Jump to content
lasseiudon

Om bilen skulle stå still länge?

Recommended Posts

lasseiudon

Min fråga gäller bilar och motorbränsle i Thailand. I Thailand finns i princip 3 olika typer av bränsle för motorfordon, Diesel, Gasohol och Benzene. Gasohol är Thailands variant på alkobensin och används i de flesta bilar och MC, Benzene är ”ren” bensin, den håller på att fasas ut och säljs bara av en del mackar och bara på en del ställen.

 

Bakgrunden till min fråga är följande: Här i Thailand har vi 2 fordon en PickUp med dieselmotor och en MC, 10 år gammal Honda Click med bensinmotor, som skall tankas med Gasohol. Sedan några år tillbaka började vi göra långa resor utanför Thailand och märkte då att när man varit borta länge, typ en månad eller mer att Hondan alltid var väldigt svårstartad när man kom tillbaka. Jag försökte forska i vad som kunde vara problemet och kom fram till att det var bränslet. Om Gasoholen bara står lång tid så skicktar den sig eller fäller ut tillsatser eller något sådant. Lösningen blev att istället tanka Benzene och efter det är det inga problem med att starta Hondan även om den stått still i kanske 2 månader. Den dieseldrivna PickUpen hade vi aldrig problem med att starta

 

Nu till min fråga: Vi funderar på att byta Pickuppen mot en modern småbil , som skall tankas med Gasohol. Min fråga är om jag då kommer få samma problem med att starta den efter en längre tid av stillastående, som jag tidigare hade med moppen?

  • Ge karma 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
stjp8729

Hej lasseiudon,

 

Normalt håller bensin i tre månader innan det tappar sina egenskaper, du kan dock fortfarande köra :)

 

Ha en kanonbra dag!

 :wai: 

 

  • Ge karma 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
lasseiudon
22 timmar sedan, skrev stjp8729:

Hej lasseiudon,

 

Normalt håller bensin i tre månader innan det tappar sina egenskaper, du kan dock fortfarande köra :)

 

Ha en kanonbra dag!

 :wai: 

 

Det svaret gör ju INTE att jag blir klokare! Jag ställde en fråga om Thailändsk GASOHOL och Thailändsk BENZENE och du svarar BENSIN. Har du lust att förtydliga.

  • Ge karma 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
burrabus

Ett tips som du kanske kan följa lämna bilen nästan tom och när du skall köra efter flera månader fyller du på med nytt drivmedel fungerar perfekt för mig när jag har fordon stående länge

  • Ge karma 4
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
stjp8729
On 2018-11-03 at 17:02, skrev lasseiudon:

Det svaret gör ju INTE att jag blir klokare! Jag ställde en fråga om Thailändsk GASOHOL och Thailändsk BENZENE och du svarar BENSIN. Har du lust att förtydliga.

Hej igen, :)

 

Ursäkta menar både Gasohol samt Benzene, dock har Benzene längre livslängd., lite svårt att ange exakt livslängd då det är temperaturberoende, högre temp kortare livslängd.

 

Gör som burrabus lämna med lite bränsle och tanka upp när ni är tillbaka.

 

Ha en bra dag!

:wai:

  • Ge karma 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Jive
On 2018-11-03 at 17:09, skrev burrabus:

Ett tips som du kanske kan följa lämna bilen nästan tom och när du skall köra efter flera månader fyller du på med nytt drivmedel fungerar perfekt för mig när jag har fordon stående länge

Men han skall ju kunna starta bilen för att ta sig till en mack och det var startproblem han hade......

  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Nemo
On 11/3/2018 at 10:09 AM, burrabus said:

Ett tips som du kanske kan följa lämna bilen nästan tom och när du skall köra efter flera månader fyller du på med nytt drivmedel fungerar perfekt för mig när jag har fordon stående länge

Jo, men hans problem var ju att fordonet var svårstartad, mängden av bränsle i tanken kan ju knappast ha någon betydelse. 

  • Ge karma 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Nemo
2 minutes ago, Jive said:

Men han skall ju kunna starta bilen för att ta sig till en mack och det var startproblem han hade......

Vi postade tydligen samtidigt.

  • Ge karma 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Nemo

öNär vi ändå är inne på motorbränsle, så tänkte jag att 'haj-jacka' tråden med en dieselfråga.

 

Har en gammal pickup som i stadstrafik 'sotar igen'. 'Öppnade' (1/4 varv) skruven på pumpen och det blev en märkbar skillnad, däremot så märkte jag att tempmätaren (vatten) gick upp lite. Så jag undrar om 'snålinställning' på en dieselmotor kan vara skadligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
danne68
On 2018-11-02 at 11:51, skrev lasseiudon:

Min fråga gäller bilar och motorbränsle i Thailand. I Thailand finns i princip 3 olika typer av bränsle för motorfordon, Diesel, Gasohol och Benzene. Gasohol är Thailands variant på alkobensin och används i de flesta bilar och MC, Benzene är ”ren” bensin, den håller på att fasas ut och säljs bara av en del mackar och bara på en del ställen.

 

Bakgrunden till min fråga är följande: Här i Thailand har vi 2 fordon en PickUp med dieselmotor och en MC, 10 år gammal Honda Click med bensinmotor, som skall tankas med Gasohol. Sedan några år tillbaka började vi göra långa resor utanför Thailand och märkte då att när man varit borta länge, typ en månad eller mer att Hondan alltid var väldigt svårstartad när man kom tillbaka. Jag försökte forska i vad som kunde vara problemet och kom fram till att det var bränslet. Om Gasoholen bara står lång tid så skicktar den sig eller fäller ut tillsatser eller något sådant. Lösningen blev att istället tanka Benzene och efter det är det inga problem med att starta Hondan även om den stått still i kanske 2 månader. Den dieseldrivna PickUpen hade vi aldrig problem med att starta

 

Nu till min fråga: Vi funderar på att byta Pickuppen mot en modern småbil , som skall tankas med Gasohol. Min fråga är om jag då kommer få samma problem med att starta den efter en längre tid av stillastående, som jag tidigare hade med moppen?

Tanka Benzene! Kör även i spridarrengöring någon gång ibland. Har själv haft stora broblem med soppan i Sverige då jag kör gm TBI . De har ju ett lågt bänsetryck. De nya biotillsattserna sätter igen spridarna. Numera tankar jag bara 98 oktan samt kör spridarrengöring då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
lasseiudon
17 timmar sedan, skrev danne68:

Tanka Benzene! Kör även i spridarrengöring någon gång ibland. Har själv haft stora broblem med soppan i Sverige då jag kör gm TBI . De har ju ett lågt bänsetryck. De nya biotillsattserna sätter igen spridarna. Numera tankar jag bara 98 oktan samt kör spridarrengöring då och då.

Problemet med Benzene är ju att det inte säljs överallt. Här i Udon Thani vet jag var det finns men om man skulle ut på långtur kan det bli problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
rolba
18 timmar sedan, skrev Nemo:

öNär vi ändå är inne på motorbränsle, så tänkte jag att 'haj-jacka' tråden med en dieselfråga.

 

Har en gammal pickup som i stadstrafik 'sotar igen'. 'Öppnade' (1/4 varv) skruven på pumpen och det blev en märkbar skillnad, däremot så märkte jag att tempmätaren (vatten) gick upp lite. Så jag undrar om 'snålinställning' på en dieselmotor kan vara skadligt?

Jag har byggt ventilation till motorprovrum till både Volvo och Scania.

Fick då lite insyn i vad de håller på med till framtidens lastbilar. De fick bland annat problem med att motorerna inte blev tillräckligt varma när de blev mer bränsleeffektiva/snålställda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
burrabus
21 timmar sedan, skrev Nemo:

Jo, men hans problem var ju att fordonet var svårstartad, mängden av bränsle i tanken kan ju knappast ha någon betydelse. 

Har du nästan tom tank och tar en jeepdunk och fyller på innan du startar så startas fordonet med ny och fräsch soppa men du kanske inte tänkte längre än att man bara kör soppa torsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
burrabus
21 timmar sedan, skrev Jive:

Men han skall ju kunna starta bilen för att ta sig till en mack och det var startproblem han hade......

Då kan du ju ge dig ut på vägarna och skjuta på när du riktigt kört slut

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
gst

Vår bil går på gasohol och står flera månader per år. Har aldrig haft problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll


×

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy