Jump to content
ArneMorales

Gäller Thailands lagar om Brott och straff lika för alla?

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

hobbe

Jag svarar Nej på den frågan .

En gång är ingen gång.

Mvh Hobbe 

Edited by hobbe
  • Ge karma 3

L200

Nej. 

• Downvote 1

berlitz

Nej

Jed

Det gör dom ju inte ens i Sverige så varför skulle dom göra det i Thailand ? 

• Ge karma 1
  • Fint 1

Tommy
6 timmar sedan, skrev hobbe:

Jag svarar Nej på den frågan .

En gång är ingen gång.

Mvh Hobbe 

En gång är ingen gång, och två gånger är en gonggong!

MVH

• Fint 1
  • Haha 1

Boa52
5 timmar sedan, skrev Jed:

Det gör dom ju inte ens i Sverige så varför skulle dom göra det i Thailand ? 

Thailands lagar gäller inte i Sverige så det kan man inte gämmföra

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Snurrigt 5
  • Haha 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

stjp8729

Nej, och återigen nej!

• Ge karma 1

spooncreek
54 minutes ago, Atom said:

Lagarna är givetvis desamma men att påstå att de tillämpas lika för rika som fattiga är givetvis väldigt naivt. Många av de uppenbara åtalspunkterna mot Premchai är redan nedlagda och han kommer på sin höjd bli dömd för någon småsak och få villkorligt. En vanlig bonde som plockat lite svamp i en nationalpark åker dock in på 10 år.

Boss (Red Bull) tvingas till viss del hålla sig borta från Thailand men då handlade det om smitning vid dödskörning med förmodligen runt 3 i promille, en polis dessutom. Premchai har kunnat fortsätta sköta sitt företag och jag såg honom så sent som för 3 veckor sedan på dotterns basketturnering; jag tror han oroade sig bra mycket mer över att vi förlorade mot en "new-money" skola än över att behöva skaka galler. 

Ett annat i sammanhanget aktuellt exempel är ju "watchman", Vice PM general Prawit, som naturligtvis helt undkommit straff, han blev väl inte ens förhörd som jag  minns det nu. Ingen hade väl trott något annat, eller jo, kanske de som lever i tron att lagarna tillämpas lika för alla, vilket otroligt nog verkar finnas.

Apropå Premchai så är denna bild rätt talande, från när han blev inkallad på förhör efter "incidenten"

premchai.PNG.a87a578ef7c22a52fff003c05a2b0a58.PNG

• Ge karma 7

Atom
4 minutes ago, spooncreek said:

Ett annat i sammanhanget aktuellt exempel är ju "watchman", Vice PM general Prawit, som naturligtvis helt undkommit straff, han blev väl inte ens förhörd som jag  minns det nu. Ingen hade väl trott något annat, eller jo, kanske de som lever i tron att lagarna tillämpas lika för alla, vilket otroligt nog verkar finnas.

Apropå Premchai så är denna bild rätt talande, från när han blev inkallad på förhör efter "incidenten"

premchai.PNG.a87a578ef7c22a52fff003c05a2b0a58.PNG

Att Storebror skulle klara sig helt, utan ens rättegång, var helt väntat och på något sätt naturligt. Jag tror inte det finns något exempel, någonstans i världen, på någon form av diktatur där vice ledaren blivit häktad för några klockor. Givetvis utgår dessutom de flesta thailändare från att klockorna bara är toppen på ett isberg, men även det tas för givet.

Att inte regimen tog tillfället i akt att göra något åt Premchai tycker jag personligen är den största besvikelsen, och det finns ju några att välj bland, under juntans 4 år. Premchai har aldrig tagit tydlig ställning för rött eller gult men alltid fått diverse storprojekt under samtliga regimer, så tydligen har han spelat sina kort väldigt väl.

Första gången jag träffade honom så trodde jag att han var en vaktmästare på skolan som skulle in och klippa några buskar eller kanske rensa något avlopp; det är inte alla hi-so som skyltar offentligt med sin rikedom, vissa äter hellre black panter soppa i sitt tält. 

• Ge karma 5
  • Haha 1

Wangthong
On 2018-11-23 at 07:55, skrev ArneMorales:

Mitt svar på frågan är   Ja.   Här ett aktuellt exempel

Wildlife Defender Who Arrested Tycoon Recognized for Bravery by UN

Läser man artikeln så kan man ju ana hur förvånande det är att det inte blivit några eftermälen mot de som tog Premchai. 

Hur man kan tro att i ett land där de som ska upprätthålla lagen förväntar sig skit för att de tar folk i hög samhällsställning ska ha någon likhet inför lagen är väl lite som att tro på gud. Den dagen då samhällstopparna i Thailand verkligen blir dömda på samma sätt som vanligt folk kommer jag nog inte att få uppleva.

• Ge karma 1

ArneMorales
On 2018-11-23 at 13:55, skrev ArneMorales:

Mitt svar på frågan är   Ja.   Här ett aktuellt exempel

Wildlife Defender Who Arrested Tycoon Recognized for Bravery by UN

Åklagaren verkar jobba på bra nu.

Är övertygad om att byggikonen Premchai, som äger Italian Thai, kommer att bli fälld av domstolen.

Visst kommer han att överklaga upp till högsta instans,  eftersom han inte har erkännt, men dömd blir han enligt gällande lag.

Prosecutor confident of conviction as Premchai poaching case hearing resumes

Edited by ArneMorales