Jump to content
Batting

Språkligheter.

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

B747
18 minuter sedan, skrev Bananen:

Jösses, om man har dessa problem med bestick och frukostar så vågar jag knappast tänka på hur resten av resan utspelade sig, det finns liksom större problem att lösa runt hörnet, hur gick det med boendet, trafiken, pengarna, kom du hem helskinnad?

Folk i dagens Sverige  verkar ha en tendens att bli inskränkta milt sagt.......

• Ge karma 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Esspe
1 timme sedan, skrev stefan5300:

Efter att ha besökt Thailand många gånger under 30 års tid, allt från 10 dagar till 3 månader och nu bott här i 4 1/2 så har jag lärt mig massor med thailändska ord och lite meningar som jag har klarat mig långt med men föra en längre diskussion kan jag inte.

Isaan Lover skrev ibland att ska man bo i en thailändsk by så måste man lära sig språket så att man kan prata med byborna men vad ska man prata om, de har ju inte samma intressen som mig, jag gillar musik och sport mest fotboll och hockey.

Sedan för thailändarnas eget bästa så vore det väl bättre att de lärde sig engelska som de ofta är i byn praktiserar på mig då de är på fyllan, för att dagen efter glömt vart enda ord om jag frågar hur de mår.

Däremot deras kultur och seder tycker jag är viktigt att lära mig så jag vet vad jag får och inte får göra eller bete mig.

Det är ju faktiskt du som är gäst hos dom, inte tvärtom. Visst bra om dom lär sig engelska men vilken nytta har dom av det förutom att kunna prata med dig? Bor man så off som det verkar du gör så tycker jag nog att man kan anstränga sig lite för att lära sig språket så gott det går. Det hjälper ju dessutom om man vill lära sig seder och bruk.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Jive
Posted (edited)

Man bör iaf lära sig hur ens personuppgifter skrivs på thai - har jag fått erfara.

I mitt skilsmässodokument på thai från ampue upptäckte min blivande fru, att jag har fått förnamnet Jon istf Jan. Får se vad detta kan ställa till med.

Edited by Jive
  • Ge karma 1
  • Haha 3

stefan5300
17 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är ju faktiskt du som är gäst hos dom, inte tvärtom. Visst bra om dom lär sig engelska men vilken nytta har dom av det förutom att kunna prata med dig? Bor man så off som det verkar du gör så tycker jag nog att man kan anstränga sig lite för att lära sig språket så gott det går. Det hjälper ju dessutom om man vill lära sig seder och bruk.

Har lärt mig så gott det går, sedan får du väl läsa sista meningen i det du citerade.

• Ge karma 4

audirs2
4 timmar sedan, skrev Esspe:

Har du glömt att Sverige är en gammal kolonial makt, sånt går inte ur pälsen så lätt!🤓

• Ge karma 1

Batting
14 timmar sedan, skrev berlitz:

Ok jag fattade att du inte fick sin frukost

"du inte fick sin frukost", vad är det för språk?

Nu är det knappast något problem att få frukost, men det kan tydligen vara problem att få Engelsk Frukost.
För mig har det alltid varit ett begrepp, Engelsk, eller K
ontinental frukost.
Nu blir ju detta tydligen ett problem när man kommer till Asien.

Då menar jag inte att det är fel av asiaterna att inte servera frukostar som i Europa.
Det är ju tvärs om ganska normalt, men är det fel av mig att försöka beskriva problemet.
Om du har ett problem med det så föreslår jag att du slutar läsa mina inlägg. :54:

• Ge karma 1
  • Haha 1

Batting
14 timmar sedan, skrev berlitz:

Fick inte min english breakfast

Ja? Inte frukost - Engelsk Frukost! Vad är det du har för problem?

Batting
14 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Kan du inte korka själv?

Sluta läs mina inlägg! Du mår uppenbarligen inte bra av det!. :23:

• Ge karma 2
  • Haha 1

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Batting:

Sluta läs mina inlägg! Du mår uppenbarligen inte bra av det!. :23:

Du har rätt. Jag får ont i magen av allt skrattande. 

• Haha 2

Kenneth4618
12 minuter sedan, skrev Batting:

men det kan tydligen vara problem att få Engelsk Frukost.

Det ska du vara glad för :haha:

Frukostbuffé är bättre :wink:

• Ge karma 1
  • Fint 1