ej brukaravgifter. Skattemedel som bland annat inkluderar en 25% moms som aven turister i Sverige betalar. I Thailand finns det inte tillrakligt med skattemedel for att finansiera alla dessa platser med en standard som ar onskvard. Da det finns ett intresse hos turister att aven avnjuta dessa sa ar det rimligt att de betalar for sig. Ar det da rimligt att deras besok blir subventionerat av thailandska skattemedel? For det ar det som i realiteten sker - inte att faranger betalar mer utan snarare att thailandarnas priser ar subventionerade. Tccker ni pa allvar att ett lands befolkning dar genomsnittsinkomsten ligger pa ca 2,000 skr/manad skall subventionera utlandska turisters semesterupplevelser?

Om det ar krankande osv. med behovssuventionering kan man fraga sig var ni tycker gransen skall dras. Bara vid museer etc eller ska det inkludera studier, sjukvard m.m. Skall utlandska utbytesstudenter fa samma subventionering som svenska studenter i Sverige? Ar det raisistisk och krankande av Sverige att ta ut en hogre avgift av dem?

Som GD forsoker gora, aven om han skjuter lite over malet, ar att man kan dra resonemanget till sina ytterligheter at bada hall. Detta tjanar knappast diskussionen eftersom det da foljdaktigen blir omojligt at bada hall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    18

  • Sangwal

    16

  • GammalDansken

    15

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vill föressten ta tillbaka det där med en storlek på alla kalsonger.

Det är ju inte rättvist eftersom den enda kalsongstorleken alltid kommer att vara perfekt för någon.

Och antingen för liten eller för stor för andra.

Rättvisare är därför helt enkelt att alla tvingas bära kalsonger som är två storlekar för små för sig själv.

Då kan ju alla kalsonger kosta lika mycket utan att någon missunas extra mycket.

Alla lider lika mycket och betalar lika mycket. Perfekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vill föressten ta tillbaka det där med en storlek på alla kalsonger.

Det är ju inte rättvist eftersom den enda kalsongstorleken alltid kommer att vara perfekt för någon.

Och antingen för liten eller för stor för andra.

Rättvisare är därför helt enkelt att alla tvingas bära kalsonger som är två storlekar för små för sig själv.

Då kan ju alla kalsonger kosta lika mycket utan att någon missunas extra mycket.

Alla lider lika mycket och betalar lika mycket. Perfekt!

Hmmmm..har du provat med att lägga en sval hand duk på pannan?? :suicide:

MVH Nonki :D

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Vill föressten ta tillbaka det där med en storlek på alla kalsonger.

Det är ju inte rättvist eftersom den enda kalsongstorleken alltid kommer att vara perfekt för någon.

Och antingen för liten eller för stor för andra.

Rättvisare är därför helt enkelt att alla tvingas bära kalsonger som är två storlekar för små för sig själv.

Då kan ju alla kalsonger kosta lika mycket utan att någon missunas extra mycket.

Alla lider lika mycket och betalar lika mycket. Perfekt!

Ingen nyhet, nobuzz, det är redan så.

Köpte massor av kalsonger senast (till thaipris - för det var fru GD som skötte prutandet)

Jättebilliga och för små.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ett sista inlägg, bara.

Har inte prisdifferenteringsproblematiken varit uppe och vända officiellt i Chiang Mai?

Det brukade vara dubbelt så dyrt att åka bathtaxi för faranger.

Säg 10 / 20 baht.

När protesterna blev för många eller högljudda löstes problemet på ett enkelt sätt:

Thai 20 baht, Farang 20 baht.

Precist så rättvist man kan önska sig, eller hur?

Men samtidigt infördes en rättighet för taxiförarna:

Att ge det hårt arbetande Thailändska folket rabatt.

50% rabatt.

Smart :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ingen nyhet, nobuzz, det är redan så.

Köpte massor av kalsonger senast (till thaipris - för det var fru GD som skötte prutandet)

Jättebilliga och för små.

Så går det när man ska betala thaipris! :)

Ps.. kan väl nämna att jag har ett alldeles för stort lager av sådana jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett sista inlägg, bara.

Har inte prisdifferenteringsproblematiken varit uppe och vända officiellt i Chiang Mai?

Det brukade vara dubbelt så dyrt att åka bathtaxi för faranger.

Säg 10 / 20 baht.

När protesterna blev för många eller högljudda löstes problemet på ett enkelt sätt:

Thai 20 baht, Farang 20 baht.

Precist så rättvist man kan önska sig, eller hur?

Men samtidigt infördes en rättighet för taxiförarna:

Att ge det hårt arbetande Thailändska folket rabatt.

50% rabatt.

Smart :-)

mvh GD

Så skulle man ju kunna göra på alla parker också.

Samma pris för alla.

Och gratis rabattkuponger för alla med Thailändskt skattekort/leg eller körkort vid kassan.

Är det en bra lösning på orättviseproblemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Så skulle man ju kunna göra på alla parker också.

Samma pris för alla.

Och gratis rabattkuponger för alla med Thailändskt skattekort/leg eller körkort vid kassan.

Är det en bra lösning på orättviseproblemet?

Ser för jävligt ut med "endast för vita" - skyltar

På detta sättet blir det positivt.

Hurra vi fick rabatt!

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet inte vilka du syftar pa, jag har aldrig uttalat mig om huruvida thailandska barplockare ska betala skatt eller inte och jag kan inte paminna mig om jag last nagot fran wille eller noBuzz heller angaende barplockning.

Jag brukar alltid forsoka undvika att uttala mig i fragor dar jag inte ar hyfsat insatt och just barplockning ar ett amne jag aldrig intresserat mig for. Dock vet jag att svenska staten sallan missar en mojlighet att krava in skatt sa om de bestamt att thailandare ska kunna plocka blabar skattefritt sa ar jag tamligen saker pa att de kommit fram till det med hansyn till att det pa nagot satt gynnar den svenska ekonomin.

Men det gäller väl också turismen i Thailand, den gynnas väl också av vi är där och äter, handlar osv, sen om den gemene affärsmannen inte betalar skatt, det får väl thailändska staten ta hand om, men inte genom att ha farang priser på museum och nationalparker..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Secken go bjudning dansken o buzz

Ingen nyhet, nobuzz, det är redan så.

Köpte massor av kalsonger senast (till thaipris - för det var fru GD som skötte prutandet)

Jättebilliga och för små.

mvh GD

Så går det när man ska betala thaipris! [img alt= :) ]http://../../../Smileys/default/smile.gif

Ps.. kan väl nämna att jag har ett alldeles för stort lager av sådana jag med.

Är det så att era tjejer tycker ni skall gå ned i vikt  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr går jag åt det hållet med o sedan är det konstigt att mina skinnvästar krymper för varje år(dåligt material kanske)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tyvärr går jag åt det hållet med o sedan är det konstigt att mina skinnvästar krymper för varje år(dåligt material kanske)

Jo.. dom borde nog göras i elastiskt gummi istället? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och gratis rabattkuponger för alla med Thailändskt skattekort/leg eller körkort vid kassan.

Är det en bra lösning på orättviseproblemet?

Nej, jag vill även att alla som kan sjunga thailändska nationalsången ges rabatt. Har nämligen inget intresse av att ta thaikörkort, men skulle kunna tänka mig att göra ansträngningen med sångtexten. ;)

Ps Så många farangpriser jag betalt överallt genom åren så borde jag snart på helt egen hand ha finansierat en nationalpark eller två.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Secken go bjudning dansken o buzz

Ingen nyhet, nobuzz, det är redan så.

Köpte massor av kalsonger senast (till thaipris - för det var fru GD som skötte prutandet)

Jättebilliga och för små.

mvh GD

Så går det när man ska betala thaipris! [img alt= :) ]http://../../../Smileys/default/smile.gif

Ps.. kan väl nämna att jag har ett alldeles för stort lager av sådana jag med.

Är det så att era tjejer tycker ni skall gå ned i vikt  :crazy:

- och till Kim (med gigantiska boxershorts, inhandlade till farangpriser) ställer vi frågan:

kan du fylla ut dina, eller handlar det delvist om önsketänkande?

Helt OK att vara avundsjuk på oss. Vi är vana.

GD och nb

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men det gäller väl också turismen i Thailand, den gynnas väl också av vi är där och äter, handlar osv, sen om den gemene affärsmannen inte betalar skatt, det får väl thailändska staten ta hand om, men inte genom att ha farang priser på museum och nationalparker..

Rock on!

An en gang, det finns inga "Farangpriser" (vilket givetvis vore rasistiskt), det finns priser for utlanningar. Om inte nagra av de argument vi angivit tidigare har bitit pa dig sa kommer vi nog inte langre. Du far helt enkelt fortsatta att kanna dig krankt eller avsta fran Thailand, eller atminstonde alla platser med differentierade priser, om du inte kan acceptera forklaringarna till varfor det ar som det ar.

Personligen tycker jag ju det ar helt OK sa lange det galler platser av nationell betydelse sa jag har inga problem, skulle jag daremot stota pa exempelvis en restaurang som kravde mer betalt for mig bara for att jag ar utlanning sa skulle jag givetvis aldrig komma tillbaka igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

An en gang, det finns inga "Farangpriser" (vilket givetvis vore rasistiskt), det finns priser for utlanningar. Om inte nagra av de argument vi angivit tidigare har bitit pa dig sa kommer vi nog inte langre. Du far helt enkelt fortsatta att kanna dig krankt eller avsta fran Thailand, eller atminstonde alla platser med differentierade priser, om du inte kan acceptera forklaringarna till varfor det ar som det ar.  

Personligen tycker jag ju det ar helt OK sa lange det galler platser av nationell betydelse sa jag har inga problem, skulle jag daremot stota pa exempelvis en restaurang som kravde mer betalt for mig bara for att jag ar utlanning sa skulle jag givetvis aldrig komma tillbaka igen.

Om Atom säger att det är så .  :yes::yes:

Orimligt att kräva av varken han eller någon annan att avstå av en anledning han eller hon inte förstår.

Det har ju hänt förr i Världshistorien att inte alla begripit att något är fel men vad gör det?

Rätten att även fortsättningsvis protestera finns ju och det behöver inte vara i tysthet.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

- och till Kim (med gigantiska boxershorts, inhandlade till farangpriser) ställer vi frågan:

kan du fylla ut dina, eller handlar det delvist om önsketänkande?

Helt OK att vara avundsjuk på oss. Vi är vana.

GD och nb

Nja, med farangpriser jag betalt så menade jag diverse inträden till nationalklenoder, parker etc och inte överpriser på kalsonger jag aldrig inhandlat. Förvisso skulle jag säkert ha kunnat använda mig av dom större thaikalsongstorlekarna vid tidpunkten för att jag träffade min fru (här ett par bilder av mig från då, ca 74-77 kg tung).

kimpp.jpg

kimungkarl.jpg

. Men du vet ju vilken inverkan fruar brukar ha på kroppsvikt så nu 7 år och runt 12-15 kg senare skulle jag aldrig ens drömma om att köpa kalsonger i Thailand. Då blir det som för dig och nb. utfyllt!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jättejobbigt med nationalsången - kan ju inte ens hålla en ton med handen.

Ja men du klarar ju dig utan att sjunga, gissar att du har både thaikörkort och någon slags skattebevis att visa upp. Själv klarar jag mig med int. körkort och har inga planer på att skatta i Thailand så jag vill ha ett alternativ att slippa undan avgift jag med. :)

Ps  Fast jag får väl nöja mig med att fru och barn, dvs 75% av familjen, går in för rabatterat thaipris som dom dubbelmedborgare dom är. Hela familjenotan kommer ju från min börs trots allt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Nja, med farangpriser jag betalt så menade jag diverse inträden till nationalklenoder, parker etc och inte överpriser på kalsonger jag aldrig inhandlat. Förvisso skulle jag säkert ha kunnat använda mig av dom större thaikalsongstorlekarna vid tidpunkten för att jag träffade min fru

Sorry, vet inte varför jag skrev Kim, det var ju Eri-kssons's citat.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille, Atom etc.

Vilket tålamod ni ligger inne med, håller med helt och fullt i ert resonemang :wai:

Sangwai, Hobbe o andra snåljoppar, gör det så förbannat ont och är kränkande så jobba över

en timme extra på jobbet innan avfärd. Då kan ni kanske, bara kanske, unna er lite festliga utflykter

i nationalparker eller museum. Jag menar, om nu en flygbiljett går loss på ca 10.000 spänn som f.ö. thailändare OXÅ slipper betala för att ta sig till museumet, så borde det i rättvisans namn minsann vara gratis för alla turister. Tänk vad mycket pengar vi drar in till Thailand varje år, helt osjälviskt dessutom, då vi istället kunde lagt dessa på en Ålandskryss för 49 spänn :kort: .

Kan dock glädja herrarna med att det även finns "farangpriser" åt andra hållet också. Går ni på ex Siam Niramitr, som jag starkt rekommenderar, så kostar det för farangen 1000 baht och 1500 för Thailändare. I rättvisans namn borde ni då ge bort 250 baht till eran thailändske granne.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Wille, Atom etc.

Vilket tålamod ni ligger inne med, håller med helt och fullt i ert resonemang :wai:

Sangwai, Hobbe o andra snåljoppar, gör det så förbannat ont och är kränkande så jobba över

en timme extra på jobbet innan avfärd. Då kan ni kanske, bara kanske, unna er lite festliga utflykter

i nationalparker eller museum. Jag menar, om nu en flygbiljett går loss på ca 10.000 spänn som f.ö. thailändare OXÅ slipper betala för att ta sig till museumet, så borde det i rättvisans namn minsann vara gratis för alla turister. Tänk vad mycket pengar vi drar in till Thailand varje år, helt osjälviskt dessutom, då vi istället kunde lagt dessa på en Ålandskryss för 49 spänn :kort: .

Kan dock glädja herrarna med att det även finns "farangpriser" åt andra hållet också. Går ni på ex Siam Niramitr, som jag starkt rekommenderar, så kostar det för farangen 1000 baht och 1500 för Thailändare. I rättvisans namn borde ni då ge bort 250 baht till eran thailändske granne.

/ SatanG

Herr Jävel, ni läser inläggen som ni läser bibeln.

Det handlar inte om pengar eller snoljåppar.

Lika fel i Siam Niramitr.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

SatanG,sluta ät Dumgröt varje morgon så kanske du fattar nått :kort:

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

changtravel

Håller med satanG ! Så mycket snåljåpar som gnäller på denna sida

Men det kostar Väll att hålla Kärringen - gumman  ""kärleken vid liv " ge bort pengarna till en bortskämd fru .. Hustu..( KÖPT KÄRLEK ROSTAR ALLTID ) Sen gnälla att dom ska betala 80 spänn för att gå in på en national park etc, Vilka pajasar !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...