Jump to content
Batting

Språkligheter.

Recommended Posts

Batting
37 minuter sedan, skrev ArneMorales:

VA6NBl1kkumk3eKPuZs_xOqPWKPrEaJ6xozVldvuWMtZakn0n6UrrVVPyRl9eAJZSgdzrAQxdzstsKIykCw7H0n868VmqZ4436nx-IqlTXQspY_t57xNIYLYZcD0p3iqCxodMcRGBGuwADwv98yqMwgmqZPBQU4p.jpg.6b7917e08214a20318ddc8bcda0084cc.jpg

Inte ger de honom en extra gaffel när det finns knivar och gafflar  utställda på alla borden redan 555.

Sizzler är restauranger av hög kvalite. De skulle aldrig missa detta.

Ij-MbLDQflMmnBbiuhlsOsb9gHLwN-0qoz-GybaYV6OlhUwIT13gt-VGWWNYhdDAofFGiKD-kSOhBa9FvhRKdkIXUlTMm2ruFLyvXpVpzy0wjhGF2A4ipBaFNxFm7yA-MKX1CYOBZAuplHIRhKBdQUoqkP0eZTUiu8-JmLPeVZVv64bB2xX_vgID_fs60KtpW-_7EOS420syJWTX5QXD.jpg

Jo nu hade de gjort det! Varför skulle jag sitta och hitta på något sådant?
Det kan ju som sagt var bero på att det var ett nytt ställe med ny personal o.s.v.
Varför skulle jag ljuga ihop något sådant   :44:

• Haha 1

Batting
50 minuter sedan, skrev wUThai:

Enda märkliga i denna historien är att du inte lyckas beställa en english breakfast!

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk

Ja det var väl ungefär det jag också tyckte var märkligt... det var liksom det det handlade om :559bdc5b97286_zZ:

andrejsdenruskige
48 minuter sedan, skrev ArneMorales:

VA6NBl1kkumk3eKPuZs_xOqPWKPrEaJ6xozVldvuWMtZakn0n6UrrVVPyRl9eAJZSgdzrAQxdzstsKIykCw7H0n868VmqZ4436nx-IqlTXQspY_t57xNIYLYZcD0p3iqCxodMcRGBGuwADwv98yqMwgmqZPBQU4p.jpg.6b7917e08214a20318ddc8bcda0084cc.jpg

Inte ger de honom en extra gaffel när det finns knivar och gafflar  utställda på alla borden redan 555.

Sizzler är restauranger av hög kvalite. De skulle aldrig missa detta.

Ij-MbLDQflMmnBbiuhlsOsb9gHLwN-0qoz-GybaYV6OlhUwIT13gt-VGWWNYhdDAofFGiKD-kSOhBa9FvhRKdkIXUlTMm2ruFLyvXpVpzy0wjhGF2A4ipBaFNxFm7yA-MKX1CYOBZAuplHIRhKBdQUoqkP0eZTUiu8-JmLPeVZVv64bB2xX_vgID_fs60KtpW-_7EOS420syJWTX5QXD.jpg

Nja, jag vet inte om jag kan hålla med om "hög kvalitet" angående Sizzler. Väldigt medioker mat om du frågar mig.

• Ge karma 4
  • Haha 1

Naam kaeng

Roligt beskrivet!

Just bestick hade jag fixat då det var bland de första orden jag lärde mig. Precis som salt och peppar och andra användbara Thai-restaurang-ord.

Ämnet "missförstånd på restaurang" kan man väl skriva en hel bok om. Utan att upprepa sig.

KaiserBlood

Prova att boka ett hotel där frukosten ingår nästa resa så slipper du gå hungrig på dagarna😁

• Ge karma 1
  • Haha 4

Batting
7 minuter sedan, skrev Nutteman:

Grundfrågan i denna berättelsen är väl om jag som gäst i ett annat land ska lära mej deras språk eller om dom ska lära sig mitt språk.

Samma med kulturskillnader, ska jag lära mej deras kultur eller ska dom lära sej min kultur?

Kyparen kanske hade lärt sej både ryska och kinesiska men om man då som kund pratar svenska och engelska så blir det problem iallafall.

MVH

Nutteman

Nä jag begär knappast att de ska lära sig Svenska.
Men restaurangpersonal bör nog lära sig vad t.ex. gaffel heter på Engelska.
Jag kommer ihåg min första resa till landet.
Jag var i Patong och råkade få syn på ett trevligt hotell som låg lite avsides.

Jag tänkte att det där ser trevligt ut, men är kanske inte så dyrt p.g.a. att det inte ligger direkt på stranden.
Jag beslöt mig för att gå in och fråga vad ett rum kostade?
Det kunde ju vara bra att veta till nästa resa.

Jag stegade in och frågade tjejen i receptionen vad de tog för ett rum.
Hon tittade bara frågande på mig.
 "uh ... a room ... how much?", försökte jag igen.
Fortfarande ingen reaktion.
 "Uh ... this is a hotel, you have rooms?"
 "Eh!?!?", jag var på väg att gå ut på gatan för att kontrollera om det stod hotel ovanför dörren, men jag behärskade mig.

Jag menar att om man står i en reception på ett hotell så måste ett minimikrav vara att man kan det engelska ordet för rum.
Det måste vara ett minimikrav på vilken ort som helst i världen, men speciellt på en internationell turistort.
Nu kan ju du kanske tycka att det var mitt ansvar att gå in och ställa frågan på klingande thai, men där delar sig våra åsikter. :76:
Det är ju faktiskt dom som vill att jag ska köpa något av dem, och inte tvärs om.

Jag fick gå därifrån med oförrättat ärende, och lär aldrig återkomma.

• Ge karma 1
  • Downvote 1
  • Fint 1
  • Haha 6

Nutteman

top10tourists.jpg.f66b5dcdcb650e7cb4cd1e9c844dac22.jpg

Här ser man var turisterna kom från 2017. Det är nog inte helt lätt för en thailändare inom turistnäringen att välja

vilket språk man ska lära sej. 

MVH

Nutteman

• Ge karma 6
  • Snurrigt 2

Batting
53 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Prova att boka ett hotel där frukosten ingår nästa resa så slipper du gå hungrig på dagarna😁

Det är väl ingen konst att hitta frukost, men ja vill ju ha en English Breakfast!

• Ge karma 1
  • Haha 3

Guest wUThai

Ola-Batting?

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Batting:

Det är väl ingen konst att hitta frukost, men ja vill ju ha en English Breakfast!

Jag är tveksam om du lyckas hitta English Breakfast i England. 🤔

• Haha 1

Guest wUThai
Finns precis överallt! Ta menyn och peka med hela handen då för fan! Hur svårt kan det vara??

Batting
29 minuter sedan, skrev Bananen:

Ja, så skulle det ju kunna vara också, är nog inte alltid så lätt för dom på turistorterna att förstå folk från världens alla hörn med olika kunskaper i språk och med olika uttal.

Kom och tänka på denna lilla video som illustrerar ganska bra hur saker och ting kan missuppfattas, gaffeln finns även med. 😀

35 minuter sedan, skrev Nutteman:

top10tourists.jpg.f66b5dcdcb650e7cb4cd1e9c844dac22.jpg

Här ser man var turisterna kom från 2017. Det är nog inte helt lätt för en thailändare inom turistnäringen att välja

vilket språk man ska lära sej. 

MVH

Nutteman

Engelska vore ett bra val.
Det är gissningsvis det språk som de flesta från de där länderna förstår lite av.
Till och med kineserna kan nog lite engelska, så valet borde inte vara svårt.
Tycker du verkligen att det skulle vara ett svårt val.
Världens största språk är "Bad English".

• Ge karma 1
  • Fint 3

Batting
5 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag är tveksam om du lyckas hitta English Breakfast i England. 🤔

Kan vara vissa problem efter 12.00, men annars är det inga problem.
Varför skulle det vara det?