Jump to content
ArneMorales

Gäller Thailands lagar om Brott och straff lika för alla?

Recommended Posts

ArneMorales
On 2018-11-24 at 19:46, skrev Atom:

Lagarna är givetvis desamma men att påstå att de tillämpas lika för rika som fattiga är givetvis väldigt naivt. Många av de uppenbara åtalspunkterna mot Premchai är redan nedlagda och han kommer på sin höjd bli dömd för någon småsak och få villkorligt. En vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark åker dock in på 10 år.

Som du ser Atom är åtalet mot Premchai inte nedlagt.

Sedan är din beskrivning av fallet -en vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark- helt felaktig.

Bonden och hans fru blev gripna, på bar gärning , av poliser som sökte efter någon som sågade ner träd i Nationalparken.

De försökte komma undan på sin moped, men greps. De försökte då med att de endast plockade svamp, men erkännde senare att de sågat ner träd i Nationalparken och dömdes för detta. Eftersom de erkännt kan de därefter inte överklaga den hårda domen.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

svampen

Nej och det gör det väl inte Globalt heller mycket deg högt uppsatta osv osv ser man ju dagligen särbehandladas & hamna utanför brottskalan o lagar med milda domar ????? Så har det väl alltid varit och kommer att förbli kallas korruption !!!!!

Så svaret är NEJ !

Edited by svampen
  • Ge karma 2

Tallviking

Han har så mycket att göra så han har fått godkänt att inte vara i rättssalen vid förhöret !

https://www.bangkokpost.com/news/general/1583374/

Tycoon granted court absence

Accused panther killer to miss first testimonies

Edited by Tallviking
  • Ge karma 4

ArneMorales
21 timmar sedan, skrev Atom:

Jag har aldrig påstått att åtalet mot Premchai är nedlagt, jag skrev att flera av åtalspunkterna är nedlagda. Jag står också fast vid att om han överhuvudtaget blir dömd för något, vilket han förmodligen inte blir, så blir det bara för några av de mindre punkterna och straffet blir bara villkorligt.

Din version av svampplockarna har jag faktiskt aldrig hört och kan inte tänka mig att ens någon av frugans mer extrema flaggviftarvänninnor skulle yttra, utan att dra på munnen. Paret greps inte alls på bar gärning, deras motorcykel hittades i skogen där polisen sökte. Det var över 700 gigantiska träd nedhuggna och du får nog hålla med om att det låter rätt tufft för ett gammal par på en motorcykel att hantera. De erkände sig skyldiga, på sin advokats inrådan, för att få sänkt straff och fick då 15 år istället för 30. När juntan tillträdde överklagade de domen, där hade du alltså fel igen, och är inte längre dömda för att ha fällt några träd utan enbart för "encroachment of National Park Land" och fick straffet sänkt till 5 år, en halvering av de 10 år de denna gången dömdes för. 

Summa summarum så hade du fel i allting du skrev. Men det är OK, bara att ta nya tag.

Advokaten rådde dem att erkänna, för att få lägre straff, eftersom de var skyldiga.

Ingen advokat råder sin klient att erkänna om de är oskyldiga.

En dom som grundas på erkännande kan inte överklagas till högre instans.

Däremot omprövade samma domstol straffets längd senarej och sänkte strafftiden.

Att de skulle vara anklagade för att ha fällt 700 träd måste vara något som du drömt, eller har du en källa på det?

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

ArneMorales
1 timme sedan, skrev Atom:

Mest intresserad är jag dock av ditt ursprungliga inlägg där du frågade: "Gäller Thailands lagar om brott och straff lika för alla?" och på det svarade "ja". Jag vill veta; hur tänkte du? Politikers son skjuter ihjäl en polis mitt i en pub, rikemansson kör ihjäl polis på fyllan, rikemansson våldtar och mördar turister på Koh Tao, plus tusen och åter tusen andra mindre brott som de välbesuttna begår utan att någonsin dömas medans en dagsverkare åker in på 15-20 år för en skitsak. Jag är 100% säker på att en rik och well-connected thailändare skulle kunna skjuta dig i skallen mitt på blanka dagen i morgon utan att riskera att bli dömd. Han skulle åberopa att du försökt råna honom och sedan köpa en polis som vittnar för honom och, om det behövs, en domare.  Så fungerar det här och det har inte blivit bättre.

Svar

Startade tråden efter att ha läst den bifogade artikeln artikeln i Khaosod.

Wichien Chinnawong  har nu uppmärksammats i UN för sitt mod att följa lagen,  och gripa Premchai för olovlig jakt i en  Nationalpark.

Tänkte då att han fick utmärkelsen för att man nu vill skydda honom från att bli undanröjd eller avskedad.

Tycker  att även vi på forumet bör uppmärksamma detta fall av samma orsak, och hoppas Premchai får sitt straff enligt gällande lag, som ju är utformad av proffesionella jurister för att gälla alla, tror jag.

Problemet i Thailand har varit att en del rika människor har kunnat betala och komma undan genom att fly utomlands, eller  betala polis, domare eller för mord av vittnen mm.

Nu med all information och insyn via Internet borde det gå få stopp på sådan korruption.

Vill vara optimist avseende Thailand, och svarade Ja, lagen gäller lika för alla för att provocera till diskussion i tråden.

Tack för att du nappade på detta Atom.

Skall försöka hitta mina anteckningar avseende fallet om  dom oskyldiga svampplockarna,  som jag följde ganska noga  för några år sedan.

Återkommer isåfall om detta. Litar inte helt på Bangkok Posts journalisters rapportering av fallet,  som du hänvisar till.

1 timme sedan, skrev Atom:

Atom
21 hours ago, ArneMorales said:

Svar

Wichien Chinnawong  har nu uppmärksammats i UN för sitt mod att följa lagen,  och gripa Premchai för olovlig jakt i en  Nationalpark.

Tänkte då att han fick utmärkelsen för att man nu vill skydda honom från att bli undanröjd eller avskedad.

Tycker  att även vi på forumet bör uppmärksamma detta fall av samma orsak, och hoppas Premchai får sitt straff enligt gällande lag, som ju är utformad av proffesionella jurister för att gälla alla, tror jag.

Problemet i Thailand har varit att en del rika människor har kunnat betala och komma undan genom att fly utomlands, eller  betala polis, domare eller för mord av vittnen mm.

Nu med all information och insyn via Internet borde det gå få stopp på sådan korruption.

Vill vara optimist avseende Thailand, och svarade Ja, lagen gäller lika för alla för att provocera till diskussion i tråden.

Skall försöka hitta mina anteckningar avseende fallet om  dom oskyldiga svampplockarna,  som jag följde ganska noga  för några år sedan.

Återkommer isåfall om detta. Litar inte helt på Bangkok Posts journalisters rapportering av fallet,  som du hänvisar till.

OK, så du skrev som du gjorde för att provocera fram en diskussion :)

Jag vill också vara optimistisk angående Thailand och på vissa områden ser det väl bra ut. På just korruptionsområdet är jag dock inte särskilt optimistisk och den form och utbredning av korruption som finns i Thailand är oerhört svår att göra något åt då den verkligen genomsyrar och styr hela samhället. Det krävs oerhört hårda nypor under väldigt lång tid för att närmast förändra samhället i grunden och 4.5 år med militärjunta har knappt ens nafsat i kanten. Några uppmärksammade punktinsatser (huvudsakligen mot Thaksins finansiärer) men annars mest en omfördelning av korruptionen från röda klaner till gul/gröna klaner.

Du tror att "all information och insyn via internet" borde kunna hjälpa till i kampen mot korruptionen. Den kan nog hjälpa till mot den vardagskorruption som stör i det lilla, typ poliser som kräver böter för fortkörning osv. Och det är ju förvisso bra, men jag tror inte detta hjälper mot den djupare korruption som folk inte ser men som resulterar i dåliga skolor, bristande konkurrens, diverse glastak osv. Den kan bara bekämpas uppifrån och genom ett ifrågasättande av hela Thailands fundament, hela begreppet "kwampenthai" (Thainess), och vem vågar ta den fighten inom överskådlig framtid?  

• Ge karma 7
  • Fint 1

ArneMorales
Posted (edited)
On 2018-11-27 at 09:33, skrev ArneMorales:

Åklagaren verkar jobba på bra nu.

Är övertygad om att byggikonen Premchai, som äger Italian Thai, kommer att bli fälld av domstolen.

Visst kommer han att överklaga upp till högsta instans,  eftersom han inte har erkännt, men dömd blir han enligt gällande lag.

Prosecutor confident of conviction as Premchai poaching case hearing resumes

Idag kom fängelsedomen

Premchai sentenced to 16 months without suspension – Thai PBS World

Atom du gissade fel i detta fall mot Premchai, men du fick ju många gillanden i tråden  istället, eftersom du skriver bra, så det jämnar ju ut sig 555

Edited by ArneMorales

Atom
Posted (edited)
1 hour ago, ArneMorales said:

Idag kom fängelsedomen

Premchai sentenced to 16 months without suspension – Thai PBS World

Atom du gissade fel i detta fall mot Premchai, men du fick ju många gillanden i tråden  istället, eftersom du skriver bra, så det jämnar ju ut sig 555

Varför tror du att jag gissat fel? Det är väl helt självklart att han skulle dömmas i första instansen, framförallt 5 dagar innan ett val, men det innebär ju inte att han någonsin kommer spendera en dag i fängelset.

Nu släpps han fri på borgen och överklagar. Det tar 2-3 år innan det når nästa instans och då frias han på ytterligare 1-2 punkter och domen är då nere på 6-9 månader (notera gärna att han redan friats från att ha skjutit pantern, trots att alla vet att han gjorde det). Han släpps fri på borgen igen och det går ytterligare 2-3 år innan han helt frias eller döms till villkorligt, precis som jag skrivit innan.

Jag förstår att du så väldigt gärna, efter alla dessa år, vill kunna skriva mig på näsan men att utropa en seger när man leder med 2-0 efter 15 sekunder i en basketmatch är sällan klokt. Det finns säkert någon gammal Östermalmsdam som spenderat 2 veckor på en all-inklusive på Phuket och tyckte att allt var ”så fantastiskt” som också tar den här ”domen” som inteckning för Thailands fina rättssystem men, nja, jag tror nog vi får vänta ett par decennier till.

Edited by Atom
  • Ge karma 8
  • Fint 1

ArneMorales
Posted (edited)
On 2018-11-27 at 18:11, skrev Atom:

Jag har aldrig påstått att åtalet mot Premchai är nedlagt, jag skrev att flera av åtalspunkterna är nedlagda. Jag står också fast vid att om han överhuvudtaget blir dömd för något, vilket han förmodligen inte blir, så blir det bara för några av de mindre punkterna och straffet blir bara villkorligt.

...

Syftade på ditt inlägg ovan,

där jag uppfattar det som att du i första hand  tror ``Jag står också  fast vid``  att han inte blir dömd för något, men om han blir dömd blir det ``bara villkorligt`` , vilket med dagens dom också visade sig vara fel gissat.

Edited by ArneMorales

Boa52
On 2018-11-30 at 16:19, skrev ArneMorales:

Svar

Skulle tippa att 80 % av thai över 40 inte har internet så internet har liten betydelse

• Snurrigt 2
  • Haha 1

Soengsang
Posted (edited)
35 minuter sedan, skrev Boa52:

Skulle tippa att 80 % av thai över 40 inte har internet så internet har liten betydelse

Som vanligt tippar du helt fel....

https://www.internetworldstats.com/asia.htm#th

TH - 69,183,173 population (2018) - Country Size: 513,115 sq km

Capital City: Bangkok - population 9,100,000 (2010)

57,000,000 Internet users in Dec/2017, 82.4% penetration, per IWS.

Och antalet användare lär inte ha minskat sen Dec -17

Edited by Soengsang
  • Ge karma 1