Jump to content
IGNORERAD

Vad saknar ni mest?

Cavemannen

Vad saknar ni mest nÀr ni Àr i Thailand?  

48 röster

1. 1. Vad saknar ni mest nÀr ni Àr i Thailand?

• Den svenska maten
      5
    • Frisk luft
      13
    • Trafikvett
      17
    • Mina husdjur
      2
    • Svenskt kaffe
      1
    • Ärligheten, att enkelt kunna göra affĂ€rer utan att bli blĂ„st
      10

Recommended Posts

Ja alla ni lÄngliggare och fastboende, vad saknar ni mest efter en lÀngre tid i Thailand?

SjÀlv minns jag att jag pÄ nÄgot sÀtt kÀnde mig kvÀvd mellan varven, jag kunde dra ivÀg i soluppgÄngen och vittja mina fÀllor som legat ute över natten, det kunde vara ner mot 15grader vissa mornar men luften kÀndes ÀndÄ inte frisk o frÀsch.

Jag tĂ€nker ofta pĂ„ det nĂ€r man stiger ut pĂ„ Arlanda efter en lĂ€ngre period och drar ett djupt andetag bland bussar o taxin 😉 , vad frisk luften kĂ€nns.......

Dela pÄ andra sajter

Kaffe sÄ klart 555555

NÀ, Àrligt....naturen, vilket inkluderar frisk luft.

Det Àr helt ok att ha en annan Äsikt Àn mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rÀtt!

Dela pÄ andra sajter

RÀtt trevligt att kunna snyta sej efter en dag i staden, utan att fÄ ut en svart sotsörja!

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela pÄ andra sajter

Förutom det klassiska "vÀnner och familj", sÀrskilt sÄhÀr i jultider, kan jag inte komma pÄ mycket.

Förr skulle jag sagt svensk skrÀpmat, men nu nÀr bÄde Calle och Zip har riktigt god svensk kebab sÄ faller det argumentet med. God svensk pizza finns ju bÄde pÄ Two Lions och Zip. Harrys körde med Sibyllaburgare under lÄgsÀsong, den var mumsig. Jo, kanske dÄ att jag kan sakna ett Max OriginalmÄl, det var lÀnge sedan, och att McDonalds hÀr inte har vett nog att ha vare sig Big & Tasty eller QP Cheese pÄ menyn. 

Svenskt kaffe, rÀtt överskattat, Starbucks gör utmÀrkt bryggkaffe. Ny sort varje mÄnad dessutom sÄ man fÄr prova lite nytt frÄn alla vÀrldens hörn.

Trafikvett, jag stör mig mest trafiken numera nĂ€r jag rĂ„kar besöka Sverige, bara det faktum att bilar hela tiden stannar för mig som gĂ„ngtrafikant...det blir liksom inget "flow" i trafiken som det Ă€r hĂ€r i Thailand. 😉

Frisk luft...jag tycker den kÀnns rÀtt frisk hÀr normalt sett med, Àven om det verkar vara tungandat just nu i Bangkok. VÀrre dÄ nÀr man besöker industristÀder i Kina tex.

Tack vare teknikutvecklingen behöver man ju inte heller sakna sĂ„dant som Sveriges utmĂ€rkta Public Service 😉. Snart dags att ratta in SVT och inta sofflĂ€ge framför Vinterstudion. Skidsport pĂ„ TV hade jag saknat mycket om inte den möjligheten fanns.

Ändrades av spooncreek
Dela pÄ andra sajter

Jag svarade frisk luft, övriga punkter har jag inga, eller smÄ, problem med. VÀdret Àr Thailands största fördel och dessutom dess största nackdel. Det var vÀdret som en gÄng fick mig att flytta hit och det Àr vÀdret som fÄr oss att vilja flytta hÀrifrÄn, om Àn aldrig helt.

Nu Àr det midvinter och vÀdret ska vara som bÀst och vad fÄr vi? 35 grader och helt vindstilla; ingen vidare deal. Förr Äret vid den hÀr tiden var vi i Kiruna och det var 64 grader kallare, fan vet om det inte var angenÀmare.

Thailand Àr schysst och kommer nog alltid vara vÄr bas men en 6-9 mÄnader om Äret vore nog optimalt. 

Ändrades av Atom

Död Ät Putin och hans croonies

Dela pÄ andra sajter

Om nu inte trÄden enbart Àr för fastboende, sÄ vill jag sÀga vissa matrÀtter. Annars tycker jag vÀl man fÄr ta Thailand för vad det Àr, med allt vad det innebÀr. Man kan ju inte förÀndra nÄgot hur som helst. Jag kan det inte i alla fall... 

Dela pÄ andra sajter

Klimatet, jag saknar de vÀxlande Ärstiderna. I Thailand Àr det bara varmt, skitvarmt och Ànnu varmare. Samt perioder med skyfall.

NÀr man berÀttar det för sina vÀnner som bor i Sverige och max besÀker Thailand 14 dagar per Är pÄ en chartertripp sÄ tror de man Àr galen.

Jag brukar sÀga att det finns en vardag i Thailand ocksÄ som inte syns eller kÀnns pÄ ett charterbesök.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela pÄ andra sajter

5 minuter sedan, skrev Benriach:

GÄngvÀnliga trottoarer...

Bara sörlÀnningar som berörs av det 55555555

Det Àr helt ok att ha en annan Äsikt Àn mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rÀtt!

Dela pÄ andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Hade du haft "Tystnaden" som ett alternativ hade jag kanske valt det.

Eller Skriet Go Jul Julinsolerad 🎅

AFh6zltID0yZXDtNFASw2PIOXyY.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela pÄ andra sajter

Det jag saknar mest Àr den svenska naturen.  AllemansrÀtten med tillgÄng till de svenska blÄbÀrs- och svampskogarna.

Dela pÄ andra sajter

16 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Det jag saknar mest Àr den svenska naturen.  AllemansrÀtten med tillgÄng till de svenska blÄbÀrs- och svampskogarna.

Svamp var vi och plockade flera gÄnger, mellan Lamduan och vÄran by finns en stor statlig skog dÀr det var fritt att plocka svamp.

Sen ibland sÄ fixades det turer lite lÀngre bort, man fyllde en pickup och delade pÄ brÀnslekostnaden och for ivÀg en heldag med picknick korg och plockade.

Dela pÄ andra sajter

14 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Svamp var vi och plockade flera gÄnger, mellan Lamduan och vÄran by finns en stor statlig skog dÀr det var fritt att plocka svamp.

Sen ibland sÄ fixades det turer lite lÀngre bort, man fyllde en pickup och delade pÄ brÀnslekostnaden och for ivÀg en heldag med picknick korg och plockade.

DÀr har jag varit flera gÄnger. 

Den satans skogen och dess svampar Àr anledningen till en av vÄra (fruns och min) första kulturkrockar. 

UpptÀckte att nÀr nÄn thailÀndare sÀger att nÄgot tar ett par timmar, sÄ betyder det oftast minst 13 timmar eller mer. 

Dela pÄ andra sajter

16 minuter sedan, skrev Surin P3:

DÀr har jag varit flera gÄnger. 

Den satans skogen och dess svampar Àr anledningen till en av vÄra (fruns och min) första kulturkrockar. 

UpptÀckte att nÀr nÄn thailÀndare sÀger att nÄgot tar ett par timmar, sÄ betyder det oftast minst 13 timmar eller mer. 

Vi skandinaver Ă€r nog upplysta med att hĂ„lla tiden, nĂ€r frugan sĂ€ger att vi Ă„ker vid 9-tiden sĂ„ vet man att man fĂ„r vara glad om man kommer ivĂ€g innan 11. Detta kunde göra mig tokig för ett antal Ă„r sen, men nu planerar jag för avfĂ€rd runt 11 svĂ„rare Ă€r det inte, man mĂ„ste kunna förstĂ„ sprĂ„ket. Numera förstĂ„r jag thai.😁

Nissehult_13

Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan, skrev nissehult_13:

Vi skandinaver Ă€r nog upplysta med att hĂ„lla tiden, nĂ€r frugan sĂ€ger att vi Ă„ker vid 9-tiden sĂ„ vet man att man fĂ„r vara glad om man kommer ivĂ€g innan 11. Detta kunde göra mig tokig för ett antal Ă„r sen, men nu planerar jag för avfĂ€rd runt 11 svĂ„rare Ă€r det inte, man mĂ„ste kunna förstĂ„ sprĂ„ket. Numera förstĂ„r jag thai.😁

SÄ Àr det... 

UngefÀr vid samma tidpunkt gav jag upp helt vad gÀller tider. 

Vi Äkte in till stan (vi var dÄ den andra familjen i byn med bil) med fruns förÀldrar en morgon och hade olika Àrenden att utrÀtta och bestÀmde att vi skulle trÀffas vid bilen igen klockan 13.00

Vi var klara runt 12 och det kÀndes lite trÄkigt att behöva vÀnta en timme pÄ förÀldrarna, men det var tydligen inget problem för frugan tyckte att vi kan ju bara Äka hem för det har sÀkert hennes förÀldrar redan gjort. (?!) 

Och helt riktigt, de var hemma och efter det har jag vÀldigt litet intresse (om nÄgot alls) av kombinationen tider och thailÀndare. 

Dela pÄ andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna pÄ riktigt.

Du mÄste vara medlem för att kommentera pÄ forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. LĂ€tt gjort...!

Registrera dig pÄ forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in hÀr.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...