Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

lasseiudon

Om bilen skulle stå still länge?

Recommended Posts

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev rolba:

Jag har byggt ventilation till motorprovrum till både Volvo och Scania.

Fick då lite insyn i vad de håller på med till framtidens lastbilar. De fick bland annat problem med att motorerna inte blev tillräckligt varma när de blev mer bränsleeffektiva/snålställda.

Nä, det skapar en del problem med verkningsgraden.

En annan inte så lyckad sak var faktiskt min BMW-hybrid.

På vintern så gick den ganska kall, speciellt i stadstrafik. Förbränningsmotorn kopplades ur då och då.

Detta gjorde att den aldrig riktigt fick upp temperaturen och faktiskt drog enhel del soppa. Det hade egentligen varit billigare att köra utan batteridrift i många fall.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

burrabus

Tex snöskoter gräsklippare sådant som får stå länge häller burrabus i ny soppa innan det startas men även viktigt att underhåll ladda batteriet annars kan burra tänka sig att få svårstartade fordon 

Nicholas
öNär vi ändå är inne på motorbränsle, så tänkte jag att 'haj-jacka' tråden med en dieselfråga.

Har en gammal pickup som i stadstrafik 'sotar igen'. 'Öppnade' (1/4 varv) skruven på pumpen och det blev en märkbar skillnad, däremot så märkte jag att tempmätaren (vatten) gick upp lite. Så jag undrar om 'snålinställning' på en dieselmotor kan vara skadligt?
Nej.
Inte farligt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

evert 1

Finns tillsatser att köpa vilket gör att oktanvärdet håller sig i flera månader. Lämna helst bilen med proppfull tank + tillsatsen så bör bilen starta även om du tankat Gasohol.

Kenneth4618

Har för mig att Stjp varnade för att motoroljan kan bli förstörd om bilen står allt för länge i varma klimat.

Gäller att ha någon som startar bilen och varmkör den då och då

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

biker
3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Har för mig att Stjp varnade för att motoroljan kan bli förstörd om bilen står allt för länge i varma klimat.

Det var då verkligen ett nytt påstående? 

Motorolja som inte tål klimatet?

Den oljan ska man nog sluta använda.

mvh

biker

Kenneth4618
24 minuter sedan, skrev biker:

mvh

biker

Tja nu vet jag att stjp slår man inte på fingrarna när det gäller motorer och växellådor med mera. Han säkert kan förklara för oss noviser 😉

biker
1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Tja nu vet jag att stjp slår man inte på fingrarna när det gäller motorer och växellådor med mera. Han säkert kan förklara för oss noviser 😉

Den förklaringen ska bli intressant.

Du tycker inte själv att det låter lite befängt?

Sedan att oljebytesintervall kan anges som t.ex. 2000mil eller 1 år, vilket som nu inträffar först.

Betyder ju i praktiken att oljan ska bytas på ett fordon som inte gått en endaste mil senaste året.

Detta har ju inte ett dyft med klimatet att göra. 

mvh

biker

Kenneth4618
6 minuter sedan, skrev biker:

Den förklaringen ska bli intressant.

Du tycker inte själv att det låter lite befängt?

Sedan att oljebytesintervall kan anges som t.ex. 2000mil eller 1 år, vilket som nu inträffar först.

Betyder ju i praktiken att oljan ska bytas på ett fordon som inte gått en endaste mil senaste året.

Detta har ju inte ett dyft med klimatet att göra. 

mvh

biker

Tro vad du vill

För övrigt handlar det om fordon som står still under lång tid.

biker
3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tro vad du vill

Det enda jag tror, är att det nog är bäst att invänta förklaringen från de bättre vetande.

mvh

biker

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev biker:

Det enda jag tror, är att det nog är bäst att invänta förklaringen från de bättre vetande.

mvh

biker

Var inte det du? 5555555555

Skoja bara 😉

Hoppas stjp förklarar detta problem som de bland annat hade med bilar som stod lång tid i frihamnen i Bangkok osålda.

biker
1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Var inte det du? 5555555555

Skoja bara 😉

Hoppas stjp förklarar detta problem som de bland annat hade med bilar som stod lång tid i frihamnen i Bangkok osålda.

Jag tål skoj, och naturligtvis tillhör jag de bättre vetande👍

När du nu lägger till mera info, så är jag med. Det är ju precis det jag skrev

tidigare. Att det kan bli dags för service och oljebyte på ett fordon som inte

gått en endaste mil sedan förra service. Eller sedan fordonet lämnat fabriken.

Däremot är det ingen skillnad om detta är i Thailand eller t.ex. Sverige.

Skulle snarare tro att det är värre i Sverige om ett fordon står stilla i t.ex. 1 år.

Med tanke på temperaturvariationer kanske mellan -30 och +30 grader.

mvh

biker

evert 1

Oljan blir inte för gammal, det är kondensen som är den store boven. Sedan är det oljan som smörjer och suger upp sotpartiklar som egentligen ska fastna i filtren vilket tyvärr vattnet inte gör.

Utsätter du inte oljan för kondens behöver du inte förkorta bytesintervallerna.

Så länge du inte har en "modern" bil utan oljesticka räcker det med att titta på stickan och känna på oljan.

Oljan får INTE vara grå och den måste kleta fast på fingrarna men inte kännas sträv, då är allt ok.

Kenneth4618

Stjp min guru ................Var är du när du behövs???????

rolba
18 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

15 timmar sedan, skrev biker:

mvh

biker

Man ska aldrig lämna en motor med gammal olja i för en lång period pga föroreningar som oljan samlat på sig kan angripa vissa delar.

Byter man olja och låter bilen stå så händer i princip ingenting.

Om någon däremot startar upp bilen låt oss säga fem minuter varje vecka så finns det risk för att den drar i sig en del kondensvatten. En riktig varmkörning så att man ventilerar bort vatten från oljan är en tur på absolut minst 100 km.

Om man har ren syntetolja i motorn, vilket väl är fallet med nästan alla moderna bilar, och har mycket kondensvatten i oljan så kommer vatten och olja att separera ganska snabbt när motorn inte startas.

Olja flyter ju som bekant på vatten vilket innebär att vattnet i motorn kommer att ligga i botten på tråget.

När man sen startar motorn är det viktigt att den får bra smörjning de första sekunderna. Då är det ju inte så lämpligt att det bara kommer vatten från oljepumpen.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy