Jump to content
IGNORERAD

Vilken tid äter ni lunch?


samet

Recommended Posts

12 minuter sedan, skrev stefan5300:

Har ni fri mat på båtarna?

Nä de tar kort eller swish i kassan.....

På svenska båtar är den inte fri, du skattar för den....

Internationellt så är den oftast fri, men oftast en skitbudget....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    22

  • Soengsang

    18

  • SatanG

    18

  • Kenneth4618

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev stefan5300:

Har ni fri mat på båtarna?

Klart det är fri mat för besättningen. Glömt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nakhon:

Klart det är fri mat för besättningen. Glömt? 

Nä det är det inte på alla, beskattas på Svenska båtar.....(typiskt sverige 55555)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nä de tar kort eller swish i kassan.....

På svenska båtar är den inte fri, du skattar för den....

Internationellt så är den oftast fri, men oftast en skitbudget....

Betalar man för maten på svenska båtar och tycker att den är dålig så får man väl klaga på det hos facket men är den fri så är det väl bara att äta tiga eller laga till sin egen mat, för ett par frysar får det väl rum på en båt och sedan kan man ju ha 2 kokplattor i sin hytt😁.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nä det är det inte på alla, beskattas på Svenska båtar.....(typiskt sverige 55555)

Det är väl rätt att betala för sin mat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Betalar man för maten på svenska båtar och tycker att den är dålig så får man väl klaga på det hos facket men är den fri så är det väl bara att äta tiga eller laga till sin egen mat, för ett par frysar får det väl rum på en båt och sedan kan man ju ha 2 kokplattor i sin hytt😁.

Är oftast inte dålig på Svenska båtar, skulle den vara så så skiter facket högaktningsfullt i det.

Problemet är att det inte i princip finns några Svenska båtar kvar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det är väl rätt att betala för sin mat.

Beror väl på, förstår att du som ovetande tycker/tror det.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Beror väl på, förstår att du som ovetande tycker/tror det.....

 

Ändrades av Nakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Har ni fri mat på båtarna?

 

Ja vi har fri mat. Det konstiga nu är att jag är på den dyraste båten i hela maersk tankers vad det gäller maten. Vi kan inte köpa maten momsfritt då vi enbart går Thailand inrikes, ost/kött etc importeras och allt blir konstigt dyrt. Vete fan vad de gör för fel, själv tycker jag inte att det borde vara dyrast med maten i Thailand men alla ska ha sin bit av kakan antar jag, mycket billigare i Singapore/Rotterdametc.

Budgeten i Maersk ligger runt 10 usd/person och dag men här är den högre även om maten knappast är imponerande. Går inte laga själv ombord, varken tid/lust eller ens tillåtet. Som sagt, inget imponerande alls men jag är glad att jag slipper brassa själv.

 

På svenskflaggade båtar får man, som Soengsang säger, skatta för maten när man är ombord men å andra sidan så får/fick man matersättning när man var hemma och ledig. Vet inte om det ändrats eller inte. 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

På svenskflaggade båtar får man, som Soengsang säger, skatta för maten när man är ombord men å andra sidan så får/fick man matersättning när man var hemma och ledig. Vet inte om det ändrats eller inte. 

Kostersättningen på ledighet försvann för rätt många år sedan.

Vår budget är också ca 10usd per dag, vilket är åt helvete för lite, och jag spräcker oftast den......helt ok från ägarna som gett klartecken för det, men en nagel i ögat på det tyska managementet..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Beror väl på, förstår att du som ovetande tycker/tror det.....

Har väl inte med ovetande eller vad jag tror att göra, tycker bara att folk kan betala för sin egen mat och begriper inte varför de inte skulle göra det, än värre om det klagas på fri mat, äta eller ge fan i och äta om det inte duger mycket enkelt. När frugan jobbade på restaurang i Kalmar så gjordes matavdrag varje dag på hennes lön då hon jobbade vare sig hon åt maten eller inte.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Har väl inte med ovetande eller vad jag tror att göra, tycker bara att folk kan betala för sin egen mat och begriper inte varför de inte skulle göra det, än värre om det klagas på fri mat, äta eller ge fan i och äta om det inte duger mycket enkelt. När frugan jobbade på restaurang i Kalmar så gjordes matavdrag varje dag på hennes lön då hon jobbade vare sig hon åt maten eller inte.

Hur tänkte du en kille som tjänar 1000usd i månaden ska kunna betala sin egen mat?

Men vi kan väl säga att han gör det, men ser det inte i sin avräkning.

Ovetande är du pga att du förstår tydligen inte det praktiska i det du säger, laga sin egen mat 5555555....

 

Jantelagen är jobbig för vissa tydligen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev stefan5300:

Har väl inte med ovetande eller vad jag tror att göra, tycker bara att folk kan betala för sin egen mat och begriper inte varför de inte skulle göra det, än värre om det klagas på fri mat, äta eller ge fan i och äta om det inte duger mycket enkelt. När frugan jobbade på restaurang i Kalmar så gjordes matavdrag varje dag på hennes lön då hon jobbade vare sig hon åt maten eller inte.

 

Ja du är ovetande här, den stora skillnaden är att vi kan inte bara gå någon annanstans och käka om vi inte gillar maten. 

Vi är ute för att göra ett jobb som arbetsgivaren vill ha av oss, kan vi inte käka så blir det nog inte särskilt lönsamt länge till för denne.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ena veckan 11.30-12.00, nästa vecka 18.30-19.00.

Men det går att styra det så det passar.

 

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja du är ovetande här, den stora skillnaden är att vi kan inte bara gå någon annanstans och käka om vi inte gillar maten. 

Vi är ute för att göra ett jobb som arbetsgivaren vill ha av oss, kan vi inte käka så blir det nog inte särskilt lönsamt länge till för denne.

 

/ SatanG

Nu ska du inte vara så omöjlig.

Det är bara och ta livbåten in till närmsta jourbutik och handla lite käk (glöm inte att skriva körjournal för förmånsbeskattningens skull).

Har du ingen kokplatta i hytten så finns det säkert någon het yta i maskin där du kan steka och koka din mat.

En hjärtstartare funkar nog också.

Så hade säkert experten på MPR gjort om han varit sjöman

Smaklig måltid 😋

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu ska du inte vara så omöjlig.

Det är bara och ta livbåten in till närmsta jourbutik och handla lite käk (glöm inte att skriva körjournal för förmånsbeskattningens skull).

Har du ingen kokplatta i hytten så finns det säkert någon het yta i maskin där du kan steka och koka din mat.

En hjärtstartare funkar nog också.

Så hade säkert experten på MPR gjort om han varit sjöman

Smaklig måltid 😋

 

Jag kan trygga Stefan med en liten insyn i mitt privata skafferi. Har ju även huvudnyckel till kockens skafferi när jag vill laga mer kakor :-)

 

595148042_Mittskafferi.thumb.jpg.e34d579c83091f5097f7d09426f76275.jpg

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hur tänkte du en kille som tjänar 1000usd i månaden ska kunna betala sin egen mat?

Men vi kan väl säga att han gör det, men ser det inte i sin avräkning.

Ovetande är du pga att du förstår tydligen inte det praktiska i det du säger, laga sin egen mat 5555555....

 

Jantelagen är jobbig för vissa tydligen.

Nu visste eller trodde jag inte att lönen var så dålig, då förstår jag att maten är fri men de drygt 9000 kronor i månaden är väl bara en grundlön för de är ju tillgängliga 24 timmar om dygnet.

Varför skulle inte kunna laga sin egen mat, vad händer om kocken blir sjuk och sängliggande, är det 2 kockar ombord men de kanske inte ens kan koka sitt eget tevatten  55555555555555555555555555555 om det nu dricks te ombord på båtarna utmed svenska kusterna 55555555555555555555555555555555.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja du är ovetande här, den stora skillnaden är att vi kan inte bara gå någon annanstans och käka om vi inte gillar maten. 

Vi är ute för att göra ett jobb som arbetsgivaren vill ha av oss, kan vi inte käka så blir det nog inte särskilt lönsamt länge till för denne.

 

/ SatanG

Man klara och överlever nog utan en middag, för all mat är väl inte kass och du hade ju nyckel till kockens skafferi och och godis så då är det väl inga problem om inte maten skulle passa.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har Uppsalas egen Mielke tänkt till och skrivit vad ha tror sig veta.

Han som tar bort "vänner" på Facebook som inte tycker som honom 5555555555555555 men det är ju tacksamt att veta vilka som är ens riktiga vänner för med dem ska man ju kunna diskutera om allt utan att det blir några större problem och ovänskap.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Då har Uppsalas egen Mielke tänkt till och skrivit vad ha tror sig veta.

Han som tar bort "vänner" på Facebook som inte tycker som honom 5555555555555555 men det är ju tacksamt att veta vilka som är ens riktiga vänner för med dem ska man ju kunna diskutera om allt utan att det blir några större problem och ovänskap.

Måste bara le. Är det vänlistan på FB som styr vilka vänner man har,  jag har inte FB därmed utan vänner tydligen.

I verkliga livet har jag många vänner trots att jag inte finns med på deras FB  listor.

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

de kanske inte ens kan koka sitt eget tevatten  55555555555555555555555555555 om det nu dricks te ombord på båtarna utmed svenska kusterna 55555555555555555555555555555555.

Tevatten är inga problem, bara att koka upp det dagen före och ställa det i kylen.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

Man klara och överlever nog utan en middag, för all mat är väl inte kass och du hade ju nyckel till kockens skafferi och och godis så då är det väl inga problem om inte maten skulle passa.

 

Visst gör man det, så illa är det inte som det låter ibland men kocken blir ju ganska viktig ombord då valmöjligheterna som sagt suger.

Att ha en kass kock i 10 veckor, som enligt övertiden jobbar 14 timmar om dagen med en mässman som jobbar lika många timmar för drygt 20 man. Löser de inte det så kan man ju knappast kalla dem för kockar, eller hur?

Lite konstigt att man väljer att ha kockar som kommer från ett land helt i avsaknad av matkultur men pengar är allt :-)

 

Gissar att mässman ligger på 1500-2000usd och kocken iaf en tusing mer inklusive öt. Inget eller mycket lite betalt hemma.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev stefan5300:

Då har Uppsalas egen Mielke tänkt till och skrivit vad ha tror sig veta.

Han som tar bort "vänner" på Facebook som inte tycker som honom 5555555555555555 men det är ju tacksamt att veta vilka som är ens riktiga vänner för med dem ska man ju kunna diskutera om allt utan att det blir några större problem och ovänskap.

Ska du inte öppna en egen tråd att gråta ut i ? Som du brukar göra 😀

Inte trodde jag du skulle bli så ledsen så du måste skriva om det på MPR 55555555

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...