Jump to content
Rospigg

Thailand - varför ?

Recommended Posts

berlitz

Kämpigt å vara Rospigg 😆

Korkskruv å osthyvel finns väl på de flesta någorlunda stora matbutiker.

Resten Hmm jag känner inte igen mig.

Jag bodde i Vietnam förr hehe då hade du nog dragit som en avlöning med dina krav på att det ska vara som i Sverige.

Hoppas du finner dig tillrätta snart.

Må gött.

• Ge karma 5
  • Fint 2
  • Haha 2

evert 1

Visst är det i mångt och mycket som Rospigg förtäljer och av den orsaken känner man sig riktigt hemmastadd. Är ungefär som när en annan var ung.

Svett o skit ska en riktig arbetare lukta, kanske också lite snus (tuggtobak)

För övrigt tycker jag det är ytterst få thailändare som luktar riktigt gammal intorkad sur svett, mer vanligt att man springer på den doften i svenska köpcentra.

Deras hygien är överlag absolut inte dålig, maten mår oftast bra av att "möras" något.

Osthyvel - all ost är ju redan skivad

Mjölkprodukter är dock thailändare dåliga på att förvara, inte sällan att mjölk är härsken, även på de finaste restaurangerna.

• Ge karma 6
  • Fint 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Wangthong
1 timme sedan, skrev evert 1:

Visst är det i mångt och mycket som Rospigg förtäljer och av den orsaken känner man sig riktigt hemmastadd. Är ungefär som när en annan var ung.

Svett o skit ska en riktig arbetare lukta, kanske också lite snus (tuggtobak)

För övrigt tycker jag det är ytterst få thailändare som luktar riktigt gammal intorkad sur svett, mer vanligt att man springer på den doften i svenska köpcentra.

Deras hygien är överlag absolut inte dålig, maten mår oftast bra av att "möras" något.

Osthyvel - all ost är ju redan skivad

Mjölkprodukter är dock thailändare dåliga på att förvara, inte sällan att mjölk är härsken, även på de finaste restaurangerna.

Den thailändska skivade plastosten borde förövrigt förbjudas.

Ger mig tusan på att den måste vara canserogen. Smakar så hemsk att jag förstår inte hur folk kan få i sig den. 

Tar med ost och osthyvel varje gång jag åker ner, för jag vet att nästa gång jag kommer ner har någon slarvat bort den. På dessa tre veckor jag var ner i år så blev det över drygt ett kg av de drygt 2 kg jag hade med ner. Inga problem att bli av med.

De flesta thailändares personliga hygien har jag inte mycket att anmärka på, mera skit hos svenskar. Fast inte många matställen skulle klara en svensk inspektion.

• Ge karma 4

stefan5300
8 timmar sedan, skrev Rospigg:

När man läser en del resekataloger och bloggar kan man stöta på följande text i lite olika utformning.  Skrapa lite på ytan på det thailändska samhället och ni kommer att upptäcka medeltiden.

Den moderna ytan till trots med flickor i jeans och rödmålade läppar, skytrain och tunnelbana o.s.v. så lever mycket av gamla traditioner kvar. Och det behövs bara att man öppnar ögonen lite för att se att Thailand på många sätt fortfarande är ett U-land.  Varför är det så?  Tänk bara på de fula gamla svarta  teletrådrna som hänger i massor längs vägarna. Varför ?  Har inte minst 80 % av thailändarna mobiltelefon, och än fler i städerna., minst 95 %. Är det inte bara att riva ned skiten. Tänk så mycket värdefull koppar som bara hänger till ingen nytta. I Sverige har koppartjuvar gett sig på nästan allting såsom kyrkor för att få sig lite pengar.

Och renligheten, eller den obefintliga renligheten.  Toalettpapper saknas på de flesta toaletter. Jag klagade ( sa ) till min fru att thailändare är orenliga. De skopar bara på sig lite vatten någon gång om dagen och tycker att de är rena. Sedan hänger de på sig guld. Detta med tanke på de tvålar jag sett varit torra och spruckna. Irriterat svarade  min käraste  - Kan du inte tänka dig att det finns flytande tvål ....    Hmmm .. jo mycket riktigt hade jag missat detta. Problemet var bara att dessa plastflaskor var tomma. Inte till stor hjälp efter ett toalettbesök. Handdukar som var ingrodda av gammal skit så de var gråa, trots att de var nytvättade gav de knappast ett positivt intryck. Eller som en morbror sade inför en fest. Börja på med maten ni andra så hjälper jag till att dela upp kycklingen efter toalettbesöket. Den maten åt inte jag.

Och trots pengar hos thailändaren har jag ofta eftersökt produkter när jag har bott hos dem.  Min fru tar med ost och vin som gåvor ibland. Men var finns osthyveln och korkskruven ? Jag kan inte låta bli att förvånas hur man prioriterar. Besökte en kinesisk miljonär som har månadslön som överstiger många svenska direktörers. Hur går det till när han skall ha det lite trevligare och göra en fest? Sitta på golvet som risfolket på landet ? Nej, nej.  Någon hyfs får det vara. Fram  kommer några hopvikbara plåtbord. Ett par plaststolar, en barstol, en träpall, en stadig kartong, och kortändan på en säng. Diverse dricksglas m.m.  Så börjar maten komma på bordet. Men skedar ? Var fan finns de riktiga skedarna ?  Varför envisas man med att alltid ha de förkrympta små plåtskedarna som trottoarrestaurangerna brukar ha? Var finns vita dukarna och silverljusstakarna med levande ljus ?

Och så skall alla äta med egna bestick i allas mat. Då skyller jag på min dåliga mage.  Matskicket påminner om de som småbarnsföräldrar använder tillsammans med sina förskolebarn upp till 5 års åldern, inte vuxna människor. 

Såg ett program av stå-upp komikern Johan Glans i Sverige om födelsekalas för småbarn. Dräglande och snoriga kommer de. Föräldrar har inte ett uns av skam att släppa iväg dem.  Torkar av den rinnande näsan innan de börjar gräva i skålen med popcorn. Hostar och håller på. Så är det dags för tårtan.  Då utropar Glans med en fråga : Hade vi smörkräm på tårtan ( snor ) ?  Så upplever jag thailändares bordsskick ibland - mindre trevligt. 🤮

Och hur man tillagar mat är ett eget kapitel. Tänker bl.a svägerskans sk. restaurang.  Inget riktigt kök med diskbänk. Ingen spis med plattor och ugn. Ingen mikro. Inga rena skärbrädor. Brist på ta mig fan allt.

Stod på trottoaren en gång och betraktade hur en lite finare restaurang tillagade sin mat. Alla produkter låg prydligt uppstaplade i ett glas-skåp med öppen baksida ( ingen kylning ). En skärbräda som ibland användes till olika saker fick titt som tätt besök av duvor. Under själva restaurangvagnen fanns en liten öppning för avloppsvatten o.dyl. i gatunivå.  Där tittade 3 små råttor fram. Efter en stund blev de modiga och tog sig upp på trottoaren och sprang runt lådor och bunkar med sallad och grönsaker. Att man, som jag, blir magsjuk ibland är inte förvånande.  En bekant kom med en rekommendation: gå inte till toaletten före ett restaurangbesök ( då vill du inte äta ), utan gör det efter. För mig har det ständigt uppkommit nya frågor i formen varför. Det mesta skall ges skenet av att vara fint och bra fast det mesta är motsatsen. Stenhårda madrasser som det kryper insekter runt.

Finns mycket att skriva om detta.  😨

Det var mycket på en gång men de ska allt ge fan i att riva ner de svarta kablarna som hänger i cementstolparna och låta de vara kvar för annars försvinner både el och internet hos mig.

• Ge karma 4
  • Fint 2
  • Haha 1

SatanG
5 timmar sedan, skrev Rospigg:

Som kort svar till  berlitz  Det är inte jag som efterfrågar osthyvel och korkskruv. Det är min fru som kommer med gåvorna till sina släktingar. Hon  förväntar sig visst att " standarden" skall vara lika hög som i Sverige.  Dessutom har jag inte ställt några krav att det skall vara som Sverige. Däremot tycker jag att det hör till god hygien att kunna tvätta händerna med tvål när det behövs, som efter toalettbesök. Detta verkar inte thailändare särskilt noga med. Skölja sig med lite vatten i bästa ( ? ) fall, så är det klart.

Svar till  born 41  Den som är riktigt renlig och städar, tvättar, diskar och torkar av dörrhandtag och liknande är min fru. Vill alltid ha rent och städat hemma, gärna med fräscha tulpaner i en vas på vardagsrumsbordet. Vänder upp och ned på föräldrahemmet i Thailand sin städiver om hon kan. Tycker de är lata skitgrisar rent ut sagt. Sätter dem i jobb för att ta bort spindelnät, gnugga toalettstolar, ta bort ingrodd skit runt dörrkarma, tvätta sängkläder och fönster o.s.v. De är glada då hon åker så det blir lugnt igen.  Jag är inte allergisk, men min fru har vissa problem.

Jag kan var väldigt noggrann och tycker att en sak skall ligga på sin plats och ogillar slarv. När dammråttorna börjar krypa på fötterna då är det dags att jaga ut dem. Rent snusk ogillar jag.

Under rubriken varför kan jag undra varför det inte finns bättre plats att ställa skor och hänga några kläder hos släktingar. Det är ofta en stor oordning hos dem ( de bor inte i condo ). Dessutom undrar jag varför trottoarer är på gränsen till livsfarliga. Helt plötsligt har någon affärsidkare höjt  utanför sin affär med klinkers. Så kommer det en vattenpost, en markis, en reklamflagga m.m.  Hela tiden måste man titta var man går.  Och all överdriven reklam på hus. Varför finns det inget skönhetsråd. Många bebyggda områden i Thailand är gräsligt fula, inte värda att kallas paradis.

Var till Bangsaen för två veckor sedan och bodde på The Tide Resort.  Helt OK.  Men stranden med alla sina solstolar och parasoll.  Usch, såg för djävligt ut.  Förstör hela stranden enligt min åsikt.

Eftersom jag bor i sydöstra bkk (Suk 113) så vill man ju gärna ha en beach hyffsat nära. Har därför försökt med Bangsaen några gånger och varenda gång slutar med tanken att aldrig åka till sån skit igen. Åker man dit för att bada etc så måste man ha prickat in en av thailands både tråkigaste samt skitigaste stränder. Knappt duglig för hundar i mina ögon och fullt jämförbar med klong san saeb. :-)

/ SatanG

• Ge karma 8

broder tuk tuk
15 timmar sedan, skrev Wangthong:

Den thailändska skivade plastosten borde förövrigt förbjudas.

Ger mig tusan på att den måste vara canserogen. Smakar så hemsk att jag förstår inte hur folk kan få i sig den. 

Tar med ost och osthyvel varje gång jag åker ner, för jag vet att nästa gång jag kommer ner har någon slarvat bort den. På dessa tre veckor jag var ner i år så blev det över drygt ett kg av de drygt 2 kg jag hade med ner. Inga problem att bli av med.

De flesta thailändares personliga hygien har jag inte mycket att anmärka på, mera skit hos svenskar. Fast inte många matställen skulle klara en svensk inspektion.

Kan bara hålla med om att dom flesta thailändares hygien är mycket bra.

Till och med på såna ställen som toaletterna vid barerna på ex soi 7 i Pattaya är det förvånansvärt rent trots en massa fulla faranger som pissar uppåt väggarna.

Har aldrig känt pissedoft där trots mer än 5 år bland barerna.

BTT

born41

Svar till rospigg.

Det är inte ovanligt att personer som växt upp i en miljö som är ostädad och ingrodd får den reaktion som din fru har fått.

När hon kom till en miljö där hon kunde ha det estetiskt tilltalande, så reagerar hon kraftigt och vill ingripa. Detta är inte någon kritik mot din fru utan jag bara konstaterar att jag inte är förvånad.

Dom som lever mitt i "eländet" bryr sig inte för dom har inte fått upp ögonen.

För många år sedan bodde jag i Chantaburi i ett hus . Efter en vecka föreslog jag, att vi skulle städa trädgården, (10 rai stor) då det låg fullt av plast och annat skräp överallt. Svaret jag fick var att " hundarna har dragit hit plastskräpet så hundarna för städa".

Jag insåg då att jag inte kunde skapa en miljö där jag skulle kunna trivas, så efter ett tag drog jag vidare.

Born41

• Ge karma 3

Boa52
1 timme sedan, skrev born41:

Svar till rospigg.

Det är inte ovanligt att personer som växt upp i en miljö som är ostädad och ingrodd får den reaktion som din fru har fått.

När hon kom till en miljö där hon kunde ha det estetiskt tilltalande, så reagerar hon kraftigt och vill ingripa. Detta är inte någon kritik mot din fru utan jag bara konstaterar att jag inte är förvånad.

Dom som lever mitt i "eländet" bryr sig inte för dom har inte fått upp ögonen.

För många år sedan bodde jag i Chantaburi i ett hus . Efter en vecka föreslog jag, att vi skulle städa trädgården, (10 rai stor) då det låg fullt av plast och annat skräp överallt. Svaret jag fick var att " hundarna har dragit hit plastskräpet så hundarna för städa".

Jag insåg då att jag inte kunde skapa en miljö där jag skulle kunna trivas, så efter ett tag drog jag vidare.

Born41

Inte hundarna och varför städade du inte så att DU trivs har inte nån som städar så jag trivs, OK min fru städar också

• Ge karma 1

Rospigg

Under frågan varför kommer också de smörkladdiga kärleksserier som går på TV.  Thailändare sätter sig som flugor framför TV- skärmen för att titta på ett antal överklass-familjer som bor i lyxvillor typ större herrgård. Intriger och svek i bunt och parti hör till vardagligheterna. Kostym, påkostad konst och pumps är något av standard. Varför är det så fascinerande att se något som den vanliga thailändaren aldrig kommer att uppleva. Jag skulle aldrig sätta mig och se sådant tidsödande skräp i Sverige. Läs en bra bok i ställe som kan ge kunskap och bildning. Märkligt att serierna ens släpps igenom av militären, som att svärta ned överhögheten.

Och varför försöker inte BBK gå i bräschen för att använda el-MC i stället för alla rullande dundertrummor. Skulle göra vägarna tystare och trevligare att vistas vid.

• Ge karma 7

HuaHindinnge

.

Edited by HuaHindinnge

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Rospigg:

Under frågan varför kommer också de smörkladdiga kärleksserier som går på TV.  Thailändare sätter sig som flugor framför TV- skärmen för att titta på ett antal överklass-familjer som bor i lyxvillor typ större herrgård. Intriger och svek i bunt och parti hör till vardagligheterna. Kostym, påkostad konst och pumps är något av standard. Varför är det så fascinerande att se något som den vanliga thailändaren aldrig kommer att uppleva. Jag skulle aldrig sätta mig och se sådant tidsödande skräp i Sverige. Läs en bra bok i ställe som kan ge kunskap och bildning. Märkligt att serierna ens släpps igenom av militären, som att svärta ned överhögheten.

Och varför försöker inte BBK gå i bräschen för att använda el-MC i stället för alla rullande dundertrummor. Skulle göra vägarna tystare och trevligare att vistas vid.

Såg du inte på Dalllas, Dynasty, Falcon Crest, Glamour?

• Ge karma 1