Jump to content
IGNORERAD

Svenskarna ratar Thailand


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Till påsk. Rasat från andra till plats elva. Inte bra för Thailand. Hur ska Dom vända skutan tycker ni eller är det bra att svenskarna försvinner

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jobbe

    8

  • Joints

    4

  • Kim

    3

  • Nerike

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Till påsk. Rasat från andra till plats elva. Inte bra för Thailand. Hur ska Dom vända skutan tycker ni eller är det bra att svenskarna försvinner

Thailand kan nog inte vända skutan, det är världsekonomin som måste vända upp igen. När det är sämre tider drar man in på långresor typ Thailand. Och det är självklart inte bara svenskar som försvunnit. Helt klart inte bra för ett land som behöver turister.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Thailand kan nog inte vända skutan, det är världsekonomin som måste vända upp igen. När det är sämre tider drar man in på långresor typ Thailand. Och det är självklart inte bara svenskar som försvunnit. Helt klart inte bra för ett land som behöver turister.

// Jobbe

Några män i lustiga hattar sade att alla pengar har tagit slut för alla, då drog alla öronen åt sig och slutade köpa saker, och då tjänade ingen några pengar. :P

Försöker inte klanka ned på dig ö.h.t, jag bara ogillar verkligen fenomenet finansvärldskris.

Jag tror att Thailand forstätter vara ett stort turistmål. Vart vi förlägger våra bleka, blågula lekamen när vi skall ut och resa med barnen spelar nog ingen större roll för Thailands ekonomi.

Ni (Vi?) entusiaster kommer ju alltid åka ner titt som tätt, köpa våra chang och fira våra midsommrar. Tror nog att vi håller ett relativt jämnt inflytande rent kulturellt, och vad gäller turistpengar så tar nästa nation vid när svenskarna sticker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Några män i lustiga hattar sade att alla pengar har tagit slut för alla, då drog alla öronen åt sig och slutade köpa saker, och då tjänade ingen några pengar. :P

Försöker inte klanka ned på dig ö.h.t, jag bara ogillar verkligen fenomenet finansvärldskris.

Jag tror att Thailand forstätter vara ett stort turistmål. Vart vi förlägger våra bleka, blågula lekamen när vi skall ut och resa med barnen spelar nog ingen större roll för Thailands ekonomi.

Ni (Vi?) entusiaster kommer ju alltid åka ner titt som tätt, köpa våra chang och fira våra midsommrar. Tror nog att vi håller ett relativt jämnt inflytande rent kulturellt, och vad gäller turistpengar så tar nästa nation vid när svenskarna sticker.

Man är sig själv närmast. När man ser sina vänner blir av med jobbet så tänker man sig för och kanske avaktar med sin thailandsresa (eller vart det nu är)

Och du kan väl inte mena att det inte har nån betydelse för thailands ekonomi om turister slutar komma dit??? Du kanske aldrig har varit där och sett turistindustrin?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Man är sig själv närmast. När man ser sina vänner blir av med jobbet så tänker man sig för och kanske avaktar med sin thailandsresa (eller vart det nu är)

Och du kan väl inte mena att det inte har nån betydelse för thailands ekonomi om turister slutar komma dit??? Du kanske aldrig har varit där och sett turistindustrin?

// Jobbe

Med "blågula lekamen" menas nog att frånvaron av svenska turister inte har någon större betydelse.

2007 åkte närmare 400.000 svenskar till Thailand.

400.000 av 14 miljoner turister eller 2,85% var alltså svenska.

Mycket eller lite?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Man är sig själv närmast. När man ser sina vänner blir av med jobbet så tänker man sig för och kanske avaktar med sin thailandsresa (eller vart det nu är)

Och du kan väl inte mena att det inte har nån betydelse för thailands ekonomi om turister slutar komma dit??? Du kanske aldrig har varit där och sett turistindustrin?

// Jobbe

Ta ett djupt andetag och läs igen. Jag försökte verkligen vara ödmjuk här efter att ha fått lite dåligt samvete över att jag lät som jag gjorde i en annan tråd.

Det sagt, rock and roll!

Ja, jag syftade på mig själv med lekamen-uttalandet. Jag är blek. Så kan det gå.

Vad gäller den ekonomiska krisen så faststår jag vid att åtgärder vidtas utav företagen just pga. hypen om en påstådd finansiell kris. Jag vet att krisen existerar nu, men jag tror att vi promenerade oss själva in i den genom att säga att vi hade finanskris från början.

Och så hade vi det där med turisterna. Du verkar leva i uppfattningen att Sverige utgör Thailands totalitära turistkvot. Så är det förstås inte, utan som jag sade tidigare så

Quote

...och vad gäller turistpengar så tar nästa nation vid när svenskarna sticker.

...med vilket jag alltså menade att om Sverige drar sig ur så kommer något annat land att fylla vårt tomrum.

Err.. ja..

Link to comment
Dela på andra sajter

En del lågbudjetresenärer åker till vietnam istället där priserna är lägre. t.ex En stor öl kostar 5 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med "blågula lekamen" menas nog att frånvaron av svenska turister inte har någon större betydelse.

2007 åkte närmare 400.000 svenskar till Thailand.

400.000 av 14 miljoner turister eller 2,85% var alltså svenska.

Mycket eller lite?

mvh GD

Håller med dig där, om "bara" svenkarna slutar åka dit märks nog inte så mycket. Men tyvärr så tror jag att det är betydligt värre än så, det är nog väldigt många nationaliteter som drar in på sina resor dit.

//Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Håller med dig där, om "bara" svenkarna slutar åka dit märks nog inte så mycket. Men tyvärr så tror jag att det är betydligt värre än så, det är nog väldigt många nationaliteter som drar in på sina resor dit.

//Jobbe

Är det så? Låter ju sådär i sådant fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det så? Låter ju sådär i sådant fall.

Jag tycker att det är tråkigt, jag älskar Thailand och för min del kommer jag inte att sluta åka dit. Kanske pga att jag har thai flickvän, och älskar både henne och hennes familj. Men gemene "turist" tror jag drar in på sina resor. Och du, hur många åker dit och firar midsommar??? Högsäsongen är från oktober till februari, det är jul och nyår som är populärast att fira där...  :mdr:

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Jag tycker att det är tråkigt, jag älskar Thailand och för min del kommer jag inte att sluta åka dit. Kanske pga att jag har thai flickvän, och älskar både henne och hennes familj. Men gemene "turist" tror jag drar in på sina resor. Och du, hur många åker dit och firar midsommar??? Högsäsongen är från oktober till februari, det är jul och nyår som är populärast att fira där...  :mdr:

// Jobbe

Hehe, jag har själv bara haft nöjet att åka till Thailand sommartid. Jag har problem med att dela landet med alla andra under högsäsong. Men det kan ligga någonting i det du säger. Vad skall man spekulera i för effekter utav en minskad allmänturism i Thailand, då?  :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ovan i krisen med hot om arbetslöshet och annan osäkerhet har ju den svenska kronan minskat betydligt i värde gentemot bath'en.

I två på varandra följande resor fick vi 5,20 hhv 3,65 bath / krona.

Får en annan att räkna efter på mångt och mycket som man förut bara köpte utan vidare för att allt var billigt.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hehe, jag har själv bara haft nöjet att åka till Thailand sommartid. Jag har problem med att dela landet med alla andra under högsäsong. Men det kan ligga någonting i det du säger. Vad skall man spekulera i för effekter utav en minskad allmänturism i Thailand, då?  :neutral:

Många från i huvudsak Isaan jobbar på hotel, restauranger, har butiker, och inte att förglömma jobbar i barer. Om hotel, restauranger, butiker, barer tvingas slå igen vad ska dom göra då, hur försörja sina familjer? Dom tvinags åka hem och vad göra där? Jag har inga bevis, men det finns farhågor att krimilaliteten ökar när folk blir desperata, hoppas att jag har fel.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Många från i huvudsak Isaan jobbar på hotel, restauranger, har butiker, och inte att förglömma jobbar i barer. Om hotel, restauranger, butiker, barer tvingas slå igen vad ska dom göra då, hur försörja sina familjer? Dom tvinags åka hem och vad göra där? Jag har inga bevis, men det finns farhågor att krimilaliteten ökar när folk blir desperata, hoppas att jag har fel.

// Jobbe

Hur ser Thailands BNP ut? Hur mycket är turism? Borde inte Thailand kunna stå rätt självförsörjande om de hamnade på ett dåligt index?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur ser Thailands BNP ut? Hur mycket är turism? Borde inte Thailand kunna stå rätt självförsörjande om de hamnade på ett dåligt index?

Ber att få återkomma, har inga siffror i huvudet angående thailands BNP  :mdr: Men själförsörjande? Minskar turismen drastiskt måste man öka exporten för att få in motsvarande pengar. Men det är ju samma visa där, inte lätt när alla drar åt svångremmen.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Ber att få återkomma, har inga siffror i huvudet angående thailands BNP  :mdr: Men själförsörjande? Minskar turismen drastiskt måste man öka exporten för att få in motsvarande pengar. Men det är ju samma visa där, inte lätt när alla drar åt svångremmen.

// Jobbe

Beror ju på hur mycket man måste importera. Finns ju en möjlighet att befolkningen inte vill leva uteslutande på sockerrör och ris, men rent hypotetiskt känns det som Thailand har så pass stor produktion inom landet att de borde stå rätt starka i en ekonomisk kris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Beror ju på hur mycket man måste importera. Finns ju en möjlighet att befolkningen inte vill leva uteslutande på sockerrör och ris, men rent hypotetiskt känns det som Thailand har så pass stor produktion inom landet att de borde stå rätt starka i en ekonomisk kris.

Vattennivån börjar bli för hög för mig nu, jag har ingen aning... Men det är ju vissa basvaror man måste ha. Mat är jag övertygad om att man är självförsörjande på. Hur det är med den inhemska produktionen av kläder, skor, mediciner m.m kanske nån bättre vetande kan svara på?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Till påsk. Rasat från andra till plats elva. Inte bra för Thailand. Hur ska Dom vända skutan tycker ni eller är det bra att svenskarna försvinner

Säger vem eller vad?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Turismen svarar för cirka 7% av Thailands BNP. Kan tyckas lite men är ändå av väldigt stor betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Till påsk. Rasat från andra till plats elva. Inte bra för Thailand. Hur ska Dom vända skutan tycker ni eller är det bra att svenskarna försvinner

Har du någons slags länk eller statistik av någon sort så att vi vet vad man egentligen ska diskutera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara lite självisk gillar jag om intresset för Thailand minskar, speciellt om det innebär halvtomma plan. Ingen trängsel, inga köer till toaletten, lugn och ro, sova utsträckt på fyra säten etc.

Det är förstås inte bra för flygbolagen och Thailand. Ej heller hållbart i längden.

Men det var ju mycket angenämt att resa när SARS-skräcken var som värst. Då var det verkligen ganska tomma plan. Typ 10% beläggning...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en tyvärr utan länk bifogad uppgift jag fått av en kompis i resebranchen så visst minskar svenskens intresse för Thailand, men bara med mellan 5-10 %. 5-10 % av 2,85% lär knappast göra Thailandarna vare sig fattigare än rikare. Det som däremot är påtagligt är den större avsaknaden Asienturisterna, den både syns och känns. Asiaterna spenderar betydligt större summa Bathingar än de skandinaviska turisterna per capita både på boende, mat och "nöjen".

Sen kan väl en helt ovetenskaplig egen uppfattning ge ett visst sken över den minskade farangskaran, jag och mina Udonkompissar gör ett antal Visaruns över till Laos. I år som max 30-40 min. kötid jämfört med timmar förr om åren, så visst gör det livet lättare för somliga och tyngre för andra.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra att intresset för Phuket minskar!

Då kanske vi kan få tillbaka min favvovokalissa (den lilla med den stora rösten) till Pattis.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att hålla kvar åtmistånde en del av turisterna/falangerna skulle ju kunna vara att låta oss köpa och äga lite land.

Enligt vad jag har hört (kanske här i någon annan tråd) så sänker Thai Air priserna till nästa högsäsong, och det gör dom ju inte utan anl.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...